Vs: Dm12-liikenne Tampere-Haapamäki-Seinäjoki radalla
vompatti sanoi:
Sinä siis olet sitä mieltä, että mittarit näyttävät aina oikein ja teoria on automaattisesti väärin? Etkö voi edes epäillä tehneesi mittavirhettä? Minä en ole pitänyt luontoa virheellisenä, mutta sinun kelloasi olen pitänyt.
Tottakai kaikella mittaamisella on tarkkuutensa. Ja tietänet itsekin, miten lasketaan keskivirhe. Mutta ei tässä ole mitään mahdollisuutta sellaiseen virheeseen, että Regio Shuttlen kiihtyvyys ei olisi lähellä nykyaikaista kaupunkiliikenteen kaluston kiihtyvyyttä, vaan se olisi lähempänä 1960-luvun moottorivaunuja.
Digitaalivideokameran ajallinen erottelukyky on 1/24 sekuntia. Digivideokamera toimii qvartsikellolla, joiden tarkkuus on luokassa sekunteja kuukaudessa, eli tämän mittauksen kannalta absoluuttisen tarkka. Suurin virhe tulee siitä, mitä nopeusmittari näyttää ja miten sen näyttö tulkitaan. Siis mikä on viisarin leveyden ja mittaritaulun asteikkoviivojen tarkkuus. Noepusmittarin tarkkuuteen vaikuttaa pyörän kehän kuluneisuus. Arvioni nopeusmittarin tarkkuudesta kaikkiaan on muutama prosentti ottaen huomioon eri virhetekijät. Käytännössä tämä on mittauksen tarkkuus, koska ajan mittaamisen virhe tähän nähden on mitätön.
Digivideolta ajan mittaamisesta vielä sen verran, että sillä voi katsoa kuvaruutu kerrallaan, eli aikatiedon saa tallenteesta todellakin tarkkuudella 1/24 sekuntia. Sekuntikellolla mittaamisen ongelma siitä, miten tarkasti ihminen reagoi ja käynnistää ja pysäyttää kellon ei vaikuta tässä.
En epäile, ettet osaisi laskea oikein. Epäilen lähtötietojesi oikeellisuutta. Laskennassa pitää tuntea voimansiirtoketjun käyttäytyminen ja siihen liittyen se, miten dieselmoottorista tehoa otetaan. Jos nämä asiat eivät ole tiedossa, ei voi laskea oikeaa tulosta, vaikka itse laskelma on oikein.
Sähkökäyttöisen kaluston kanssa on huomattavasti helpompaa, sillä voimansiirtoketju on ainoastaan mekaaninen vaihde moottorin akselin ja käyttöpyöräkerran välillä. Tai ei edes sitä, kuten Variotramissa, jossa pyörän kehä on suoraan roottorissa kiinni. Sähkökäytössä vetovoima pyörän kehällä on nopeudesta riippumatta lähes vakio niissä puitteissa, kuin sähkömoottoria pyörittävän magneettikentän aiheuttama vääntömomentti on vakio. Moottorin teho on siis suoraan verrannollinen kierrosnopeuteen, mutta teholla ei ole merkitystä, koska kiihtyvyys (a) on yksinkertaisesti voima (F) jaettuna massalla (m) (a=F/m). Vastusvoimista vierintäkitka muuttuu vain vähän, muuttuva vastusvoima on ilmanvastus. Nykyisen kaluston säätötekniikan puitteissa pystytään kuitenkin pitämään muuttuvista vastuksista riippumatta vakio kiihtyvyys, jos halutaan.
En ole syvällisesti perehtynyt kulku- ja ilmanvastusten simulointiin, enkä kaluston käyttäytymisen simulointiin muutenkaan. Liikenteen aikataulutuksen tai liikenteen talouden kannalta simuloinnilla ei ole tärkeätä merkitystä. Hyödyllisempää on tietää käytännön elämässä toteutuva suorituskyky, jonka saa parhaiten ja riittävällä tarkkuudella mittaamalla todellisen tilanteen. Sama pätee myös energian kulutukseen sekä huollon ja ylläpidon kustannuksiin. Kaikkiin vaikuttavat niin paljon seikat, joita on vaikea hallita ja simuloida, tai jotka riippuvat ihmisten sovituista tai spontaaneista toimintatavoista.
Antero