Dm12 – eikö se olisi jo aika korvata?

Haapamäen radan sähköistystähän on suunniteltu, mutta itselläni ei ole tietoa sen hankkeen nykytilasta. Mielestäni esim. Sm4 tai vastaava kalusto voisi sopia ainakin Jyväskylä-Seinäjoki -välillekin, jos rata joskus saataisiin sähköistettyä. Ja jos sähköistys on ajankohtainen lähivuosina, niin uutta diesel- tai akkusähkökalustoa tuskin kannattaa miettiä.

Reitin varrella on kuitenkin suosittuja kohteita, kuten Ähtärin eläinpuisto ja Tuurin kyläkauppa, ja lisäksi tämä väli on tärkeä vaihtoyhteys Jyväskylän ja Pohjois-Suomen välillä. Jos täältä haluaa junalla matkustaa vaikkapa Ouluun tai Rovaniemelle, joutuu matkan aloittamaan parin tunnin taajamajunamatkalla, tai vaihtoehtoisesti kiertämään Tampereen tai Kuopion kautta. Joten moni kyllä varmasti toivoo parempia yhteyksiä tälle välille.
 
Haapamäen radan sähköistystähän on suunniteltu, mutta itselläni ei ole tietoa sen hankkeen nykytilasta. Mielestäni esim. Sm4 tai vastaava kalusto voisi sopia ainakin Jyväskylä-Seinäjoki -välillekin, jos rata joskus saataisiin sähköistettyä. Ja jos sähköistys on ajankohtainen lähivuosina, niin uutta diesel- tai akkusähkökalustoa tuskin kannattaa miettiä.

Reitin varrella on kuitenkin suosittuja kohteita, kuten Ähtärin eläinpuisto ja Tuurin kyläkauppa, ja lisäksi tämä väli on tärkeä vaihtoyhteys Jyväskylän ja Pohjois-Suomen välillä. Jos täältä haluaa junalla matkustaa vaikkapa Ouluun tai Rovaniemelle, joutuu matkan aloittamaan parin tunnin taajamajunamatkalla, tai vaihtoehtoisesti kiertämään Tampereen tai Kuopion kautta. Joten moni kyllä varmasti toivoo parempia yhteyksiä tälle välille.
Hyvähän se tietty olisi, muttei pelkkä sähköistys riittäisi. Rata on suhteellisen huonossa kunnossa eikä varmaan kestäisi Sm4:n painoa kunnolla…
 
Sinänsä on outoa, että Iisalmi-Ylivieska -välille voitiin siirtää Eil/Eilf-vaunut, joiden liikennöinti vaatii konduktööriä. Miksei niillä samoilla vaunuilla voi ajaa muillakin väleillä dieselveturilla? Vai vaativatko ne jo 1500 V -syötön? Kahden vaunun juna, jolla tuolla em. välillä ajetaan, ei ainakaan voi koko vaunumäärää varata, vaikka koko runko pitikin siirtää pois Z-junasta lähinnä Ouluun seisomaan.
Iisalmi–Ylivieska -reitti oli sähköistetty, joten se on järkevä käyttää sähköveturia. Eil-vaunut oli ainoa vaunut, jotka olivat saatavilla tehtävään. Se tarkoittaa myös, että vaikka junalla on nyt yli 200 istumapaikat, kesällä voi ajaa kolmella tai edes neljällä vaunuilla.
 
Iisalmi–Ylivieska -reitti oli sähköistetty, joten se on järkevä käyttää sähköveturia. Eil-vaunut oli ainoa vaunut, jotka olivat saatavilla tehtävään. Se tarkoittaa myös, että vaikka junalla on nyt yli 200 istumapaikat, kesällä voi ajaa kolmella tai edes neljällä vaunuilla.

Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?
 
Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?

Huolto pitää järjestää jotenkin ja siirtoajona etelään asti ajaminen tulee liian kalliiksi. Samoin lähijunayksiköiden huollon perustaminen Ouluun yhden tai kahden yksikön takia. Jos Oulussa joskus alkaa lähijunaliikenne, niin sitten saattavat nämäkin vaihtua Sm-kalustoon.
 
Mistä syystä tuolla ei voi ajaa Sm2- tai Sm4-junalla?
Kalustoa ei ole riittävästi - ainakaan Sm4:n osalta. On myös hyödyllistä, että Eil-vaunujen vessoja ei tarvitse tyhjentää, eli yksi siirtoajo per viikko riittää. Myös Nokelan varikolla ei tällä hetkellä lähijuakalustoa huolleta.
 
VR:n vetovoiman käytön päätös on ollut jo vuosia sitten, että Dv12-vetureilla ei enää ajeta matkustajajunia. Ne on jätetty pelkästään tavaraliikenteen käyttöön. Vanhan ajan vaunutkin on jo poistettu.

Ainoa ylipäätänsä dieselvetureilla ajettava matkustajajunareitti on Kolarin sesonkijunat, Oulu-Kolari, ja siellä vetovoimana on lähinnä Dr16.
Miksei Dr16 voi vetää sitten noita Jyväskylän-Seinäjoen junia? Niitä Eil-vaunuja pitäisi olla pilvin pimein, vai onko niitä romutettu? Nehän ovat oikein tunnelmallisia, kun ovat sellainen aikamatka 1980-luvun alkuun, värimaailmaltaan ja muutenkin, ja olleet todella vähällä käytöllä koko ajan.
 
Miksei Dr16 voi vetää sitten noita Jyväskylän-Seinäjoen junia? Niitä Eil-vaunuja pitäisi olla pilvin pimein, vai onko niitä romutettu? Nehän ovat oikein tunnelmallisia, kun ovat sellainen aikamatka 1980-luvun alkuun, värimaailmaltaan ja muutenkin, ja olleet todella vähällä käytöllä koko ajan.
Osa on ehditty jo romuttaa ja Eilf-vaunuja ei taida olla ainakaan liikaa tällä hetkellä.
 
