- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,230
Juttua asiasta perjantain Uudenmaan uutisissa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
OT: Saavatko kuskit muuten jotain palkkiota, jos joku matkustaja lähettää kuljettajasta hyvää palautetta HSL:lle? Vai riippuuko liikennöitsijästä annetaanko hyvästä palautteesta jotain bonuksia?
Sitä saa mitä tilaa.Heti toissa viikonloppuna, kun bussiterminaalien tehostettu yövartiointi aloitettiin, huomasin, että yökuljettajista tuli paljon töykeämpiä kuin edellisviikonloppuna. Tai en tiedä, ehkä minulle osui juuri ne koko HSL-alueen töykeimmät kuljettajat juuri tuona viikonloppuna? Joka tapauksessa minulle tuli sellainen olo, että kuljettajat alkoivat ajattelemaan, että nyt on vartiointia, joten voidaan olla matkustajaa kohtaan vaikka kuinka töykeitä - vartija pelastaa tilanteen jos tulee sanaharkkaa ja vartija tietysti automaattisesti ajattelee, että vika on matkustajassa eikä kuljettajassa, koska matkustaja on juonut alkoholia ja käyttäytyy siksi aggressiivisesti.
Tätä ongelmaa on viime vuosina alkanut esiintyä enenevässä määrin erityisesti nuorten keskuudessa. Hyviin tapoihin kuuluu muiden matkan nopeuttamiseksi mennä poistumisoville seisomaan jo bussin ollessa pysähtymässä. Ovatko nykynuoret niin heikkokuntoisia seisomaan vai mistä tämä tapa on tullut, että vasta bussin pysähdyttyä ja ovien avauduttua ruvetaan vääntäytymään penkistä ylös ovia kohti. Siis täyttä piittaamattomuutta muita matkustajia kohtaan, joiden matka hidastuu ääliökäytöksen takia!Olen myös usein huomannut, että yöbussikuskit ajavat usein pysäkkien ohi, jos joku painaa pysäytysnappia - pysähtyvät esimerkiksi vain joka toisella pysäkillä. Samoin kävi viime yönä: 90N Vuosaaresta kello 1.52, joku matkustaja halusi jäädä pois 2 pysäkkiä ennen Herttoniemen metroaseman pysäkkiä, kuski hidasti pysäkille, mutta jatkoikin matkaa, koska ovilla ei seissyt ketään kun bussi ajoi vielä suunnilleen 20 km/h vauhtia. Ajoi myös seuraavan pysäkin ohi, jolloin takaa kuului: "Anteeks mut sä oot ajanu nyt kahen pysäkin ohi pysähtymättä nii voisitsä pysähtyä?" Kuski vastasi jotain, että ei pysähtynyt, koska ovilla ei ollut ketään. Siihen kuului mielestäni loistava vastaus matkustajalta: "No mä luulin että tätä nappia painamalla tää bussi pysähtyy." Itse menin bussilla Rautatientorille saakka, mutta olisi kyllä tehnyt mieli jäädä vaikka Kaisaniemessä ja kävellä sieltä - olisin painanut nappia Hakaniemen jälkeen ja kävellyt bussin eteen ja sanonut kuskille että "mä jäisin muuten seuraavalla".
Kyseista kuljettajaa ei oltu ikinä uhkailtu väkivallalla hänen ollessaan bussikuskina. Suomeksi sanottuna siis bussikuskien (varsinkin yöbussikuskien) asenteet ja käyttäytyminen matkustajia kohtaan on niin töykeää, että vähemmästäkin siinä syntyy riitatilanteita.
Veolialla ainakin positiivinen palaute kirjataan järjestelmään ja kuljettajalle annetaan n.s. aterialipuke (Näin oli ainakin silloin kun olin kyseisen yhtiön palveluksessa)OT: Saavatko kuskit muuten jotain palkkiota, jos joku matkustaja lähettää kuljettajasta hyvää palautetta HSL:lle? Vai riippuuko liikennöitsijästä annetaanko hyvästä palautteesta jotain bonuksia?
Jos on mutkainen ja pomppuinen tie on ihan turha lähteä ovelle kun voi myöhemminkin mennä matkaa hidastamatta. Ainoa ongelma on stop-napin painelijat, mutta empä ole niihinkään törmännyt vuosiin - nykyään on sen verran kehittyneitä älypuhelimia että taitaa olla niitä mukavampi ajankuluksi käyttää.Joidenkin nuorempien matkustajien harrastuksena on myös painaa stop-nappulaa joka pysäkillä vaikkei oltaisi edes jäämässä pois, ihan vaan kuljettajan kiusaksi, onko se sitten ihme jos kuski ajaa pysäkin ohi pysähtymättä jos ketään ei ole ovilla seisomassa! Itse ainakin nousen penkiltä ja menen oven kohdalle odottamaan ennen kuin bussi on pysähtynyt pysäkille. Varsinkin nuorilla tytöillä tuntuu olevan sellainen tyyli että sitten vasta vaivaudutaan nousemaan penkistä kun ollaan jo pysäkillä ja ovet ovat auenneet.
OT: Saavatko kuskit muuten jotain palkkiota, jos joku matkustaja lähettää kuljettajasta hyvää palautetta HSL:lle? Vai riippuuko liikennöitsijästä annetaanko hyvästä palautteesta jotain bonuksia?
Sitten vaan kavereita kokoon ja kaikki antaa hyvää palautetta - sitten porkukalla aterioimaanVeolialla ainakin positiivinen palaute kirjataan järjestelmään ja kuljettajalle annetaan n.s. aterialipuke (Näin oli ainakin silloin kun olin kyseisen yhtiön palveluksessa)
kysymys nimimerkille WADE. pidätkö väkivaltaa oikeutettuna?jos minua ei sinun juttusi miellytä saanko pahoinpidellä sinut?
Matkustaja kysyy, paljonko Helsingin sisäinen lippu maksaa. Tässä vaiheessa jo merkkiääni, joka kertoo bussin lähtöajan, kuuluu bussin etuosasta, mutta kuljettaja palvelee silti matkustajansa loppuun asti eikä lähde huristelemaan pitkin mukulakiviä rouvan yrittäessä kaivella kolikoita lompakostaan ja samalla yrittäessä pitää kiinni jostain. Liikkeelle päästään 2.32, matkustajan saatua kaivettua lompakosta 4 euroa.