Eri joukkoliikennemuotojen kuljettajien palkkaus

Ihan muuten vain mielenkiinnosta kysyisin mm. nimimerkki TheKrakenilta seuraavaa:

Tuleeko metrojunankuljettajien palkkaus jotenkin muuttumaan heidän siirtyessään junanvalvojiksi automaation myötä? Hehän ovat edelleen (tarvittaessa) kuljettajia. Onko tästä ollut puhetta?

Tulipas tuossa haettua Googlella Ihan Jotain Muuta(tm) ja jostain syystä nousi tämä topic hakutuloksiin ja huomasin, että täällähän oli jäänyt kysymys vastaamatta:

Asiasta ei ole ollut minkäänlaista puhetta, mutta se on varma, että sen verran suuri haloo siitä nousisi kuljettajien sekä edunvalvontajärjestöjen suunnalta, että tuskinpa ollaan palkkaan kajoamassa ainakaan alaspäin. Päin vastoin. Kuljettajille tulee lisää uutta työtä, toimenkuva muuttuu, joudutaan kouluttautumaan jne. eli eiköhän todennäköisempää ole, että siihen joku lisä lyödään päälle.
 
Vs: OnniExpress

Onko yleistä muilla, ettei työntekijä saa tilinauhoja? Tämä Mennään Bussilla ei ainakaan tänne Satakuntaan niitä saa lähetettyä vaikka kuinka pyytäisi. Maksa täs sitte jäsenmaksuja. Ääliömäistä toimintaa minkä tulen laittamaan yleiseen tietoisuuteen. AKT saa tiedon asiasta maanantaina, katsotaan sitte kuka kiusaa ja ketä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: OnniExpress

En ole aivan varma, onko tämä foorumiin soveltuvaa keskustelua, nimenomaan yhtä työnantajaa koskien. Yleisesti työehtosopimuksista, varsinkin liittyen joukkoliikennealan töihin, ilman kytköksiä erityisiin henkilökohtaisiin tapauksiin ja tiettyihin firmoihin, voi varmasti keskustella off-topicissa.

Joka tapauksessa oikeudesta tilinauhaan on määrätty työsopimuslain 2 luvun 16 §:ssä:

Työsopimuslaki 2 luku 16 § 2 mom sanoi:
Maksaessaan palkan työnantajan on annettava työntekijälle laskelma, josta käyvät ilmi palkan suuruus ja sen määräytymisen perusteet.
 
Vs: OnniExpress

Minusta tämä on kaiken mainitun työnantajan itsekehuskelun (joka tosin viime aikoina on kadonnut jostain mystisestä syystä) jälkeen ihan oikea paikka keskustelulle ;)
 
Vs: OnniExpress

Joku raja on hyvä vetää keskustelun aiheiden rajoihin eli kuinka yksittäisiin tapauksiin tässä foorumissa mennään. Voidaanko esim. nimetä henkilö, epäillä hänen ajaneen bussia kännissä ja kysyä sitten porukalta josko muillakin on samanlaista tietoa asiasta?
 
Vs: OnniExpress

Joku raja on hyvä vetää keskustelun aiheiden rajoihin eli kuinka yksittäisiin tapauksiin tässä foorumissa mennään. Voidaanko esim. nimetä henkilö, epäillä hänen ajaneen bussia kännissä ja kysyä sitten porukalta josko muillakin on samanlaista tietoa asiasta?
Eikö olisi ollut helpompaa vain katkaista huhuilta siivet ja kertoa, että väitteet/epäilykset/syytökset ovat aiheettomia? Ai niin mutta...

---------- Viestit yhdistetty klo 02:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:44 ----------

Onko yleistä muilla, ettei työntekijä saa tilinauhoja? Tämä Mennään Bussilla ei ainakaan tänne Satakuntaan niitä saa lähetettyä vaikka kuinka pyytäisi. Maksa täs sitte jäsenmaksuja. Ääliömäistä toimintaa minkä tulen laittamaan yleiseen tietoisuuteen. AKT saa tiedon asiasta maanantaina, katsotaan sitte kuka kiusaa ja ketä.
Äsken unohdin vastauksessani todeta, että ainakin omalla kohdallani työnantajan palkanlaskenta perii luvallani jäsenmaksun suoraan palkasta ja tilittää liittoon... ;)
 
Vs: OnniExpress

Minäkin ilmoitan, että palkkani ovat jääneet maksamatta, vaikken koko yrityksessä ole töissä. Kuitenkin netissä anonyymin nimimerkin takaa kirjoitetun viestin on pakko olla täyttä faktaa eikä sitä sovi kiistää.

Pitääkin mennä trollailemaan muillekin (mm. Onnibusin) palstoille, että AKT:n TES mukaisia lisiä ei makseta, koska asiasta on sovittu työnantajan ja työntekijän välillä ota tai jätä -tyyliin. Tälläisiä huhuja on Esson baarissa kuulunut.
 
Vs: OnniExpress

Kirjoita mieluummin keksityn nimimerkin turvin joku samantyyppinen väite vaikka Paunusta, niin saadaan J_J kääntämään äkkiä takkinsa ;)
 
Vs: OnniExpress

Äsken unohdin vastauksessani todeta, että ainakin omalla kohdallani työnantajan palkanlaskenta perii luvallani jäsenmaksun suoraan palkasta ja tilittää liittoon... ;)

Sivumennen sanottuna en ymmärrä pätkääkään sellaista käytäntöä, että työnantaja perii ammattiliiton jäsenmaksuja suoraan palkasta. Tai että jäsenmaksut ylipäätään ovat ansiosidonnaisia. Se mitä tienaan ei periaatteessa kuulu kenellekään muulle (olkoonkin että osallistun toki jokavuotiseen anonyymiin palkkatasokyselyyn, jonka tulokset raportoidaan avoimesti ja joista voi tarkistaa onko palkka linjassa yleisen tason kanssa).

