• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Ensimmäinen HSL:n värein maalattu perusbussi liikenteeseen 3.11.

Väritetty viivapiirros bussista sen neljästä eri vaakatason suunnasta läppärin ruudulla näyttää varmaankin toimivalta, mutta sitä se ei ole aikuisten-oikeassa kolmiulotteisessa 1:1 maailmassa, jossa bussi nähdään miljoonasta eri suunnasta ja arvio annetaan sen mukaan.

Oletko päässyt näiden desainareiden koneille kurkkimaan? Ei ole nykymaailmassa nimittäin kovin vaikeaa tehdä yksinkertainen kolmiulotteinen pyöräytys ja kappaleen kurkistelu mistä tahansa kulmasta. Tietenkin on iso virhe, jollei näin ole tehty, mutta todella helppoa sellaisen tekeminen on.
 
Enpä ole, mutta älyän sen verran, että näin sen on ollut pakko tapahtua.
 
Helsingin metro on oranssi (joskin väri muuten on todella ruma; sen tajuaa viimeistään kun näkee sen LUTin "metroratikan").
Kauneus on toki katsojan silmässä, mutta omasta mielestäni Helsingin oranssi metro on yksi onnistuneimpia maailmassa. Tästä väristä tulee heti mieleeni M (niinkuin Helsingin metro), eikä missään muussa metrokaupungissa ole onnistuttu luomaan yhtä onnistunutta yhteyttä pelkän värin avulla itse tuotteeseen. Tämä muotoilu ja värityshän ei rajoitu vain itse juniin, vaan on mukana kaikessa metron ulkoasussa, opasteita yms. myöten. Itse Helsingin metroaseman "merkkimajakkahan" on tyylikkyydessään ja näkyvyydessään ihan vaikkapa Tukholman T-merkin veroinen, mutta on mielestäni jopa modernimpi ja ajattomampi, kuin se.

(Helsingin metroaseman kuva lähteestä http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_metro
Tunnelbanan logon kuva lähteestä: http://www.u-bahn-blog.de/)

Vastaavia onnistuneita värien brändäyksiä ovat mielestäni, tietenkin, Fazerin sininen tai HK:n sininen lenkkimakkara ja on suorastaan ironista, että Atrian Punainen lenkki ratsastaa samalla brändillä (ja on itseasiassa parempaakin).

Mutta lukekaahan tämä opinnäytetyö Helsingin metron muotoilusta:

Helsingin metro muotoilun näkökulmasta

Opinnäytetyö Päivi Simpanen (pdf)

Tämän opinnäytetyön selostuksesta pieni lainaus:
Työn tarkoituksena oli selvittää, miksi Helsingin metroa pidetään yhtenä maailman kauneimmista, ja mikä merkitys sillä on Helsingin identiteetille.

Tismalleen, mielestäni!

---------- Viesti lisätty 5.11.2010 kello 0:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 4.11.2010 kello 23:52 ----------

Päivi Simpasen opinnäytetyöstä luettua:

Helsingin metro muotoilun näkökulmasta sanoi:
Helsingin metron arvo ja merkitys kaupungin identiteetille on huomattu. Esimerkiksi MTV3:n 3.2.2009 esitetyssä Uniikki ohjelmassa kerrottiin Helsingin metrosta kaupungin aarteena. On myös sanottu, että se on kaunis kuin koru ja yksi maailman kauneimmista metroista.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta voisi olla yksinkertaisesti näin:
HelB953
WL85
VT85
Eli käytettäisiin virallisia lyhenteitä liikennöitsijöiden nimistä bussin järjestysnumeron edellä.

Tai sitten käytettäisiin nelinumeroisia numerosarjoja, jossa ensimmäinen numero kertoo liikennöitsijän. Tällöin HelBillä tulisi tosin viisinumeroisia järjestysnumeroita tai sitten sen bussien numerointia muutettaisiin. Silloin legendaarisesta, bussin iän kertovasta (on ollut käytössä 70-luvun alusta) numerojärjestelmästä pitäisi ehkäpä luopua.

Tämä liikennöitsijää osoittava numero (vaikkapa väliltä 1-9) voitaisiin jopa arpoa, jolloin se osuisi jokaiselle liikennöitsijälle satunnaisesti.

Mutta sellainen merkintätapa, kuin kuvissa näkyvissä HelB 953:ssa on, (eli järjestysnumero, liikenteentilaajan nimi ja logo sekä itse liikennöitsijän nimi), johtaa ilmanmuuta harhaan. Satunnainen palautteenantajan näkee, että se on "HSL 953". Kuten muutamat kirjoittivat jo aiemmin, tämä aiheuttanee ongelmia sekä ylimääräistä ja turhaa työtä esimerkiksi sellaisilla linjoilla, jossa on useampia liikennöitsijöitä.

Pientä viilaamista tilaajavärin toteutus, merkintätapoineen ja logoineen siis mielestäni kaipaa vielä.

---------- Viesti lisätty kello 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:51 ----------

Tuossa katselin kuva muualta maailmasta ja havaitsin, että kyllähän esimerkiksi SL-liikenteessäkin, Tukholmassa, ajetaan samannumeroisilla busseilla kautta liikennöitsijöiden. Mutta jotenkin vieläkin selvemmin pitäisi HSL:n bussiliikenteessä, minkä yhtiön bussi "953" oli se, joka vaikkapa roiskautti kurat jalankulkijan lahkeille tai jonka kuljettaja ajoi erityisen tasaisesti ja oli muutenkin huomaavainen.

