Göteborgin raitiotiet

Nyt myös Alstom kritisoi kilpailua, koska heidän vaunutarjonnastaan ei löydy Göteborgin ehdot täyttävää vaunua. Res och Trafikforumin uutinen ruotsiksi

Onpa hauska uutinen! Minustakin HSL:n bussiliikenteen kilpailutuspaketit ovat tosi kurjia, koska Stadin Ratikat ei voi osallistua niihin museoraitiovaunuilla :)

Göteborg vaatii ruostumattomasta teräksestä tehtyjä vaunuja. Jos Alstom haluaa osallistua kilpailuun, mikään ei estä eikä kukaan kiellä sitä valmistamasta raitiovaunuja tästä aineesta. Ei kenelläkään ole teräsmonopolia. Turhaan itkevät, kun asiakkaalle ei kelpaa se valmis konsepti, jota myyjä suvaitsee valmistaa.

Eri asia on sitten, että Alstomin valmiit Citadikset eivät muutenkaan sopisi Göteborgiin, joten molemmille osapuolille on helpompaa, ettei Alstom aio ryhtyä muokkaamaan tuotettaan asiakkaan toiveen mukaisiksi.

Sanalla sanoen: onpas ylimielinen valmistaja!
 
Eri asia on sitten, että Alstomin valmiit Citadikset eivät muutenkaan sopisi Göteborgiin, joten molemmille osapuolille on helpompaa, ettei Alstom aio ryhtyä muokkaamaan tuotettaan asiakkaan toiveen mukaisiksi.

Sanalla sanoen: onpas ylimielinen valmistaja!

Todennäköisesti kyse on siitä että Alstomin näkökulmasta tarjouskilpailu on laadittu siten että se tosiasiallisesti suosii jotakin toista valmistajaa. Helsingissähän Skoda syytti tilaajaa Transtechin suosimisesta vastaavassa tilanteessa.
 
Todennäköisesti kyse on siitä että Alstomin näkökulmasta tarjouskilpailu on laadittu siten että se tosiasiallisesti suosii jotakin toista valmistajaa. Helsingissähän Skoda syytti tilaajaa Transtechin suosimisesta vastaavassa tilanteessa.
Jos pyytää tarjouksia omenamehusta, niin silloin varmaankin päärynämehun kauppias voi syyttää tarjouskilpailua syrjiväksi?

Mutta oikeasti, mihin vedetään tällaisissa tapauksissa raja? Voin hyvin kuvitella, että Göteborgissa viimeisestä hankinnasta saadut huonot kokemukset halutaan välttää. Eli luultavasti ei haluta ostaa moninivelvaunuja, ja halutaan ruostumatonta terästä. Nämä kaksi vaatimusta sopivat lisäksi toisiinsa. Ruostumattoman teräksen väsymislujuus on huono, mutta väsymislujuutta tarvitaan nimenomaan moninivelvaunuissa.

Kun Sirioiden ongelmana oli muistaakseni ruostuminen ja lujuus- ja pyöränkulumisongelmat, näiden välttämiseksi on ymmärrettävää, jos hankinta halutaan rajata siten, että samoja vaikeuksia ei tule. Ei tällaista rajausta voi väittää tehdyn vain siksi, ettei joku voi tarjota. Eli näitä rajauksia pitää arvioida nimenomaan sen kannalta, onko niille perusteluita. Jos ei ole, silloin on kyse tai voi olla kyse tarkoituksesta rajata joku pois tai asettaa joku muita parempaan asemaan sillä, että vain juuri haluttu toimittaja on ylivoimainen muihin nähden.

Mutta vaikeata on mennä osoittamaan näitä asioita todeksi tai vääräksi.

Antero
 
Eikä välttämättä jää viimeiseksi ruikuttajaksi rannalle tuo Alstom, varmaan tämän kaltaisia reaktioita on odotettavissa lisääkin. Mutta tärkeintähän olisi nyt saada uusien vaunujen hankinta oikeasti liikkeelle.

Sitten paikallistason havaintoja kaupungista. Ainakin viime viikolla on ollut paljon pulaa vaunuista, ja ongelman aiheuttaja ei tällä kertaa ole pelkästään varikoilla makaavat rikkinäiset Siriot. Vanhat vaunut ovat tehneet tepposia ja varaosien saatavuus on näin iäkkään kaluston kyseessä ollessa hankalaa. Sen takia raitioteillä on viime viikon aikana näkynyt tutun M28+M29 -kombinaation sijaan näkynyt pelkästään yksittäisiä M28- tai M29-vaunuja. Tätä on myös tapahtunut oikeasti kuormitetuilla linjoilla, itse olen havainnut pelkästään yhdellä vaunulla hoidetun vuoron esimerkiksi linjalla 11 Saltholmeniin päin, linjalla 5 Länsmansgårdenin suuntaan ja linjalla 3 Marklandsgatanin suuntaan. Varmasti rokottaa kaikkia linjoja, mutta nämä on ainakin henkilökohtaisesti tullut havaittua.

