Cities in Motion -joukkoliikennepeli

Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Asemathan pitäisi olla maan alla.. Sitten siinä on jokin "teleportti", pieni punakattoinen koppi jossain siinä tiellä josta ne sinne alas metrolaiturilla ilmestyy... Siinä ei samanlaisia portaita mee niinkuin ekassa versiossa oli..

Semmoinen punainen koppi kyllä näkys itseasiassa siinä heti aseman vieressä olevalla tiellä. Asemathan saa kaikkille tasoille joissa rata kulkee. Eli siis rakennat radan ja siten lisäät asemat siihen päälle.

Ihmettelin sitä punaista koppia ja yritin sitä poistaakkin kun en tiennyt mikä se on. Ehkä junani ei vain sitten houkuta ketään. Asemat on maanpäällä koska se on niin lyhyt vielä että siinä välissä ei ole asemia ollenkaan, ja koska metrot eivät osaa peruuttaa ja se kehä vie liikaa tilaa niin käännätän ne varikolla jonka saa vain maan päälle.

Ajattelin siitä vain ruuhka-aikaan kulkevaa kaupunkijunaa joka kerää matkustajat suurimmista keskuksista ja bussit jää sen väen käyttöön joka menee esim. omakotitaloalueille kauemmas kaikesta, metron kuljettaessa ne jotka menevät isoihin lähiöihin, kauppohin jne. Ruuhka-ajan ulkopuolella ajaa pikaratikka samaa linjaa (ehkä jopa samaa rataa osittain jos mahdollista) mutta pysähtyy useammin, tämä ratikka sitten ajaa kaikkina muina aikoina paitsi ruuhka-aikaan.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Semmoinen punainen koppi kyllä näkys itseasiassa siinä heti aseman vieressä olevalla tiellä. Asemathan saa kaikkille tasoille joissa rata kulkee. Eli siis rakennat radan ja siten lisäät asemat siihen päälle.

Ihmettelin sitä punaista koppia ja yritin sitä poistaakkin kun en tiennyt mikä se on. Ehkä junani ei vain sitten houkuta ketään. Asemat on maanpäällä koska se on niin lyhyt vielä että siinä välissä ei ole asemia ollenkaan, ja koska metrot eivät osaa peruuttaa ja se kehä vie liikaa tilaa niin käännätän ne varikolla jonka saa vain maan päälle.

Ajattelin siitä vain ruuhka-aikaan kulkevaa kaupunkijunaa joka kerää matkustajat suurimmista keskuksista ja bussit jää sen väen käyttöön joka menee esim. omakotitaloalueille kauemmas kaikesta, metron kuljettaessa ne jotka menevät isoihin lähiöihin, kauppohin jne. Ruuhka-ajan ulkopuolella ajaa pikaratikka samaa linjaa (ehkä jopa samaa rataa osittain jos mahdollista) mutta pysähtyy useammin, tämä ratikka sitten ajaa kaikkina muina aikoina paitsi ruuhka-aikaan.

Tässä kakkosversiossa on ilmesteistesti vähän paremmin suhteutettu asukkaat kaluston kapasiteettii. Millään en saa linjoille niin paljon käyttäjiä kuin ekassa versiossa, sinänsä ehkä hyvä, suorituskyky parempi, mutta toisaalta vaikuttaa vähän tylsältä myös..
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Aikataulutuksessa erilliset ruuhkavuorot tai yöaikataulut ovat kyllä melkoisen turhia. Kun yksi kierros voi kestää jollain pitkähköllä ratikkalinjalla pelin aikaa 10 tuntia, niin se nyt on se ja sama jos pari kolme vuoroväliä mennäänkin tiheämmin. :)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Aikataulutuksessa erilliset ruuhkavuorot tai yöaikataulut ovat kyllä melkoisen turhia. Kun yksi kierros voi kestää jollain pitkähköllä ratikkalinjalla pelin aikaa 10 tuntia, niin se nyt on se ja sama jos pari kolme vuoroväliä mennäänkin tiheämmin. :)

Kattelin tossa samaa kun vielä keskiyöllä palailee muutamalla mun linjalla ruuhkavuoroja peräkanaa... Ja sitten parhaimmillaan ne yövuorovälit on todellisuudessa palaamassa juuri pahimpaan aamuruuhkaan.. :lol: Mulla onkin monella linjalla samanlaiset vuorovälit koko päivän, rahaa tulee vaikka kuinka paljon niin ei haittaa yhtää vaikka osa ajelisi tyhjillään.

