Ensimmäinen linjasi?

Mieleen on painunut hyvin, kun lähdettiin Ruhan pihasta linjalle 57 88-Scanialla ja ensimmäinen matkustaja nosti kättä jo jossain Ilmalan seisakkeen pysäkillä. (Apua, miten rahastetaan?) :D
Haa, palaset loksahtelevat kohdalleen: Tämän kauhean päivänkö takia 88-Scaniat ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen sinuun? :D
 
Ensimmäistä kertaa linjaa 111 Haukilahti-Westend-H:ki marraskuussa -86. Aamulla liikkeelle autolla WL 14 (Scania 86s, Kutter 9, URO-414). Lähtöpysäkillä 7min.ennen lähtöaikaa. Ensimmäinen asiakas kommentoi: "Miksi olet näin etuajassa tässä?". Siitä oli helppo aloittaa, tätäkö on asiakaspalvelu... :)
 
Minun ensimmäinen linjani oli Helsingin 67, mutta en muista millä autolla. Tämä tapahtui toukokuun lopussa vuonna 1999. Tuolloin aloittelin työuraani Pohjolan Liikenteellä.
 
Viimeksi muokattu:
h55 1.2.1991 HKL 8615 (oi noita hienoja aikoja ja busseja ;) )
 
Virallisesti h96 19.12.88, ajopelinä HKL 514 (Sisu BT-69CR/Delta City). Tosiasiassa ensimmäinen yksinajo oli jo työharjoittelussa linjalla h14. Opastajana toiminut kuljettaja totesi "hyvinhän se näyttää sujuvan" ja lähti kotiin. Auto taisi olla HKL 611 (Scania BR111M/Wiima K100).
 
Linja oli 11/110 Kaarina-Turku-Raisio-Naantali heinäkuun alkua 2004. Autona taisi olla Jalon #38 eli Wiima.
 
Ensimmäinen kaupallinen ajoni oli syyskuussa 2003 Nokialta Kangasalle linjalla 70 vanhemman kuljettajan opastamana. Ensimmäistä kertaa linjalla yksin matkustajien kanssa ajoin samana syksynä Paunun linjaa 62 Tampereelta Pirkkalaan. Tilausajossa olin ollut yksin sitä ennen, Rautakirja konsernin johtoa kuskasin Paunun nro 112:lla Rosendahlilta keskustaan.
 
Mietin tätä pitkään, kun en muistanut ensimmäistä linja-ajoa. Ensimmäisen linja-autolla ajon kyllä muistan: huhtikuussa 1998, HKL:n keppivaihteinen #9027, lähtöpiste Vuosaari, Aurinkolahti/Uutela.

Kortin saamisen jälkeen ensimmäinen linja taisi olla h66A #9606:lla kesäkuussa 1998 vanhemman kuljettajan opastuksella. Sen muistan, että ensimmäisiä havaintoja hommasta oli, että aikataulussa pysyminen on haastavaa. Mitenkä se tulikin tuosta Allisonin viestistä mieleen :biggrin:

Hassua, ettei tuota muista sen tarkemmin. Johtuu varmaan siitä, että ajoin kesät 1998/99 HKL:ssä kaikkea mahdollista.
 
Ensimmäinen ajo yksin linjalla on hyvin muistissa!

Päivämäärä oli 6.11.2002 seitsemän viikon työharjoittelun kolmantena päivänä. Neitsytmatka tuli tehtyä koleana keskiviikkoaamuna linjalla 156 6.38 -lähdöllä Sunasta. Alla oli Cx 146 eli http://kotisivu.mtv3.fi/kuukanko/cx145-150.html.

Buscomissa oli tuore rulla, peilit ja penkki säädetty hollilleen ja kraka oli vimpan päälle suorassa. Parhaiten jäi mieleen kuitenkin ensimmäisen naismatkustajan sanat: "Saisko tänne autoon valot päälle, kiitos."

Varovasti mentiin koko päivä, ovia jäi auki pysäkiltä lähtiessä, tuli myytyä jokunen väärä lippu, aikataulut tuntuivat kireiltä ja pari kertaa epäilytti, voiko tätä hommaa laineskaan oppia. Ja tämä kuitenkin suht täysjärkiseltä kaverilta, joka on asunut Espoossa koko ikänsä ja äidinkieli on ihan suomi.

Eipä käy kateeksi ulkomaanvahvistuksia, jotka aloittelevat YTV-uraansa.
 
Linjaa 512 ajelin ensimmäisen työharjoitteluaamun (marraskuu-94) valvovan silmän alla, iltapäivän sain pärjätä omillani. Ja ensimmäisen kerran, kun piti lähteä ajamaan linjaa h63, sain oppilaan mukaani. Siinä se sitten hämmästeli, kun sai kuulla, etten ollut aiemmin sitä linjaa ajanutkaan. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Tais olla Espoon 31 aamu vuoro, joka loppui muistaakseni siinä 12 aikaan päivällä, muistaakseni 3 kierrosta.
Tunnelmat oli kyllä varsin pelokkaan jännittyneet. Osaako sitä myydä lippuja, pysyykö sitä tiellä, osuuko kantteihin, apua muistaako mitään mitä pitäisi muistaa. Mutta hyvin se meni! Se oli kyllä mieletön fiilis työpäivän jälkeen kun oli yksin suoriutunut kaikesta, ilman ongelmia!
 
Raitiolinjaa 4 Munkkiniemen ratatöiden takia korvaava bussilinja 4X, ajankohta muistaakseni kesäkuun alkupäivinä 1993, auto oli HKL 8814, eli legendaarinen Sc N112CL60/Wiima K202-221.
 
Minun ensimmäinen linjani oli linja 2 Huhtinen-Tolkkinen-Huhtinen ja seuraavana Porvoo-Kilpilahti-Sköldvik. Autona oli Porvoon Liikenteen silloinen 26; Scania BF111 Lahti 31.
 
Toinen työharjoittelupäivä v.2001 ja linja V55 luultavasti autona joku concordian teli.
Ensimmäinen palkallinen ajovuoro v.2001 ja V50 auto saattoi olla 1? valkoisissa mainosteipeissä se kuitenkin oli.
 
Takaisin
Ylös