Hämeentiestä ehkä joukkoliikennekatu Helsingissä

Vs: Puolue meni vaihtoon

Kuulemma tämä Hämeentien "modernisointi" maksaa 14,1 miljoonaa, se jo pistää ihmettelemään homman järkevyyttä. Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa. Korkeintaan jollain liikennevalojärjestelyillä voi saada muutaman sekunnin aikaiseksi.
Enkä ole poliittisista blogeista ennenkään kiinnostunut, niinkun nyt ehdotettiin jonkun sellaisen lukemista. Minulle riittää lukea mitä hullua milloinkin on saatu aikaiseksi.
Tästä muuten seuraa sama kuin yritys 70-luvulla kieltää henkilöautot pitkällä sillalla, toivottomana sekin jouduttiin perumaan.

Raitiovaunujen nopeutus on peräti kolme minuuttia, ja 14.1 miljoonaa euroa ei ole käytännössä mitään.
 
Vs: Puolue meni vaihtoon

Olen äänestänyt demareita yli 40 vuotta, mutta seuraavissa vaaleissa aion äänestää persuja!
Perusteena älytön päätös Hämeentien muuttamisesta pyörä- ja joukkoliikennekaduksi. Jos tällä nopeutetaan 1 minuutilla bussin kulkua, niin kysyn vaan: onko mitään järkeä?

Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli. Kun rupeat laskeskelemaan, mitä maksaa yhden raitiovaunun pitäminen liikenteessä vuoden, palkkakulu, pääomakulu ja kilometrikustannus, niin huomaat, että tämä alkaa maksaa itseään takaisin. Jopa näin suppeasti ajateltuna, eli huomioidaan vain kaupungin välittömät säästöt liikennöinnissä, niin kyseessä on kannattava investointi, kun myös säästöt bussien liikennöinnissä huomioidaan. Tämä kannattaa tehdä pelkästään joukkoliikenteen tehostamisen takia. Eli tässä on huomattavan paljon järkeä.
 
Vs: Puolue meni vaihtoon

Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli. Kun rupeat laskeskelemaan, mitä maksaa yhden raitiovaunun pitäminen liikenteessä vuoden, palkkakulu, pääomakulu ja kilometrikustannus, niin huomaat, että tämä alkaa maksaa itseään takaisin. Jopa näin suppeasti ajateltuna, eli huomioidaan vain kaupungin välittömät säästöt liikennöinnissä, niin kyseessä on kannattava investointi, kun myös säästöt bussien liikennöinnissä huomioidaan. Tämä kannattaa tehdä pelkästään joukkoliikenteen tehostamisen takia. Eli tässä on huomattavan paljon järkeä.

Kolme minuuttia? Miten ihmeessä tällainen säästö voidaan saada aikaiseksi?
 
Vs: Puolue meni vaihtoon

Kuulemma tämä Hämeentien "modernisointi" maksaa 14,1 miljoonaa, se jo pistää ihmettelemään homman järkevyyttä. Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa. Korkeintaan jollain liikennevalojärjestelyillä voi saada muutaman sekunnin aikaiseksi.

Muistelisin, että tuohon 14,1 miljoonaan euroon sisältyy myös kiskojen uusinta, joka ei HKL:n nykyisillä ratarakenteilla ole mitään halpaa lystiä. Ja tuosta nopeutumisesta sen verran, että ainakin silloin kun itse ajoin raitiovaunua, niin tuolla Hämeentiellä oli sellainen ongelma, että jos keskustaan tullessa Käenkujan pysäkiltä ei selvitty salaman nopeasti, niin Viidennen Linjan risteyksessä jäätiin punaisiin valoihin. Ja tässä meni sitten noin 45-60 sekuntia riippuen vuorokaudenajasta (l. risteyksessä käytössä olleesta liikennevalojen ohjelmasta). Hämärästi muistelen, että myös Käenkujan valoihin joutui silloin tällöin pysähtymään.

Monilla ihmisillä tuntuu muuten olevan muuten vaikea ymmärtää, että omat kaistat joukkoliikenteelle eivät ole mikään autuaaksi tekevä asia, vaan kaistojen kapeus, kaistojen vaakageometria (l. shikaanit) tai liikennevalo-ohjauksen hölmöydet voivat kumota suuren osan omilla kaistoilla saavutetuista hyödyistä.
 
