Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, eikä sellainen kuulu kaupungin paraatikadulle. Nykyistä kiveystä parempi vaihtoehto voisi olla tekstuuriltaan tasaisempi noppakivi, jota on käytetty mm. Keskustorin bussiterminaalialueella.
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, eikä sellainen kuulu kaupungin paraatikadulle.
Koska Hämeenkatu, niin voi melkein sanoa, että ihan sama. Se ei kuitenkaan ikinä ole liian kallista suhteessa kadun merkittävyyteen kaupungin tärkeimpänä valtasuonena, Suomen urbaaneimpana katutilana.Se olisi hienompi kuin asfaltti, mutta kustannukset?
Kuinka usein Hämeenkadulla on paraati ja kuinka usein ajaa bussi? Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että asvaltti on rumaa, niin kuin ovat melkein poikkeuksetta kaikki autoja varten rakennetut paikat muutenkin. Hämeenkadulla on nykyisellään semmoinen määrä autoliikennettä, että ei siinä paljon ajoradan pintamateriaaleja kävelijät pääse ihailemaan. Sanoisin, että joko asvaltti autoille tai sitten mielellään autot pois ja kiveys kävelijöille ja ratikoille. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi tehdä jalkakäytäville vaikka jonkun noppakivikuvioinnin lohdutuspalkinnoksi. Jos sitten Tampere äityy niin edistykselliseksi, että tekee Hämpille pyöräkaistat, niin niihin ei missään tapauksessa muuta pintaa kuin asvalttia. Sitä ei tarvitse olla kuin kapean kaistan leveydeltä. Pyöräilijöiden ajattaminen kiveyksillä on puhdasta kiusantekoa (näitä on Turussa muutamassa kohtaa).
Parasta olisi, jos autot saadaan kokonaan pois, myös bussit ja tilalle ratikka.
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, ....
Onko Hämeenkadun nykyinen pinnoite jonkun mielestä erityisen kaunis?
Keskustorille saa pystyttää "modernin", sanoinkuvaamattoman ruman ja epäkäytännöllisen päätepysäkkikatoksen huumevessavaloineen peittämään tyylikästä jugend-arkkitehtuuria, mutta Hämeenkadun pintaa ei voida "modernisoida" 1800-luvun loppupuolen menetelmillä. Ei Ateenan katuverkkoakaan ylläpidetä Odysseuksen aikaisella teknologialla.
Voisiko joku vielä valaista minulle, että mitä kautta autot menisivät sitten Hämeenpuiston kautta? Itse pidän Hämeenkadun muuttamista joukkoliikennekaduksi ihan hyvänä ideana, jos siis on joku järkevä vaihtoehtoinen tie autoille. Itse aloin hetken miettimään, että autot voisivat mennä Tampereen valtatietä, mutta Hämeenpuisto on jo nyt mielestäni niin tukkoinen, että se ei olisi ehkä hyvä vaihtoehto.
Mielestäni Hämeenkatu on se väylä, jota pitkin joukkoliikenteen tulee kulkea - oli se sitten kumipyörillä tai kiskoilla. Ihan oikeasti joku Hämeenpuisto bussiväylänä on melko onneton. Sen varrella ei ole oikeastaan _mitään_ mikä houkuttelisi joukkoliikenteen käyttöön, kun keskusta on kuitenkin rakentunut Hämpin ympärille - Hämeenpuiston ollessa käytännössä keskustan laitamien läpiajoväylä. Satakunnankatu puolestaan on se pohjoinen läpiajoväylä, jonne ei myöskään oikein liikennettä mahdu yhtään enempää - saatikka isoja linja-autoja. Tuota kautta kulku hidastuisi hämppiin verrattuna merkittävästi.Esim. niitä reittejä pitkin, joita liikennöidään mm. vappuna, itsenäisyyspäivänä ja muulloinkin, kun Hämeenkatu on esim. p a r a a t i n (tai viime vuonna kahdesti tulipalon) vuoksi suljettu ajoneuvoliikenteeltä, yleensä Keskustorin kohdalta.
Jos Hämeenpuisto on tukkoinen, muutetaan parkkipaikat/toinen autokaista joukkoliikennekaistaksi. Problem solved.
En näe mitään syytä miksei Hämeenkadun itäosa voisi olla asfaltilla. Kaksi kaistaa ja pysäkkisyvennykset hiljaisella asfaltilla ja/tai väriasfaltilla. Loput sitten kiveyksellä pyöräilyväylää lukuunottamatta. Kai kaista suuntaansa riittää linja-autoliikenteelle?