Elielinaukion bussiterminaali

Kyllä siitä ruuhkasumpunkin saisi pois kun vaan kielletään yksityisautoilu. En oikein ymmärrä, miksei tätä tehdä laajemminkin lähiöissä, vaan unohdetaan aktiivisesti ihminen ja tehdään ankeita autoilumetsälähiöitä moottoritiemeluineen toinen toisensa jälkeen.

Tämä olisi kyllä hyvä, jos autoväyliä saisi ainakin karsittua. Huippuna ovat tietysti pientaloalueet, joilla ei välttämättä ole edes kävelyteitä autoteiden varressa.
 
Kyllä siitä ruuhkasumpunkin saisi pois kun vaan kielletään yksityisautoilu. En oikein ymmärrä, miksei tätä tehdä laajemminkin lähiöissä, vaan unohdetaan aktiivisesti ihminen ja tehdään ankeita autoilumetsälähiöitä moottoritiemeluineen toinen toisensa jälkeen.

Jos tarkoitat paikkaa, jossa oli Haagan iso liikenneympyrä ennen Raide-Jokerin rakentamisen aloittamista, niin siitä tulee kulkemaan kuitenkin samassa tasossa kaksi pikaratikkalinjaa, busseja nykyistä vähemmän, mutta paljon muuta ajoneuvoliikennettä, jota jää paljon, vaikka yksityisautoilua rajoitettaisiinkin.
 
Jos tarkoitat paikkaa, jossa oli Haagan iso liikenneympyrä ennen Raide-Jokerin rakentamisen aloittamista, niin siitä tulee kulkemaan kuitenkin samassa tasossa kaksi pikaratikkalinjaa, busseja nykyistä vähemmän, mutta paljon muuta ajoneuvoliikennettä, jota jää paljon, vaikka yksityisautoilua rajoitettaisiinkin.

Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.
 
Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.

Niin, mutta siinä ei ole eritasoratkaisuja ratikoille ja autoliikenteelle eli ruuhkaisutta on tiedossa, vaikka osa liikenteestä kiertää ja osa lävistää entisen ympyrän. (Käytän ilmaisua entinen ympyrä, koska se ei enää palaa ennalleen.)
 
Kaava-alueen 27.1.21 päivätty alustava luonnos näyttää kyllä siltä, että ei ympyrän läpi aja kukaan muu kuin ratikat ja ehkä mahdollinen huoltoliikenne. Pääväyliltä ei ole ajoyhteyttä ympyrän läpi, joka sopisi edes busseille. Ne kiertävät ympyrän korttelit jatkossakin. Tähän viittaa myös se, että ympyrän reuna-alueille on sijoitettu monia bussipysäkkejä, kun ratikat pysähtyvät ympyrän keskellä (ilman ohitusmahdollisuutta muulle liikenteelle mikäli molempien suuntien ratikat pysähtyvät yhtä aikaa). Ympyrään on merkitty mm. sosiaali- ja terveyskeskus ja muuta toimitilaa. Alustavia kuvia suunnittelualueelta löytyy taas täältä.

Ensimmäisissä luonnoksissa ympyrän kehä oli suurempi ja sisäpuolelle oli suunniteltu varsin paljon rakennuksia. Sen vanhan havainnekuvan perusteella syntyi heittoni asumisesta liikenneympyrän sisällä. Ja voitiinko sitä ensimäistä versiota ajatella edes liikenneympyränä.
Tässä tuo ensimmäinen versio: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1249799
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisissä luonnoksissa ympyrän kehä oli suurempi ja sisäpuolelle oli suunniteltu varsin paljon rakennuksia. Sen vanhan havainnekuvan perusteella syntyi heittoni asumisesta liikenneympyrän sisällä. Ja voitiinko sitä ensimäistä versiota ajatella edes liikenneympyränä.
Tässä tuo ensimmäinen versio: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1249799

Kaavan taustamateriaalissa on havainnekuvaluonnos päivättynä 27.1.2021.
2022-01-18 00_22_43-5407_7_havainnekuvayhdistelmä, alustava luonnos_27012021.pdf.jpg

Koko materiaali.
 
Takaisin
Ylös