Bussien kunto

Joo toi TLL on vähä kyseenalanen
Ei nyt suoranaisesti koko TLL. Esimerkiksi kuljettajat ovat yleisesti varsin päteviä ja mukavia, mutta kaluston kunto on ainakin osin päässyt viime vuosina lupsahtamaan. Toki tuntuu yllättävän paljon riippuvan myös autosarjoista, että miten paljon pidetään huolta. Esimerkiksi Kivistön Yutongit (19-25) sekä Lauttasaaren Citeat ovat yleisesti jopa varsin siistejä, mutta vaikkapa nuo 73/74-kiertojen Yutongit ovat moni melkoisia lääviä.
 
Ei tarkalleen liity bussin kuntoon mutta minkähän takia TLL 56 ovikamerassa on näkymä etuoven kameraan
HSL lukee oviaukitiedot kameran kautta eli periaatteessa jokaisessa autossa pitäisi olla kamera myös etuovella. Todennäköisesti jostain syystä tuo näyttää sen kameran myös kuljettajalle.
 
73/74-kiertojen Yutongit ovat moni melkoisia lääviä.
Näitä kahta linjaa lähes jokapäivä käyttävänä voin samaistua tähän. Viimeisin havainto on tältä päivältä autosta 18. Ilmastointikanavien vieressä sekä ikkunoiden reunoissa jotain mustaa ja tahmeaa likaa, käytettyjä nuuskapusseja ympäri autoja ja lattialle kaatunut jotain tahmeaa nestettä. Muutenkin tuntuu (ja näyttää) että juuri sarjan 15-18 teli Yutongit ovat aivan kauheassa kunnossa (hyvänä esimerkkinä tuo auto 17). Sen sijaan autot 60 ja 61 ovat olleet ihan hyvässä kunnossa kun niillä viimeksi mennyt. Siitäkin kylläkin jo omien muistiinpanojen mukaan yli kuukausi. Nuo kaksiakselisetkaan (sarja 62-72) eivät aina mitenkään siistejä ole mutta paremmassa kunnossa kuin telit. Säännöllisesti tuolla pyörivistä volvoista (autot 5-9, 26 & 46) sekä Vdl:stä (autot 10 & 11) taas on ollut viime aikoina vain hyviä kokemuksia pieniä sattumia lukuunottamatta.
 
Takaisin
Ylös