Tästä Vekan tapauksesta käy ilmi kilpailuttamisen huonot puolet, etenkin jos syy todella on talousongelmista. Ja hyvin todennäköisesti onkin.
Suomessa ei ole riittävästi valvontaa sen suhteen millaisilla summilla firmat tarjoavat liikenteensä. Lisäksi viime vuodet ovat olleet melkoista vuoristorataa yrityksille myös kulurakenteen suhteen.
Mikäli oko Vekka-konserni ajautuu konkurssiin, on se jälleen hälyttävä tapaus siitä missä alalla mennään.
Tilaajien ei pitäisi pelkästään tilata vaan myös arvioida vähintään vuosittain miten liikennettä hoitavat yritykset pärjäävät. Siitäkin huolimatta että yrityksillä olisi vastuu omista tarjouksistaan.
Se on kuitenkin win-win tilanne, jos asioita katsottaisiin tarkemmin tilaajien ja tuottajien kesken tietyin väliajoin, jotta vältyttäisiin yllättäviltä ja ikäviltä tilanteilta. Yhtäkkiset konkurssit tulevat huomattavasti kalliimmiksi, ja kustannukset lopulta kaatuvat aina veronmaksajien niskaan, kun vaadittuihin korvauksiin ei ole rahaa olemassa.