Vs: Puolue meni vaihtoon

Olen äänestänyt demareita yli 40 vuotta, mutta seuraavissa vaaleissa aion äänestää persuja!
Perusteena älytön päätös Hämeentien muuttamisesta pyörä- ja joukkoliikennekaduksi. Jos tällä nopeutetaan 1 minuutilla bussin kulkua, niin kysyn vaan: onko mitään järkeä?

Jännä reaktio, sillä perussuomalaisetkaan eivät vastusta Hämeentien joukkoliikennekatua. He vain yhdessä kokoomuksen kanssa kannattivat projektin lykkäämistä, johtuen ilmeisesti saman suunnan samanaikaisista muista projekteista. Hämeentien joukkoliikennekatua sinänsä kannatetaan yli puoluerajojen, ja miksipä ei kannatettaisi, sen verran yksiselitteisen hyödyllinen projekti on kyseessä.
 
Vs: Puolue meni vaihtoon

Jota ei tietenkään voitu tehdä vuonna 2013, kun Hakaniemen pysäkin betonikantta uusittiin ja Hämeentiellä ei kulkenut raitiovaunuja Hakaniemen ja Kurvin välillä sinä aikana kun itäistä puolta uusittiin (https://www.hsl.fi/liikennetiedotte...raitiolinjoja-poikkeusreitille-24-alkaen-2948).

Jota ei onneksi tehty vuonna 2013, jotta parin vuoden ikäsiä kiskoja ei tarvitse nyt kaivaa maasta ja korvata taas uusilla. Kuten Manskulla joudutaan tekemään.

Jännä reaktio, sillä perussuomalaisetkaan eivät vastusta Hämeentien joukkoliikennekatua. He vain yhdessä kokoomuksen kanssa kannattivat projektin lykkäämistä, johtuen ilmeisesti saman suunnan samanaikaisista muista projekteista.

On hyvä ymmärtää poliittista keskustelukulttuuria. Tällainen "kannatamme, mutta lykätään" merkitsee tosiasiallisesti samaa kuin "emme halua toteuttaa ollenkaan, mutta muotoilemme tekosyiden varjolla vähän pehmeämmin". Sikäli Antti on ihan oikeilla jäljillä.

Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli.

Hämeentietä kulkee kaksi linjaa. Kummankin vuoroväli on 10 min (tilanteessa, jossa tuo remontti valmistuu). Ei sieltä siis kokonaisia vuoroja saada pois, vaan nopeutuksesta aiheutuu pikemminkin laskennallisia säästöjä. Tuo laskennallisuus ei kuitenkaan ole ihan pelkkää mikkihiirirahaa – kun riittävästi nopeutetaan muuallakin reitin varrella, niin jossain vaiheessa alkaa saada vuoroja ihan oikeasti pois. Siksi on oikein laskea vaikkapa niin, että nyt säästetään 1/3 vuoroa per linja.

Nopeutus on muistaakseni arvioitu niin, että etelään säästetään 2 min ja pohjoiseen 1,5 min. Nakkiputkan mainitsemat surkeat liikennevalojärjestelyt ovat tässä tietenkin avainasemassa – sieltä poistetaan nyt valoja reippaasti.

Joka tapauksessa ratikka- ja bussiliikenteen nopeutukset yhdessä tuottavat valtavia säästöjä, joten hanke on erinomaisen kannattava.

Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa.

Kaahaavat? Käypä matkustamassa. Pikemminkin matelevat, ja siinä sivussa väistävät liian lähelle tunkevien autojen peilejä sen minkä pystyvät (lue: hidastavat vielä entisestäänkin, kun eivät muuta voi). Se nopeutus tulee käytännössä kolmesta asiasta: tehdään riittävän leveät omat kaistat, jotta ratikka voi ajaa häiriöttä nopeusrajoituksen mukaan silloinkin, kun viereisellä kaistalla on auto; vähennetään pysäkkejä; vähennetään liikennevaloja, jotka aiheuttavat nyt suuria viiveitä, kuten Nakkiputka kirjoitti.

