Bussien ulkoasu

Linjakilpiä ohjataan kuljettajapäätteen kautta. Vanhemmissa autoissa pystyy ohjataan myös manuaalisesti. Uusissa autoissa kilvet tulevat kilpilaitteisiin pilvestä. Tällöinkin kuljettajapääte ohjaa kilpiä sillä erotuksella, että kuljettaja ei suoraan pysty ohittamaan niitä. Tällöin kuljettaja pystyy kuitenkin ohjaamaan kilpiä manuaalisesti, mutta kun tieto tulee pilvestä nettiyhteys vaikuttaa kilpien toimintaan.

En tiedä ymmärsikö kukaan yhtään mitään vai olenko itse ymmärtänyt täysin väärin.

Nykyään kuljettajalla on ylipäätään todellä vähän mahdollisuuksia toimia vikatilanteessa. Esimerkiksi jos GPS heittelee ja kuulutukset kuuluttaa mitä sattuu niin kuljettaja ei saa niitä kuulutuksia hiljennettyä. Kuljettaja ei myöskään pysty vaihtamaan vyöhykettä matkakortinlukijassa vaan jos se matkakortinlukija on väärällä vyöhykkeellä niin sille ei sitten mahda mitään.
Mistä vuosimallista alkaen tämä muuttui?
 
Olen tästä samaa mieltä. Ja mielestäni tässä tulisi noudattaa "kaikki tai ei mitään" periaatetta varsinkin, kun ratikoita ja metroja liikennöi nykyisin erillinen yhtiönsä.

Mielestäni kaikkiin HSL:n kulkuneuvoihin pitäisi hankkia sama "kuosi" omalla tunnusvärillään. Muutoin en näe järkeä sille, että bussit maalataan tilaajan edellyttämään yhteiseen kuosiin, jos saman ei tarvitse koskea vaikkapa metroja. Jos metrot taas saavat pysyä irrallaan tilaajakuosista, silloin mielestäni bussienkin pitäisi saada olla oman yhtiönsä väreissä.
Metron tunnusväri on oranssi ja raitiovaunun vihreä, ja nämähän näkyvät myös kulkuneuvoissa, joten ei ole syytä muuttaa vakiintunutta väritystä. Sehän pikemminkin heikentäisi niiden tunnistettavuutta. Miksi kaikissa kulkuneuvoissa pitäisi olla valkoista?
 
Nykyään kuljettajalla on ylipäätään todellä vähän mahdollisuuksia toimia vikatilanteessa. Esimerkiksi jos GPS heittelee ja kuulutukset kuuluttaa mitä sattuu niin kuljettaja ei saa niitä kuulutuksia hiljennettyä. Kuljettaja ei myöskään pysty vaihtamaan vyöhykettä matkakortinlukijassa vaan jos se matkakortinlukija on väärällä vyöhykkeellä niin sille ei sitten mahda mitään.
Kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa pysäkkiä LIJ:n manuaalitilan kautta. Tämä vaikuttaa esim. vyöhykettä matkakortinlukijassa ja pysäkkikuulutuksia. Mahdollisuus käytetään, jos LIJ:n GPS-/matkamittarijärjestelmä ei toimi.
 
Metron tunnusväri on oranssi ja raitiovaunun vihreä, ja nämähän näkyvät myös kulkuneuvoissa, joten ei ole syytä muuttaa vakiintunutta väritystä. Sehän pikemminkin heikentäisi niiden tunnistettavuutta. Miksi kaikissa kulkuneuvoissa pitäisi olla valkoista?
Helsingin bussit on jo kauan yhdistetty siniseen väriin, sillä HRO/HKL/HKL-Bussiliikenne ja HelB ovat jo kauan käyttäneet sinistä, kohta 90 vuotta putkeen. Mutta missä kaupungeissa näin ei ole? Ainakin Tukholmassa on punainen ja Oslossa vihreä. Metro on ollut oranssi ja raitiovaunu vihreä niin ikään jo kauan. Monet ajattelevat, että sininen on yhtä kuin bussi ja bussi on yhtä kuin sininen. Tuottajan merkkaaminen voisi kyllä olla ihan hyvä ratkaisu. Näin erottaisi jo kaukaa, minkä linjan tai liikennöitsijön bussi on tulossa.
 
Metron tunnusväri on oranssi ja raitiovaunun vihreä, ja nämähän näkyvät myös kulkuneuvoissa, joten ei ole syytä muuttaa vakiintunutta väritystä. Sehän pikemminkin heikentäisi niiden tunnistettavuutta. Miksi kaikissa kulkuneuvoissa pitäisi olla valkoista?
En tarkoittanut että tunnusväriä tulisi vaihtaa vaan se kuosi tulisi yhdenmukaistaa bussien kuosien kanssa. Noin yleisesti uskon (ja toivon) matkustajien erottavan vaikkapa bussin ja metron toisistaan.

Kysehän ei ole viime kädessä mistään muusta kuin siitä, että tällä hetkellä metrot ja raitiovaunut saavat kulkea ns. "Tuottajaväreissä", kun taas busseilta edellytetään tietyn väriseksi ja tiettyyn kuosiin maalaamista.
 
Kuljettajalla on mahdollisuus vaihtaa pysäkkiä LIJ:n manuaalitilan kautta. Tämä vaikuttaa esim. vyöhykettä matkakortinlukijassa ja pysäkkikuulutuksia. Mahdollisuus käytetään, jos LIJ:n GPS-/matkamittarijärjestelmä ei toimi.
Olin joku aika sitten autossa missä ei GPS toiminut. Ajettiin vyöhykerajan yli ja kun kuljettaja porrasti auton oikealle pysäkille oli lukija vielä väärällä vyöhykkeellä. Toki saattoi myös olla autokohtainen vika.
 
Olin joku aika sitten autossa missä ei GPS toiminut. Ajettiin vyöhykerajan yli ja kun kuljettaja porrasti auton oikealle pysäkille oli lukija vielä väärällä vyöhykkeellä. Toki saattoi myös olla autokohtainen vika.
LIJ:n manuaalitila voi olla vähän "hit and miss". Se vaatii myös sitä, että kuljettaja voi ensin huomaa vikaa ja tietää, miten se korjataan.
 
Takaisin
Ylös