Eläintarhan seisake takaisin, ja kakkonen kanssa!

Jäin vielä miettimään sitä että onnistuisiko niin että vain I pysähtyy sivulaiturilla yhteen suuntaan. Oheisessa kuvassa I ja K 10 min vuorovälillä, kyllä tuon minusta pitäisi toimia, varmaan joku viisaampi kertoo että ei toimi. :)

Laituritilannetta Rautatieasemalle en uvennut rustaamaan, mutta jotenkin niin että K:lla on laituri 3, I:lla laituri 1, ja laituri 2 on kummankin käytössä.
 

Liitetiedostot

  • hesari.jpg
    hesari.jpg
    37.7 KB · Lukukerrat: 610
Kakkosen palauttaminen Toiselle Linjalle olisi mitä parhaimmuutta, sekä Wallininkadun kiskot ja siltaa pitkin Sturenkadulle.

Jotenkin nihkeästi suhtaudun Hesarin seisakkeeseen, vaikka A, M ja I junille se sopisikin. Ja olisihan se kätevä. Ja nivoutuisi saumattomasti yhteen Suur-8 projektin kanssa.

Mutta on myös se Pisara tulossa. Kehärata valmistuu. Länsimetro kolisee.

Ehkä Hesarilla voisi pysähtyä joku suffeli?
Helsinki-Helsinginkatu-Pasila ?
Esim. Kesäaikaan lintsiä varten, jos ei nyt Suurkasia varten ympärivuotisesti?

Oletko ollut yhteydessä Vr:n ja RHK:n kanssa ja tiedustellut suhtautumista Helsinginkadun sillan seisakkeeseen kaupunkiradoille? Entä Pisaran valmistuttua, olisiko kannattavuus nolla?

Jos muuten Linnunlaulun huviloita ei viitsi loputtomiin suojella, voisihan Töölö ja Kallio laajentua - tiivistä rakentamista siihen. Tokoinrantaa ja Töölönlahtea tottakai säästäen. Jos matalammaksi räjäyttelis niitä kallioita siitä.
 
Monet varmaan ovatkin huomanneet, mutta Helsinginkadun seisake oli muutama päivä sitten taas otsikoissa. Kaupunkistrategiaan 2025-2029 on nyt sivulle 19 kirjattu että "käynnistämme Helsinginkadun lähijunaliikenneaseman rakentamista koskevat selvitykset ja valmistelun". Vuoden 2019 aloite pitkälti sivutettiin kun Pisara oli vielä pinnalla, mutta nyt tämä seisake ilmeisesti vaikuttaakin houkuttelevammalta ajatukselta, ainakin sen verran että asia selvitetään.
 
Tämä on ajatuksena mielenkiintoinen ja on aiemmin kaatunut virkamiehistön nihkeyteen. Nytkin aloite on tullut poliitikoilta eikä virkamiehiltä. Jos virkamiehet eivät tätä halua, niin selvityksen tulos on, että on teknisesti mahdotonta ja hinnaltaan hirveän kallista, ja sitten se jää toteuttamatta. Jos tämä oikeasti halutaan saada toteutettua, pitäisi aloittaa sitouttamalla keskeiset virkamiehet hommaan mukaan. Ja tässä tapauksessa ei riitä, että kaupungin virkamiehet suhtautuvat myönteisesti, valtiokin pitää saada mukaan.

En pidättele hengitystäni. Mutta jos tämä jonakin päivänä tulee toteutusputkesta ulos, niin kyllähän se monen elämää helpottaa. Nyt kun 1 ja 8, jos ne synkataan hyvin yhteen, tarjoavat Hesarilla 5 min vuorovälin, niin jatkoyhteydetkin on sujuvat.
 
Takaisin
Ylös