ExpressBusin tulevaisuus

Kyllähän Eebeen kuoppajaiset on nyt viimeistään aloitettu. Mitään lisäarvoahan punanuoli ei tuo Paunulle yksinään joten sikäli ei olisi ihme vaikka kolmostielläkin värit vaihtuisi aika pian.
 
Mitään lisäarvoahan punanuoli ei tuo Paunulle yksinään joten sikäli ei olisi ihme vaikka kolmostielläkin värit vaihtuisi aika pian.

Minusta EB juuri nykyään tuo lisäarvoa Paunun pikavuoroille. Paunun oma brändi käytännössä viimeistään kuoli siinä vaiheessa, kun loputkin Tampereen seutulinjat kilpailutettiin ja Paunun kalustoa maalattiin tilaajaväreihin. Olisikohan Paunu-värisiä busseja enää noin kahden käden sormilla laskettava määrä ja muutenkin Paunun brändi on ollut kovin Tampere-keskeinen.

Jatkossa kun EB käytännössä on yhtä kuin Paunu, niin se sellaisenaan kilpailee pääasiassa reiteillä Tampere - Helsinki ja Tampere - Turku ja onkin melkoisen vahva toimija vuoromäärissä mitattuna. Tuskin tuosta Paunullekaan mitään transaktiokuluja enää syntyy ja toisaalta se vasta kulu olisikin, jos nykyinen pikavuorokalusto maalattaisiin Paunun väreihin.

Eri asia sitten on, kuinka menestyksekkäästi Paunu osaa markkinoida EB-brändiä. Toisaalta EB:n hautaaminen ei tältä osin muuttaisi mitään - omaa brändiä olisi joka tapauksessa markkinoitava, ja aloittaa lähes puhtaalta pöydältä.
 
Jos bussi ei ole erityisen nopea, sitä on turha kutsua ExpressBussiksi. Paunulla, sen paremmin kuin Länsilinjoillakaan ei tietääkseni ole Tampereen ja Helsingin välillä yhtäkään erikoispikavuoroa, vaan jokainen kärry katsoo vähintään kaikki solmupysäkit ja käy Hämeenlinnan linja-autoasemalla, mikä yhteensä hidastaa kokonaismatka-aikaa ainakin vartin parhaasta mahdollisesta.
Paunu on melko tunnettu nimi Tampereella ja Vainio Varsinais-Suomessa, joten oikein rakennettuina näillä on mahdollisuus pärjätä omien nimien varaan rakennetuin brändein. Länsilinjojen tilanne ei välttämättä ole yhtä hyvä, koska vuoroja on vähän, ja ne on tähän asti voitu EB:n sisällä hoitaa limittäin Paunun kanssa. Tosin Paunulle ja Länsilinjoille olisi toisistaan tukea juuri mittelössä sekä Onnibussia että Savonlinjaa vastaan -toisaalta Länsilinjat voisi myös heittää pyyhkeen kokonaan kehiin ja myydä liikennelupansa Savonlinjalle, joka näin saisi jalan oven väliin myös Pohjanmaan suuntaan. Pekola hoidellee hommansa Turun ja Lahden välillä kuten ennenkin.

Asiakkaiden enemmistö ei todellisuudessa yhdelläkään linjalla edes huomaa bussin värityksen muuttuvan. Sikäli EB:n lakkauttamisen perusteena voidaan käyttää täsmälleen samaa argumenttia, millä sen lanseeraamista aikanaan perusteltiin: Asiakkaille auton ulkonäkö on yhdentekevä.
 
Jos bussi ei ole erityisen nopea, sitä on turha kutsua ExpressBussiksi. Paunulla, sen paremmin kuin Länsilinjoillakaan ei tietääkseni ole Tampereen ja Helsingin välillä yhtäkään erikoispikavuoroa, vaan jokainen kärry katsoo vähintään kaikki solmupysäkit ja käy Hämeenlinnan linja-autoasemalla, mikä yhteensä hidastaa kokonaismatka-aikaa ainakin vartin parhaasta mahdollisesta.

Arkisin (M-P) kello 13.30 Tampere-Helsinki ja 20.00 Helsinki-Tampere-Seinäjoki vuorot eivät pysähdy Kuokkamaantien ja Keimolanportin välillä muualla kuin Hämeenlinnassa Eureninkadulla, linja-autoasemalla ja Paasikiventiellä.
 
Jos bussi ei ole erityisen nopea, sitä on turha kutsua ExpressBussiksi. Paunulla, sen paremmin kuin Länsilinjoillakaan ei tietääkseni ole Tampereen ja Helsingin välillä yhtäkään erikoispikavuoroa, vaan jokainen kärry katsoo vähintään kaikki solmupysäkit ja käy Hämeenlinnan linja-autoasemalla, mikä yhteensä hidastaa kokonaismatka-aikaa ainakin vartin parhaasta mahdollisesta.

7.30 Tampereelta lähtevä pikavuoro ei käy Hämeenlinnan linja-autoasemalla, ainoastaan Eureeninkadun pv-pysäkillä. Mitä muuten on solmupysäkit?
 
Ainakin Länsiväylällä ja Turunväylällä olen kuullut liittymissä eli "solmuissa" (Finnoonsolmu, Leppäsolmu yms.) käytettävän nimitystä "solmupysäkki", joka yhteismitallisena terminä kuvaisi hyvin myös Keimolanportin ja Kuokkamaantien välisiä pysäkkejä kolmostien laidassa.

