- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Suomessa jotkut ovat tuudittautuneet siihen uskoon että etätyö olis jotenkin vallankumouksellista, ja että se kääntää muuttoliikkeen takaisin kaupungeista maalle. Jos nämä nyt ymmärtäisivät sen että kaikki eivät halua asua maalla, nykyään varmaan pieni vähemistö suomlaiaisistakaan enää haluaisi. Kaupunkeihin muutetaan ja kaupunkien välillä ihan muista syistä kuin että se on työnteon vuoksi pakko.
Tämä riippuu monesta tekijästä. Aikaisemmin kaupunkiin asettuminen oli pakollinen ehto hyvälle työllistymiselle. Enää ei ole. Se tarkoittaa vapausasteiden lisääntymistä. Jotkut preferoivat maaseutua ja voivat asua siellä. Esimerkiksi omien havaintojeni mukaan Britanniassa monet haluavat asua maaseudulla pienessä kylässä vaikka työskentelisivätkin kansainvälisessä yrityksessä vaativissa tehtävissä. Se kertoo siitä, että palvelut ovat riittävät ja toisaalta kaupungeissa on luotaantyöntäviä piirteitä.
Oma uskomukseni on että suurin osa haluaa asua kaupungissa tai ainakin sellaisen lähellä. Mutta syy ei ole enää pakko vaan oma halua asua mieleisessään ympäristössä ja hyödyntää tarjolla olevia palveluita. Lähiöiden kohtalo on suuri kysymysmerkki: monet niistä nousivat periaatteessa parakkiperiaatteella tarjoamaan asuntoja kaupungissa työskenteleville ihmisille. Miljöö ei ollut kaksinen. Kuka haluaa enää asua jossain Jakomäessä jos työ ei pakota välttämättä tietylle etäisyydelle työpaikasta, jotta päivittäinen työmatka olisi mahdollinen? Jonkin verran muutospaineita kaupunkirakenteeseen voi tulla, mutta niitä ei pysty kaavamaisesti ennustamaan vaan ne riippuvat hyvin paljon tilanteesta.
Etätyö on hyvä vaihtoehto yrittäjähenkiselle. Jos pystyy kasvattamaan työllään sellaista lisäarvoa että pesee konttorissa istuvien työpanoksen menen tullen niin etätyö on oikea ratkaisu. Monet etätyötä tekeväthän ovat perustaneet yrityksiä ja myyneet työtään vanhalle työnantajalleen parempaan hintaan.
Etätyö sopii varauksin myös sellaiselle joka on lähestymässä eläkeikää eikä halua kiivetä ylöspäin enää työurallaan, ja joiden lapset ovat jo isoja eivätkä ole kotona häiritsemässä työpäivän aikana. Silloin työn pitö ollea etukäteen suunniteltu ja mitattavissa. Jos hirveän moni tekisi etätyötä niin työnjohdolle se lisää haasteita. Eli käytännössä yritykselle kustannuksia.
Tämä edustaa hyvin vanhakantaista näkemystä etätyöstä / virtuaalityöstä / mobiilityöstä. Sen mukaan ei-kasvotusten tapahtuva työ on jotenkin marginaalinen ilmiö joka marginalisoi sen joka sitä tekee, esimerkiksi estämällä urakehityksen. Samoin taustalla on ajatus siitä, että vain ei-vaativia puoliksi suorittavia (ja näin mitattavia) töitä voitaisiin tehdä etätyönä. Väärin väärin väärin...!
Paljon riippuu tietysti firmasta. Jos johto on nihkeä ja uskoo manageeraukseen selän takana hiillostamalla niin silloin etätyö-/virtuaalityökulttuuria ei voi syntyä. Otollisemmat olosuhteet löytyy firmoista joissa lähtökohtaisesti luotetaan työntekijöihin ja näiden omaan aloitteellisuuteen kontrolloinnin sijaan.
