Elielinaukion bussiterminaali

Kyllä siitä ruuhkasumpunkin saisi pois kun vaan kielletään yksityisautoilu. En oikein ymmärrä, miksei tätä tehdä laajemminkin lähiöissä, vaan unohdetaan aktiivisesti ihminen ja tehdään ankeita autoilumetsälähiöitä moottoritiemeluineen toinen toisensa jälkeen.

Tämä olisi kyllä hyvä, jos autoväyliä saisi ainakin karsittua. Huippuna ovat tietysti pientaloalueet, joilla ei välttämättä ole edes kävelyteitä autoteiden varressa.
 
Kyllä siitä ruuhkasumpunkin saisi pois kun vaan kielletään yksityisautoilu. En oikein ymmärrä, miksei tätä tehdä laajemminkin lähiöissä, vaan unohdetaan aktiivisesti ihminen ja tehdään ankeita autoilumetsälähiöitä moottoritiemeluineen toinen toisensa jälkeen.

Jos tarkoitat paikkaa, jossa oli Haagan iso liikenneympyrä ennen Raide-Jokerin rakentamisen aloittamista, niin siitä tulee kulkemaan kuitenkin samassa tasossa kaksi pikaratikkalinjaa, busseja nykyistä vähemmän, mutta paljon muuta ajoneuvoliikennettä, jota jää paljon, vaikka yksityisautoilua rajoitettaisiinkin.
 
Jos tarkoitat paikkaa, jossa oli Haagan iso liikenneympyrä ennen Raide-Jokerin rakentamisen aloittamista, niin siitä tulee kulkemaan kuitenkin samassa tasossa kaksi pikaratikkalinjaa, busseja nykyistä vähemmän, mutta paljon muuta ajoneuvoliikennettä, jota jää paljon, vaikka yksityisautoilua rajoitettaisiinkin.

Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.
 
Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.

Niin, mutta siinä ei ole eritasoratkaisuja ratikoille ja autoliikenteelle eli ruuhkaisutta on tiedossa, vaikka osa liikenteestä kiertää ja osa lävistää entisen ympyrän. (Käytän ilmaisua entinen ympyrä, koska se ei enää palaa ennalleen.)
 
Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.

Ensimmäisissä luonnoksissa ympyrän kehä oli suurempi ja sisäpuolelle oli suunniteltu varsin paljon rakennuksia. Sen vanhan havainnekuvan perusteella syntyi heittoni asumisesta liikenneympyrän sisällä. Ja voitiinko sitä ensimäistä versiota ajatella edes liikenneympyränä.
Tässä tuo ensimmäinen versio: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1249799
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisissä luonnoksissa ympyrän kehä oli suurempi ja sisäpuolelle oli suunniteltu varsin paljon rakennuksia. Sen vanhan havainnekuvan perusteella syntyi heittoni asumisesta liikenneympyrän sisällä. Ja voitiinko sitä ensimäistä versiota ajatella edes liikenneympyränä.
Tässä tuo ensimmäinen versio: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1249799

Kaavan taustamateriaalissa on havainnekuvaluonnos päivättynä 27.1.2021.
2022-01-18 00_22_43-5407_7_havainnekuvayhdistelmä, alustava luonnos_27012021.pdf.jpg

Koko materiaali.
 
HSL antaa lausunnon Elielinaukion ja Asema-aukion asemakaavaluonnoksesta Helsingin kaupungille. HSL:n hallitus käsittelee annettavaa lausuntoa ensi tiistain (11.2.2025) kokouksessa. Lausunto.
 
