Concordia hankkii käytettyjä

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,573
Concordia Bus Finlandin Klovin varikolla oli tänään viisi Sopimus Seitsikon firmoilta Turusta ostettua Citaroa:
  • CBF 643 VIT-296 1999 ex. Linjaliikenne V. Nyholm 62, ex. ex. Turun Linja-Auto 82
  • CBF 644 VIT-297 1999 ex. Juha Jalo 30, ex. ex. Turun Linja-Auto 83
  • CBF ??? VIT-330 1999 ex. Lasse Julin 507, ex. ex. Turun Linja-Auto 85
  • CBF ??? GEJ-370 2000 ex. Linjaliikenne V. Nyholm 66, ex. ex. Mikko Rindell 10
  • CBF 647 GEJ-372 2000 ex. Linjaliikenne Muurinen 117, ex. ex. Mikko Rindell 9
 

Liitetiedostot

  • IMG_3365_cbf644.jpg
    IMG_3365_cbf644.jpg
    52 KB · Lukukerrat: 793
Concordia Bus Finlandin Klovin varikolla oli tänään viisi Sopimus Seitsikon firmoilta Turusta ostettua Citaroa:
  • CBF 643 VIT-296 1999 ex. Linjaliikenne V. Nyholm 62, ex. ex. Turun Linja-Auto 82
  • CBF 644 VIT-297 1999 ex. Juha Jalo 30, ex. ex. Turun Linja-Auto 83
  • CBF ??? VIT-330 1999 ex. Lasse Julin 507, ex. ex. Turun Linja-Auto 85
  • CBF ??? GEJ-370 2000 ex. Linjaliikenne V. Nyholm 66, ex. ex. Mikko Rindell 10
  • CBF 647 GEJ-372 2000 ex. Linjaliikenne Muurinen 117, ex. ex. Mikko Rindell 9
Jaahas. Diesel-Citarot tekevät parin vuoden tauon jälkeen paluun Pääkaupunkiseudun liikenteseen. Ovatkos nämä menossa Itä-Helsingin linjoille?
 
Pakko myöntää, että olen yllättänyt noista ostoista. Tai lähinnä, että mitä ostettiin. Eikös Hkl aikanaan myynyt samanlaisia Turkuun vikojen takia?
 
Pakko myöntää, että olen yllättänyt noista ostoista. Tai lähinnä, että mitä ostettiin. Eikös Hkl aikanaan myynyt samanlaisia Turkuun vikojen takia?
HKL:n Citarot (9825-9827) olivat tuotannon alkupäästä ja myös siksi täynnä (lasten-)tauteja. M-B/Evobus "hieman" uudisti kaupunkibussiajattelunsa 1990 -luvun lopulla siirtyessään O405N2 -mallista Citaroon. Kehitys ei kulkenut kaikilta osin parempaan suuntaan...

Kaipa ne Citarot nykyään toimivat ihan siedettävästi, kun niitä on myyty ainakin Saksaan noin kymmenen vuoden ajan.
 
Pakko myöntää, että olen yllättänyt noista ostoista. Tai lähinnä, että mitä ostettiin. Eikös Hkl aikanaan myynyt samanlaisia Turkuun vikojen takia?

Ja noita Turun Citaroita on yritetty kaupata vuosia siinä kuitenkaan kunnolla onnistumatta. Esimerkiksi Turun Liikennelaitos osti mieluummin Anderssonilta samanikäisiä Volvo-Ikaruksia muistaakseni noin 20 - 25 % kalliimmalla kuin noiden Citaroiden hintapyyntö olisi ollut. Muutama Turun Citaroista sentään meni kaupaksi ulkomaille.
 
Hahhaa! :D Päästiinpä Turussa eroon noista, pitäkää hyvänänne! Takaisin ei varmasti huolita - kukaan ei kaipaa!! Loistava kauppa, jos vielä rahaakin annettiin...:tongue:
 
Viimeksi muokattu:
Citaroista on aiemmin Virtanen(Citybus) myynyt ulkomaille TLA:n entiset 80,84,87. Kuinka monto niitä oli TLA:lla alunperin? Ei Citaro ole kiva matkustaakaan, konekopassa ei ole kunnon äänieristystä. Paineilmajousien sähkökomponenteissa kuulema runsaasti vikoja. Meinas unohtua, TLA:n 86:sta hajos kone, en tiedä minne Salosen veljekset senkin upotti.
 
Kukaan täyspäinen kuljettaja ei halua ajaa niillä, ei "istu käteen".

Taitaa olla kuitenkin makuasia. Citaro on muun muassa voittanut Bus of the Year 2007 -tittelin (lehdistötiedote) ja yli 10000 myydyllä yksilöllään se taitaa olla tällä hetkellä maailman suosituin kaupunkibussi.

Citaron suuri suosio kääntyy sitten sen haitaksi Suomessa: Suomi on niin marginaalinen markkina, ettei tänne jakseta oikein panostaa. Vehoakaan ei kauheasti taida kiinnostaa kaupunkibussimarkkinat, mutta Mersu pakottaa tuomaan niitäkin maahan osana kokonaistarjontaa. Niinpä esim. maahantuojan tarjoamat korjaamopalvelut ja varaosatoimitukset eivät toimi yhtä hyvin kuin pohjoismaisilla merkeillä.
 
Kukaan täyspäinen kuljettaja ei halua ajaa niillä, ei "istu käteen".

Voin pitää itseäni sangen täysipäisenä ja silti todeta auton olevan aivan miellyttävä (sivu)työväline. Kuljettajan istuin jos vain olisi hieman ryhdikkäämpi...
 
Citaroista on aiemmin Virtanen(Citybus) myynyt ulkomaille TLA:n entiset 80,84,87. Kuinka monto niitä oli TLA:lla alunperin? Ei Citaro ole kiva matkustaakaan, konekopassa ei ole kunnon äänieristystä. Paineilmajousien sähkökomponenteissa kuulema runsaasti vikoja. Meinas unohtua, TLA:n 86:sta hajos kone, en tiedä minne Salosen veljekset senkin upotti.

Raision Linjan Citaro lähti maasta ensimmäisenä. Citybussin Citarot myöhemmin keväällä/kesällä -06. Kaikki 4 autoa menivät ensin Saksaan ja mahdollisesti vielä jonnekin kolmanteen maahan eteenpäin.

Itse paljonkin niillä mersuilla ajaneena voin vain todeta, että Niissä oli kuljettajan ergonomiaan panostettu kaikkein eniten (joskin jalkatilaa näinkin pitkällä hepulla olis joskus toivonut hieman enemmän). Kaikki hallintalaitteet rahastupöytää myöden olivat hyvin käden ulottuvilla. Mukavia ja pehmeitä autoja ajaa. Makuasioista ei tosin voi kiistellä, mutta henk. koht. tykkäsin.

TLA.lla oli Citaroja alunperin 8 kappaletta, joista 4 on poitunut maasta ja loput 4 nykyään Concordialla.
 
loput 4 nykyään Concordialla.

Tuliko myös Muurisen 110 Concordialle? Täällä päin on kuulunut juttua, että Concordia olisi ollut ostamassa sitä, mutta siitä olikin moottori rikki, eikä sitä siksi hankittu.
 
Tuliko myös Muurisen 110 Concordialle? Täällä päin on kuulunut juttua, että Concordia olisi ollut ostamassa sitä, mutta siitä olikin moottori rikki, eikä sitä siksi hankittu.

Eipä tuota enää täälläkään näy. Ja mun tietojen mukaan siitä ei ole ollut kone rikki. Viimeseen asti se oli töissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös