Dm12 – eikö se olisi jo aika korvata?

Haapamäen radan sähköistystähän on suunniteltu, mutta itselläni ei ole tietoa sen hankkeen nykytilasta. Mielestäni esim. Sm4 tai vastaava kalusto voisi sopia ainakin Jyväskylä-Seinäjoki -välillekin, jos rata joskus saataisiin sähköistettyä. Ja jos sähköistys on ajankohtainen lähivuosina, niin uutta diesel- tai akkusähkökalustoa tuskin kannattaa miettiä.

Reitin varrella on kuitenkin suosittuja kohteita, kuten Ähtärin eläinpuisto ja Tuurin kyläkauppa, ja lisäksi tämä väli on tärkeä vaihtoyhteys Jyväskylän ja Pohjois-Suomen välillä. Jos täältä haluaa junalla matkustaa vaikkapa Ouluun tai Rovaniemelle, joutuu matkan aloittamaan parin tunnin taajamajunamatkalla, tai vaihtoehtoisesti kiertämään Tampereen tai Kuopion kautta. Joten moni kyllä varmasti toivoo parempia yhteyksiä tälle välille.
 
Haapamäen radan sähköistystähän on suunniteltu, mutta itselläni ei ole tietoa sen hankkeen nykytilasta. Mielestäni esim. Sm4 tai vastaava kalusto voisi sopia ainakin Jyväskylä-Seinäjoki -välillekin, jos rata joskus saataisiin sähköistettyä. Ja jos sähköistys on ajankohtainen lähivuosina, niin uutta diesel- tai akkusähkökalustoa tuskin kannattaa miettiä.

Reitin varrella on kuitenkin suosittuja kohteita, kuten Ähtärin eläinpuisto ja Tuurin kyläkauppa, ja lisäksi tämä väli on tärkeä vaihtoyhteys Jyväskylän ja Pohjois-Suomen välillä. Jos täältä haluaa junalla matkustaa vaikkapa Ouluun tai Rovaniemelle, joutuu matkan aloittamaan parin tunnin taajamajunamatkalla, tai vaihtoehtoisesti kiertämään Tampereen tai Kuopion kautta. Joten moni kyllä varmasti toivoo parempia yhteyksiä tälle välille.
Hyvähän se tietty olisi, muttei pelkkä sähköistys riittäisi. Rata on suhteellisen huonossa kunnossa eikä varmaan kestäisi Sm4:n painoa kunnolla…
 
Sinänsä on outoa, että Iisalmi-Ylivieska -välille voitiin siirtää Eil/Eilf-vaunut, joiden liikennöinti vaatii konduktööriä. Miksei niillä samoilla vaunuilla voi ajaa muillakin väleillä dieselveturilla? Vai vaativatko ne jo 1500 V -syötön? Kahden vaunun juna, jolla tuolla em. välillä ajetaan, ei ainakaan voi koko vaunumäärää varata, vaikka koko runko pitikin siirtää pois Z-junasta lähinnä Ouluun seisomaan.
Iisalmi–Ylivieska -reitti oli sähköistetty, joten se on järkevä käyttää sähköveturia. Eil-vaunut oli ainoa vaunut, jotka olivat saatavilla tehtävään. Se tarkoittaa myös, että vaikka junalla on nyt yli 200 istumapaikat, kesällä voi ajaa kolmella tai edes neljällä vaunuilla.
 
Iisalmi–Ylivieska -reitti oli sähköistetty, joten se on järkevä käyttää sähköveturia. Eil-vaunut oli ainoa vaunut, jotka olivat saatavilla tehtävään. Se tarkoittaa myös, että vaikka junalla on nyt yli 200 istumapaikat, kesällä voi ajaa kolmella tai edes neljällä vaunuilla.

Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?
 
Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?

Huolto pitää järjestää jotenkin ja siirtoajona etelään asti ajaminen tulee liian kalliiksi. Samoin lähijunayksiköiden huollon perustaminen Ouluun yhden tai kahden yksikön takia. Jos Oulussa joskus alkaa lähijunaliikenne, niin sitten saattavat nämäkin vaihtua Sm-kalustoon.
 
Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?
Kalustoa ei ole riittävästi - ainakaan Sm4:n osalta. On myös hyödyllistä, että Eil-vaunujen vessoja ei tarvitse tyhjentää, eli yksi siirtoajo per viikko riittää. Myös Nokelan varikolla ei tällä hetkellä lähijuakalustoa huolleta.
 
Takaisin
Ylös