- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Siltä varalta että jotakuta kiinnostaa Dubaissa rakenteilla oleva metro, paikallisen sanomalehden nettisivuilta löytyy aiheesta hyvä teemapaketti:
http://archive.gulfnews.com/indepth/dubaimetro/
Tietoa löytyy myös Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_Metro
Dubain metro tulee kieltämättä tarpeeseen. Vielä vuosi sitten viimeksi käydessäni siellä sai kohtuullisen helposti taksin ja liikenne kaupunkia halkovalla moottoritiellä Sheikh Zayed Roadilla oli käsitykseni mukaan vain jonkin verran ruuhkaantunut. Kuluneen viikon reissulla taksin saaminen ruuhka-aikaan oli todella vaikeaa. Matka Internet Cityn bisnesalueelta vanhaan keskustaan Deiraan kesti käsittämättömät 1 h 40 min vähän alle 40 km matkalla.
Jututin ohimennen muutamaa taksinkuljettajaa sekä muutamaa kaupungissa vakituisesti asuvaa työkaveria aiheesta. Konsensus vaikuttaisi olevan, että toisaalta metro tulee tarpeeseen, mutta kaikki eivät vaikuta uskovan että se paljon parantaisi tilannetta: ihmiset siellä ovat pessimististen kommenttien mukaan yleisesti niin tottuneet omaan autoon, että haluavat käyttää sitä, ja toisaalta kävelymatka metroasemilta toimistokolosseihin muodostuu liian pitkäksi äärimmäisen kuumassa ilmastossa. Sijainti moottoritien laidalla pylväiden päällä ei varmasti auta asiaa, kun koko kaavoitus on tehty enemmän autojen ehdoilla kuin kävelijän (esim. kyseisen moottoritien yli tai ali ei ole mitään keinoa kävelijän kulkea, ja autollakin toiselle puolelle päästäkseen saattaa joutua ajamaan liittymien kautta moottoritietä edestakaisin niin pitkään että muutaman kilometrin matkaan saa käytettyä 40 min - 1 h).
Sinänsä metroon näytetään upottavan aika paljon rahaa, sillä keskustassa sitä kaivetaan maan alle ja muualla se on suunnilleen koko matkan pylväiden päällä. Mutta valitettavasti se taitaa olla niinkutsutusti liian vähän, liian myöhään.
Dubai on nopean kehityksensä vuoksi melkoinen kaupunkilaboratorio. Tässä tapauksessa jo vuoden perspektiivillä vaikuttaisi, että se on varoittava esimerkki siitä mitä tapahtuu, jos joukkoliikennettä ei kehitetä etupainotteisesti suhteessa kaavoitukseen. Kun ensin kaavoitetaan auton ehdoilla, joukkoliikenne on jäänyt peruuttamattomasti jälkeen.
Ja vaikka mittakaava on kovin eri, ei voi välttyä ajatukselta että Tampereen Paasikiventien ruuhkat muistuttavat kovasti sitä minkä näkee tulevaisuusvisiona Sheikh Zayed Roadilla. Jos pikaratikan kanssa odotetaan vielä vähänkään pidempään, on enää liian myöhäistä saada ihmisiä vaihtamaan autoa ratikkaan -- kaupunkirakenne on jo mukautunut liikaa autoon. (Ja toisaalta tiedossa on, että puhtaasti auton varaan ei voi rakentaa kaupunkia enää kovin pitkään, huomioiden öljytalouden ja ilmaston haasteet.)
