Hämeenlinnan paikallisliikenne

Tällä hetkellä on kilpailutuksessa kohde 2 (linjat 2 ja 2U) sekä kohde 3 (linja 4). Tarjousten jättöaikaa on 10.1.2025 asti. Sopimuskaudet ovat 7+3-vuotisia alkaen 5.6.2025 ja päättyen aikaisintaan kesäliikenteen 2032 alussa.
 
https://yle.fi/a/74-20136858 Vekka Group lopettaa bussiliikenteen Hämeenlinnassa.
Tämä uutinen jättää ainakin minulle avonaisia kysymyksiä.
Mitä esimerkiksi tarkoittaa tämä luottamuspula? Väkisinkin tulee mieleen skenaario, että hämeenlinnan kaupungin hallintokulttuurissa on jotain vikaa. Tämä vieläpä siksi että vuosien takaa on edelleen muistoissa tapaus Sunny Car Center.
 
Nobinalle hyvä sauma jos väliaikainen sopimus tulee hakuun.

Hehän haluavat levittäytyä ympäri Suomen ja nyt olisi hyvä sauma.
 
Nobinalle hyvä sauma jos väliaikainen sopimus tulee hakuun.

Hehän haluavat levittäytyä ympäri Suomen ja nyt olisi hyvä sauma.
Ehkä sinänsä, mutta en välttämättä usko että moinen pikkusopimus herättää kovin suurta kiinnostusta kyseisessä firmassa. Lisäksi spekuloisin sen suhteen, miten meinaavat hoitaa nuo maaseutulinjat? En välttämättä haluaisi nähdä mitään ylijäämäkatureita liikkuvan Janakkalan mutkaisilla pikkuteillä. Toisaalta eipä niin varmaan kävisi kuiteskaan.

Mutta saa nähdä. Paikallisille firmoille moinen yllättävä tilanne on myös hankala, mikäli väliaikaiseen sopimukseen päädytään. Yksikään niistä ei taida kyetä ottamaan kaikkia irtisanottuja sopimuksia hoidettavakseen yksinään. Näkisin parhaana vaihtoehtona jakaa liikenne kahteen tai kolmeen osaan, jolloin Pekolalle, Lehdon Liikenteelle ja kenties Länsilinjoille tulisi kaikille jotain. Joka tapauksessa kukaan ei tästä halvalla selviä...
 
Vaasastakin kantautuu uutisia: https://yle.fi/a/74-20136925

Mistähän tässä lopulta on sittenkin kyse? Tiedossahan on, että koko Vekka Group -konsernilla on ollut jo pitkään talousvaikeuksia. Mahtaako konkurssi häämöttää nurkan takana, jää nähtäväksi.
 
Nobinalle hyvä sauma jos väliaikainen sopimus tulee hakuun.

Hehän haluavat levittäytyä ympäri Suomen ja nyt olisi hyvä sauma.
Yleensä tälläiset väliaikaissopimukset ei kiinnosta näitä laajentajia. Varikon järjestäminen ja rekrytointi ei kannata jos sopimus on väliaikainen. Sen lisäksi ei itseäni ainakaan houkuttele menemään yritykseen töihin millä ei ole takeita jatkosta.
 
Veikkaisin että mahdollinen väliaikainen sopimus tehdään paikallisten toimijoiden kesken. Tämä monikossa siksi, etten usko yhdenkään niistä kykenevän hoitamaan koko "pottia" yksinään.

Tai sitten sopimukset myydään jollekin, esim. oranssiin rantuun😏
 
Veikkaisin että mahdollinen väliaikainen sopimus tehdään paikallisten toimijoiden kesken. Tämä monikossa siksi, etten usko yhdenkään niistä kykenevän hoitamaan koko "pottia" yksinään.

Tai sitten sopimukset myydään jollekin, esim. oranssiin rantuun😏
Todennäköisesti ensin väliaikaiset sopimukset ja sitten koko Vekan jättämästä potista kilpailutus ja tieten halvin tarjous voittaa. Jotenkin en näe että oranssi rantu yhtiö olisi Hämeenlinnan paikkurista kiinnostunut mutta eihän se toki mikään mahdottomuuskaan olisi. Kukaanhan ei estä tarjoamasta..
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Vaasastakin kantautuu uutisia: https://yle.fi/a/74-20136925

Mistähän tässä lopulta on sittenkin kyse? Tiedossahan on, että koko Vekka Group -konsernilla on ollut jo pitkään talousvaikeuksia. Mahtaako konkurssi häämöttää nurkan takana, jää nähtäväksi.
Ei konkurssikaan mikään mahdottomuus ole.. No, aika näyttää että mitä tapahtuu..
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tämä uutinen jättää ainakin minulle avonaisia kysymyksiä.
Mitä esimerkiksi tarkoittaa tämä luottamuspula? Väkisinkin tulee mieleen skenaario, että hämeenlinnan kaupungin hallintokulttuurissa on jotain vikaa. Tämä vieläpä siksi että vuosien takaa on edelleen muistoissa tapaus Sunny Car Center.
Eikös Vasiljev palkattu Hämeenlinnan kaupungille joksikin joukkoliikennepäälliköksi tms? Olisiko sitten tehtävien hoidossa tapahtunut jotain? Muistelisin näin tapahtuneen aiemmin että olisi kyseinen henkilö siirtynyt kaupungin palkkalistoille... Voin toki olla väärässäkin..
 
Viimeksi muokattu:
Eikös Vasiljev palkattu Hämeenlinnan kaupungille joksikin joukkoliikennepäälliköksi tms? Olisiko sitten tehtävien hoidossa tapahtunut jotain? Muistelisin näin tapahtuneen aiemmin että olisi kyseinen henkilö siirtynyt kaupungin palkkalistoille... Voin toki olla väärässäkin..
Tuntuu vaan aika oudolta, että pelkästään tällaisesta syystä pistettäisiin sopimus poikki, etenkin kun se ilmeisesti tehdään pikavauhtia, eikä sopimuksen antaman aikaikkunan sisällä. Etenkin kun Vekka on ilmeisesti merkittävissä määrin sijoitusyhtiön omistama, vaikuttaa todella erikoiselta, että näinkin henkilökohtaisista syistä pistetään sopimus poikki. Oma epäilys on, että sopimus on reilusti tappiollinen ja firmalta on rahat loppu.
 
Uutta tietoa Hämeenlinnan bussikriisistä. Vekka Group ilmoitti purkavansa sopimuksen, koska Hämeenlinna palkkasi yhtiön entisen toimitusjohtajan. Asiasta enemmän YLEn uutisissa.
Tästä saa jo paremman kokonaiskuvan. Kieltämättä hämeenlinnaan kaupungilta hieman kyseenalaista hallintotapaa nimittää yhden operaattorin entinen toimitusjohtaja työskentelemään joukkoliikenneasioiden parissa.
Mutta on toisaalta myös Vekkakin vaikeuksissa ja vaarassa ajautua konkurssiin. Mutta voihan olla silti että jotkut sen sopimuksista ovat sellaisia joista jää viivan alle jotain plussaakin. Sellainen tuntuma kuitenkin jää tästä että tänä vuonna kyseisen konsernin osalta nähdään muitakin, vielä isompia peliliikkeitä. Jonkinlainen hätähuuto tämä taisi nyt olla tosiasiallisesti.
 
Takaisin
Ylös