Minusta voisi olla yksinkertaisesti näin:
HelB953
WL85
VT85
Eli käytettäisiin virallisia lyhenteitä liikennöitsijöiden nimistä bussin järjestysnumeron edellä.
Tai sitten käytettäisiin nelinumeroisia numerosarjoja, jossa ensimmäinen numero kertoo liikennöitsijän. Tällöin HelBillä tulisi tosin viisinumeroisia järjestysnumeroita tai sitten sen bussien numerointia muutettaisiin. Silloin legendaarisesta, bussin iän kertovasta (on ollut käytössä 70-luvun alusta) numerojärjestelmästä pitäisi ehkäpä luopua.
Tämä liikennöitsijää osoittava numero (vaikkapa väliltä 1-9) voitaisiin jopa arpoa, jolloin se osuisi jokaiselle liikennöitsijälle satunnaisesti.
Mutta sellainen merkintätapa, kuin kuvissa näkyvissä HelB 953:ssa on, (eli järjestysnumero, liikenteentilaajan nimi ja logo sekä itse liikennöitsijän nimi), johtaa ilmanmuuta harhaan. Satunnainen palautteenantajan näkee, että se on "HSL 953". Kuten muutamat kirjoittivat jo aiemmin, tämä aiheuttanee ongelmia sekä ylimääräistä ja turhaa työtä esimerkiksi sellaisilla linjoilla, jossa on useampia liikennöitsijöitä.
Pientä viilaamista tilaajavärin toteutus, merkintätapoineen ja logoineen siis mielestäni kaipaa vielä.
---------- Viesti lisätty kello 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:51 ----------
Tuossa katselin kuva muualta maailmasta ja havaitsin, että kyllähän esimerkiksi SL-liikenteessäkin, Tukholmassa, ajetaan samannumeroisilla busseilla kautta liikennöitsijöiden. Mutta jotenkin vieläkin selvemmin pitäisi HSL:n bussiliikenteessä, minkä yhtiön bussi "953" oli se, joka vaikkapa roiskautti kurat jalankulkijan lahkeille tai jonka kuljettaja ajoi erityisen tasaisesti ja oli muutenkin huomaavainen.
---------- Viesti lisätty kello 13:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:23 ----------
Kuinka paljon muuten tulee samantyyppisiä ja samannumeroisia busseja tämän tilaajavärityksen myötä?