Viime aikoina on kuitenkin ollut havaittavissa erilaista ajattelua. Meillä täällä esimerkkinä Jokeri-teippaus, muualta mm. LVM:n brändiselvityksessä olleet bussien harkitut raflaavammat ilmeet ja ratikkapuolella uusien vaunujen muotoilu- ja maalauskulttuuri yleensä.
Mutta onko sen hyödyllisyyden tueksi myös jotain tutkimusta? Oma kokemukseni brändeistä tehdystä tutkimuksesta on, että monimutkaisia bränditunnisteita ei kannata käyttää. Yksi esimerkki on sloganit: hyvin harva tietää kysyttäessä, mikä slogan liittyy mihinkin brändiin. Ne ovat siis bränditunnisteina täysin turhia. Myös logojen "muoti" on jälleen selvästi yksinkertaisempaan. Kaikkein arvokkaimpien brändien tunnus on jo pitkään ollut pelkkä omalla typografialla kirjoitettu nimi.
Oma väitteeni siis on, että nimenomaan yksivärisyys on joukkoliikenteessä toimivin ja mieleenpainuvin bränditunniste. Monimutkaisemmat kuviot eivät yhdistä samalla tavalla. Varsinkin, kun pohjana on hieno värien ja kuvioiden sekamelska. Joka tulee myös jatkumaan, koska kaukobussit jatkavat omissa väreissään. Siitä erottuu nimenomaan selkeydellä.
Ja jos nyt unohdetaan, että maailman kuuluisin joukkoliikenteen brändi lienee Lontoon punaiset bussit, niin myös heti pystyy aika moni mainitsemaan, että myös Tukholmassa ja Oslossa liikennöi punaiset bussit, Köpiksessä oranssit. Helsingin metro on oranssi (joskin väri muuten on todella ruma; sen tajuaa viimeistään kun näkee sen LUTin "metroratikan"). Mutta kuinka monta monimutkaista ja mielenkiintoista bussikuviointia oikeasti jää mieleen?
Jokin todella jännittävä kuviointi saattaisi ehkä herättää huomiota, mutta kävisi vanhaksi melko nopeasti. Yksivärisyyttä pystyy jatkamaan vaikka maailman tappiin. HSL:n väritys ei tietysti ole puhtaasti yksivärinen ja kuvioton, mutta tuota ideaa pystynee ehkä tarvittavalla tavalla uudistamaan joskus. Monimutkaisemmat kuviot täytyy laittaa kokonaisvaltaisemmin uusiksi, ja tuttuihin brändeihin kajoaminen on aina vaarallista. Esim. maitotölkkien ulkonäköuudistuksessa tehdään aina vähän kerrallaan ja säilytetään paljon tuttua. Yksi idea tässä uudistuksessakin oli varmasti myös "paluu vanhaan", koska se luo matkustajille juuri turvallisempaa mielikuvaa ja helpottaa yhteisöllisyyden tuntua.
Ei, minä en siis ole sitä mieltä, että yksinkertainen brändi-ilme tarkoittaisi, että sillä viestitään huomaamattomuutta. Nimenomaan selkeys on valttia.