Bussinkuljettajan työstä houkuttelevampaa?

Onkos HKL-raitio puolella samaa "ikä-syrjintää" jota esiintyy myös helbillä??

Kun tulee taloon uutena kuljettajana, ei "saa" ajaa muita kuin ruuhkapäiviä.. Aloitus 05.30, tauolle 08.45, tauolta 13.15 ja kotiin 18.15. ja tauko on kokonaan palkaton ja vielä siirtymiset palkatta vaihtopaikalle(ellei ala varikolta ja lopu sinne)..

Sitten kun on ollut riittävän aikaa (Lue: n.5-10v) rupeaa EHKÄ saamaan paremman numeron ja paremmat sarjat, ja oltuaan 30v saa ajaa mitä vaan...

Edeltävä esimerkki oli ainakin se, joka minut ajoi Helbin palveluksesta pois..

Nykyään olen eräässä Nobina yrityksessä ja kyllä olen tykännyt kun päivä alkaa ja päättyy varikolta/-lle, ja ei ole älyttömän pitkää taukoa ja jos onkin niin se maksetaan 1h jälkeen kiinni.. Ja vaikka osa päivistä on "pitkiä" niin ei haittaa minua, tietää rahaa ja tietää että on sitten lyhempi jossain välissä. Ei tuo esimerkin mukainenkaan päivä ole lyhyt, muutenkuin maksetuista tunneista katsottuna ;)

ehkä hieman off-topiccia tämä loppu, mutta pointti on siinä että ratikkapuolella ei ole niin paljoa valinnan varaa siitä että kenelle tekee töitä jos on ikä"rasisimia" niin mitä sitten..? Hkl pyörittää monopolia..
Ja bussipuolella taas helbillä on omat hyvät/huonot puolet, mutta samat ne on muillakin, en kiellä sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta tuo vanhemmuusperiaate on ihan hyvä. Ja tämän siis sanon erittäin suuren järjestysnumeron suojista. Eipä tule mitään muutakaan järkevää tapaa hoitaa reilusti työaikojen jakaminen. Kuitenkin kaikki joutuvat saman ruljanssin käymään läpi. Ymmärtääkseni AKT-sopimuksisten bussifirmojen ajosarjat jaetaan siten miten pomot sattuvat tykkäämään.
 
Onkos HKL-raitio puolella samaa "ikä-syrjintää" jota esiintyy myös helbillä??

Kun tulee taloon uutena kuljettajana, ei "saa" ajaa muita kuin ruuhkapäiviä..

Ruuhkat eivät ole suinkaan HKL-RL:n vihatuin järjestelmä. Kesällä niihin ei itse asiassa ole uudella kuskilla toivoakaan päästä. Uusien kuskien limbojärjestelmä on P1 jota aiemmassa viestissä kuvailinkin.

Minusta tuo vanhemmuusperiaate on ihan hyvä. Ja tämän siis sanon erittäin suuren järjestysnumeron suojista. Eipä tule mitään muutakaan järkevää tapaa hoitaa reilusti työaikojen jakaminen. Kuitenkin kaikki joutuvat saman ruljanssin käymään läpi.

VR:llä on jonkinlainen osittain pätevyyden huomioimiseen pyrkivä järjestelmä jolla kuljettajat laitetaan järjestykseen työaikojen valinnassa. Sellaista pitäisi selvittää. Esimerkiksi turvalliseen ajamiseen voitaisiin kannustaa niin että vähän kolareita ajavan kuljettajan järjestysnumero paranee. Tämän sanon mittavan henkilökohtaisen kolaritilaston tuella :D

Toki vanhemmuusperiaate on hyvä olla pohjana, koska kannustaminen talossa pysymiseen on myös tärkeätä.
 
