No niinpä se varmaan on, että katurunko ja sen tuunaaminen maksaa suunnilleen saman verran pitkin Suomenniemeä, mutta Oulu on sen verran pienen keskustan kaupunki, että parilla kilometrillä ollaan jo green fieldissä rata-asioissa. Tuiran sillat, Tulliväylä, Kajaanintie, Kainuuntie ja Limingantie ovat kaikki jo sitä vastoin sellaisissa kujissa että niissä voidaan kiskojakin asentaa varsinaisen väylän ja infran siitä valtavasti kärsimättä, jolloin ratakilometrin hinta on toki joku muu.
Ei siellä yleiskaavassa saatika asemakaavassa mitään ole, joten ei tarvitse pelätä että asia tulisi hetkessä nettikeskustelua kummempaan valoon. Minusta on silti kummallista, että joukkoliikenteen kurjistuminen ja moottoritiehen tehtävä valtava satsaus ovat luonnonlakeja joita ei kukaan kyseenalaista. Enemmän keskustellaan siitä, koska moottoritiehen voidaan 10 minuutin "ruuhkan" poistamiseksi investoida. Sitä vastoin keskustelua jossa kysyttäisiin voiko tuota yhdyskuntaa käsitellä muuten kuin yksityisautoyhdyskuntana, ei omaa rintaansa takovan pyörätieverkkoeuforian lisäksi ole.
Se verkko osaltaan on tappanut kumipyöräliikenteen nykyiseen tasoonsa ja siellä polkevat ne jotka haluavat ja pystyvät. Hyvä niin.