Jos bussia halutaan markkinoida nopeana määräpaikkojensa välisenä yhteytenä, sillä ei saa olla "turhia" pysähdyksiä, mutta jos sen halutaan palvelevan yhteyksiä maaseudun ja kaupunkien välillä (mikä esim.Paunun tapauksessa voisi olla ilmeisen järkevää), ei Express-sanan viljely välttämättä ole kovin relevanttia.
 
Ainakin Länsiväylällä ja Turunväylällä olen kuullut liittymissä eli "solmuissa" (Finnoonsolmu, Leppäsolmu yms.) käytettävän nimitystä "solmupysäkki", joka yhteismitallisena terminä kuvaisi hyvin myös Keimolanportin ja Kuokkamaantien välisiä pysäkkejä kolmostien laidassa.

Jos bussia halutaan markkinoida nopeana määräpaikkojensa välisenä yhteytenä, sillä ei saa olla "turhia" pysähdyksiä, mutta jos sen halutaan palvelevan yhteyksiä maaseudun ja kaupunkien välillä (mikä esim.Paunun tapauksessa voisi olla ilmeisen järkevää), ei Express-sanan viljely välttämättä ole kovin relevanttia.
No jos OnniBus viljelee tuota Onni sanaa synonyymina onnellisesta matkustamisesta, niin ei sekään kauhean relevanttia viljelyä ole polvet suussa ja persus ja selkä hiessä matkustamisesta, siitä on onnellisuus kaukana, vaikka kuinka halvalla pääsisi.
 
Vainion "uudessa" pikavuorolookissa on oma jujunsa -se näyttää erilaiselta aiempaan verrattuna. Muuten itse tuotteessa ei liene eroa Expressbus-aikoihin verrattuna.
Voihan olla, että viimeinen pisara Vainiolle Eb-yhteistyössä oli tammikuun matkamessujen näyttelystandista tullut lasku. Se ei ainakaan ihmetyttäisi, sillä tunnen useampiakin tahoja, jotka ovat katsoneet tapahtuman hinta-hyöty-suhteen olevan omiin tarpeisiinsa heikko. Vainio sitten totesi, ettei Eb:stäkään sitä markkinoinnillista etua ole, mikä oli siihen aikaan, kun tuotemerkki tosiaan oli valtakunnallinen.
 
Expressbus saa pitkästä aikaa uuden liikennöitsijän, kun Kasilinja aloittaa 3.6 alkaen EB-brändin alla Helsinki-Jyväskylä-Helsinki liikennöin. Aikataulu; ma-pe 21.25-01.35 ja takaisin ti-la 02.30-06.30. Vuorot näkyy jo expressbusin sekä matkahuollon hauissa.
 
Expressbus saa pitkästä aikaa uuden liikennöitsijän, kun Kasilinja aloittaa 3.6 alkaen EB-brändin alla Helsinki-Jyväskylä-Helsinki liikennöin. Aikataulu; ma-pe 21.25-01.35 ja takaisin ti-la 02.30-06.30. Vuorot näkyy jo expressbusin sekä matkahuollon hauissa.
Pienemmille ja tuntemattomammille yhtiöille Expessbus on hyvä markkinointikanava, mutta perinteisille isoille yhtiöille kuten Vainio ja Paunu, jotka pärjäävät omalla brändillään, Expressbus taitaa olla lähinnä kuluerä.
 
Pienemmille ja tuntemattomammille yhtiöille Expessbus on hyvä markkinointikanava, mutta perinteisille isoille yhtiöille kuten Vainio ja Paunu, jotka pärjäävät omalla brändillään, Expressbus taitaa olla lähinnä kuluerä.
No kyllähän Paunu on nykyisellään Expressbussin tukijalka ja varmasti panostaa eniten EB-markkinointiin ja liikenteen kehitykseen.
 
Mitähän mahdollisia lisäkuluja EB:stä edes nykyisellään on? Nettiliputkin myydään matkahuollon kautta, joten sekään ei liiemmin aiheuta mitään lisäkulueriä. Jos EB:n markkinointi jotain maksaa, niin kyse lie volyymiin nähden varsin mitättömistä summista. Edes Expressi-lehden toimitus ja painatus ei taida ainakaan liikaa maksaa.
 
Vähän offtopic, mutta tänään näin Porvoon Näsissä länteenpäin menevän EB-värisen Scania OE:n, oli liian kaukana että en nähnyt firman nimeä ;( Enpä ole EB-autoja nähnyt Porvoossa vuosiin.
 
Tänään on sitten se päivä kun Paunu lisää liikennettä Helsinkiin Tampereelta.

Tuossa aiemmin joku sanoi että kaipaisivat suorinta reittiä Helsinkiin, mutta ne ei taida olla niitä.

Eli jatkossakin mennään Valkeakosken kautta.

Valkeakosken liikenne saa siis enemmän vastetta ja olisi mielenkiintoista nähdä kumpi tulee pärjäämään.

Olen itse ollut paljonkin VLK:n autoissa aikoinaan, eikä niissä kyllä Helsinkiin asti istu kovin mielellään, ei varsinkaan ilman USB-mahdollisuutta.

Uskon, että ihmiset tulevat palaamaan Paunun kyytiin tästä pikkuhiljaa kunhan tulee vielä se tieto henkilökohtaisesti perille, että niitä ajetaan nyt kunnollakin.

Uudet vuorot näkyvät Matkahuollosta ja kun niitä käytetään, niitä myös ajetaan :)
 
Käytän ihan mieluusti Paunua TRE-HKI välillä jos vuoroja vaan olisi ilta-aikaan. Näköjään yhä edelleen viimeinen vuoro Helsinkiin (Onnibus) lähtee klo 18 eli liian aikaisin tarpeisiini.
 
Takaisin
Ylös