Design-pysäkkikatokset Hakaniemeen

Aivan kuin humalaiselle hitsarille olisi annettu ns vapaat kädet.

Noin karkeasti ilmaistuna tuon vaikutelman antaminen lienee tyylilajin tarkoituskin, sikäli kun yhtään osaan veikata Lindforsin aivoituksia. Jonkun asteista dekonstruktivistista vaikutusta esityksessä on nähtävissä, eli valmis pysäkki näyttää siltä kuin sen osat olisivat sijoiltaan tai kuin rakennelma olisi purkautumassa. Liekö vastaveto nimenomaan JCDecauxin tavallisille modernistisille yltiösuorakulmaisille lasilaatikoille. Uusi designpysäkki on kyllä minunkin mielestäni huti. No, ehkä kakarat tykkäävät kiipeillä niissä.
 
Näiden pysäkkikatosten ongelmana on, että tavallisten joukkoliikennematkustajien silmään ne näyttävät aivan hirveiltä. Muutenhan ne olisivat tervetullutta palvelunparantamista eikä kokonaishinta ole mitenkään älytön.
Tuossa puolestaan on kyllä totuuden siemen. Minä kannatan noita pysäkkikatoksia mielelläni nimenomaan siitä lähtökohdasta, että on hyvä suosia joissain asioissa myös monipuolisuutta. Pysäkkikatokset ovat aika yksitoikkoisia näin enimmäkseen, ja vaihtelu virkistää. Mutta voi tosiaan olla etten juuri tuonnäköisiä pysäkkejä haluaisi Helsinkiin ihan standarditavarana. Hakaniemessä ainutlaatuisena ilmiönä ne voivat olla huomiota herättävä maamerkki, mutta jos niitä olisi tuollaisina kaikkialla, niihin kyllästyisi helposti.
 
Pysäkit ovatkin kalliita ja ainakin kalliin tuntuisia nykyisiin 30 000e pysäkkeihin verrattuna. Pysäkit tosin ovat isompia, lähes bussin kokoisia, ja suojaavat tuulelta ja sateelta paremmin. Silti hintaa designpysäkille ei tulisi voida laskea verrattuna vanhojen pysäkkien katossuojan pinta-alaan.

Suunnittelijan palkkio on pyöristettynä 10 000, mutta JCDecaux pyytää pysäkeistä jopa 770 000. On hienoa voida todeta pysäkeistä pyydettäneen tarkempi hintalappuerittely.

Hienoa pysäkeissä on että ne nyt ylipäätään ovat erilaisia kuin nykyinen monoversio, suurempi suoja, ja että pysäkeissä on keskellä takana kulku/poistumisaukko.

Luultavasti pysäkit eivät ole pyydetyn hinnan arvoisia, mutta kyllä nämä kannattaisi hankkia, sillä ajatuksella että HKL ja JCDeaux pääsevät hinnasta sopuun. Ehkä HKL pystynee kuolettamaan kustannuksia mainostuloilla, koska pysäkit omistaisi HKL ei JCDecaux.

Design-vuodesta on kyllä merkillistä kuohkaamista, ja se mikä tosiasiassa toimijoita kiinnostaa on kuinka paljon WDC tuottaa voittoa. Kaupunki ja kaupunkilaiset on sitten tässä hieman hankalassa asemassa, vaikka ei voitot yksityisiä ole kaupungin saadessa verotuloja. Mutta paljon siitä kuohkataan, ja monia ei tunnu kiinnostavan eikä kaupungin virkamiehetkään kuohkaamisen ohesta tunnu muistavan, että WDC vuonna Helsinki on myös yleisurheilun EM- ja jääkiekon MM-istäntäkaupunki.

Erilaisia pysäkkiratkaisuja voisi tuottaa myös eripuolille kaupunkia. Vaikkakin autokaistojen väleissä olevilla pysäkeillä on vähän mahdollisuuksia. Eräät paikat voisi olla Kauppatori ja Senaatintori, kauppatorilla vaikka jotakin art noveau -tyylistä, tai muuta vanhaan ympäristöön sopivaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos Design-päsäkit ovat käytännöllisiä ja ajavat asiansa ja lisäksi tarjoavat jotain silmäniloa niin minun puolestani niitä saa rakentaa. Kyllä raitiotietkin tarvitsevat omia design-luomuksiaan, ei se ole pelkästään metron, rautateiden tai lentoliikenteen yksinoikeus.

t. Rainer
 
Suunnittelijan palkkio on pyöristettynä 10 000, mutta JCDecaux pyytää pysäkeistä jopa 770 000. On hienoa voida todeta pysäkeistä pyydettäneen tarkempi hintalappuerittely.
Suunnittelukustannus on siis 68 000€ ja proto maksoi kuljetuksineen 10 000€. Eli nyt on mennyt jo yli kahden "tavallisen pysäkin" hinta.
 