Minusta tuo vanhemmuusperiaate on ihan hyvä. Ja tämän siis sanon erittäin suuren järjestysnumeron suojista. Eipä tule mitään muutakaan järkevää tapaa hoitaa reilusti työaikojen jakaminen. Kuitenkin kaikki joutuvat saman ruljanssin käymään läpi. Ymmärtääkseni AKT-sopimuksisten bussifirmojen ajosarjat jaetaan siten miten pomot sattuvat tykkäämään.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta juuri pärstäkerrointa on käytetty Concordialla Myllypuron toimipisteessä, kun joku venäläisperäinen työnjohtaja jakoi parhaat sarjat ja parhaat autot muille venäläisperäisille kuljettajille. Olikohan se joku Concordialta takaisin HelBille tullut, joka tämän kertoi.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta juuri pärstäkerrointa on käytetty Concordialla Myllypuron toimipisteessä, kun joku venäläisperäinen työnjohtaja jakoi parhaat sarjat ja parhaat autot muille venäläisperäisille kuljettajille. Olikohan se joku Concordialta takaisin HelBille tullut, joka tämän kertoi.

Olen tuosta kyllä kuullut jotain juttua joskus, mutta en kyllä itse ole moista huomannut enää/vielä kun siellä työskentelen. Ja sarjat erikseen arkisin jakava ajomestari on kylläkin ihan suomalainen.
 
Olen tuosta kyllä kuullut jotain juttua joskus, mutta en kyllä itse ole moista huomannut enää/vielä kun siellä työskentelen. Ja sarjat erikseen arkisin jakava ajomestari on kylläkin ihan suomalainen.
Parempi niin. Muuten saattaisi monella olla työmotivaatio hieman hukassa.
 
...pärstäkerrointa on käytetty Concordialla Myllypuron toimipisteessä, kun joku venäläisperäinen työnjohtaja jakoi parhaat sarjat ja parhaat autot muille venäläisperäisille kuljettajille...

Pitäisikö tuon ulkomaalaisen linjuriyhtiön nimi muuttaa siis "Suomen Turistiautoksi"?

Asiasta täysin toiseen: Ilmaliikenteessä puhutaan "halpalentoyhtiöistä", miksei myös näistä easyBusseista"? Jotka kuorivat kermat kotimaisten liikennöitsijöiden edessä.
 
Esimerkiksi turvalliseen ajamiseen voitaisiin kannustaa niin että vähän kolareita ajavan kuljettajan järjestysnumero paranee. Tämän sanon mittavan henkilökohtaisen kolaritilaston tuella.

Eikö juuri paljon kolareita ajanut kuljettaja aja kaikkein turvallisimmin ylivoimaisen kokemuksensa turvin.....
 
Minusta tuo vanhemmuusperiaate on ihan hyvä.

On ja ei ole. Palkitsee toki siten, että työntekijällä on todella suuri sananvalta omista työvuoroistaan, mutta se vaatii sitten useamman vuoden talossa olon, jotta pääsisi otolliseen asemaan. Sinänsä järjestelmä on kyllä paljon läpinäkyvämpi, mutta se ei houkuttele uusia kuljettajia, mikä voi seuraavan nousukauden aikana aiheuttaa taas työvoimapulaa. Sinnikäästi talossa jaksaneet se toki palkitsee siten, että pääsee konkreettisesti parempaan asemaan.

Ymmärtääkseni AKT-sopimuksisten bussifirmojen ajosarjat jaetaan siten miten pomot sattuvat tykkäämään.

Ei ainakaan oman kokemukseni perusteella. Minusta työjaksojen perusrakenne on kaikilla toiveita esittäneillä edes jotakuinkin sellainen kuin mitä haluaisivat, eli onko päivä- tai iltapainotteista, suostuuko tekemään viikonloppuja ja onko jotain muita perustoiveita. Hienosäätöä vaativia erikoistoiveita on sitten otettu huomioon sen mukaan mikä on mahdollista järkevästi toteuttaa.
 
Pitääpä minunkin kirjoittaa ajatuksiani kuljettajantyöstä.

Kaikkein raskainta on pitkät pakkotahtiset työrupeamat. Kun pitäisi istua viisi tuntia autossa niin että ei ehdi välillä lainkaan jaloittelemaan, ei työhyvinvoinnista enää voi puhua. Mielestäni parin tunnin välein pitäisi olla 15-20 minuutin kahvitauko, ja joka sivulle pitäisi olla niin paljon ajoaikaa että yleensä aina ehtisi seuraavaan lähtöön ruuhkista huolimatta. Omien kokemusteni perusteella lyhyempi tauko useammin on huomattavasti virkistävämpi kuin pitempi tauko harvoin.

