Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelma

En minä nyt millään usko että vatuloidaan edelleen ja sanotaan että 345 muuttuu vaihdolliseksi. Olen perustellut että 345 on kaikkea muuta kuin epämääräinen linja. Vaikka 345 säilyy suorana, niin onhan kuitenkin merkittävä muutos runkobussin 300 aloittaminen Pähkinärinteen kautta Myyrmäkeen.

En minäkään usko että muutoksia enää tehdään 345:n osalta. Tällä ei myöskään ole merkittävästi vaikutusta runkolinjan 300 kannalta koska 345:n vuorovälit ovat pitkät 30/60 minuuttia. Mielenkiintoista on nyt mitä tapahtuu linjalle 321? Jos tämäkin päätetään säilyttää suorana linjana, niin silloin runkolinjan rinnalla kulkisi jo kaksi muuta linjaa joka varmasti jo vaikuttaisi runkolinjan vuoroväleihin ja näin ollen veisi pohjaa koko runkolinjan idealta. Odotellaan nyt seuraavaa korjattua luonnosta joka varmaan julkaistaan syksyn aikana.
 
Blogiin on nyt tullut muutosehdotuksia. Merkittävimpinä 566 ja 311 yhdistäminen linjaksi 581, jonka reittinä Espoon keskus - Järvenperä - Vanhakartano - Hämeenkylä - Pähkinärinne - Rajatorppa - Myyrmäki - Kaivoksela.

Toinen merkittävän muutosehdotus koskee linjaa 37, jonka jatkamista Honkasuolta Myyrmäkeen ehdotettiin.
 
Toinen merkittävän muutosehdotus koskee linjaa 37, jonka jatkamista Honkasuolta Myyrmäkeen ehdotettiin.

37 Myrmäkeen oli jo 2015 Linjastosuunnitelmassa, jatkaminen on ollut odottamassa tieyhteyden valmistumista.

571 ja 574 vieminen Uomatieltä Vaskivuorentielle on tosiaan se merkittävämpi osa. Ihan hyvä itse asiassa, sillä Uomatiellä on huima ylitarjonta ja linjoja itään säilyy silti.

Tästä kommentoinkin jo blogikirjoitusta, mutta tuo 335:n reittimuutos ei kyllä paljoa Kivimäkeläisiä auta. Ongelmahan on että matka-aika vaihdolla 400:n kasvaa huomattavasti 421:stä. Jos Kivimäen läpi kulkisi joku linja siten että sillä pääsisi toiseen suuntaan 431:n reitin varteen, se olisi paljon enemmän 421:stä vastaava vaihdollinen reitti. Ja 335:nhan todellinen ongelma on ettei Askistosta ole järkevää vaihtolinjaa 300:lle ja 345:lla on aivan erilainen ja harva vuoroväli että se toimisi vaihdollisena yhteytenä Helsingin pääkaduille päin.
 
Täytyy sanoa että näin Pähkinärinteessä asuvana tämä suunnitelma vaikuttaa lähes täydelliseltä jos esitetyt muutokset toteutetaan. Omalta kotipysäkiltäni (Lammaskuja) pääsisi tulevaisuudessa vaihdottomasti hyvin moneen suuntaan. Runkolinjalla 300 Myyrmäkeen ja Helsinkiin. Linjalla 555 Leppävaaraan ja Martinlaaksoon sekä linjalla 581 Espoon keskukseen, Myyrmäkeen ja Kaivokselaan.
 
Blogissa on nyt pohdittu Vapaalan ja Hämevaaran palvelua. Mitään isompia muutoksia ei ole esitetty. Viikonloppuisin palvelua voitaisiin parantaa jatkamalla linjaa 335B Myyrmäestä Vapaalaan ja linjalle 581 perustettaisiin viikonloppuversio 581B Myyrmäki-Rajatorppa-Pähkinärinne-Hämeenkylä. Linjan 335 K-variaatiosta luovuttaisiin jolloin jokainen 335:n vuoro tekisi piston Hämevaarassa. Runkolinjoille 300 ja 520 suunnitellaan yhteistä pysäkkiä Vihdintielle jotta vaihdot linjojen välillä onnistuisivat,
 
Riittääkö myyrmäen bussiterminaalin nykyinen kapasiteetti linjasto-uudistuksien myötä? Jos nyt olen yhtään kärryillä niin linjastomuutoksien perusteella sinne päättäisi linjat 37, 39, Runkolinja 300, Runkolinja 530, 571, 574. Linjan 300 vuoroväli tulee olemaan 7.5min ja linjojen 37 & 571 vuorovälejä oli tarkoitus tihentää. Luulisi tämän aiheuttavan pientä tungosta ruuhkassa.