Kuuluuko hintaan seinät ja katto tuulen, kylmyyden ja vesisateen varalle? Siis kuten nykyäänkin on edes kolme lasiseinää ja tukeva katto pysäkkirakennelmassa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuntuu vähän siltä, kuin koko tämä projekti olisi lähtenyt väärällä jalalla liikkeelle. Lindfors on varmaan sinällään tehynt hyvää työtä, mutta tuo pysäkin design olisi pitänyt sovittaa yhteen nykyisen raitiovaunun designin kanssa. Varsinkin yhteensopivuus raidoitetun kiveyksen, mustien reunakaiteiden ja vihreiden raitiovaunujen kanssa on aika heikko. Vähintään olisi toivonut vihreää väriä. Nuo pysäkit olisivat paljon sattuvampia busseille. Oma lukunsa olisi tietysti pysäkkikatosten suunnittelu johonkin nimenomaiseen paikkaan. Kuten vaikka juuri tuonne Lasipalatsille, jolloin katokset olisivat voineet myötäillä 30-luvun funkionalismia. Oma erityisdesign keskeisillä omaleimaisilla paikoilla olisi liikenneteknisestikin pelkästään toivottavaa: yleensä pysäkkidesign tukee brändiä, mutta kaupunkikuvallisesti keskeisillä paikoilla ne korostavat saapumista näihin keskeisiin paikkoihin ja auttavat ihmisiä pysymään kartalla. Ja tästä näkökulmasta Hakaniemi, Lasipalatsi taikka Senaatintori vaatisi kukin juuri tähän paikkaan ja tunnelmaan sopivat katokset.
 
Ei tarvita kuin pieni kevyt tönäisy, niin häkkyrä luhistuu kuin korttitalo. Mites mahtaa toimata kapeilla ratikkapysäkeillä. Tuleeko sivupäätyihin design-ovet vai pitääkö matkustajien pomppia alas kiskoille päätyjen kohdalla. Vai tuleeko peräti design-porrasaskelmat kiskoille/kiskoilta, jotta pääsee design-päädyn ohitse katoksen alle? :twisted:
 
Lindfors on varmaan sinällään tehynt hyvää työtä, mutta tuo pysäkin design olisi pitänyt sovittaa yhteen nykyisen raitiovaunun designin kanssa.

Totta muuten, että uuden vaunun muotokieli on suunnilleen päinvastainen Lindforsin katokseen verrattuna. Yhdistelmä ei kyllä silti toimi oikein kontrastinakaan. Vaunutilaus ja katostilaus taisivat tosin olla tekeillä samaan aikaan, eli ehkä Transtech ei ollut vielä valittuna tarpeeksi ajoissa. Vaikea tosin kuvitella mitään nykymaailman kulkupeliä, joka rimmaisi katoksen kanssa. Ehkä joku siivekäs ja kulmikas pienen laivan kokoinen amerikanrauta 60-luvun lopulta.

Piirka sanoi:
Ei tarvita kuin pieni kevyt tönäisy, niin häkkyrä luhistuu kuin korttitalo.

:smile: Siinä on hitsattuja poikkipuita sen verran, että en yllättyisi, jos ristikon kaltainen rakenne olisi tukevampi ja kantavampi kuin mikään tähänastisista.
 
Ihan hyvä homma että Hakaniemeen ei noin hätäistä katosratkaisua tule. Nyt suunnittelemaan Hagiksen laitureille täyskatoksia.
 
Ihmettelen kyllä, miksei vilkkaimmille bussi- ja raitiopysäkeille ei ole tähän mennessä keksitty täyskatoksia. Täyskatoksia löytyy vain metrosta ja lähijunasta, ja osasta metro- ja lähijuna-aseman yhteydessä olevasta bussipysäkistä.

Metroasemasuunnittelijat osaavat tehdä näyttäviä asemia: miksei heitä palkattaisi kasaamaan selkeät ja ohikulkijoita houkuttelevat asemat yllämainittujen paikkojen lisäksi myös Oopperalle ja Pasilaan?
 
Takaisin
Ylös