Minä siis maksan jäsenmaksuni itse kerran vuodessa suoraan. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole ikinä tarjottukaan. Eikä jäsenmaksu ole ansiosidonnainen vaan kaikille tasasuuruinen. (Jos on työttömänä tai opiskelee, voi saada alennusta.)

Itse asiassa en ole koskaan kertonutkaan työnantajalleni mihin liittoon kuulun. Eikä työnantaja ole sitä tiedustellut. Ja parempi niin.
 
Vs: OnniExpress

Minäkin ilmoitan, että palkkani ovat jääneet maksamatta, vaikken koko yrityksessä ole töissä. Kuitenkin netissä anonyymin nimimerkin takaa kirjoitetun viestin on pakko olla täyttä faktaa eikä sitä sovi kiistää.

Pitääkin mennä trollailemaan muillekin (mm. Onnibusin) palstoille, että AKT:n TES mukaisia lisiä ei makseta, koska asiasta on sovittu työnantajan ja työntekijän välillä ota tai jätä -tyyliin. Tälläisiä huhuja on Esson baarissa kuulunut.
Kyseinen kirjoitus kerkesi hetken olla OE:n Facen sivuilla ihan omalla nimellään. Jostain syystä poistettiin pikaisesti.

Mitä tulee noihin jäsenmaksuihin, niin Hyvärisellä taitaa nyt mennä ammattiliitto ja työttömyyskassa sekaisin. Joillaikin aloilla on varmasti ihan sama kuuluuko pelkästään vaikka Loimaan kassaan. Kuljetusalalla on minun mielestä erittäin tarkeää kuulua vahvaan liittoon. Työnantajat varmasti toivoisivat kaikkien liittyvän tuohon viittaamaasi "liittoon", joka kyllä maksaa työttömyyskorvaukset mutta ei sitten mitään muuta. Heitä ei kiinnosta millaisilla sopimuksilla heidän jäsenet töitä tekee. Ei ne työehtosopimukset itsestään synny. Valitettavasti aina on niitä vapaamatkustajia, jotka hyötyvät toisten kovasta työstä.
 
Vs: OnniExpress

Aina löytyy joku syy olla kuulumatta oman alan ammattiliittoon. Silloin vaan pitäisi sopia itse omat työehtonsa, ja jättää esim. pekkaset pitämättä. Taitaa vaan olla harvinaista jättää ne saavutetut edut...
 
Vs: OnniExpress

Aina löytyy joku syy olla kuulumatta oman alan ammattiliittoon. Silloin vaan pitäisi sopia itse omat työehtonsa, ja jättää esim. pekkaset pitämättä. Taitaa vaan olla harvinaista jättää ne saavutetut edut...
Ei pekkasia kyllä voi sanoa minkään ammattiliiton saavutukseksi. Pekkaspäivät syntyivät vuonna 1984 selvitysmies Matti Pekkasen esityksen osana. Pekkanen (1925-2004) toimi urallaan työnantajajärjestöissä, ei ammattiliitoissa.
 
Vs: OnniExpress

Mitä tulee noihin jäsenmaksuihin, niin Hyvärisellä taitaa nyt mennä ammattiliitto ja työttömyyskassa sekaisin.

Millä perusteella? Esim. Tekniikan akateemisten (ammattijärjestö) jäsenmaksu on 351 e/vuosi, IAET-kassan (työttömyyskassa) 78 e/vuosi.
 
Vs: OnniExpress

Millä perusteella? Esim. Tekniikan akateemisten (ammattijärjestö) jäsenmaksu on 351 e/vuosi, IAET-kassan (työttömyyskassa) 78 e/vuosi.

Juu, nimenomaan tähän tyyliin, vaikka liitto ei olekaan TEK. Eli ei mene liitto ja kassa sekaisin. (Aika yllättävän kallis tuo TEK muuten on.)

Ja pekkaspäivät ovat meikäläiselle arkielämässä ihan tuntematon käsite vaikka aina niistä kuulee puhuttavan. Laskennallinen työaikani on 37,5 tuntia viikossa (ei sisältäen 30 min ruokatuntia, sen kanssa siis 40 tuntia viikossa), ja vuosilomaa 5 viikkoa (4 kesällä, 1 talvella). Ja siinä kaikki. Paitsi että palkatonta työtä tulee tuon päälle tehtyä säännöllisesti ja matka-aikojen korvaukset ovat olleet ihan retuperällä aina. Siinä mielessä välillä tuntuu oudolta kuunnella työnantajien valitusta siitä että työtä tehdään liian vähän tai työntekijöiden kitinää pekkaspäivistä tai muista eduista, jotka ovat minulle jääneet vieraiksi. Ei sellaisia kyllä osaa odottakaan kun ei niitä ikinä ole ollut, joten sikäli ei haittaa, mutta oudoksuttaa kun sellaisista koko ajan puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: OnniExpress

Ja pekkaspäivät ovat meikäläiselle arkielämässä ihan tuntematon käsite vaikka aina niistä kuulee puhuttavan. Laskennallinen työaikani on 37,5 tuntia viikossa


Siinähän se työajan lyhennys onkin jo. Eli pidät "pekkasia" joka työpäivä sen 20 minuuttia.
 
Takaisin
Ylös