Dubain metro

Miten niin autoilija vaihtaa kaksi kertaa?

Viestit kannattaa lukea tarkkaan ennen kommentoinnin aloittamista. Antero vertasi joukkoliikenteen liityntävaihtoja siihen, kun autoilija liittyy moottoritielle ja siitä ulos. Analogia on selkeä, ainakin Dubaissa täällä kirjoitetun perusteella.

Voin säästää Anterolta myös vaivan kertoa, että hänen mukaansa joukkoliikenteenkin kuuluisi ennemmin liittyä runkolinjaan siten, että matkustaja pysyy saman kulkuneuvon kyydissä kuin että vaihtaa kulkuneuvoa yhdenlaisesta toiseen (päistään haaroitettu pikaraitiotie vs. metro ja liityntäbussit). Siitä on täällä keskusteltu lukuisissa ketjuissa ennenkin, joten suosittelen tutustumista niihin ennen aiheen repimistä auki.
 
Anteron ajatukset ovat tulleet selviksi, mutta silti tämä vertaus ei minulle aukea. Onko ajatuksena siis se, että moottoritiehen liittyminen liittymästä A ja ajaminen pisteeseen B, johon päästään liittymästä A1 on tavallaan "liittymistä" kaksi kertaa?

p.s Dubain metro vaikuttaa oikein hyvältä, voi kun meillä olisi sama tahti
 
Anteron ajatukset ovat tulleet selviksi, mutta silti tämä vertaus ei minulle aukea. Onko ajatuksena siis se, että moottoritiehen liittyminen liittymästä A ja ajaminen pisteeseen B, johon päästään liittymästä A1 on tavallaan "liittymistä" kaksi kertaa?
Kyllä. Automatka menee näin (käytän kysymyksesi symbolimerkkejä):

Auto lähtee pihasta tai muusta lähtöpaikasta ja ajaa katuverkkoa mooottoritien liittymään A. Tapahtuu liittyminen numero 1, kun auto liittyy moottoritien liikennevirtaan, joka on erilainen kuin edeltänyt liikennevirta.

Auto poistuu moottoritieltä liittymän A1 kautta, tapahtuu liityntä numero 2, eli liittyminen katuliikenteeseen. Katuliikenteen kautta auto sitten päätyy pisteeseen B.

Analogiaa joukkoliikenteen liityntöihin kuvastanee sekin, että moottoritielle ajetaan LIITTYMÄ-nimisen risteysjärjestelyn kautta. Joukkoliikenteessä liittymäristeyksen sijasta on liityntäasema tai liityntäpysäkki.

p.s Dubain metro vaikuttaa oikein hyvältä, voi kun meillä olisi sama tahti
Kun on rahaa millä mällätä. Sekin olisi kivaa, kun meilläkin rakennettaisiin palmusaaria mereen niin, että jokaisella omakotitontilla on oma ranta. Liityntäbussilinjan 98 voisi myös muuttaa raitiotieksi, jotta bussin ääni ei kiusaisi meitä reitin varrella asuvia. Ja keskustatunnelikin olisi rakennettu jo pariin kertaan.

Meillä eletään reaalimaailmassa, jossa raha on hyvin rajallinen resurssi. Sen vuoksi kaikkia kaikkien mielesti kivoja ideoita ei voi toteuttaa.

Antero
 
En kaipaa palmusaaria tai omia rantoja enkä varsinkaan keskustatunnelia. Bussien pörinä, melusaaste ja haju onneksi on helpottanut suuren suosion saaneen Kampin terminaalin myötä, jossain mainittiin, että joukkoliikenteen käyttö Espooseen on jopa kasvanut. Enkä ihmettele tätä. Kamppi on iso kävelyalue, autolla ei pääse kuin kellariin, bussia voi odottaa kahvikupin ääressä miellyttävässä kauppakeskuksessa lämpimissä, joka on lisännyt keskustan elinvoimaa ja palveluita. Hyh hyh sitä entistä diesel-laaksoa kun hirveät Espoon Auto Oy:n autot pörisyttelivät keskellä kaupunkia ja kenttä oli loskainen, tuulinen parkkipaikka. Kaiken kaikkiaan Kamppi on todella upea kokonaisuus, odotan jo Kampin ratikkalinjan valmistumista. Kun länsimetro tulee, karmea bussinpörinä poistuu YTV-liikenteen osalta Kampista ja Elielinaukio voidaan tyhjentää sinne. Taas olemme askeleen edellä bussitonta, raideliikenteeseen nojautuvaa keskustaa. Olisi ollut todellinen onnettomuus kaupungille, jos iso osa keskustaa, eli Kampin kenttä, olisi maalaisbussien parkkipaikka. Kenttä olikin todellinen "dieselkaasukammio", jossa Amperit, Vainiot ja Nurmijärven liikenteen autot pörisivät koko päivän kuraisina..hyi !Kaikkein vastenmielisempiä olivat Nurmijärven ja Espoon Kutterit!!
http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=949
 
Viimeksi muokattu:
Pulautan tämän ketjun pinon päälle, kun tulin lukeneeksi Wikipediasta, että Dubain metron pitäisi alkaa liikennöidä parin viikon päästä syyskuun 9. päivänä. En löytänyt sen parempaa vahvistusta tuolle. Onko joku ollut hiljattain Dubaissa?

