Bussien ulkoasu

Tuleekohan koskaan linjakilpiin mitään muutoksia? Mielestäni ainakin mosaiikkikilvet olivat todella kauniita. Milloinhan viimeksi on HSL-alueella ollut liikenteessä määränpääkentätön linjakilpi? Ainakin HelBillä vuonna 2017.
 
Milloinhan viimeksi on HSL-alueella ollut liikenteessä määränpääkentätön linjakilpi? Ainakin HelBillä vuonna 2017.
Ei tarvitse edes noin kauas mennä jos siis määränpäätiedottomasta etukilvestä puhutaan. Vajaat pari vuotta takaperin Harri Vuolteen alettua ajaa Siuntiossa Suburbaneilla, ei niitä oltu vielä valmisteltu HSL-tyyliin, väritys oli valkoinen ja keulassa komeili pelkkä linjanumero. En nyt muista oliko paikalla pitkä kilpi jota ei kuitenkaan vielä oltu ohjelmoitu yhteen LIJ:n kanssa.
 
Ei tarvitse edes noin kauas mennä jos siis määränpäätiedottomasta etukilvestä puhutaan. Vajaat pari vuotta takaperin Harri Vuolteen alettua ajaa Siuntiossa Suburbaneilla, ei niitä oltu vielä valmisteltu HSL-tyyliin, väritys oli valkoinen ja keulassa komeili pelkkä linjanumero. En nyt muista oliko paikalla pitkä kilpi jota ei kuitenkaan vielä oltu ohjelmoitu yhteen LIJ:n kanssa.
Silloin oli vielä korkeudeltaan matalemmat linjakilvet, jotka kuitenkin vaihdettiin HSL:n speksien korkeampaan kilpeen, oliko 24x200 ja edellinen 19x200.
 
Milloin busseihin alettiin asentaa USB-latauspistokkeita? Ja entä miten busseissa olevat kellot ovat muuttuneet vuosien varrella? Nykyäänhän kello on suurissa sisänäytöissä, mutta ennen oli rakennettu autoon kiinni. Ja entä miten linjakilpiä nykyään ohjataan? Lisäksi miten nauhakilpien aikana ilmaistiin, että bussi ei ole linjalla? Pyöritettiinkö nauhat vain mustaan kohtaan?
 
Milloin busseihin alettiin asentaa USB-latauspistokkeita? Ja entä miten busseissa olevat kellot ovat muuttuneet vuosien varrella? Nykyäänhän kello on suurissa sisänäytöissä, mutta ennen oli rakennettu autoon kiinni. Ja entä miten linjakilpiä nykyään ohjataan? Lisäksi miten nauhakilpien aikana ilmaistiin, että bussi ei ole linjalla? Pyöritettiinkö nauhat vain mustaan kohtaan?
Yksi tapa nauhakilpien aikaan oli se, että kierrettiin yhtä numeroa puolikkaan verran johonkin suuntaan. Tai sitten oli "verho" kilpien edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Milloin busseihin alettiin asentaa USB-latauspistokkeita?
Ehkä vajaa vuosikymmen takaperin tarvitsee mennä. Ainakin 2016 tulleissa PL:n autoissa taisi kaikissa olla, mutta en muista aiemmin tulleissa olleen. Voi korjata jos aiemmin on ollut.
Kelloista (jotka nähtävästi poistin vastauskohteesta); kyllä varmasti monilta valmistajilta saa edelleen valmiiksi autossa olevia kelloja ja esimerkiksi Yutongilta olen nähnyt myös variaatioita, joissa etuseinässä sijaitsevassa kyltissä onkin STOP-merkin sijaan kello. Harva tosin siis enää autoihin valmista kelloa tilaa. VDL, Volvo ja Scania luopuivat ainakin käsittääkseni vakiona tulleista kelloista noin 2017-18-aikoihin - ihmekään, eipä kovin monessa autossa se ollut päällä.
 
Missä yutongeissa olet tarkalleen nähnyt kellon stop merkin sijaan?
En siis itse ole Suomessa nähnyt. Youtubessa tuli ainakin vastaan joku ulkomaalainen kyydissä kuvattu video jossa paikallisessa E12:ssa oli kello siinä paikalla. Muistaakseni Kreikan suunnalla oli kyseinen video kuvattu.
EDIT: Nähtävästi on saatavilla myös kombo jossa molemmat kyltit löytyvät autosta vierekkäin.
Ja tosiaan, kyseessä kuitenkin maailman suurin bussivalmistaja joten eiköhän aika vahvasti ole kustomointimahdollisuuksia noihin autoihin ole.
 