Sinänsähän Göteborgissa ei ole harvinaista nähdä yksittäistä M28-/M29-vaunua linjalla. Linja 13 on jo viime vuodesta alkaen hoidettu vaunupulan vuoksi yksittäisillä vaunuilla, ja myös linjalla 10 näkee normaaliliikenteessä erittäin usein pelkkiä yksittäisvaunuja.

GP: Reservdelsbrist hinder i spårvagnstrafiken
 
Jos pyytää tarjouksia omenamehusta, niin silloin varmaankin päärynämehun kauppias voi syyttää tarjouskilpailua syrjiväksi?

Mutta oikeasti, mihin vedetään tällaisissa tapauksissa raja? Voin hyvin kuvitella, että Göteborgissa viimeisestä hankinnasta saadut huonot kokemukset halutaan välttää. Eli luultavasti ei haluta ostaa moninivelvaunuja, ja halutaan ruostumatonta terästä. Nämä kaksi vaatimusta sopivat lisäksi toisiinsa. Ruostumattoman teräksen väsymislujuus on huono, mutta väsymislujuutta tarvitaan nimenomaan moninivelvaunuissa.

Tässähän on yksi kilpailutusten haasteista. Ei saa tilata spesifioidusti omenamehua, ellei pysty todistettavasti osoittamaan tarvitsevansa juuri omenamehua. Päärynämehukauppiaan mielestä mikä tahansa mehu kelpaa ja sitten käydäänkin oikeudessa kokeilemassa, että oliko sen nyt sitten pakko olla omenaa vai ei... Kyllä EU on hieno juttu! ;)
 
Tässähän on yksi kilpailutusten haasteista. Ei saa tilata spesifioidusti omenamehua, ellei pysty todistettavasti osoittamaan tarvitsevansa juuri omenamehua. Päärynämehukauppiaan mielestä mikä tahansa mehu kelpaa ja sitten käydäänkin oikeudessa kokeilemassa, että oliko sen nyt sitten pakko olla omenaa vai ei... Kyllä EU on hieno juttu! ;)
Ja kuin sattuman lakeja uhmaten isoimmissa EU -maissa kilpailutusten voitot menevät kotimaisille kalustovalmistajille. Eikös Alstom ole viime aikoina menestynyt SNCF:n järjestämissä kilpailutuksissa vai miksi pipoa kiristää? :D

Uusimmassa Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehdessä taisi olla pakinointia tästä samasta aiheesta. Olisiko ollut Ranskan ja Saksan armeijoiden taannoisista kuorma-autohankinnoista kyse...? Saksan armeija päätyi saksalaiseen kalustonvalmistajaan ja Ranskan armeija ranskalaiseen kalustovalmistajaan. ...Puhdasta sattumaa. Taatusti. ;)
 
Kyllä EU on hieno juttu! ;)
Ei tämä ole EU:n vika. Ennen vanhaan samaa asia hoidettiin kauppapoliittisella painostuksella: Jos ette osta meiltä tuotteita X, me emme osta teiltä tuotteita Y tai panemme niille sellaisen tullimaksun, ettei mene Y:t kaupaksi.

Itsekin kauppaa käyneenä pidän hankintalakeja parempana asiana kuin villiä hankintaa, joka perustuu lahjontaan ja lobbaamiseen. Kaikissa hyvissä asioissa on myös huonot puolensa, se on vain hyäksyttävä. Mutta vähinten huonoista puolista on haittaa, kun opettelee tekemään asiat oikein.

Ja kaikkia sääntöjä voi tietenkin aina kiertää. Sotakalustohankinnoissa on helppo perustella kotimainen hankinta sotastrategialla ja kriisivarmuudella. En tunne sotakalustohankintoja, että onko tämä laillinen hankinnan valintaperuste. Mutta ainakin se on ihan järkeenkäypä.

Antero
 
Ja kaikkia sääntöjä voi tietenkin aina kiertää. Sotakalustohankinnoissa on helppo perustella kotimainen hankinta sotastrategialla ja kriisivarmuudella. En tunne sotakalustohankintoja, että onko tämä laillinen hankinnan valintaperuste. Mutta ainakin se on ihan järkeenkäypä.

Antero
Tässä tämä ristiriita onkin, kun tietyn suuruiset hankinnat pitäisi aina kilpailuttaa, mikäli noudatetaan EUn hankintadirektiiviä:
http://www.eurooppatiedotus.fi/publ...83910&contentlan=1&culture=fi-FI#.U1XgtTeKDIU
...Mutta se on nähty vuosien varrella, että hankintadirektiivin tulkintoja on varmaan yhtä paljon kuin jäsenvaltioitakin. ;)
 
Terveisiä Göteborgista, jossa tuli oltua kahteen otteeseen tänä kesänä. Varsinainen syy vierailuun oli Bruce Springsteenin ja The E Street Bandin konsertit, mutta tuli toki bongattua ja matkustettua ratikoilla, busseilla ja vesibusseilla.

