Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?

Kannattaisiko Hämeenkatu muuttaa joukkoliikennekaduksi?

  • Kannattaisi

    Äänet: 77 90.6%
  • Ei kannattaisi

    Äänet: 8 9.4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, eikä sellainen kuulu kaupungin paraatikadulle. Nykyistä kiveystä parempi vaihtoehto voisi olla tekstuuriltaan tasaisempi noppakivi, jota on käytetty mm. Keskustorin bussiterminaalialueella.
 
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, eikä sellainen kuulu kaupungin paraatikadulle. Nykyistä kiveystä parempi vaihtoehto voisi olla tekstuuriltaan tasaisempi noppakivi, jota on käytetty mm. Keskustorin bussiterminaalialueella.

Se olisi hienompi kuin asfaltti, mutta kustannukset?
 
Jos/kun Hämeenkadusta tehdään joukkoliikennekatu, tulisi ainakin linja-autojen käyttämälle tienosalle saada joku nykyistä nupukivetystä parempi päällyste. Kaluston lisäksi tuossa tärinästä kärsii, ehkä jopa enemmän, autonkuljettajan selkä. Itse tuli ajettua nelosta viime kesänä enimmillään 9 tuntia päivässä, ja sen kyllä tunsi selässään vielä monta päivää. :/

Ultrixin mainitsema noppakivi voisi sinällään olla hyvä, mutta talvi- ja vesikelejä ajatellen on vielä nupukivetystäkin liukkaampi, mm. tehden jarrutuksista pidempiä ja liikkeellelähdöistä taas astetta hitaampia. Hämeenkatu ehdottomasti joukkoliikennekaduksi, mutta miksi ei osa busseista voisi kiertää vaikkapa Satakunnankadun kautta, torille päättyvän linjan päätepysäkin ollessa Aleksis Kiven kadulla/Vanhalla kirkolla?

Nopeasti toteutettava lääke Hämeenkadun tukkoisuuteen olisi, kuten edellä moni on jo maininnutkin, asettaa läpiajokielto muulle kuin joukkoliikenteelle Koskipuiston ja rautatieaseman välille. Itä-länsi -suuntaisten linjojen liikennöinti nopeutuisi tällöin, varsinkin idän suuntaan, parhaimmillaan useilla minuuteilla.
 
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, eikä sellainen kuulu kaupungin paraatikadulle.

Kuinka usein Hämeenkadulla on paraati ja kuinka usein ajaa bussi? Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että asvaltti on rumaa, niin kuin ovat melkein poikkeuksetta kaikki autoja varten rakennetut paikat muutenkin. Hämeenkadulla on nykyisellään semmoinen määrä autoliikennettä, että ei siinä paljon ajoradan pintamateriaaleja kävelijät pääse ihailemaan. Sanoisin, että joko asvaltti autoille tai sitten mielellään autot pois ja kiveys kävelijöille ja ratikoille. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi tehdä jalkakäytäville vaikka jonkun noppakivikuvioinnin lohdutuspalkinnoksi. Jos sitten Tampere äityy niin edistykselliseksi, että tekee Hämpille pyöräkaistat, niin niihin ei missään tapauksessa muuta pintaa kuin asvalttia. Sitä ei tarvitse olla kuin kapean kaistan leveydeltä. Pyöräilijöiden ajattaminen kiveyksillä on puhdasta kiusantekoa (näitä on Turussa muutamassa kohtaa).
 
Se olisi hienompi kuin asfaltti, mutta kustannukset?
Koska Hämeenkatu, niin voi melkein sanoa, että ihan sama. Se ei kuitenkaan ikinä ole liian kallista suhteessa kadun merkittävyyteen kaupungin tärkeimpänä valtasuonena, Suomen urbaaneimpana katutilana.

Kuinka usein Hämeenkadulla on paraati ja kuinka usein ajaa bussi? Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että asvaltti on rumaa, niin kuin ovat melkein poikkeuksetta kaikki autoja varten rakennetut paikat muutenkin. Hämeenkadulla on nykyisellään semmoinen määrä autoliikennettä, että ei siinä paljon ajoradan pintamateriaaleja kävelijät pääse ihailemaan. Sanoisin, että joko asvaltti autoille tai sitten mielellään autot pois ja kiveys kävelijöille ja ratikoille. Ensimmäisessä vaihtoehdossa voisi tehdä jalkakäytäville vaikka jonkun noppakivikuvioinnin lohdutuspalkinnoksi. Jos sitten Tampere äityy niin edistykselliseksi, että tekee Hämpille pyöräkaistat, niin niihin ei missään tapauksessa muuta pintaa kuin asvalttia. Sitä ei tarvitse olla kuin kapean kaistan leveydeltä. Pyöräilijöiden ajattaminen kiveyksillä on puhdasta kiusantekoa (näitä on Turussa muutamassa kohtaa).

