Katsomalla kartasta kävelyetäisyydellä Länsiväylän bussipysäkeistä olevaa maankäyttöä (ottaen huomioon Länsiväylän bussipysäkeillä motarin ylitykseen mahdollisesti tarvittavan kiertämisen) ja vertaamalla sitä metroasemiin näkee, että kävelyetäisyydeltä metrovaraukset on enemmän asukkaita ja työpaikkoja.Antero Alku sanoi:Länsiväylä menee keskellä eteläisen Espoon maankäyttöä. Asukkaiden kannalta se on yhtä hyvä kuin asemakaavan metrovaraus.
Tässä tuleekin esiin bussimetron heikkous: lähes kaikki matkustajat joutuisivat vaihtamaan bussista toiseen.
Muita heikkouksia olisivat:
- liityntäpysäkit tulisivat motarin penkoille eivätkä paikalliskeskuksiin (paitsi Matinkylässä, jossa paikalliskeskus on ihan motarissa kiinni). Liityntälinjasto ei palvelisi yhteyksiä paikalliskeskuksiin, kuten se palvelisi metrovaihtoehdossa. Paikalliskeskuksiin pitäisi olla erilliset linjat, joita ajettaisiin matkustajamäärän vähyyden vuoksi harvoin
- bussimetro ei palvelisi paikalliskeskusten välisiä yhteyksiä, vaan niitä pitkin tarvitsisi pitää erillinen linjastonsa. Bussimetro olisikin siis vielä enemmän pikaliikennettä kuin metro. Paikalliskeskusten välisiä linjoja ajettaisiin matkustajamäärän vähyyden vuoksi harvoin.
2-nivelbussit mahtuvat kulkemaan ihan siinä missä 1-nivelbussitkin eli jopa ahtaammissa käännöksissä kuin telibussit. Pituudeltaan ne eivät ole sen pidempiä kuin rekat. Jos tieliikennelaissa sallittaisiin 2-nivelbussit, ei sinänsä olisi mitään syytä rajoittaa niiden kulkua vain jollekin määrätylle osuudelle.Antero Alku sanoi:Päätepiste Helsingissä on Kamppi, koska nämä megabussit eivät mahdu kääntymään keskustan kaduilla.