Paljon oranssia tullaan näkemään sielä suunnalla kun myös myyrmäen läheltä kulkevat lisäksi linjat 400, 520 & 560.
 
Riittääkö myyrmäen bussiterminaalin nykyinen kapasiteetti linjasto-uudistuksien myötä? Jos nyt olen yhtään kärryillä niin linjastomuutoksien perusteella sinne päättäisi linjat 37, 39, Runkolinja 300, Runkolinja 530, 571, 574. Linjan 300 vuoroväli tulee olemaan 7.5min ja linjojen 37 & 571 vuorovälejä oli tarkoitus tihentää. Luulisi tämän aiheuttavan pientä tungosta ruuhkassa.

Paljon oranssia tullaan näkemään sielä suunnalla kun myös myyrmäen läheltä kulkevat lisäksi linjat 400, 520 & 560.

Laskin että 37(6) 39(6) 300(8) 530(6) 571(3) 574(3) olisi ruuhkassa yhteensä 32 lähtöä ruuhkatuntina. Viime vuonna kun oli sama huolenaihe edellisen luonnoksen kanssa, päättyi Myyrmäkeen 17 vuoroa ruuhkatuntina, sen jäkeen on 39:n vuoroväli ruuhkassa tihentynyt 10 minuuttiin eli lähtöjä on 20. Pysäkkejä on 11, mukaan lukien 4 ohituspysäkkiä, 1 saapuvien pysäkki ja 1 palvelulinjapysäkki, eli lähteville isoille busseille on 5 pysäkkiä. Se tarkoittaa 6,4 lähtöä tunnissa per pysäkki eli lähtö vähän yli joka 9. minuutti. 300:lle oma pysäkki ja lopuille mahtuu 1-2 linjaa siten että joka pysäkillä on 10min vuoroväli.
 
Laskin että 37(6) 39(6) 300(8) 530(6) 571(3) 574(3) olisi ruuhkassa yhteensä 32 lähtöä ruuhkatuntina. Viime vuonna kun oli sama huolenaihe edellisen luonnoksen kanssa, päättyi Myyrmäkeen 17 vuoroa ruuhkatuntina, sen jäkeen on 39:n vuoroväli ruuhkassa tihentynyt 10 minuuttiin eli lähtöjä on 20. Pysäkkejä on 11, mukaan lukien 4 ohituspysäkkiä, 1 saapuvien pysäkki ja 1 palvelulinjapysäkki, eli lähteville isoille busseille on 5 pysäkkiä. Se tarkoittaa 6,4 lähtöä tunnissa per pysäkki eli lähtö vähän yli joka 9. minuutti. 300:lle oma pysäkki ja lopuille mahtuu 1-2 linjaa siten että joka pysäkillä on 10min vuoroväli.

Tiukkaa tekee. Lähinnä varmaa ongelma muodostuukin taukopaikan suhteen.
 
Tiukkaa tekee. Lähinnä varmaa ongelma muodostuukin taukopaikan suhteen.

Eiköhän nuo suunnitellut linjat ihan hyvin mahdu terminaaliin. Tosiaan jatkossa terminaaliin jääviä linjoja olisi kuusi (37, 39, 300, 530, 571 ja 574) Muut linjat ajavat terminaalin läpi tai ohi (335, 520, 560 ja 581)
Vielä vuonna 2014 terminaaliin päättyi ruuhka-aikaan 10 linjaa (43, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 56, 57 ja 452) Tuolloin ruuhkatunnin aikana klo 15-16 lähteviä vuoroja oli 25 eli viisi enemmän kuin nykytilanteessa.


