Esitit kysymyksen, johon itse vastasit. Ilmanvastus ei muutu vaikka moottorivaunuja kytkettäisiin yhteen useampia, teho sen sijaan lisääntyy.Antero Alku sanoi:Millä perusteella kaksi kiihtyy paremmin kuin yksi? Teho tuplaantuu, mutta niin tuplaantuu kiihdytettävä massakin. Ilmanvastuskerroin ei tuplaannu, mutta ilmanvastuksen merkitys taitaa olla aika pieni suhteessa massaan.
Oletetaan, että vankan tehonkulutus nopeudella 100 km/h on noin 220 kW (teho arvattu lineaarisella interpoloinnilla Anteron 27.4.2006 antamien tietojen perusteella). Jos ilmanvastuksen voittamiseen kuluisi puolet tehosta, pitää junan ilmanvastuskertoimen olla suurempi kuin 0,65. Jos ilmanvastuskerroin on tätä suurempi, on ilmanvastus suurin junan kulkua vastustava voima! Mielestäni ilmanvastuksella on junan kiihtyvyyteen hyvin suuri merkitys - varsinkin pienten ja heikkotehoisten moottorivaunujen tapauksessa! Mitä mieltä olette, kuinka suuri on junan ilmanvastuskerroin?
[off-topic]Jokainen junaan kytketty uusi vaunu lisää hieman ilmanvastusta. Mikäli yhden vaunun junaan kytketään toinen vaunu, saattaa ilmanvastus pienentyä johtuen poikkipinta-alan ja pituuden suhteen muuttumisesta. Nämä muutokset lienevät merkityksettömän pieniä ja voimme ne unohtaa, ellei joukossamme ole todellista tuulitunneliasiantuntijaa.[/off-topic]