HSL antaa lausunnon Elielinaukion ja Asema-aukion asemakaavaluonnoksesta Helsingin kaupungille. HSL:n hallitus käsittelee annettavaa lausuntoa ensi tiistain (11.2.2025) kokouksessa. Lausunto.
Kokonaisuudessaan erittäin kriittinen lausunto, jossa mainitaan mm. Kampin terminaalin kapasiteetin loppuminen, nivelbussien uuden päätepysäkin löytäminen, ja keskustan vaihtoyhteyksien jakaantuminen laajemmalle alueelle. Lausunnon loppupuolella on myös tällainen kappale.
Koska Elielinaukion terminaali on yksi keskeisimmistä solmupisteistä joukkoliikennejärjestelmässä ja myös Rautatientorin terminaalille sekä Kaivokadulle on suunniteltu muutoksia, tulisi koko Helsingin ydinkeskustan joukkoliikennejärjestelmää sekä terminaaleja että terminaalitarpeita tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Ydinkeskustan alueelle tehtäviksi suunnitellut alueelliset liikennesuunnitelmat olisivat yksi mahdollinen paikka suunnitella kokonaisuutta joukkoliikenteen kannalta parhaiten toimivaksi. Tässä kokonaistarkastelussa olisi hyvä myös suunnitella tarkemmin, miten keskustan eri puolille hajautuvien terminaalien väliset kävelyhteydet toteutetaan.
Toivottavasti tuota tarkastellaan, mutta kaupungin päätöshän se on lopulta. Selvityksen teettäminen hidastaa tietysti kaavatyön etenemistä, mutta se ei missään nimessä uhkaa kaataa kaavahanketta, joten se voisi olla kaupungin kannalta hyvä kompromissi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös lausunto ole annettu jo 15.1.2025.
13.1.2025 päivätty lausunto on periaatteessa ehditty antaa jo tuolloin, ja 15.1. se on mitä ilmeisimmin lähtenyt jo eteen päin. Itse törmäsin asiaan vasta nyt HSL:n päätöksentekoasiakirjamateriaaleja selatessani eikä asiasta ole taidettu foorumillakaan pitää kovin kovaa meteliä tätä ennen. Pointtini oli tuoda lausunto sanamuotoineen foorumillekin.
 
Mitäs siellä lausunnossa sitten sanotaan? Varmaan YTV:lle kaikkein tärkeintä on, että loputtomille bussiarmaadoille olisi tarjolla ilmaisia pysäköintikenttiä ydinkeskustassa jatkossakin? Onkos YTV muistanut, että Helsingin on määrä rakentaa kaikille pääväylille raitiotiet, jotta pääsisi näistä bussiarmaadoista eroon? Ei varmaankaan.
 
Onkos YTV muistanut, että Helsingin on määrä rakentaa kaikille pääväylille raitiotiet, jotta pääsisi näistä bussiarmaadoista eroon?
Onhan sitä määrä rakentaa vaikka mitä, jos katsoo yleiskaavaa, mutta Hämeenlinnanväylän ratikka ei käytännössä toteudu tämän yleiskaavakauden aikana kuten ei myöskään nk. Mannerheiminin kaupunkirata-asema. 4x- ja 4xx-linjoille ei ole siis luvassa muutoksia. 3x- ja 3xx-sektorin linjoista on ainakin järkevä säilyttää runkolinja 300 toistaiseksi, kun Vihdintien ratikka kulkee vain Valimon kohdille Vihdintietä pitkin. Mm. Konalan liikennettä pitää myös pohtia. Linjan 37 ja muut 3xx-linjat saattaisi pystyä lyhentämään Valimon asemalle ja Haagan ympyrään, mutta Kampin terminaali olisi siltikin rajoillaan kapasiteetin puolesta.

Ongelmahan tässä on pohjimmiltaan, että Elielinaukiolle ei välttämättä ole tarvetta vuosikymmenien päästä, mutta tuo kaava on valmisteilla jo nyt, eikä mikään estää sen toteutumista vaikkapa kolmen vuoden päästä, jos se tulee voimaan. Päätöksiä ei voi tehdä tyhjiössä, jossa yleiskaavafiktio on ainoa maailma.
 
Ja jatkossa tulee menemään raitiotietä koko matkan keskustasta Leppävaaraan, mutta tuolle välille ei ole suunnitteilla raitiolinjaa, eli linjan 200 tyyppinen linja säilynee.
 
Takaisin
Ylös