Parasta olisi, jos autot saadaan kokonaan pois, myös bussit ja tilalle ratikka. Mutta vaikka busseja täytyisi vielä 10–20 vuotta sietää, niin noppakivi on parempi kuin nykyinen hevosaikakauden nupukivi, kunhan Resterin mainitsemaan liukkausongelmaan löydetään kestävä ratkaisu. Nopeusrajoitus Hämeenkadulla pitäisi laskea 30 km/h:n, ensisijaisesti viihtyvyyssyistä (desibelitaso laskee selvästi, jos kadun nopeustaso laskee).
 
Parasta olisi, jos autot saadaan kokonaan pois, myös bussit ja tilalle ratikka.

Itäosan Hämeenkatua voisi tosiaan vapauttaa autoliikenteestä sitten kun/jos ratikka siitä pyyhkäisee. Busseille pitäisi vaan siinä tapauksessa avata väylä joka heikentää niiden toimintaedellytyksiä nykyisestä mahdollisimman vähän, elikkäs Verkatehtaankatu busselle ja hlöautot sieltäkin huitsin Nevadaan. Kosken länsipuolella kulku Hämeenkadulla on jatkossakin tarkoituksenmukaista sallia kaikille liikennemuodoille (paitsi ratikalle, jolle Kauppakatu sopii kuin nenä päähän).
 
Voisiko joku vielä valaista minulle, että mitä kautta autot menisivät sitten Hämeenpuiston kautta? Itse pidän Hämeenkadun muuttamista joukkoliikennekaduksi ihan hyvänä ideana, jos siis on joku järkevä vaihtoehtoinen tie autoille. Itse aloin hetken miettimään, että autot voisivat mennä Tampereen valtatietä, mutta Hämeenpuisto on jo nyt mielestäni niin tukkoinen, että se ei olisi ehkä hyvä vaihtoehto.
 
Asfaltti on pirun ruma kadunpinnoite, ....

Onko Hämeenkadun nykyinen pinnoite jonkun mielestä erityisen kaunis?

Keskustorille saa pystyttää "modernin", sanoinkuvaamattoman ruman ja epäkäytännöllisen päätepysäkkikatoksen huumevessavaloineen peittämään tyylikästä jugend-arkkitehtuuria, mutta Hämeenkadun pintaa ei voida "modernisoida" 1800-luvun loppupuolen menetelmillä. Ei Ateenan katuverkkoakaan ylläpidetä Odysseuksen aikaisella teknologialla.

---------- Viesti lisätty kello 20:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:48 ----------

Hämeenkadun kova, liukas, ja epätasainen päällyste aiheuttaa hevosille venähtymiä ja muita tuki- ja liikuntaelinongelmia.

Pinnoite pitää vaihtaa, ja sallia ajo vain hevosajoneuvoille.
 
Onko Hämeenkadun nykyinen pinnoite jonkun mielestä erityisen kaunis?

Keskustorille saa pystyttää "modernin", sanoinkuvaamattoman ruman ja epäkäytännöllisen päätepysäkkikatoksen huumevessavaloineen peittämään tyylikästä jugend-arkkitehtuuria, mutta Hämeenkadun pintaa ei voida "modernisoida" 1800-luvun loppupuolen menetelmillä. Ei Ateenan katuverkkoakaan ylläpidetä Odysseuksen aikaisella teknologialla.

Aika sympaattinenhan tuo Hämpin kivetys on. Ei kai se että Keskustorille on tyhmyyspäissään kasattu aivan järkyttävä katosviritelmä kuitenkaan ole kummoinenkaan perustelu sille, että pitäjän paraatikatukin pitäisi muuttaa kliiniseksi tieksi.
 
Mielestäni Keskustorin katokset ovat ihan tyylikkäitä. Niiden synti on, etteivät ne ole vanhoja. Jos jostain valittamisesta olen samaa mieltä, se on mahdollinen epäkäytännöllisyys. Tyylitaju muuttuu ajan myötä ja rumina pitkäänkin pidetyt rakennelmat muuttuvat joskus arvostetuksi museoarkkitehtuuriksi ja kulttuuripääomaksi. Ruma ja epäkäytännöllinen häviää kuitenkin katukuvasta itsestään.
 
