EU haluaa Suomen uusista junaradoista 1435 mm

Kuljetusketju 1. juna Jällivaara - Luulaja + 2. siirtokuormaus Luulajassa + 3. laivaus Raaheen on kylläkin edullisempi kuin ketju 1. juna Jällivaara - Haaparanta + 2. siirtokuormaus Haaparannassa + 3. juna Haaparanta - Raahe.

Mutta kuljetus yhdessä ja samassa junassa Jällivaarasta Raaheen varmasti tulee halvemmaksi kuin mikään siirtokuormausta sisältävä ketju. Tavara ei siirry junasta laivaan tai myöskään junasta toiseen läheskään ilmaiseksi.
Jos Raaheen menisi normaaliraiteinen rata niin malmia ei tarvitsisi siirtokuormata. Sitähän sillä Pohjois-Suomen 1435 mm ratojen rakentamisella tähdätään.
 
Kuljetusketju 1. juna Jällivaara - Luulaja + 2. siirtokuormaus Luulajassa + 3. laivaus Raaheen on kylläkin edullisempi kuin ketju 1. juna Jällivaara - Haaparanta + 2. siirtokuormaus Haaparannassa + 3. juna Haaparanta - Raahe.

Mutta kuljetus yhdessä ja samassa junassa Jällivaarasta Raaheen varmasti tulee halvemmaksi kuin mikään siirtokuormausta sisältävä ketju. Tavara ei siirry junasta laivaan tai myöskään junasta toiseen läheskään ilmaiseksi.
Luulo ei ole tiedon väärti. Massatavaran siirtokuormaus ja laivakuljetus on tässä tapauksessa kuitenkin edullisempaa.
 
En nyt ymmärrä miksi Raahe nyt olisi tärkeä saada 1435mm raiteisiin. Raahe kuitenkin meren vieressä ja laivalogistiikka vaihtoehtona.

Ja vähän luulen, että meillä on vaihtuvan raideleveyden vaunuja ennen kuin 1435:ttä on rakennettu isommalti.
Malmivaunuun joka painaa 100 tonnia ei noin vaan telejä vaihdeta. Muihin kyllä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Luulo ei ole tiedon väärti. Massatavaran siirtokuormaus ja laivakuljetus on tässä tapauksessa kuitenkin edullisempaa.
Riippuu matkan pituudesta. 100 km laivalla ja talvella kun tarvitaan Urho luokan jäänmurtajia ei voi olla halvempaa kuin suora juna.
 
Viimeksi muokattu:
Malmivaunuun joka painaa 100 tonnia ei noin vaan telejä vaihdeta. Muihin kyllä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Riippuu matkan pituudesta. 100 km laivalla ja talvella kun tarvitaan Urho luokan jäänmurtajia ei voi olla halvempaa kuin suora juna.
Mitä vaunun painolla on merkitystä telinvaihdossa? Ei muissakaan vaunuissa terveisiä kuljeteta ja telinvaihdossa on käytössä vähän järeämmät tunkit kuin Biltemassa.

Luulajassa ja Raahessa (jossa tehtaalla on oma satama) on valmiit puiteet rautapellettiliikenteelle. Molemmissa paikoissa on muutakin laivaliikennettä, joten jäänmurtajaa ei tarvita joka lähdöllä.
 
Jossain vaiheessa, kun Ukrainan sota päättyy ja normaalit suhteet Venäjän kanssa voidaan palauttaa, niin tehdäänkö lähelle itärajaa (Imatralle, Niiralaan, Vainikkalaan ja Vartiukseen) limittäisraidemalli Venäjän junia varten?
 
Se on niiden ihmisten ongelma, jotka silloin vaikuttavat. Meidän sukupolvemme tuskin sitä tilannetta näkee.
 
Takaisin
Ylös