Laiturijako voisi mennä tulevaisuudessa seuraavasti:

Terminaalista

L12: 571, 574
L13: 335 (Askistoon)
L14: 39, 581 (Kaivokselaan)
L15: 300
L16: Palvelulinjat
L17: 37, 581

Jönsaksentieltä

L18: 520, 560
L19: 335, 530
L20: 520, 560
L21:
 
Linjojen 311 ja 566 yhdistämisessä linjaksi 581 minulle ei valkene miksi reitti pitäisi muuttaa Vapaalan sijasta Pähkinärinteen kautta, jolloin 335 kulkisi Vapaalan kautta ja saisi vielä lisää mutkia reitilleen. 300:han on jo ihan huikean hyvää palvelua Myyrmäestä Pähkinärinteeseen.
 
Linjojen 311 ja 566 yhdistämisessä linjaksi 581 minulle ei valkene miksi reitti pitäisi muuttaa Vapaalan sijasta Pähkinärinteen kautta, jolloin 335 kulkisi Vapaalan kautta ja saisi vielä lisää mutkia reitilleen. 300:han on jo ihan huikean hyvää palvelua Myyrmäestä Pähkinärinteeseen.

Jos linja 581 kääntyisi Pähkinärinteestä Vapaalaan, niin linjalle 300 ei olisi vaihtoyhteyttä samalta pysäkiltä Helsingin suuntaan. Vaihto Luhtitiellä Ulkoniitynkujan pysäkillä vaatii kadun ylityksen. Käsittääkseni linjan 581 yksi tarkoitus on tarjota Järvenperän ja Vanhakartanon asukkaille sujuva vaihtoyhteys runkolinjalle 300.
Linjalle 335 toki tulee ylimääräinen mutka Vapaalan kautta mutta toisaalta Pähkinärinteen koukkaus jää pois. Linnaisten ja Vapaalan matkustajamäärät ovat muutenkin niin pienet, että kyllä samalla linjalla voidaan hyvin hoitaa kummankin alueen palvelutarve.
 
Linjojen 311 ja 566 yhdistämisessä linjaksi 581 minulle ei valkene miksi reitti pitäisi muuttaa Vapaalan sijasta Pähkinärinteen kautta, jolloin 335 kulkisi Vapaalan kautta ja saisi vielä lisää mutkia reitilleen. 300:han on jo ihan huikean hyvää palvelua Myyrmäestä Pähkinärinteeseen.

Tuolla ratkaisulla saadaan linjat 555 ja 581 menemään Pähkinärinteestä Hämeenkylään samalta pysäkiltä, mikä helpottaa vaihtoja runkolinjalta 300.
 
Ei kyllä kateeksi suunnittelualueella runkolinjojen tai raideliikenteen ulkopuolella asuvia. Ensin pitää nousta runkolinjan kyytiin, jonka matka-aika heittelehtii hieman myöhästyäkseen puolen tunnin välein kulkevasta liityntäbussista ja sen jälkeen pitää odottaa kylmässä ilman palveluja seuraavaa vaunua puoli tuntia.
 
Nyt on julkaistu yölinjastoluonnos https://hameenlinnanvaylavihdintie.blogspot.com/

39N: Linjan reitti säilyisi nykyisellään mutta jatkuisi Honkasuolta Myyrmäkeen linjan 560 nykyiselle päätepysäkille. Vuoroväli 20 min.
231N: Linjan reitti säilyisi nykyisellään mutta jatkuisi Vanhakartanoon. Vuoroväli 30 min.
300: Sama reitti kuin päiväliikenteessä. Vuoroväli 20 min,
415N: Muuten nykyisellään mutta Myyrmäessä ja Martinlaaksossa reittimuutos. Vuoroväli 60 min.
431N: Elielinaukio-Kuninkaantammi-Kivistö-Lentoasema. Vuoroväli 30 min.
436N: Elielinaukio-Myyrmäki-Martinlaakso-Niipperi-Kalajärvi. Vuoroväli 60 min.

Tässä suunnitellussa yölinjastossa ei näyttäisi olevan minkäänlaista yhteyttä Rinnekotiin, Askistoon, Hämeenkylään eikä Vapaalaan. Nykyinen yölinjasto on tähän suunnitelmaan verrattuna paljon kattavampi.
 
Takaisin
Ylös