Ketjussa on mainittu Dubai autokaupungiksi, mitä se epäilemättä onkin. Toisaalta silmämääräisesti arvioiden luulisi asuntojen ja työpaikkojen tiheyden tornirivistöissä olevan melkoinen. Jossain uutisissa luki, että moottoriteiden yli on rakennettu ilmastoituja kävelysiltoja, erityisesti metroasemien viereen. Näitäkin tietysti tehdään dubailaiseen tyyliin kertarysäyksellä satakunta.

Vuoden 2008 populaatioksi Wikipedia mainitsee 2,26 miljoonaa, josta syntyperäisiä Emiraattien kansalaisia n. 40 000. Muut eivät kansalaisuutta saa ja maassa ei tiemmä voi kovin pitkään oleskella ilman työpaikkaa, joten taloustilanne saattaa heilauttaa populaatiota aika nopeastikin. Tietoa valmistuvien tornien käyttöasteesta ei vissiin juuri vuoda julkisuuteen. Ilmeisesti naapuriemiirikunnan Abu Dhabin öljyrahoilla on pystytty paljolti ainakin hetkiseksi pönkittämään Dubain lamakauden finanssit.

Metron, niin kuin kaiken muunkin, rakennusvauhti on tosiaan eri luokkaa kuin täällä havumetsävyöhykkeellä. Päätös vuonna 2005 ja toimivaa metroa pitäisi nyt olla 35 km ja reilusti lisää vuoden sisällä. No, mikäpä on metroa tehdessä, kun itsevaltias tekee päätöksiä äkkiseltään, luottoa saa loputtomasti (tai ainakin sai vielä taannoin), ja orjatyövoima rakentaa. Kovaa vauhtia kun menee sivuilleen katsomatta niin voipi huonolla tuurilla tosin päätyä aika kauas pöpelikköön.

Muoks: Kah, tuossahan rakas johtaja (youtube.com) on pukeutunut huomioliiviin ja testaa metroasemaa. Kokolailla näyttäisi kertyvän kävelymatkaa laiturille. Kuljettajaton ja automaattinenkin systeemin pitäsi olla.

Lissää juutuubissa: koeajo toukokuussa 2008 ja metron mainosvideo.
 
Viimeksi muokattu:
Pulautan tämän ketjun pinon päälle, kun tulin lukeneeksi Wikipediasta, että Dubain metron pitäisi alkaa liikennöidä parin viikon päästä syyskuun 9. päivänä. En löytänyt sen parempaa vahvistusta tuolle. Onko joku ollut hiljattain Dubaissa?

En ole ollut tuon jälkimmäisen reissun jälkeen, johon viittasin aiemmassa viestissä, ja siitä on jo aikaa.

Näyttäisi kuitenkin siltä että projekti etenee aikataulussa ja suunnitelmien mukaan. Gulf News -lehden metro-teemasivu netissä (http://archive.gulfnews.com/indepth/dubaimetro/) näyttäisi kasvavan uusilla jutuilla, joista tuoreimmat ovat ihan viime päiviltä. Kannattanee seurata tuolta mitä paikalliset tiedotusvälineet kertovat niin saa varmaan hyvän kuvan tilanteesta.
 
Kiitoksia linkistä. Dubailaista paikallisväriä metrossa näköjään ovat yrityksille myydyt oikeudet nimetä asemia ja kolmen luokan juna-osastot: luksus, naiset ja lapset, ja sitten muut tallaajat. Eipähän luule turisti ainakaan kansakodin tunnelbaanaksi.

Tuossa nimeämisessä lienee syytä olla aika pitkät sopimukset, jos halutaan välttää matkustajien harhauttelu tasaisin väliajoin. Julkisten paikkojen nimeäminen on muuten mielestäni aika ahdistava mainonnan muoto, kun yrityksen nimi pakkosyötetään kansan suuhun arkiseen puheeseen.
 
Julkisten paikkojen nimeäminen on muuten mielestäni aika ahdistava mainonnan muoto, kun yrityksen nimi pakkosyötetään kansan suuhun arkiseen puheeseen.

Tuostahan on kokemusta Suomessakin: Hartwall-areena, Metroauto-areena, Elysee-areena jne...

Pirkkahalli ei ollut yksi näistä vaikka siltä näyttääkin ;) mutta silti senkin nimi on nykyään kankeasti Tampereen messu- ja urheilukeskus.
 
Tuostahan on kokemusta Suomessakin: Hartwall-areena, Metroauto-areena, Elysee-areena jne...
Eikös Metroautoareena ole jo tuplahistoriaa, sillä eikö se ennen nykynimeään (jota en muista) ollut Länsiautoareena?

Dubain metro näytti videon perusteella lähinnä monumentilta. Onhan se hienoa, että lentokentänkokoisten käytävien päässä kulkee metro minuutin välein. Ehkä siellä on niin vähän asiakkaita, että se minuutin vuorovälikin onnistuu. Ellei systeemiä sitten ole tehty niin, että jokainen asemaväli on yhtä pitkä ja kaikki junat kiihdyttävät ja jarruttavat samanaikaisesti.

