Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onko kukaan keksinyt tapaa rakentaa CIM2:ssa juna-asemaa? Ajattelin siis tehdä ison keskuksen metroille.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onko kukaan keksinyt tapaa rakentaa CIM2:ssa juna-asemaa? Ajattelin siis tehdä ison keskuksen metroille.

En ole aivan varma mitä tarkoitat, enkä nyt ehdi kokeilemaan, mutta eikös tuo onnistu ihan siten, että tekee riittävän monta rinnakkaista raidetta, niille laiturit (joista peliteknisesti jokainen on oma "pysäkkinsä"), ja sitten reitittää linjat haluamilleen raiteille. Tarvittaessa käyttää waypointeja. Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen raiteenpätkä on vain yksisuuntainen, eli vaihdeyhteyksiä suunnitellessa täytyy käyttää "englantilaista" ajattelua...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Millainen teidän muiden CiM2-pelaajien maineenne on? Tarkoitan siis sitä palkkia vasemmassa yläkulmassa. Itselläni näyttää vain 35 prosenttia.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Millainen teidän muiden CiM2-pelaajien maineenne on? Tarkoitan siis sitä palkkia vasemmassa yläkulmassa. Itselläni näyttää vain 35 prosenttia.
2:ssa tuntuu helpommalta ja kannattavammalta pitää yllä mainetta, kuin alkuperäisessä. Yleensä 60-80%.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Nyt laski 12 prosenttiin kun pari metrolinjaa rakensin. Millä sen saa nousuun?
Näin itse pelaan:
•varmistan joukkoliikenteen sujuvuuden (saattaa jopa harvoissa tapauksissa vaatia autoliikenteen sujuvoittamista)
•poikittaislinjoja, pitkittäislinjoja, runkolinjoja, runkolinjojen apulinjoja.. niin monta reittivariaatiota, kuin vain on suinkin kannattavaa pitää yllä - en yritä kerätä ihmisiä pakolla mihinkään isompaan pisteeseen, vaan tarjoan hyvää, lähes vaihdotonta palvelua
•lippujen hinnat keskitasolla, suosien kuitenkin kausilippulaisia kertalippujen kustannuksella
•en yritä laajentua heti koko kaupunkiin, vaan hoidan ensin pienemmän toiminta-alueen asiat hyvään kuosiin, ja siitä pikkuhiljaa laajennan verkostoa.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onko kenelläkään muulla seuraavanlaista ongelmaa?

Rakennan infran eli varikot ja pysäkit ihan mallikkaasti, teen linjat ja aikataulut mutta kulkuneuvoja ei lähde varikolta liikkeelle. Ei sitten millään. Aika niin nopealle kuin mahdollista, mutta mitään ei tapahdu siltikään. Matkustajat kyllä kasaantuvat pysäkeille ja ymmärrettävästä syystä vihastuvat... Aiemmin sain ongelman korjatuksi klikkaamalla "Disable random objectives" pois käytöstä sandbox-aloitusvalikossa. Nyt sekään ei auta.

Neuvot olisivat tarpeen...

Edit: kyse on siis Cities in Motion 2:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Jahas, ongelma ratkaistu. Ajattelin näemmä liian realistiseen tyyliin kun kuvittelin, että linjoja voitaisiin ajaa kahdelta varikolta ;)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Näemmä tullut yksi uusi lisuri, siinä tulee uusia busseja. Huomasin että pelissä on myös oma erillinen kauppa josta voi ostaa mm. viiden ratikan lisäpaketin jota ei voi ostaa muualta. Ainakin minulle tuli siitä ihan ilmoitus pelin vasempaan reunaan alkuvalikossa, en vielä katsonut miten siihen kauppaan pääsee muuta kautta. Vitosen makso se ratikka lisäosa.

