339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,287
Tulipa tästä mieleen:
Aiemminkin on foorumilla ollut puhetta siitä, että moni kuljettaja mieluummin luopuisi lipunmyynnistä. Ehkä sillä jopa olisi työoloja kohentava vaikutus. Mutta suuret viihtyvyysongelmat ovat varmasti jossain aivan muualla.
Mikä siis on syy siihen, että raitiovaununkuljettajakursseille hakijoita on sekä nousukaudella että taantumassa runsaasti (olkoonkin että moni lopettaa hommat melko pian) mutta bussipuolella kuljettajia on ainakin nousukaudella hyvin vaikea houkutella töihin?
Foorumilla on paljon kuljettajia jäseninä. Kertokaa, mikä mättää.
Itse kokisin suurimmaksi miinuspuoleksi kilpailuttamisen, joka on tuonut mukanaan toisaalta jatkuvan epävarmuuden työpaikasta ylipäätään ja toisaalta äärimmilleen viedyt säästöt, jotka haetaan tavalla tai toisella kuljettajan selkänahasta. Mutta kun en tarkemmin asiaa tunne, niin toivoisin ihan konkreettisia esimerkkejä.
Ja mitä liikennöitisjät tai jopa HSL voisi tehdä, että tilanne parantuisi?
Onko kuljettajapula ja alan heikko houkuttelevuus muuten pk-seudun ilmiö, vai näkyykö samaa myös Turussa ja Treella?
Matka-ajan nopeuttaminen on vain yksi syy luopua kertalippujen myynnistä busseissa. Ruotsissa vastaavaan on päädytty kuljettajien vaatimuksesta (ryöstön riski poistuu ja rahastus ottaa kuljettajia muutenkin päähän) ja kuljettajat esittävät vastaavia vaatimuksia pääkaupunkiseudullakin. Kuljettajarahastuksen lopettaminen olisi yksi keino lievittää kuljettajapulaa, joka tulee taas seuraavalla nousukaudella.
Aiemminkin on foorumilla ollut puhetta siitä, että moni kuljettaja mieluummin luopuisi lipunmyynnistä. Ehkä sillä jopa olisi työoloja kohentava vaikutus. Mutta suuret viihtyvyysongelmat ovat varmasti jossain aivan muualla.
Mikä siis on syy siihen, että raitiovaununkuljettajakursseille hakijoita on sekä nousukaudella että taantumassa runsaasti (olkoonkin että moni lopettaa hommat melko pian) mutta bussipuolella kuljettajia on ainakin nousukaudella hyvin vaikea houkutella töihin?
Foorumilla on paljon kuljettajia jäseninä. Kertokaa, mikä mättää.
Itse kokisin suurimmaksi miinuspuoleksi kilpailuttamisen, joka on tuonut mukanaan toisaalta jatkuvan epävarmuuden työpaikasta ylipäätään ja toisaalta äärimmilleen viedyt säästöt, jotka haetaan tavalla tai toisella kuljettajan selkänahasta. Mutta kun en tarkemmin asiaa tunne, niin toivoisin ihan konkreettisia esimerkkejä.
Ja mitä liikennöitisjät tai jopa HSL voisi tehdä, että tilanne parantuisi?
Onko kuljettajapula ja alan heikko houkuttelevuus muuten pk-seudun ilmiö, vai näkyykö samaa myös Turussa ja Treella?