Antero
 
Onhan se hienoa, että lentokentänkokoisten käytävien päässä kulkee metro minuutin välein. Ehkä siellä on niin vähän asiakkaita, että se minuutin vuorovälikin onnistuu.

Lentokenttä tuli tosiaan välittömästi mieleen noista asemista. Mainosvideossa vissiin sanottiin ruuhkan vuoroväliksi puolitoista minuuttia. Viisivaunuisen junan kapasiteetiksi mainitaan Wikipediassa 643 matkustajaa, mikä taitaa olla selkeästi enemmän kuin Helsingissä. Dubai on mainoslauseiden mukaan maailman suurin automaattimetro, mikä lienee helppo uskoa. Kohtapa nähdään, kuinka automaattiovien kanssa homma sujuu.

Wikipediassa oli myös tämmöinen totamus:

"There are plans to built a total of 318 Km of Metro lines by 2020, the purple line is expected to be operational in 2012.[9] Apart from this the 268 km Light rails are also being planned to built, which will serves as a feeders to Dubai Metro"

Pikaratikkaakin siis pitäisi pukkaaman, mutta liityntäliikenteeseen ;). Tähän saakka dubailaiset ovat rakentaneet kaiken aina suunnilleen ilmoitetussa aikataulussa, mutta saapa nähdä, missä jamassa Dubai on tämän laman jälkeen. Asuntoja ja toimitilaa on nyt tyhjänä ja rakennusprojekteja keskeytettynä vissiin aika huikea määrä, yhdestä keinotekoisesta saaristosta alkaen. Omasta mielestäni koko paikan bisneksen lähtökohdat ovat niin poskettomat, että en ihmettelisi vaikka kävisi toteen se jossain esitetty visio, että kohta myydään turistikierroksia Dubain tornien raunioita katsomaan.
 
Viisivaunuisen junan kapasiteetiksi mainitaan Wikipediassa 643 matkustajaa, mikä taitaa olla selkeästi enemmän kuin Helsingissä.

Riippuu vaunujen pituudesta ja siitä, sisältääkö lukema seisomapaikat ja mikä on väljyys seisomapaikkakapasiteettia määritettäessä. Helsinkiläiset vaunut ovat aika pitkiä, ja seisomapaikkoja mitoitetaan verrattain vähän.
 
Viisivaunuisen junan kapasiteetiksi mainitaan Wikipediassa 643 matkustajaa, mikä taitaa olla selkeästi enemmän kuin Helsingissä.
Kuusivaunuisen junan kapasiteetiksi ilmoitetaan Helsingissä 3 vp x 287 matkustajaa/vaunupari eli 861 matkustajaa.
 
Dubaissa on näköjään keväällä avattu monorail-rata keinotekoiseen palmusaareen. Vissiin ei järjestelmien yhteiskäyttö erityisemmin huoleta, kun tehdään aivan yhtaikaa metroa standardiraiteille ja kumipyöräistä monorail-viritelmää. Monorail näemmä palvelee toistaiseksi Atlantis-hotellia palmun päässä, muita asemia ei ole avattu. Yhteys metroasemalle on vielä suunnitteluasteella (!?). Viiden ja puolen kilometrin pätkän budjetti on 400 M$, tosin jonkun lähteen mukaan yli miljardi dollaria (!?).

http://en.wikipedia.org/wiki/Palm_Jumeirah_Monorail

Videonpätkä:

http://www.youtube.com/watch?v=5awHF_xQTp8

Ja toinen, jossa reitti päästä päähän:

http://www.youtube.com/watch?v=yDsYerqfC9M

Nähtävästi palmun 'varren' arkkitehtuuri on kopioitu neuvostolähiöstä, muutama minareettivaikutteinen tötterö sinne tänne lisäten.
 
Dubaissa on näköjään keväällä avattu monorail-rata keinotekoiseen palmusaareen.
Rahalla saa ja monoraililla pääsee. :) Tulee mieleen entisten aikojen eurooppalaiset hallitsijat, jotka rakennuttivat palatseja ja puistoja. Tekniikka kehittyy ja lelut vaihtuu?

Koko radassahan ei ole mitään järkeä liikennevälineenä. Pylväiden päissä se välttää kaikki yhteydet matkustaviin ihmisiin, mutta jättää alleen hyvin tilaa 6-kaistaiselle moottoritielle. Autollahan siellä on pakkokin liikkua, kun joukkoliikenne on saavuttamattomissa.

Kiintoisa yksityiskohta oli systeemin kapasiteetti: 40.000 hlö/päivä. Tuolle kapasiteetille saisi ratikan huomattavasti halvemmalla. Tosin ratikan kanssa voisi tulla kapasiteettiongelma, jos sille tehtäisiin myös pysäkkejä. Monoraililla ei kapasiteettiongelmaa tule, kun ei sitä kukaan pääse käyttämään.

Arvatkaas muuten kenen rahoilla tuokin on maksettu.

Antero
 
Takaisin
Ylös