Dm12-hankinnan mielekkyys

Re: Asiaa eikä spekulointia

ultrix sanoi:
Minkälaista liiteriä Dm12 sitten pystyy periaatteessa kiskomaan, erikseen Vagonkan tehtailta tilattavaa esim. EFio-vaunua, vaiko peräti ihan mitä tahansa sähköä kaipaamattomaa matkustajavaunua? (=siniset, lätän liiterit)
Dm12 on ainakin jossain määrin sukua tsekkiläiselle sarjan 843 moottorivaunulle, johon löytyy niin liitevaunuja kuin ohjausvaunujakin. Samoista vaunuista ei tosin ole kysymys. Näissä esimerkiksi voimansiirto on sähköinen. Se ei kuitenkaan liene millään lailla este sille, etteikö Vagonka valmistaisi liitevaunuja yhtä lailla Dm12-sarjaa varten, jos VR päättäisi sellaisia tilata.
 
Re: Asiaa eikä spekulointia

Antero Alku sanoi:
Eikä edes Vankkojen aikatauluhyötyä ole otettu käyttöön, vaan niillä ajetaan samoja lepsuja tauluja, jotka on tehty veturijunille.
Kun Dm12-vaunuja on nyt ollut kaupallisessa liikenteessä peräti lähes vuoden verran niin tästähän voidaan tietysti vetää jo se johtopäätös, ettei VR tule ikinä hyödyntämään näiden vaunujen suorituskykyä täysimääräisesti.

Aivan samalla tavalla, kuin Sr1-vetureillakaan ei ole koskaan ajettu yli 120 km/h, kun 70-luvulla ei kerran voitu tämän suurempia nopeuksia käyttää. Tai Sr2-vetureilla ei ole ikinä ajettu yli 140 km/h eikä tulla koskaan ajamaankaan, kun toukokuussa 1995 tämä oli suurin sallittu nopeus Helsingin ja Oulun välillä

Antero Alku sanoi:
Mutta sittenkö se on halvempaa, kun on sekä 63-paikkainen moottorivaunu että veturijuna huippukuormia varten?
Todennäköisesti. Dm12-vaunut voidaan pitää jatkuvasti työssä eli viikolla ne ajavat 30 matkustajan kuormia yksinään ja viikonloppuna esim. 100 matkustajan kuormia kahden vaunun junina. Dv12-veturit ajavat puolestaan viikolla tavarajunia ja viikonloppuna matkustajajunia. Näin vajaakäyttöön jäävät vain siniset vaunut eikä niitäkään tarvita läheskään jokaista Dm12-vuoroa varten. Suuri osa liikenteestä kun voidaan hoitaa viikonloppunakin Dm12-kalustolla käyttämällä kahta tai kolmea moottorivaunua.
 
Re: Asiaa eikä spekulointia

PNu sanoi:
Kun Dm12-vaunuja on nyt ollut kaupallisessa liikenteessä peräti lähes vuoden verran niin tästähän voidaan tietysti vetää jo se johtopäätös, ettei VR tule ikinä hyödyntämään näiden vaunujen suorituskykyä täysimääräisesti.
Hyvä pointti, ehkäpä ne aikataulutkin siitä kehittyvät... :?
 
Re: Dm12 ja rahastus

Mikko Laaksonen sanoi:
En ole itse nähnyt missään kuljettajarahastusta kiskobusseissa tai duoraitiovaunuissa.
Minä olen nähnyt Sveitsissä MVR-yhtiön sähkökäyttöisissä hammasrataskiskobusseissa kuljettajan myyvän lippua ajon aikana. Asemilla on lipunmyynti (automaatti ja palveleva ihminen), mutta juna pysähtyy myös muualla kuin asemilla. Saman yhtiön GTW-junissakin on kuljettajarahastus (ilmeisesti vain poikkeustapauksissa?).