Organisaatiomallikin vaikuttaa. Perinteinen maaorganisaatioihin jakautunut firma ei ole yhtä virtuaalityömyönteinen kuin moderni multinationaali konserni, jossa linjaorganisaatio lävistää juridiset maayhtiöt ja ihmiset työskentelevät suoraan osana monikansallista organisaatiota. Maadimension syrjäyttäminen organisointiperustena nimittäin väkisin johtaa toiminnan hajaantumiseen useaan fyysiseen paikkaan, ja kun näin on, suurin osa työstä tapahtuu joka tapauksessa ilman jatkuvaa kasvokkain tapaamista.
Kommunikaatioteknologia pystyy poistamaan tästä aiheutuvaa kitkaa siinä määrin, että päästään lähelle tilannetta jossa ihmiset työskentelisivät fyysisesti yhdessä -- siitä huolimatta että se ei lähtökohtaisesti ole mahdollista tuollaisessa organisaatiomallissa. Ja kun paikan kahleista on päästy ensin eroon ulkomaisten työkavereiden kanssa, niin tyypillisesti sama toimintatapa leviää pian myös maan sisäisiin kontakteihin, koska ei ole yleensä järkevää että kommunikaatiotavat poikkeavat radikaalisti riippuen sidosryhmien sijainneista. (Aika usein saattaa olla että samassa puhelinpalaverissa on mukana useita ihmisiä, jotka periaatteessa työskentelevät samassa kiinteistössä, mutta joko osallistuvat oman työpöytänsä äärestä erikseen tai sitten jopa kotoa tai työmatkalta käsin.)
Mitä kustannuksiin tulee, niin oikein toteutettuna etätyö / virtuaalityö ei lisää kustannuksia. Itse asiassa sille on laadittu business caseja, jotka perustuvat siihen, että siitä saadaan jonkin verran säästöä. Säästö ei ole tietenkään pääasia vaan toiminnan tehostuminen ja työntekijöille tasapainoisen elämän tarjoaminen. Mutta säästöä voidaan saada esimerkiksi kiinteistökustannuksista. Jos tietty %-osuus työntekijöistä tekee osittaista etätyötä, ei ole järkevää että jokaisella on oma työpiste toimistolla. Firma voi yksinkertaisesti leikata osan työpisteistä pois ja laittaa jäljelle jäävät pisteet vapaaseen kiertoon first come, first served -periaatteella.
Sinänsä hassu pikku yksityiskohta on, että jos työntekijä työskentelee toimistolla, PC:n käyttämän sähkön maksaa firma, mutta jos tämä työskentelee kotona, sähkön maksaa työntekijä itse. Toisaalta työntekijä säästää sekä aikaa että rahaa kun ei tarvitse ajaa työpaikalle. Havaintojen mukaan osa säästyneestä ajasta menee työnteon lisäämiseen ja osa kenties vapaa-aikaan. Molemmat osapuolet voittavat.
Pitkälle viety skenaario olisi sellainen, että toimistoa ei enää varsinaisesti ole vaan pelkkä palvelu- ja tapaamiskeskus. Työntekijät työskentelisivät periaatteessa etänä, mutta toisinaan kävisivät tapaamassa toisiaan kasvotusten toimistolla, joka muistuttaisi enemmän kahvilan ja kokoushuonerykelmän yhdistelmää.
Työnjohdolle asetettava vaatimus on ainoastaan, että osaa tarkastella saavutuksia käytetyn työpanoksen sijaan. Joissakin tehtävissä saavutukset ovat mitattavissa, toisissa ainoastaan epäsuorasti arvioitavissa. Mutta kyllä esimies jatkuvaa kontaktia ylläpitämällä tietää miten alainen tekee työnsä. Jos homma sujuu, niin miksi olisi ongelma että työntekijä ei ole koko ajan silmien alla valvottavana?
Näistä asioista on kirjoitettu paljon. Itsekin olen lukenut muutaman hyvän kirjan aiheesta. Kenties käytännönläheisin tähän moderniin paradigmaan perustuva opus lienee Lattanzi - Korhonen - Gopalakrishnan: Work Goes Mobile: Nokia's Lessons from the Leading Edge. Vaikka tämä on jo puoli vuosikymmentä vanha, se edustaa edelleen edistyksellisintä näkemystä aiheesta, sortumatta silti ylenmääräiseen hypetykseen. Kannattaa lukaista tämä.