Vs: Puolue meni vaihtoon
Jota ei tietenkään voitu tehdä vuonna 2013, kun Hakaniemen pysäkin betonikantta uusittiin ja Hämeentiellä ei kulkenut raitiovaunuja Hakaniemen ja Kurvin välillä sinä aikana kun itäistä puolta uusittiin (
https://www.hsl.fi/liikennetiedotte...raitiolinjoja-poikkeusreitille-24-alkaen-2948).
Jota ei onneksi tehty vuonna 2013, jotta parin vuoden ikäsiä kiskoja ei tarvitse nyt kaivaa maasta ja korvata taas uusilla. Kuten Manskulla joudutaan tekemään.
Jännä reaktio, sillä perussuomalaisetkaan eivät vastusta Hämeentien joukkoliikennekatua. He vain yhdessä kokoomuksen kanssa kannattivat projektin lykkäämistä, johtuen ilmeisesti saman suunnan samanaikaisista muista projekteista.
On hyvä ymmärtää poliittista keskustelukulttuuria. Tällainen "kannatamme, mutta lykätään" merkitsee tosiasiallisesti samaa kuin "emme halua toteuttaa ollenkaan, mutta muotoilemme tekosyiden varjolla vähän pehmeämmin". Sikäli Antti on ihan oikeilla jäljillä.
Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli.
Hämeentietä kulkee kaksi linjaa. Kummankin vuoroväli on 10 min (tilanteessa, jossa tuo remontti valmistuu). Ei sieltä siis kokonaisia vuoroja saada pois, vaan nopeutuksesta aiheutuu pikemminkin laskennallisia säästöjä. Tuo laskennallisuus ei kuitenkaan ole ihan pelkkää mikkihiirirahaa – kun riittävästi nopeutetaan muuallakin reitin varrella, niin jossain vaiheessa alkaa saada vuoroja ihan oikeasti pois. Siksi on oikein laskea vaikkapa niin, että nyt säästetään 1/3 vuoroa per linja.
Nopeutus on muistaakseni arvioitu niin, että etelään säästetään 2 min ja pohjoiseen 1,5 min. Nakkiputkan mainitsemat surkeat liikennevalojärjestelyt ovat tässä tietenkin avainasemassa – sieltä poistetaan nyt valoja reippaasti.
Joka tapauksessa ratikka- ja bussiliikenteen nopeutukset yhdessä tuottavat valtavia säästöjä, joten hanke on erinomaisen kannattava.
Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa.
Kaahaavat? Käypä matkustamassa. Pikemminkin matelevat, ja siinä sivussa väistävät liian lähelle tunkevien autojen peilejä sen minkä pystyvät (lue: hidastavat vielä entisestäänkin, kun eivät muuta voi). Se nopeutus tulee käytännössä kolmesta asiasta: tehdään riittävän leveät omat kaistat, jotta ratikka voi ajaa häiriöttä nopeusrajoituksen mukaan silloinkin, kun viereisellä kaistalla on auto; vähennetään pysäkkejä; vähennetään liikennevaloja, jotka aiheuttavat nyt suuria viiveitä, kuten Nakkiputka kirjoitti.
Enkä ole poliittisista blogeista ennenkään kiinnostunut, niinkun nyt ehdotettiin jonkun sellaisen lukemista. Minulle riittää lukea mitä hullua milloinkin on saatu aikaiseksi.
Tästä muuten seuraa sama kuin yritys 70-luvulla kieltää henkilöautot pitkällä sillalla, toivottomana sekin jouduttiin perumaan.
Ettet sittenkin olisi lukenut? Minä luin, ja ihan hauskaa horinaa se oli. Pitkäsiltakin mainittiin ja suurin piirtein samoin sanoin kuin viestissäsi.