Ratikkakalusto oli tavanomaista: jonkinverran M32-Sirioita, jonkinverran M28/29-junia ja erittäin runsaasti M31-niveliä.

Allaolevassa kuvassa ehkäpä erikoisin bongaukseni: M28-juna, jossa vanhempi, mutta modernisoitu vaunu edessä. Yleensähän noi junat muodostetaan niin, että edessä on M29- ja takana M28-sarjan vaunu.

https://www.dropbox.com/s/t1wkj0ddkwhu4c1/Screenshot_2016-07-26-00-04-30.png?dl=0
 
M28-juna, jossa vanhempi, mutta modernisoitu vaunu edessä. Yleensähän noi junat muodostetaan niin, että edessä on M29- ja takana M28-sarjan vaunu.
Itse asiassa nk. PLC-vaunut sarjasta M28 sijoitetaan liikenteeseen samanarvoisesti kuin M29-vaunut. PLC-vaunuilla tarkoitan modernisoituja M28:ja, joissa keski- ja takaovet on uusittu, samoin sisävalaistus, kuten myös erilaista tekniikkaa. Jossakin tässä tarkoitetussa vaunussa (saattoi olla vaunu 715) on kuitenkin edelleen vanhanaikaiset käsikäyttöiset keskiovet ja takaovi.

Siis: Modernisoimattomat M28:t kulkevat pääsääntöisesti vain "junien" taaempana vaununa. Modernisoidut M28:t ja kaikki M29:t kulkevat hyvin yleisesti etummaisena vaununa ja tietenkin yksivaunuisten "junien" ainoana vaununa. Poikkeuksia toki esiintyy aina jossain määrin.
 
Itse asiassa nk. PLC-vaunut sarjasta M28 sijoitetaan liikenteeseen samanarvoisesti kuin M29-vaunut. PLC-vaunuilla tarkoitan modernisoituja M28:ja, joissa keski- ja takaovet on uusittu, samoin sisävalaistus, kuten myös erilaista tekniikkaa. Jossakin tässä tarkoitetussa vaunussa (saattoi olla vaunu 715) on kuitenkin edelleen vanhanaikaiset käsikäyttöiset keskiovet ja takaovi.

Siis: Modernisoimattomat M28:t (versio PLC) kulkevat pääsääntöisesti vain "junien" taaempana vaununa. Modernisoidut M28:t ja kaikki M29:t kulkevat hyvin yleisesti etummaisena vaununa ja tietenkin yksivaunuisten "junien" ainoana vaununa. Poikkeuksia toki esiintyy aina jossain määrin.
Eilinen selostukseni kaipaa pientä tarkentamista. Modenrnisoidut M28:t voitaneen kytkeä vain keskenään yhteen (sellainen kokoonpano näkyy vristonkin kuvalinkissä, samoin sellaisia näkyy joissakin viimekeväisissä kuvissani) tai sitten laittaa kulkemaan yksin (niitä näkyi viime keväänä useissa linjan 13 vuoroissa). Muilta osin aiempi selostukseni lienee jokseenkin paikkansa pitävä.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:45 ----------

PLC-vaunut ovat siis modernisoituja M28-sarjan vaunuja.
 
PLC-vaunut ovat siis modernisoituja M28-sarjan vaunuja.
Joita näyttää todellakin olevan kuvani ratikkajunassa kaksi kappaletta.

Onko sinulla tarkempaa tietoa, nimimerkki "Rattivaunu", kuinka laajamittaisesta modernisoinnista on kyse M28-sarjan kohdalla? Kyseessähän on kuitenkin jo jossain määrin iäkäs vaunusarja.
 
Joita näyttää todellakin olevan kuvani ratikkajunassa kaksi kappaletta.

Onko sinulla tarkempaa tietoa, nimimerkki "Rattivaunu", kuinka laajamittaisesta modernisoinnista on kyse M28-sarjan kohdalla? Kyseessähän on kuitenkin jo jossain määrin iäkäs vaunusarja.
Tehonsäätö lienee tärkein uudistus, toisaalta matkustajat huomaavat helpoimmin ovi- ja valaistusuudistukset. Vaunussa 715 tosin on vanhat ovet ja hehkulamppuvalaistus. M29:ien tavoin PLC-vaunuissa on lipunmyyntiautomaatti. Tämän seikkaperäisempää selostusta en tähän tältä erää kykene tarjoamaan.

Ja niitä PLC-vaunuja on enimmillään ollut 10 kpl (voivat olla suurin osa tai jopa kaikki 10 edelleen jäljellä). 715:n lisäksi sellaisia olivat 729, 730, 738, 745, 747, 749, 754 ja 763.
 
Takaisin
Ylös