Viimeksi muokattu:
En siis itse ole Suomessa nähnyt. Youtubessa tuli ainakin vastaan joku ulkomaalainen kyydissä kuvattu video jossa paikallisessa E12:ssa oli kello siinä paikalla. Muistaakseni Kreikan suunnalla oli kyseinen video kuvattu.
Niin joo, ihmettelin vaan että onko Suomessa sellasia yutongeja, kun itse en oo kertaakaan nähnyt kelloa.
 
Silläkin uhalla, että saan vyörytyksen päälleni, minulla on myös oikeus mielipiteeseeni.

Mielestäni myös kantakaupungin ratikat pitäisi saada HSL-teemaan. Olen tykästynyt pikaratikan väritykseen ja samaa tai muuta HSL-tyyppistä voisi tuoda myös raitiotiemaailmaan. Olen pitkään ollut sitä mieltä, että nykyiset ratikoiden väritykset kantakaupungissa articeissa ovat vähän mitään sanomattomat. Koko ikäni olen Helsingissä asunut, mutta en pidä sitä niin ikonisena, kuin usein puhutaan.

Tämä ei suoraan kuulu bussien alle, mutta HSL:n yhtenäisen värityksen osalta tämä mielestäni kuuluu tähän keskusteluun.

Laitetaan nyt sitten vielä linja-autoihin mielipide niin saadaan ainakin tähän aiheeseen: Mielestäni tuo sähköbussi erottelu voitaisiin lopettaa, vasta kun kaikki linja-autot ovat sähköisiä.
Olen tästä samaa mieltä. Ja mielestäni tässä tulisi noudattaa "kaikki tai ei mitään" periaatetta varsinkin, kun ratikoita ja metroja liikennöi nykyisin erillinen yhtiönsä.

Mielestäni kaikkiin HSL:n kulkuneuvoihin pitäisi hankkia sama "kuosi" omalla tunnusvärillään. Muutoin en näe järkeä sille, että bussit maalataan tilaajan edellyttämään yhteiseen kuosiin, jos saman ei tarvitse koskea vaikkapa metroja. Jos metrot taas saavat pysyä irrallaan tilaajakuosista, silloin mielestäni bussienkin pitäisi saada olla oman yhtiönsä väreissä.
 
Olen tästä samaa mieltä. Ja mielestäni tässä tulisi noudattaa "kaikki tai ei mitään" periaatetta varsinkin, kun ratikoita ja metroja liikennöi nykyisin erillinen yhtiönsä.

Mielestäni kaikkiin HSL:n kulkuneuvoihin pitäisi hankkia sama "kuosi" omalla tunnusvärillään. Muutoin en näe järkeä sille, että bussit maalataan tilaajan edellyttämään yhteiseen kuosiin, jos saman ei tarvitse koskea vaikkapa metroja. Jos metrot taas saavat pysyä irrallaan tilaajakuosista, silloin mielestäni bussienkin pitäisi saada olla oman yhtiönsä väreissä.
Tai sitten, kuten aiemmin sanoin, busseissa voisikin olla tilaajan osa edessä ja tuottajan osa takana.
 
Ja entä miten linjakilpiä nykyään ohjataan?
Linjakilpiä ohjataan kuljettajapäätteen kautta. Vanhemmissa autoissa pystyy ohjataan myös manuaalisesti. Uusissa autoissa kilvet tulevat kilpilaitteisiin pilvestä. Tällöinkin kuljettajapääte ohjaa kilpiä sillä erotuksella, että kuljettaja ei suoraan pysty ohittamaan niitä. Tällöin kuljettaja pystyy kuitenkin ohjaamaan kilpiä manuaalisesti, mutta kun tieto tulee pilvestä nettiyhteys vaikuttaa kilpien toimintaan.

En tiedä ymmärsikö kukaan yhtään mitään vai olenko itse ymmärtänyt täysin väärin.

Nykyään kuljettajalla on ylipäätään todellä vähän mahdollisuuksia toimia vikatilanteessa. Esimerkiksi jos GPS heittelee ja kuulutukset kuuluttaa mitä sattuu niin kuljettaja ei saa niitä kuulutuksia hiljennettyä. Kuljettaja ei myöskään pysty vaihtamaan vyöhykettä matkakortinlukijassa vaan jos se matkakortinlukija on väärällä vyöhykkeellä niin sille ei sitten mahda mitään.
 
Takaisin
Ylös