Yhä pelissä tuntuu se liikkuminen vaikealta, sivuille tai ylös ja alas 2D kuvakulmassa ei voi siirtyä kuin w a s d näppäimillä tai karttaa klikkaamalla. Hiirellä kilkkaamalla kohtaa johon haluaa siirtyä olisi perinteisempi ratkaisu. Avasin pelin nyt uudelleen varmaan kolmen tai neljän kuukauden jälkeen kun aattelin että tuo olisi muutettu, ei ollut, muuten peli tuntuu olevan päivitetty kyllä ainakin suorituskyvyn osalta. Aikataulu systeemi on myös päivitetty paremmaksi.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Yhä pelissä tuntuu se liikkuminen vaikealta, sivuille tai ylös ja alas 2D kuvakulmassa ei voi siirtyä kuin w a s d näppäimillä tai karttaa klikkaamalla. Hiirellä kilkkaamalla kohtaa johon haluaa siirtyä olisi perinteisempi ratkaisu.

Mielestäni tuo on hyvä kompromissi liikkumiseen pelissä, jossa objektien valinta tapahtuu hiirellä klikkaamalla. Liikkua voi myös pitämällä vasenta Ctrl-nappia pohjassa ja liikuttamalla hiirtä. Kameran kallistelu tapahtuu samalla periaatteella, mutta näppäin on siinä tapauksessa Z
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Mielestäni tuo on hyvä kompromissi liikkumiseen pelissä, jossa objektien valinta tapahtuu hiirellä klikkaamalla. Liikkua voi myös pitämällä vasenta Ctrl-nappia pohjassa ja liikuttamalla hiirtä. Kameran kallistelu tapahtuu samalla periaatteella, mutta näppäin on siinä tapauksessa Z

Minulla on hiiressä joku lisänappi joka vastaa sen hiirirullan painamista pohjaan. Sillä käy tuo kallistelu. Kokeilenkin tuota Ctrl näppäintä pitää pohjassa.

Objektihan valitaan vasemalla ja paikasta toiseen siirtyminen oikealla hiirennäppäimellä nehän eivät sotke toisiaan, semmoseen liikkumistapaan olen tottunut. Yleensä vain hiirikäsi on käytössä ja toisella selaan vaikka lehteä, juon tms. nyt pitää käyttää molempia pelatessa ja siihen on vaikea tottua.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Vähän lisäkritiikkiä peliä kohtaan... (Vaikka hyvä yritys on kyseessä kuitenkin.)

Asukkaiden liikkumisen generointi toimii vähän hassusti, mikä aiheuttaa immersion pahan rikkoutumisen. Vaikuttaa nimittäin siltä, että asukkaiden liikkuminen generoidaan vain alueilla, joissa on joukkoliikennepalvelua - eli asuinpaikka osuu jonkin aseman vaikutusalueelle. Nämä asukkaat sitten valitsevat (oletusarvoisesti) 50/50 suhteella, matkustavatko joukkoliikenteellä vai autolla.

Näin ollen, paras tapa hillitä yksityisautoruuhkia onkin olla rakentamatta joukkoliikennettä lainkaan... :p
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Näin ollen, paras tapa hillitä yksityisautoruuhkia onkin olla rakentamatta joukkoliikennettä lainkaan... :p

Hmm, tämäpä outo ongelma, jota itselläni ei esiinny. Olen tosin tehnyt oman sääntökirjan (Tools -> Ruleset editor)

Olet kylläkin oikeassa siinä, että liikkumisen generointi on hassua. Äsken seurasin erästä asukasta, joka meni töihin. Hän lähti kotoa linjalla 650, vaihtoi metroon (jolla meni yhden pysäkin), vaihtoi linjalle 650 toiseen suuntaan, ja sitten linjalle 650 uudestaan alkuperäiseen suuntaan :lol:

Mielestäni ainoa tästä pelistä puuttuva toiminto on itse ajaminen. Olisi todella mukavaa päästä ajelemaan omilla reiteillä :)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Huomasin juuri, että peliin voi nyt valita maanalaiset metrovarikot. Hyvä homma.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Tein äsken pahan virheen CIM2:ssa. Suosioni matkustajien keskuudessa oli noin 75 prosentin luokkaa, kun päätin laskea lippujen hinnat nollaan. Suosio nousi ripeästi lähelle 90 prosenttia. Siinä vaiheessa nostin hinnat entiselle tasolle, ja suosio tippui 50 prosenttiin eikä ole siitä enää noussut. :mad:
 
Takaisin
Ylös