Liikennejärjestelyissä olisi myös paljon parannettavaa. Monet pysäkit on tehty sellaisiksi että niihin voi kunnolla ajaa vain banaaninmallisella bussilla. Nyt kuluvana talvena on ollut paljon ongelmia katujen talvikunnossapidossa. Pysäkit pitäisi aurata kunnolla niin että kaikista ovista pääsee kuivin jaloin ulos. Monet pysäkit on kiillotettu todella liukkaiksi ja hiekkaa eivät ole nähneetkään. Yksi todella ärsyttävä asia on myös muutamilla pysäkeillä ajolinjalla olevat kaivonkannet jotka ovat uponneet jopa 10 cm kadunpinnan alapuolelle. Ne rikkovat autot ja kuljettajan selän.

Minua ärsyttää myös muutamien kuljettajien huolimaton ja välinpitämätön asenne kalustoa kohtaan. Autoja kolhitaan surutta. Ainakin itseäni hävettää lähteä kolhuisella ja puskurittomalla autolla linjalle. Liikenneturvallisuutta vaarantavia vikoja jätetään ilmoittamatta ja ne tulevat sitten yllätyksenä seuraavalle kuljettajalle. Ikävää on myös autojen sotkeminen matkustajien toimesta. Roskat pudotetaan monesti suoraan lattialle.

Autot ovat mielestäni menneet huonompaan suuntaan monessa asiassa. Monissa uusissa autoissa ovet ovat tuskallisen hitaat ja vikaherkät. Ikäviä ovat myös monien autojen jatkuvat sähköviat. Jousituksessa olisi myös parantamisen varaa monissa autoissa. Monet korit ovat heikkolaatuisia, nitiseviä ja natisevia. Vanhemmat autot asiallisesti huollettuina ovat mielestäni parhaita työkaluja.

Työajoista varmasti jokaisella kuljettajalla on oma mielipiteensä. Itse olen suhteellisen tyytyväinen. Olen saanut suunnilleen sellaiset työvuorot kuin olen itse halunnut. Ajan pääasiassa ilta- ja yövuoroja ja pitkien työpäivien vastapainona tulee pitkät vapaat. Palkka on myös mielestäni hyvä. Toki sellaisilla kuljettajilla jotka ajavat vain arkisin päivällä palkka jää pienemmäksi koska lisiä ei kerry niin paljoa.

Toki vanhemmuusperiaate on hyvä olla pohjana, koska kannustaminen talossa pysymiseen on myös tärkeätä.

Kannustaa voi muutenkin kuin työvuoroilla. Esimerkiksi Pohjolan Liikenne on ottamassa käyttöön kannustinjärjestelmää, jossa parhaiden kuljettajien kesken jaetaan huomattava summa rahaa. Kannustinjärjestelmä huomioi mm. polttoaineenkulutuksen, liikennevahingot, asiakaspalautteet ja työstä poissaolot.
 
Pohjolan Liikenteellähän ei lääkärintodistus riitä todisteeksi sairaudesta. Haukut tulee jos erehdyt sairastumaan.
 
Pohjolan Liikenteellähän ei lääkärintodistus riitä todisteeksi sairaudesta. Haukut tulee jos erehdyt sairastumaan.

Kyllähän se toki riittää varmasti PL:lläkin sairausajan palkan saamiseksi. Todettua kyllä on, etteivät ajomestarit aina ole niin kovin ilahtuneita sairauslomailmoituksista. V***ua ja s**t*n** ym. matalamielistä, enemmän puhujasta kuin puhumastansa asiasta kertovaa kielenkäyttöä olen itsekin saanut osakseni.
 
Kyllähän se toki riittää varmasti PL:lläkin sairausajan palkan saamiseksi. Todettua kyllä on, etteivät ajomestarit aina ole niin kovin ilahtuneita sairauslomailmoituksista. V***ua ja s**t*n** ym. matalamielistä, enemmän puhujasta kuin puhumastansa asiasta kertovaa kielenkäyttöä olen itsekin saanut osakseni.
Aijai, valitettavaa. Mutta en ihmettele. Pölhölän Liikenne on jotenkin niin vakavamielisen oloinen firma.
 
Takaisin
Ylös