Vietin taas parikymmentä minuuttia elämästäni katsellen Diakonissalaitoksen muuria Rautatieasemalle jonottavassa K-junassa, ja jälleen kerran mielessä kävi että jos tässä kerran pysähdytään niin eikö tässä voisi päästä pois? Seisake oli jo koekäytössä, mutta vähemmän notkeat voisivat kaipaisivat laituria, http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1852440
Aiheesta on keskusteltu Foorumilla aiemminkin, ja tämä historiatieto oli mielenkiintoinen:
Muistan hämärästi myös lukeneeni jonkun selvityksen aiheesta 80-luvulta, mutta en nyt löydä sitä.
Eli siis ihan yksinkertainen, vaikka nostalgiahengessä puinen, laituri siihen Helsinginkadun kohdalla. Mitään hissejä tai muita kalliita virityksiä ei tarvita, pyörätieltä menee jo nyt luiskat Helsinginkadulle ja Toiselle Linjalle. Näin tehtynä ei maksa juuri mitään.
Pysähtyminen ainakin alustavasti vain yhteen suuntaan, en jaksa uskoa että tällä on K tai I-junan aikatauluille mitään käytännön merkitystä, koska Pasila-Rautatieasema väli körötellään joka tapauksessa. Tarjoaa yhteen suuntaan Kallioon saapuville junayhteyden sekä lisäksi lisäyhteyden Rautatieasemalle, ja toimii varalaiturina kun Rautatieasema on tukossa.
Lisäksi uusia kiskoja odotellessa kakkonen takaisin, tukee myös tuota seisaketta. HKL:llä on tällä hetkellä käsittääkseni ylimääräisiä vaunuja, ja kakkosen reitti ohittaa pahimmat ruuhkapaikat.
Ja muutenkin ennen oli kaikki paremmin
Aiheesta on keskusteltu Foorumilla aiemminkin, ja tämä historiatieto oli mielenkiintoinen:
No onhan siinä Diakonissalaitoksen kohdalla kilometrilukemalla 1,865 kaupungista (Kaivokadulta) poislukien ollut paikallisjunaseisake Eläintarha/Djurgården vuosina 1886-1918. Juurikin sellainen "Helsinginkadun" seisake, mitä tässä haaveillaan. Sen tarpeen lienee aikanaan hävittänyt raitiotieliikenteen kehitys?
http://jlf.fi/f20/108-pisararata/index13.html#post72032
Muistan hämärästi myös lukeneeni jonkun selvityksen aiheesta 80-luvulta, mutta en nyt löydä sitä.
Eli siis ihan yksinkertainen, vaikka nostalgiahengessä puinen, laituri siihen Helsinginkadun kohdalla. Mitään hissejä tai muita kalliita virityksiä ei tarvita, pyörätieltä menee jo nyt luiskat Helsinginkadulle ja Toiselle Linjalle. Näin tehtynä ei maksa juuri mitään.
Pysähtyminen ainakin alustavasti vain yhteen suuntaan, en jaksa uskoa että tällä on K tai I-junan aikatauluille mitään käytännön merkitystä, koska Pasila-Rautatieasema väli körötellään joka tapauksessa. Tarjoaa yhteen suuntaan Kallioon saapuville junayhteyden sekä lisäksi lisäyhteyden Rautatieasemalle, ja toimii varalaiturina kun Rautatieasema on tukossa.
Lisäksi uusia kiskoja odotellessa kakkonen takaisin, tukee myös tuota seisaketta. HKL:llä on tällä hetkellä käsittääkseni ylimääräisiä vaunuja, ja kakkosen reitti ohittaa pahimmat ruuhkapaikat.
Ja muutenkin ennen oli kaikki paremmin