Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vartti/Iltasanomat sanoi:Bussit kolaroivat Kampissa
10.12.2007 18:06
Kaksi bussia kolaroi Helsingissä Kampin linja-autoaseman Espoon terminaalissa maanantai-illalla noin kello 17.30.
Kukaan ei loukkaantunut. Toisen bussin taaimmainen sivuikkuna rikkoutui.
- Olimme juuri lähdössä ulos Kampin asemalta, kun toinen bussi peruutti kylkeen, linja 145N:n bussissa matkalla ollut Niklas Ekblom kertoo.
Laiturilta lähtevällä, peruuttavalla autolla on etuajo-oikeus terminaalin alueella. Liikkeellä olevan 145N:n kuljettajan olisi pitänyt väistää peruuttavaa linjan 112:n autoa.
- Todennäköisesti nopeusrajoituksia on noudatettu, Kampin keskuksen turvallisuuspäällikkö Tuomo Linjala arvelee.
Kolarin takia linjojen 145N ja 112 aikatauluista jäi yksi vuoro ajamatta.
Kolaribussit ajoivat varikolle ja matkustajat joutuivat odottamaan korvaavia autoja hetken.
Onnettomuus tapahtui laiturin 46 kohdalla. Muu terminaalin liikenne ei häiriintynyt kolarin vuoksi.
Heidi Lämsä, Vartti.fi
Laiturilta lähtevällä, peruuttavalla autolla on etuajo-oikeus terminaalin alueella. Liikkeellä olevan 145N:n kuljettajan olisi pitänyt väistää peruuttavaa linjan 112:n autoa.
Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin, mutta muistaisin, että joskus, kun terminaali alun perin otettiin käyttöön, kuljettajia ohjeistettiin, että lähtölaiturien kohdalla kaistalla ajavalla autolla on etuajo-oikeus.
Laiturista lähtevä auto mahtuu peruuttamaan kaistan ja laiturin väliin ilman, että ohiajava liikenne häiriintyy [...]
Ehkä olisi parasta, että laiturista peruuttavalle autolle annettaisiin ihan selkeästi tilaa toimia. Pelattaisiin mieluummin varman päälle kuin ajettaisiin tälläisiä kohelluskolareita.
Sitten on niitä kuljettajia jotka ottavat matkustajia kyytiin kun he ovat jo peruuttaneet muutaman metrin- Peruutusvalot palavat ja bussia väistetään mutta auto pysähtyykin, ajetaan sitten sieltä takaa ohitse ja peruuttava ajaa sitten takaa tulevan kylkeen
Ajonopeudet Kampin terminaalissa ovat omien havaintojeni mukaan aika huimia ajoittain. Ei ihme, että vahinkoja sattuu. Jokin ulkopuolinen nopeusnäyttö ja siihen liitetty ylinopeuden varoitin voisi olla ihan paikallaan. Tai sitten poliisi tutkan kanssa...
Mistäs sinä nyt taas oikein puhutkaan?Poliisi tutkan kanssa valvomassa linja-autonkuljettajia linja-autoterminaalissa? No jopas nyt. Tuskinpa kukaan tahallaan siellä hurjastelee ja aiheuttaa kollegoilleen kauhun hetkiä. Jos aikataulut ovat liian tiukat, että on pakko kaahailla (paljonko sillä edes säästää aikaa?), niin YTV:lle pitäisi saada asiaa vietyä. Kaukobussien terminaalissa en ole vastaavaa hurjastelua havainnut.
Kampin Espoon terminaalialueella on 20km/h:n nopeusrajoitus; tuo siis tarkoittaa suurinta mahdollista nopeutta, jota siellä voi ajaa.
Vaan päivittäin tapaan kollegoitani joiden vauhti peruuttaessa ulos sekä varsinainen kunniakierros koko terminaalin ympäri sujuu ihan siihentyyyliin, että "ei mitään väliä".
Siellä kerrosta alempana kaukoliikenteen terminaalissa ajaminen sujuu aika rauhallisti, sen verran kun olen terminaalia käyttänyt eli aika monta kertaa.
Elielinaukiolla purkulaitureissa tuppaa erityisesti Pohjolan Liikenne säilyttävän autojaan, postin vierellä linjan 40 auto ja Finski-bussi jää matkustajien poistumisen jälkeen Asema-aukion sivustalle lojumaan. Kaikkien firmojen kuljettajat tätä rikettä tekevät mutta Pohjolan kärryt ovat todella harmittavan vakituiset tapaukset.