Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

Pohjolan Liikenteellähän ei lääkärintodistus riitä todisteeksi sairaudesta. Haukut tulee jos erehdyt sairastumaan.
Mistäs tämä "tieto" on peräisin, jos ihan uteliaisuuttani kyselen?

Työterveysaseman lääkärintodistus riittää ja se vaaditaan (ihan jo oikeanlaisen sairausajan palkanmaksun vuoksi), ihan niinkuin muissakin firmoissa. Toki pitää ilmoittaa työnjohtoon heti kun ilmenee, ettei sairastumisen vuoksi pääse mahdollisesti töihin, mutta mielestäni tällainen kuuluu jo alkeellisimpiin käytös- ja toimintatapoihin työelämässä.
 
Vaikka tässä ketjussa moni kuljettaja onkin sanonut, etteivät työajat ole ongelma, niin useiden pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden johdon mielestä asia on toisin. Vaikka kuljettajat saavat korvauksen pitkistä tauoista, ei niitä lasketa työaikaan, joten 8 tunnin työpäivän takia voi joutua olemaan työpaikalla 12 tuntia (esim. ajoa 6 - 9.30, 11.30 - 13 ja 15 - 18). "Pakkotauot" käyvät tylsiksi ja erään sanonnan mukaan "ei se työ mitään, mutta se työn odotus".

Liikennöitsijät toivoisivat tilaajan lisäävän keskipäiväliikennettä, jolloin 12 tunnin työpäivään voisikin saada 11 työtuntia. Tilaajan kannalta ei kuitenkaan ole mielekästä lisätä liikennettä vain työllistämismielessä, kun kysyntäpiikit on kuitenkin selvästi ruuhka-aikoina.
 
Vaikka tässä ketjussa moni kuljettaja onkin sanonut, etteivät työajat ole ongelma, niin useiden pääkaupunkiseudun liikennöitsijöiden johdon mielestä asia on toisin. Vaikka kuljettajat saavat korvauksen pitkistä tauoista, ei niitä lasketa työaikaan, joten 8 tunnin työpäivän takia voi joutua olemaan työpaikalla 12 tuntia (esim. ajoa 6 - 9.30, 11.30 - 13 ja 15 - 18). "Pakkotauot" käyvät tylsiksi ja erään sanonnan mukaan "ei se työ mitään, mutta se työn odotus".

Itse tekisin ruuhkapäivää mielelläni, mikäli pääsisin harrastamaan päivätauolla. Ikävä kyllä seudun paras laskettelukeskus aukeaa vasta neljältä iltapäivällä, joten sen takia ruuhka ei sovi. Ruuhkapäivän periaatetta vastaan minulla ei ole mitään. Enemmän ärsyttävät päivävuorot, jotka ovat oikeastaan yksiosaiseksi naamioituja ruuhkapäiviä. Mielestäni kuljettajat ansaitsisivat vähintään ruuhkalisää vastaavan maksun päivävuoroista, koska ne ovat työvuoroista rasittavimpia.

Liikennöitsijät toivoisivat tilaajan lisäävän keskipäiväliikennettä, jolloin 12 tunnin työpäivään voisikin saada 11 työtuntia. Tilaajan kannalta ei kuitenkaan ole mielekästä lisätä liikennettä vain työllistämismielessä, kun kysyntäpiikit on kuitenkin selvästi ruuhka-aikoina.

Optimaalinen ratkaisu olisi saada ruuhka-ajan ajoaikoja lyhennettyä lähemmäs hiljaisen ajan ajoaikoja sekä parantaa vaunujen kapasiteettia jotta ruuhkavuoroja saataisiin vähennettyä. Bussiliikenteessä tähän on tietysti erittäin rajalliset mahdollisuudet, koska pian näiden tehostamistoimien kustannukset karkaavat saavutettujen säästöjen yläpuolelle. Henkilöautoliikennettä tarvitsisi raivata pois tieltä, mutta toisaalta bussiliikenne elää vahvasti henkilöautojen siivellä infransa puolesta.

Toinen ratkaisumalli joka tulee mieleen on monitoimisuus. Ruuhkapäivä jaetaan kahtia, ja kuljettajan työpäivään kuuluu ruuhkapuolikkaan ajamisen päälle päivittäishuollon tehtäviä.
 
Tässä Vartin juttu (+lukijakeskustelu) bussinkuljettajan ammatin vähemmän houkuttelevista piirteistä (ja vaikka kuljettajan toiminta olikin kiellettyä, niin ei ihme että hermosauhut olivat tarpeen tuollaisella juoppokuljetusmatkalla...):
http://www.vartti.fi/artikkeli/49116675-12de-4c1c-a6ce-b44854fde914

En kyllä näe mitään viisaampaakaan ratkaisua tilanteessa jossa kuljettajan hermot pettävät. Ei hermorauniona kannata ainakaan yrittää kaahata aikataulua kiinni, eikä välttämättä ajaa ollenkaan. Ja jos matkustajia ei kiinnosta liikkuminen vaan jumittaminen, niin sitten jumitetaan.
 
En kyllä näe mitään viisaampaakaan ratkaisua tilanteessa jossa kuljettajan hermot pettävät. Ei hermorauniona kannata ainakaan yrittää kaahata aikataulua kiinni, eikä välttämättä ajaa ollenkaan. Ja jos matkustajia ei kiinnosta liikkuminen vaan jumittaminen, niin sitten jumitetaan.


Itsellänikin on runsaasti vastaavia kokemuksia viikonloppujen ilta/yövuoroista. Itsekin olisin varmasti tehnyt kuljettajana samoin. Useamman kerran olen joutunut pitää jäähytaukoja kun meno autossa on käynyt liian hurjaksi. Ikävää on joutua rauhoittelemaan tilannetta kun muut matkustajat alkavat valittaa häiriköivistä humalaisista. Vartijat yölinjoille olisi enemmän kuin tervetullut juttu. Junissa vartijat ovat selvästi vähentäneet häiriköintiä.
 
Olen kerran seissyt Westendin asemalla kun kuljettaja ilmoitti että tämä bussi ei liiku ennen kuin joku poistuu niistä avatuista ovista. Mikä on ihan ymmärrettävä reaktio. Se mikä minusta tosin ei ollut ymmärrettävää oli että kun matkustaja ilmoitti, että anteeksi hän vahingossa painoi ihan asiallisesti, niin kuljettaja ei edelleenkään lähtenyt liikkeelle.
 
Kerran H43:ssa sisään astunut matkustavainen ilmoitti ettei jaksa tänään maksaa matkaansa ja meni istumaan. Kuljettaja sammutti moottorin ja ilmoitti että jos sinä et jaksa maksaa niin minä en varmaan jaksa sitten ajaa. Hemmo poistui samantien ja matka jatkui :D

Joskus myöhemmin H14 Huopalahdentiellä kaupunkiin päin meno takapenkillä yltyi melkoiseksi (pe tai la-ilta) ja sitten aukesi kaljapullo joka lipesi örvelön kädestä ja pyöri pitkin lattiaa. Kuljettaja pysähtyi samantien (ei pysäkille), avasi takaoven ja huusi vakuuttavan oloisesti "KAIKKI TAKAPENKILTÄ ULOS JUST NYT!" -ja kas kummaa: nuoret jengiörvelöt lähtevät. Matkustajat kiittivät kuljettajaa :D
 
Takaisin
Ylös