Entä sitten Ex ja Expt -vaunut? Niitä näyttäisi olevan pari pötköä Ilmalassa vielä, vaikkei ole näkynyt junissa yli vuoteen.
 
Muistaakseni tällä foorumilla on joskus kymmenen vuotta sitten mainittu, että ruotsalaisten tutkimusten mukaan matkustajajunan ajaminen voi olla kannattavaa noin 60 matkustajan junalla. Se on juuri Dm12:n luokkaa kapasiteetiltaan. Dm12:lla ei kai ikinä ole ajettu aikataulunmukaisessa liikenteessä sellaisella rataosalla, jossa yksi yksikkö riittäisi? Ymmärtääkseni näillä junilla on ollut koko ajan ongelmia kapasiteetin kanssa, ja alkuun junia korvattiin viikonloppuisin veturijunilla. Käytännössä tällaisella junalla ajetaan sellaisilla reiteillä, joilla veturivetoinen juna kolmella vaunulla olisi optimaalinen. Kiskobusseille sopiva liikennehän lopetettiin jo 1990-luvun alussa. Lyhyesti: meillä on täysin tarkoitukseensa sopimatonta kalustoa liikenteessä.

Nyt olemme tilanteessa, jossa käytännössä mitään korvaavaa kalustoa ei ole. Dm12-kalusto on huonolla kunnossapidolla puoliksi poltettu poroksi. Liikenneministeriö on jo ehdottanut kiskobussiliikenteen korvaamisen linja-autoilla. Niissähän kapasiteettiongelmaa ei ole, kun se yksi auto voi suhata reittiä koko ajan edestakaisin ja muodostaa yhteyksiä joka junavuorolle. Ja osa matkustajista muutenkin siirtyy oman auton käyttäjäksi. Tämäkö edistää päästötavoitteiden saavuttamista?

Ketjun aloittaja on siinä oikeassa, että juuri nyt olisi aika korvata nuo junat. Jos korvausta ei tehdä nyt, loppuu koko liikenne. Jatkossa kun liikenne kilpailutetaan, ei ole rahaa, kalustoa eikä tarjoajaa. Mutta jos nyt jostakin ostettaisiin uudet junat, olisi liikenne todennäköisesti pelastettu. Ymmärrän, kaikesta leikataan eikä määrärahoja ole.

Vapautuukohan Kolarin radalta sähköistyksen myötä aggregaattivaunu? Vetokalustoa nykyisin on muillakin operaattoreilla kuin VR:llä. Ja VR:llä on uusiakin vetureita, joilla voi aggregaattivaunuja vetää.

Paljonko muuten oikeasti maksaisi lisätä yhteen matkustajavaunuun sellainen aggregaatti, joka jaksaisi tarjota sähkön kolmelle vaunulle? Tähän saakkahan tehoa on pitänyt olla koko yöjunarunkoa varten, mutta ei kai tuo kolme vaunua niin paljon kuluta? Kaminalämmitykseen (edes öljy-) ei taida olla paluuta.
 
Tämä ei varmaan ole se vastaus, jonka halusit kuulla, mutta eiköhän ne korvata linja-autoilla.

Jos matkustajamäärät on niin pieniä, että tuon kokoluokan vehje riittää, niin silloin juna on ikävä kyllä väärä väline.
Olisin tuosta toissa syksyn kokemusten perusteella hieman erimieltä... Tervetuloa kokeileman Joensuu-Nurmes junaa korvaavan bussin kyydissä... Jää (Helsingin) Linnanmäen vuoristorata toiseksi. 😄

Vakavammin: Ymmärrän sinänsä tämän kapasiteettiin liittyvän kritiikin, mutta toisaalta tuollainen Dm12:n kokoisella junalla voidaan "haistella" kysynnän määrää hiljaisimmilla reiteillä. Ja ilmeisesti jollain Parikkalla-Savonlinna välillä ovat olleet(?) sopivan kokoinen kalusto...?
 
Täällä Dallasissa on Stadlerin Flirt-junia dieselkäyttövoimalla, sisustettuna hitusen mukavammiksi kuin JKOY:n Flirtit. Eikö tämä olisi helppo ratkaisu kiskobusseja korvaamaan? Kai siitä jotain etua on, että saman firman sähköjunia on jo käytössä. Olettaisin myös, että noiden kiihtyvyys ja hidastuvuus on parempi kuin Dm12:lla, mistä pitäisi olla hyötyä.

Olisin tuosta toissa syksyn kokemusten perusteella hieman erimieltä... Tervetuloa kokeileman Joensuu-Nurmes junaa korvaavan bussin kyydissä... Jää (Helsingin) Linnanmäen vuoristorata toiseksi. 😄
Bussilla matkustaminen on aina epämukavaa. Mä nyt lähinnä mietin sitä, että jos kuormia ei ole kuin bussiluokassa, niin sitten juna tulee kovin kalliiksi. Mutta ei se taidakaan olla niin.
 
Täällä Dallasissa on Stadlerin Flirt-junia dieselkäyttövoimalla, sisustettuna hitusen mukavammiksi kuin JKOY:n Flirtit. Eikö tämä olisi helppo ratkaisu kiskobusseja korvaamaan? Kai siitä jotain etua on, että saman firman sähköjunia on jo käytössä. Olettaisin myös, että noiden kiihtyvyys ja hidastuvuus on parempi kuin Dm12:lla, mistä pitäisi olla hyötyä.
Eikös niitä suhaa ihan Briteissäkin, class 231 ainakin....
 
Takaisin
Ylös