Voisiko joku vielä valaista minulle, että mitä kautta autot menisivät sitten Hämeenpuiston kautta? Itse pidän Hämeenkadun muuttamista joukkoliikennekaduksi ihan hyvänä ideana, jos siis on joku järkevä vaihtoehtoinen tie autoille. Itse aloin hetken miettimään, että autot voisivat mennä Tampereen valtatietä, mutta Hämeenpuisto on jo nyt mielestäni niin tukkoinen, että se ei olisi ehkä hyvä vaihtoehto.

Esim. niitä reittejä pitkin, joita liikennöidään mm. vappuna, itsenäisyyspäivänä ja muulloinkin, kun Hämeenkatu on esim. p a r a a t i n (tai viime vuonna kahdesti tulipalon) vuoksi suljettu ajoneuvoliikenteeltä, yleensä Keskustorin kohdalta.

Jos Hämeenpuisto on tukkoinen, muutetaan parkkipaikat/toinen autokaista joukkoliikennekaistaksi. Problem solved.
 
Esim. niitä reittejä pitkin, joita liikennöidään mm. vappuna, itsenäisyyspäivänä ja muulloinkin, kun Hämeenkatu on esim. p a r a a t i n (tai viime vuonna kahdesti tulipalon) vuoksi suljettu ajoneuvoliikenteeltä, yleensä Keskustorin kohdalta.

Jos Hämeenpuisto on tukkoinen, muutetaan parkkipaikat/toinen autokaista joukkoliikennekaistaksi. Problem solved.
Mielestäni Hämeenkatu on se väylä, jota pitkin joukkoliikenteen tulee kulkea - oli se sitten kumipyörillä tai kiskoilla. Ihan oikeasti joku Hämeenpuisto bussiväylänä on melko onneton. Sen varrella ei ole oikeastaan _mitään_ mikä houkuttelisi joukkoliikenteen käyttöön, kun keskusta on kuitenkin rakentunut Hämpin ympärille - Hämeenpuiston ollessa käytännössä keskustan laitamien läpiajoväylä. Satakunnankatu puolestaan on se pohjoinen läpiajoväylä, jonne ei myöskään oikein liikennettä mahdu yhtään enempää - saatikka isoja linja-autoja. Tuota kautta kulku hidastuisi hämppiin verrattuna merkittävästi.

Terveen järjen käyttö on sallittua. Siksi olen sitä mieltä, että hämpille pinnoitteen vaihto asfalttiin, katu joukkoliikenteelle (tarkoitti se millaista kulkinetta hyvänsä) sekä huoltoajoneuvoille.
 
En näe mitään syytä miksei Hämeenkadun itäosa voisi olla asfaltilla. Kaksi kaistaa ja pysäkkisyvennykset hiljaisella asfaltilla ja/tai väriasfaltilla. Loput sitten kiveyksellä pyöräilyväylää lukuunottamatta. Kai kaista suuntaansa riittää linja-autoliikenteelle?
 
En näe mitään syytä miksei Hämeenkadun itäosa voisi olla asfaltilla. Kaksi kaistaa ja pysäkkisyvennykset hiljaisella asfaltilla ja/tai väriasfaltilla. Loput sitten kiveyksellä pyöräilyväylää lukuunottamatta. Kai kaista suuntaansa riittää linja-autoliikenteelle?

Teoriassa joo, jos pysäkkisyvennykset tehdään niin pitkiksi, että sinne ruuhka-aikana mahtuu ainakin 2 autoa kunnolla pysäkille ilman, että perä jää tukkimaan yhtään ajokaistaa. Käytännössä, jos pysäkkijärjestelyt pysyisivät nykyisellään, koko kadun liikenne olisi heti tukossa, jos tuleekin se kolmas auto odottelemaan pysäkille pääsyä, näin estäen Itsenäisyydenkadulla olevan pysäkille pääsyn takanatulevilta. (Tulipas taas vuodatus :D)

Nupukiveen myös tulee huomattavasti nopeampaa asfalttiin verrattuna painaumia bussien painosta, minkä voi kyllä huomata katsomalla minkä tahansa pysäkin kohtaa Keskustorilla, esim. Yliopiston Apteekin kohdalla. Hyvä kompromissi voisi olla, että joukkoliikennekaistat asfaltoitaisiin, jättäen keskikaistat nostalgikkoja (ja ennenkaikkea Museovirastoa) varten nupukivelle.
 
Takaisin
Ylös