Nyt vasta tajusin että pelatessa kun rakentaa tien kävelytiellä niin siihen viereen kasvaa taloja :D Sehän oli yksi pelin ideakin, mutta olin kokonaan unohtanut tämän vaikka erään kanssa tästä juttelinkin pari päivää sitten... Noh nyt on sitten kipeenä aikaa enemmän pelata... Juuri rakentelin koko yön paljon ratikka reittejä ja metro.. Harmi ettei ole junia, mutta voihan maanpäällistä metroa käyttää "junana", rakas Keravan kaupunkiratamme ;)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Voiko tässä muuten tehdä reittejä paikasta A paikkaan B? Toistaiseksi olen saanut aikaiseksi vain ympyrälinjoja, jotka alkavat ja päättyvät varikolle.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Voiko tässä muuten tehdä reittejä paikasta A paikkaan B? Toistaiseksi olen saanut aikaiseksi vain ympyrälinjoja, jotka alkavat ja päättyvät varikolle.

Voi, jos teet kääntöpaikan toiseen päähän ja toiseen päähän varikon. Tai varikko molempiin päihin, tai kääntöpaikat kumpaankin päähän ja varikko jonnekkin muualle reitin varrelle.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Voiko tässä muuten tehdä reittejä paikasta A paikkaan B? Toistaiseksi olen saanut aikaiseksi vain ympyrälinjoja, jotka alkavat ja päättyvät varikolle.

Voi, kunhan tekee toiseen päähän kääntösilmukan (tyyliin Helsingin ratikat), tai ne voi kääntää kätevästi vaikka sopivan korttelin ympäri (tyyliin Helsingin ratikat). Sama dösille. Eli pistää saman reitin varrelle pysäkit molempiin suuntiin, ja klikkailee ne läpi järjestyksessä varikko -> menomatkan pysäkit -> kääntösilmukassa oleva pysäkki (jos sinne haluaa oman pysäkkinsä) -> paluusuunnan pysäkit -> varikko. Metrollekin joutuu valitettavasti tekemään saman, koska peli ei tunne suunnanvaihtoa. Mutta aika pieneen tilaan sen kääntösilmukankin saa väännettyä, ja kun tekee sen maan alle, niin se ei niin häiritse realismista tykkäävää silmää. :)
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Voi, jos teet kääntöpaikan toiseen päähän ja toiseen päähän varikon. Tai varikko molempiin päihin, tai kääntöpaikat kumpaankin päähän ja varikko jonnekkin muualle reitin varrelle.

Voi, kunhan tekee toiseen päähän kääntösilmukan (tyyliin Helsingin ratikat), tai ne voi kääntää kätevästi vaikka sopivan korttelin ympäri (tyyliin Helsingin ratikat). Sama dösille. Eli pistää saman reitin varrelle pysäkit molempiin suuntiin, ja klikkailee ne läpi järjestyksessä varikko -> menomatkan pysäkit -> kääntösilmukassa oleva pysäkki (jos sinne haluaa oman pysäkkinsä) -> paluusuunnan pysäkit -> varikko. Metrollekin joutuu valitettavasti tekemään saman, koska peli ei tunne suunnanvaihtoa. Mutta aika pieneen tilaan sen kääntösilmukankin saa väännettyä, ja kun tekee sen maan alle, niin se ei niin häiritse realismista tykkäävää silmää. :)

Jes, kiitokset!

Millaisia kulkuneuvoja olette rakennelleet? Itse olen nyt keskittynyt keskustan ulkopuolisiin maanpäällisiin metroihin. Niitä kiertelee eri kaupunginosiin.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Jes, kiitokset!

Millaisia kulkuneuvoja olette rakennelleet? Itse olen nyt keskittynyt keskustan ulkopuolisiin maanpäällisiin metroihin. Niitä kiertelee eri kaupunginosiin.

Latasin Green City kaupungin täältä, mukavan simppeli jne. voi sitten itse laajentaa kartan toiselle puoliskolle. Itse olen sinne aloittanut vasemmalta laidalta hiljalleen oikealle rakentamaan yhteyksiä. Tällä hetkellä bussilinjoja syöttöinä ja pari ratikkaa runkolinjoila sekä yksi trollikka.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Peliin on nyt tullut päivitys:
http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?680790-Patch-notes

Seuraavassa päivityksessä pitäisi tulla se kuvan rullaus hiirellä, eli kun viet hiiren vaikka oikeen reunaan niin kuva siirtyy oikealle jne.