Raideliikenne vaikuttaisi olevan Arabiemiraateissa muutenkin myötätuulessa: lehdissä kerrottiin suunnitteilla olevasta rautatiestä, joka yhdistäisi emiraatit (yhteensä 7 kpl, joista Dubai ja Abu Dhabi ovat suurimmat ja tunnetuimmat) toisiinsa. Tarkoitus olisi aluksi käyttää sitä rahtikuljetuksiin ja myöhemmin aloittaa matkustajaliikenne, jolla saataisiin kevennettyä liikennettä kaupunkien välisellä tieverkolla.
http://archive.gulfnews.com/indepth/dubaimetro/
Tietoa löytyy myös Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dubai_Metro
Dubain metro tulee kieltämättä tarpeeseen. Vielä vuosi sitten viimeksi käydessäni siellä sai kohtuullisen helposti taksin ja liikenne kaupunkia halkovalla moottoritiellä Sheikh Zayed Roadilla oli käsitykseni mukaan vain jonkin verran ruuhkaantunut. Kuluneen viikon reissulla taksin saaminen ruuhka-aikaan oli todella vaikeaa. Matka Internet Cityn bisnesalueelta vanhaan keskustaan Deiraan kesti käsittämättömät 1 h 40 min vähän alle 40 km matkalla.
Jututin ohimennen muutamaa taksinkuljettajaa sekä muutamaa kaupungissa vakituisesti asuvaa työkaveria aiheesta. Konsensus vaikuttaisi olevan, että toisaalta metro tulee tarpeeseen, mutta kaikki eivät vaikuta uskovan että se paljon parantaisi tilannetta: ihmiset siellä ovat pessimististen kommenttien mukaan yleisesti niin tottuneet omaan autoon, että haluavat käyttää sitä, ja toisaalta kävelymatka metroasemilta toimistokolosseihin muodostuu liian pitkäksi äärimmäisen kuumassa ilmastossa. Sijainti moottoritien laidalla pylväiden päällä ei varmasti auta asiaa, kun koko kaavoitus on tehty enemmän autojen ehdoilla kuin kävelijän (esim. kyseisen moottoritien yli tai ali ei ole mitään keinoa kävelijän kulkea, ja autollakin toiselle puolelle päästäkseen saattaa joutua ajamaan liittymien kautta moottoritietä edestakaisin niin pitkään että muutaman kilometrin matkaan saa käytettyä 40 min - 1 h).
Sinänsä metroon näytetään upottavan aika paljon rahaa, sillä keskustassa sitä kaivetaan maan alle ja muualla se on suunnilleen koko matkan pylväiden päällä. Mutta valitettavasti se taitaa olla niinkutsutusti liian vähän, liian myöhään.
Dubai on nopean kehityksensä vuoksi melkoinen kaupunkilaboratorio. Tässä tapauksessa jo vuoden perspektiivillä vaikuttaisi, että se on varoittava esimerkki siitä mitä tapahtuu, jos joukkoliikennettä ei kehitetä etupainotteisesti suhteessa kaavoitukseen. Kun ensin kaavoitetaan auton ehdoilla, joukkoliikenne on jäänyt peruuttamattomasti jälkeen.
Ja vaikka mittakaava on kovin eri, ei voi välttyä ajatukselta että Tampereen Paasikiventien ruuhkat muistuttavat kovasti sitä minkä näkee tulevaisuusvisiona Sheikh Zayed Roadilla. Jos pikaratikan kanssa odotetaan vielä vähänkään pidempään, on enää liian myöhäistä saada ihmisiä vaihtamaan autoa ratikkaan -- kaupunkirakenne on jo mukautunut liikaa autoon. (Ja toisaalta tiedossa on, että puhtaasti auton varaan ei voi rakentaa kaupunkia enää kovin pitkään, huomioiden öljytalouden ja ilmaston haasteet.)
Raideliikenne vaikuttaisi olevan Arabiemiraateissa muutenkin myötätuulessa: lehdissä kerrottiin suunnitteilla olevasta rautatiestä, joka yhdistäisi emiraatit (yhteensä 7 kpl, joista Dubai ja Abu Dhabi ovat suurimmat ja tunnetuimmat) toisiinsa. Tarkoitus olisi aluksi käyttää sitä rahtikuljetuksiin ja myöhemmin aloittaa matkustajaliikenne, jolla saataisiin kevennettyä liikennettä kaupunkien välisellä tieverkolla.
Viimeksi muokattu: