Citylinjoja Ouluun

Jos citylinjasto joskus ulotetaan Tuiraan, olisi ainoa mielestäni järkevä reitti Koskitietä päästä päähän. Valtatiellähän bussiliikennettä jo on riittävästi. "Reitti D" voisi keskustasta lähdettyään mennä Tulliväylää Rautasillan yli, Tuiran montusta Valtatielle ja sitten Alalaanilantietä Koskitielle ja Koskitietä aina Länsi-Tuiraan asti. Päätepysäkki voisi olla Kaupunginvarikon pihalla.

Tosin en kyllä pidä tarpeellisena lisätä enää neljättä linjaa ajamaan samaa lenkkiä keskustassa.
 
Tosin en kyllä pidä tarpeellisena lisätä enää neljättä linjaa ajamaan samaa lenkkiä keskustassa.
Etkö siinäkään tapauksessa jos linjasta tulisi citylinjoista suosituin ja se lisäisi joukkoliikenteen asiakasmääriä?
 
Etkö siinäkään tapauksessa jos linjasta tulisi citylinjoista suosituin ja se lisäisi joukkoliikenteen asiakasmääriä?
En oikeastaan: siinä tapauksessa voisi olla hyvä miettiä, onko jokin nykyisistä kolmesta linjasta tarpeeton tuolla keskustalenkillä. Kolmella linjalla saadaan sopivasti 10 min vuoroväli. Toki jos citylinjoilla noudatettaisiin Oulun vuoroväliperinteitä, ajaisivat ne kaikki peräkkäin 5 minuutin sisällä, ja sitten olisi 25 min tauko...
 
Oulun rautatieasemalla saapuu täydestä tunnista alkavana, järjestyksessä Citybusseja seuraavasti:

Noin tasalta linja C Toripakan pysäkiltä, jonka lähtöaika xx:55.

Suunnilleen viitisen min. yli tasan tulisi sitten linja B Medipoliksen suunnasta.

Arviolta kymmenisen min. päälle tasan tulee Linja A Intiöstä.

Hieman ennen 15 min. yli tasan linja B Medipolikseen, sen lähtöaika on 10 min. yli tasan.

Hieman yli taikka tasan 15 palaa linja C Limingantullista.

Muutamaa minuuttia tämän jälkeen saapuu linja A:n Citybussi Toripakalta.

Huom.: -kaikki nämä ajat siis viitteellisia ja suuntaa-antavia.
Matka-aika Citybussilla Oulun rautatieasemalta Toripakan päätepysäkille ja päinvastoin kestää n. 4-5min.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä kertaa eli tänäiltapäivänä A:ta ajeli Citybussi #82.

Yleensähän vakiojärjestys on ollut usein tämä:
Linja A: #3
Linja B: #24
Linja C: tavanmukaisemmin #82, toisinaan myös #84.
#84 toiminut A- ja B- linjojen *vaihtobussina* myöskin.
 
Nyt su, 1.3. ja aivan vähäsen aikaa sitten: Citylinja A Intiöön kaartoi Kaupungintalon takaa Toripakalle. Autona oli #24 tällä kertaa. Nyt on Kaupungintalon korjausremontin vuoksi käytössä poikkeusreitti.

Yhden kerran, noin vajaa vko sitten, A kaartoi Pakkahuoneenkadulta takaisin hakemaan vaihtokuskia päästämään toinen kuski *pois tuurista* eli vaihtamaan työvuorosta.
 
No nyt on saatu Rautatieaseman pysäkkimerkkitolppiin lisäkilvet, joista näkee, mihin suuntaan pysäkeiltä lähtevät citybussit menee.

Vai ovatko olleet siinä pitkäänkin, minä huomasin vasta nyt.
 
Vastakkoin ovat kilvet tulleet, ja oikein hieno hommeli että ovatkin tulleet. Erityisesti vieraspaikkakuntalaiselle niillä on suuri merkitys. :D

C-linjan Citybussi #82:n perät hojeltavat edelleen. Sivusuunnassa tuntuu tärinää ja vippausta. :(
 
Citylinjakokeilua esitetään jatkettavaksi.

Kaleva 2.2.2010 sanoi:
Citybussien toiminnan halutaan jatkuvan Oulussa kolmen vuoden kokeilukauden jälkeen. Tekninen keskus esittää, että cityliikenteen palvelusta tehdään pysyvä osa Oulun kaupungin paikallisliikennettä. Näin ollen liikennöintiä jatketaan nykymuodossaan 24. syyskuuta 2010 jälkeen, jolloin kokeilu päättyy.

Cityliikennettä on Oulussa hoitanut Koskilinjat Oy.

Oululaisten keskuudessa tosin sitten herättää laajaa närkästystä linjan C ehdotettu jatkaminen paikallisen marketin oven eteen. Asiointi siinä kaupassa kun helpottuisi liikaa.
 
Oululaisten keskuudessa tosin sitten herättää laajaa närkästystä linjan C ehdotettu jatkaminen paikallisen marketin oven eteen. Asiointi siinä kaupassa kun helpottuisi liikaa.

Linjalla C on ollut selvästi vähiten matkustajia, joten jotain sille pitäisi tehdä joka tapauksessa. Marketin pääovelta voisi tulla kyytiin varsin vaateliaitakin matkustajia.
 
Linjalla C on ollut selvästi vähiten matkustajia, joten jotain sille pitäisi tehdä joka tapauksessa. Marketin pääovelta voisi tulla kyytiin varsin vaateliaitakin matkustajia.
Linjaa C voisi jatkaa reilusti niin, että se kiertäisi mahdollisimman monen Limingantullissa, Äimärautiolla ja Oulunlahdessa olevan autohuoltoliikkeen läheltä. Voisi auton huoltoon viedessään palata ihmisten ilmoille Citybussilla ja taas mennä samalla keinoin hakemaan autoa huollosta.
 
Citylinjoja pitäisi remontoida myös keskustan osalta. Ei ole minusta mitään järkeä siinä että on tehty taas kuten aina ennekin eli tökätty joukkoliikennereitti johonkin kohtaan infraa miettimättä ja luomatta mitään muuta sen ympärille. Kaikki citylinjat kököttävät arkipäivisin alle kävelyvauhtia etenevässä Pakkahuoneenkadun autoliikenteessä.
Mielestäni kaikki keskustan alueen reitit tulisi laatia valtaosiltaan sellaisiksi että niillä ei ole muuta moottoriajoneuvoliikennettä jolloin linjanopeus nousisi ja syntyisi enemmän suoritetta suunnilleen samoilla kustannuksilla. Kustannuksilla on merkitystä koska koko Citylinjaliikenne on vahvasti subventoitua. Kun tilaajalla on samaan aikaan väylämonopoli, se voi toimia kuten mielekästä on. Nyt se on vain tilannut liikennevaloihin seisoskelijoita lisää kun se voisi
- pystyttää liikennevalo-ohjauksen Pakkahuoneenkadun - Isokadun risteykseen
- asentaa Citybussietuuden kaikkiin liikennevalo-ohjattuihin risteyksiin joista reitit kulkevat
- nopeuttaa linjanopeutta ja siten ajattaa samalla automäärällä enemmän vuoroja.

Nyt kuitenkin keskustan seisoskelut vievät ison osan reitin kiertoajasta ja keskustassa eteneminen on kävellen jopa nopeampaa.
 
Takaisin
Ylös