Crotramin testaaminen Helsingissä

Kun olen katsonut näitä kuvia, minua vähän ihmetyttää sellainen sivuseikka, kun tuo ohjaamon lasien muotoilu. Raitiovaunista en niin tiedä, mutta auton kannalta ajatellen noinkin paksut A-pilarit haittiaisvat ulos näkemistä suuresti. Tuonne taaksehan mahtuu ihminen jos toinenkin, tai jopa kokonaisia autoja piiloon kuljettajan näkökentästä.

Onkohan tuossa ajanut ulkonäkö käytännön yli, vai kuinka?
 
Milloin tuo pääsee liikenteeseen?

Eikös tuo tammi-helmikuussa pääse linjaliikenteeseen sijoitettuna johonkin 6/8-linjan vakiovuoroista?

Tyylikkäitä kuvia SRS:n sivuilla koeajosta, olisi saanut olla enemmänkin. Helsingin Sanomien verkkosivuilta näyttäisi löytyvän videokin yön testiajosta (http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingiss%C3%A4+kokeillaan+zagrebilaisia+ratikoita/1135232690973). Eipä taida Crotram mahtua ihan jokaiselle kutoskasilinjan pysäkkikorokkeelle.

Tuleeko vaunuun muuten liva-yksikkö?
 
Olen käynyt Crotramin ohjaamossa ja radio sekä vaihteenkääntäjä sieltä tosiaan löytyi, mutta liva-yksikköä en ainakaan silloin huomannut. Kenties se on sisällytetty vaunun oman ajotietokoneen näyttöihin. Ja on se tietenkin selvää, että pakkohan siihen on liva tulla. Muuten Crotram on todellinen jumittaja linjalla, kun uutena ja erilaisena se ei varmaan muutenkaan ole kovin nopea.

Matkakorttilaitteet on muuten asennettu vasta Helsingissä, paikat niille oli toki raivattu jo Kroatiassa.
 
liva-yksikköä en ainakaan silloin huomannut. Kenties se on sisällytetty vaunun oman ajotietokoneen näyttöihin.

SRS:n verkkosivuilla olleesta valokuvasta näkyy, että liva-yksikkökin löytyy vaunusta kojetaulun päälle asennettuna. Vaunussa näyttäisi olevan samanlainen Thoreb C90+ -ajoneuvotietokone kuin viimeaikoina busseihinkin on asennettu Helmi-järjestelmää varten.
 
Kroatialasella Vecernji uutissivustolla kerrotaan vaunun koeajoista.

Crotram je svoju pokusnu kompoziciju dopremio još prošli tjedan, a jučer ju je 24-eročlana hrvatska ekipa postavila na tračnice, ali je tramvajem upravljao Finac Tero Hagberg jedini koji je imao iskustva u vožnji zagrebačkog tramvaja.
 
Takaisin
Ylös