Steam käyttäjille päivitys tulee itsestään, ei vaadi mitään toimenpiteitä. Se näyttää kuin ei olisi mitään päivitystä ladannut, mutta silti on päivittynyt.
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Peliin on nyt tullut päivitys:
http://forum.paradoxplaza.com/forum/showthread.php?680790-Patch-notes

Seuraavassa päivityksessä pitäisi tulla se kuvan rullaus hiirellä, eli kun viet hiiren vaikka oikeen reunaan niin kuva siirtyy oikealle jne.

Steam käyttäjille päivitys tulee itsestään, ei vaadi mitään toimenpiteitä. Se näyttää kuin ei olisi mitään päivitystä ladannut, mutta silti on päivittynyt.

Juu aamulla jo päivitti mulla, ei siinä mennyt kuin pari sekunttia, 1.4megaa oli se päivitys. En sitten tiedä onku tullut uusi sen jälkeen...
 
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Väsäsin pienen ratikkaterminaalin yhteen mappiin... Siellä on vasta 1linja mutta oon jo suunnitellut 3 muuta jotka kaikki alkavat/päättyvät tonne. 1varikko per 2linjaa. Valkonen on ratikan reitti kun on linja-ajossa, sininen kun menee päättäriltä varikolla ja punainen kun varikolta päättärille.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Väsäsin pienen ratikkaterminaalin yhteen mappiin...

Hyvä idea. Jotain tuollaista olen itsekin suunnitellut tekeväni. Ja terminaalin kiskot ovat kävelykadulla? Miten estät sen, ettei kiskojen väliin kasva taloja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Hyvä idea. Jotain tuollaista olen itsekin suunnitellut tekeväni. Ja terminaalin kiskot ovat kävelykadulla? Miten estät sen, ettei kiskojen väliin kasva taloja?

Yksisuuntaiselle bussikaistalle tein, paitsi pieni pätkä on varikkoreiteillä on kaksisuuntaista koska samaa tietä pitkin menee vähän matkaa toisen linjan ratikat varikolle ja toisen taas toiseen suuntaan linjalle. Tuossa oli niin pieni väli ettei siihen väliin rakennu taloja. Toinen vaihtoehto myös on että teet tien jossa ei ole kävelytietä. Talothan rakentuu ainoastaan kävelyteiden viereen.

Kokeilen jossain vaiheessa tehdä johonkin kunnon terminaalin (trollikoita, ratikoita, busseja, metro (maan päälle, ylle tai alle). Oon vähän kiusannu autoilijoitakin.. :D Ne on tukkinut joitakin teitä ruuhkilla, juuri niitä teitä esim. jossa on runkolinja (ratikka) jonka vuoksi ne on sitten aina myöhässä. Oon muutellut liikennejärjestelyjä ja purkanu teitä ja korvannu ne ONLY BUS kaistoilla ;) Autoilijat on sitten joutunut kiertää muualta. Sain tossa sen vuoksi yhteen risteykseen kivan ruuhkan.. Autojono jatkuu ties kuinka pitkälle..

Tästä löytyy myös jotain todella mielenkiintoisia bugeja, tietääkseni tossa pitäisi olla raitiotie, ei metro/junarata ;) Myös tuossa vasemmalla laidalla näkyvät prosenttiluvut... Oon tekemässä ekaa campaignii... Noi luvut heittelee koko ajan... Oikeasti ekassa pitäisi olla 20% ja keskimmäisessä 60%... Välillä näyttää jopa nollaakin.



Ja tälläinen on toi terminaali joka ylemmässä kuvassa vähän pilkottaa.



---------- Viestit yhdistetty klo 8:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:03 ----------

Nyt mä sit sen tein, jonka ajattelin olevan mahdotonta tässä... Pari sataa ihmistä yhdellä metroasemalla odottamassa metroa... Ja mulla on minimetrot (60paikkaiset) käytössä... Linjojen lisäys lisäsi myös matkustajamäärät selkeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikennepeli: toiveita ja ehdotuksia?

Onko tässä mahdollista asettaa ajantasauspysäkkejä? Ongelmana siis se, että pitkillä ratikkalinjoilla ajoajat heittelevät paljon jolloin matkustajat ovat hyvin tyytymättömiä "Vehicle was late".
 
Takaisin
Ylös