---------- Viesti lisätty kello 13:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:23 ----------

Kuinka paljon muuten tulee samantyyppisiä ja samannumeroisia busseja tämän tilaajavärityksen myötä?
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen yksi merkintätapa:

ESIM.HelB 953 = 10-953 tai 10953
WT85 = 20-85 tai 2085
WL85 = 30-85 tai 3085

j.n.e...

Miltä tämä sinusta vristo kuulostaa?
 
Saanko kysyä herroilta, että missä noissa kuvista näitte että numero 953 olisi HSL-logon perässä? Ainoastaan itse huomasin etuoven vieressä, ja kuljettajan ikkunan alla. Edessä se on kuljettajan näkökulmasta katsottuna vasemmalla, mutta ei suoraan HSL-logon vieressä. Takana numero on vähän oikeaan yläviistoon HelB-logosta.
 
Selvästihän se on HSL-logon jälkeen joko oikealla tai alapuolella molemmilla matkustajan näkemillä seinillä. HelB-logo on kaukana, edessä ei ole ollenkaan. Siis HSL 953.
 
Selvästihän se on HSL-logon jälkeen joko oikealla tai alapuolella molemmilla matkustajan näkemillä seinillä. HelB-logo on kaukana, edessä ei ole ollenkaan. Siis HSL 953.

Hmm... No joo... Ja jos noita laittamiani kuvia edellisellä sivulla olet katsonut, niin Helsingin Bussiliikenne Oy lukee pienellä etuoven yläpuolella, melkein takaoven puolella, vasemmalla sivulla bussia takaosassa ja ihan takana bussia vähän isommalla sitten.
 
Kuinka paljon muuten tulee samantyyppisiä ja samannumeroisia busseja tämän tilaajavärityksen myötä?
Vastaan itse itselleni.

Nämä kaksi eri liikennöitsijän bussisarjaa tulevat olemaan ulkoasultaan lähes samanlaisia, vain operaattorin nimi sekä linjakilpityyppi on eri (samannumeroisia autoja on useitakin):

http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/helb301-311.html

http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/vt307-315.html


Vastaavia esimerkkejä varmasti löytyy muitankin.

Erittäin suurella mielenkiinnolla seuraan nyt sitä, millaisella "innolla" liikennöitsijät lähtevät mukaan touhuun ja vaihtamaan kalustonsa väritystä. Päänavauksen ovat tehneet Veolia sekä HelB. Mikä onkaan sitten seuraava operattori, joka ottaa HKL-Bussiliikenne-tilaajavärityksen käyttöön?

Itse näin tuon Helb 953 livenä tänään ja täytyy todeta sen olevan ihan tyylikäs. Todella.
 
Mikä onkaan sitten seuraava operattori, joka ottaa HKL-Bussiliikenne-tilaajavärityksen käyttöön?
Mikä ihmeen HKL-Bussiliikenne- tilaajaväritys? HKL-bussiliikenne kuopattu 5 vuotta sitten... :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HKL-bussiliikenne kuopattu 5 vuotta sitten... :biggrin:
Sorry, typo/ajatusvirhe; tuossa kohtaa pitää luonnollisesti lukea HSL-Bussiliikenne.
(olisikohan mahdollista, että ylläpito korjaa tuon kohdan edelliseen viestiini?)

---------- Viesti lisätty kello 13:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:04 ----------

Meillä kaksikielisessä HSL-alueella on sikäli hankalampi tilanne, kun sama asia, joka HSL-perusbussissa kerrotaan näin tilaavievästi koko bussin perässä,

http://jlf.fi/attachments/f34/981d1...si-liikenteeseen-3-11-cimg4670pienennetty.jpg

on kerrottu Tukholman SL-liikenteen bussissa näin (tuo pikkutarra etummaisen sivulasin alareunassa):

http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/Bussar/IMG_0812.jpg
 
Saanko kysyä herroilta, että missä noissa kuvista näitte että numero 953 olisi HSL-logon perässä? Ainoastaan itse huomasin etuoven vieressä, ja kuljettajan ikkunan alla. Edessä se on kuljettajan näkökulmasta katsottuna vasemmalla, mutta ei suoraan HSL-logon vieressä. Takana numero on vähän oikeaan yläviistoon HelB-logosta.

Eihän se olekaan, mutta fontti on HSL-fontti. Jotenkin hienostuneesti, mutta selkeästi pitäisi erottaa liikennöitsijät. Itse edelleen kannatan mallia A, B, C...
 
Minusta paras ratkaisu olisi yksinkertainen (maks.) viisinumeroinen luku - 9999 ensimmäistä saisivat maks. nelinumeroisen luvun, eli jo aika suuri osuus busseista. Tavallinen kansalainen hahmottaa paremmin luvun 10 321 kuin Helsingin Bussiliikenne Oy 9125 tai D5320 yms. Kyllä se olisi helpointa näin - vaikkapa HSL 12 054 tai HSL 10 kuin nuo muut järjestelmät. Viiteen numeroon mahtuisi bussit, raitiovaunut, junat, lautat ja metrotkin - huomatkaa että D5320 = 5 merkkiä, 10 321 = 5 merkkiä, minusta on vain helpompaa ymmärtää pelkkiä numeroita.
 
Takaisin
Ylös