Oli kovaa menoa tuolla MVR:n kiskobussilla. Silloilla oli nopeusrajoitus 10 km/h. Takapään ohjaamon nopeusmittari näytti pitkässä alamäessä tasaista 17 km/h nopeutta (junan suurin sallittu nopeus on 18 km/h). Tässä kuva kiskobussista.
 
Tässähän on kysymys siitä, että luottamuspula VR:ää kohtaan on jo niin paha, ettei yksinkertaisesti enää olla valmiita odottamaan mainitulta taholta enää mitään positiivista. Yritän silti uskoa, tai ainakin toivoa, että luottamuspula olisi turha. Jos Dm12-kalusto osoittautuu pidemmän päälle moitteettomaksi, luulisi VR:n voittoa tavoittelevana yhtiönä ottavan asian vakavasti pidemmän päälle.
 
JE sanoi:
Tässähän on kysymys siitä, että luottamuspula VR:ää kohtaan on jo niin paha, ettei yksinkertaisesti enää olla valmiita odottamaan mainitulta taholta enää mitään positiivista. Yritän silti uskoa, tai ainakin toivoa, että luottamuspula olisi turha.
Dm12 -hankinta ei ole tapahtunut VR Oy:n aloitteesta vaan LVM:n aloitteesta.

Tässä on kysymys siitä että VR Oy eri muodoissaan on noin vuodesta 1965 ajanut järjestelmällisesti alas paikallisjunaliikenteen kaikkialta muualta Suomesta kuin Helsingin seudulla. Tällä hetkellä jäljellä olevat "taajamajunat", myöskään Dm12 - kalustolla ajettavat, eivät ole luonteeltaan paikallisjunia vaan pikajunien yhteysjunia.

VR Oy on viime vuosina mm:
  • Toistuvasti kieltäytynyt liittymästä seutulippujärjestelmiin
  • Väittänyt kaikkea mahdollista uutta taajamajunaliikennettä poikkeuksetta tappiolliseksi, myös esim. Helsinki-Lahti ja Salo-Turku - väleillä, joilla matkustajapohja olisi merkittävän suuri.
  • Jatkanut seisakkeiden ja asemien poistamista sekä väittänyt seisakkeiden lisäämisen lisäävän matka-aikoja 5-10 minuuttia / pysähdys.
  • Ilmoittanut, että se ei ole missään olosuhteissa kiinnostunut liikennöimään esimerkiksi Varsinais-Suomen alueen paikallisjunaliikennettä.
  • Dm12-hankinnan yhteydessä ilmoittanut, että uudishankinnasta huolimatta paikallisjunaliikennettä ei palauteta ja pääsääntöisesti (Savonlinna-Parikkala osuutta lukuunottamatta) aikatauluja ei kehitetä.
Tämä on syynä luottamuspulaan. Kun luottamuspulan aiheuttava politiikka on jatkunut jo 40 vuotta huolimatta siitä, että asiaan on poliitikkojen taholta useasti puututtu, en näe mitään syytä toiveikkuuteen. Toiveikkuus VR Oy:n suhteen on muun Suomen paikallisjunaliikenteen osalta naiivia toiveajattelua.

Suomen paikallisjunaliikenne voi kehittyä vain kahdessa tapauksessa:
  • Paikallisjunaliikenne sallitaan muille liikennöitsijöille kuin VR Oy:lle.
  • Paikallisjunaliikenne erotetaan taloudellisesti ja toiminnallisesti kokonaan muusta VR Oy:stä.
 
ultrix sanoi:
Dm12 on radanvarsitaajamien uusi toivo, ja minulla on hienoinen toive siitä, että VR alkaisi lähivuosina hyödyntämään kaluston ominaisuuksia seisakejunana huolimatta matka-ajan pitenemisestä.
Seisakejunana eli kiskobussina... siis niinkuin vanha kunnon lättä oli aikoinaan. Sitä toivon minäkin.
 
Takaisin
Ylös