Enkä ole poliittisista blogeista ennenkään kiinnostunut, niinkun nyt ehdotettiin jonkun sellaisen lukemista. Minulle riittää lukea mitä hullua milloinkin on saatu aikaiseksi.
Tästä muuten seuraa sama kuin yritys 70-luvulla kieltää henkilöautot pitkällä sillalla, toivottomana sekin jouduttiin perumaan.

Ettet sittenkin olisi lukenut? Minä luin, ja ihan hauskaa horinaa se oli. Pitkäsiltakin mainittiin ja suurin piirtein samoin sanoin kuin viestissäsi. ;)
 
Vuodenvaihteessa alkava Hämeentien peruskorjaus on viemässä kurvin kautta kulkevat ratikkalinjat 1, 6, 7 ja 8 poikkeusreiteille vuodeksi! Raitioliikenne Sörnäisistä aiotaan katkaista kokonaan koska metroaseman vuotavan kattokannen korjaus on järkevää tehdä samaan aikaan Hämeentien remontin kanssa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005844137.html
 
Helsinginkadun lännen suunnan pysäkki alkaa näyttää suht valmiilta. Ympäristöstä puuttuu vielä pintakerros asvalttia ja pysäkkikatoksesta katto sekä infosysteemit. Kuvattu tänään iltapäivällä.
pysäkki.jpg

Väkästelin vielä kolmesta eri katusuunnitelmasta (linkki piirustuksiin) tuommoisen kuvan miten ratikkapysäkit siis jatkossa ovat. Idän suunnan pysäkki jää vanhaan paikkaansa mutta lännen suunnan pysäkit jaetaan valojen jälkeen kahteen eri paikkaan, 1 ja 8 Helsinginkadulle metron kohdalle sekä 6 ja 7 Hämeentien puolelle. Kuvassa siis ratikkapysäkit vihreinä laatikoina.
kaavio.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uusi pysäkkijärjestely huonontaa vaihtomahdollisuuksia, etenkin Arabian suunnasta Pasilan - Käpylän suuntaan kun vielä Mäkelänkadulta aiotaan poistaa pysäkki.
 
Kutosen ja seiskan palauttaminen Sörnäisten metroasemalle ilman että Hämeentie Sörnäisten metroasemalta etelään on käytössä on typerää. Kierros on niin pitkä.
 
Kutosen ja seiskan palauttaminen Sörnäisten metroasemalle ilman että Hämeentie Sörnäisten metroasemalta etelään on käytössä on typerää. Kierros on niin pitkä.

Mäkään en ymmärrä logiikkaa tässä. Tai ymmärrän tietysti, jos logiikka on se, että ei katsota kokonaisuutta eikä ihmisten tarpeita vaan tuijotetaan vain linjojen vakituisia reittejä ja yritetään pakottaa vaunut seuraamaan niitä mahdollisimman tarkasti. Se voi tuntua loogiselta, mutta ei aina ole parasta palvelua.

Arabiasta riittäisi yksi linja Sörkkään ja yksi suoremmalle reitille. Pasilasta varmaan yhteys Sörkkään on tärkeämpi kuin Käpylästä.

Tässä vaiheessa tuntuisi siis fiksulta, että Sörkän kautta menevät 7 ja 8, saataisiin yhteydet Töölöstä, Pasilasta ja Arabiasta. Silloin 6 olisi mahdollisimman suora keskustayhteys Sturenkatua pitkin. Ykkösen kanssa voi tehdä miten vaan.
 
Mäkään en ymmärrä logiikkaa tässä. Tai ymmärrän tietysti, jos logiikka on se, että ei katsota kokonaisuutta eikä ihmisten tarpeita vaan tuijotetaan vain linjojen vakituisia reittejä ja yritetään pakottaa vaunut seuraamaan niitä mahdollisimman tarkasti. Se voi tuntua loogiselta, mutta ei aina ole parasta palvelua.

Arabiasta riittäisi yksi linja Sörkkään ja yksi suoremmalle reitille. Pasilasta varmaan yhteys Sörkkään on tärkeämpi kuin Käpylästä.

Tässä vaiheessa tuntuisi siis fiksulta, että Sörkän kautta menevät 7 ja 8, saataisiin yhteydet Töölöstä, Pasilasta ja Arabiasta. Silloin 6 olisi mahdollisimman suora keskustayhteys Sturenkatua pitkin. Ykkösen kanssa voi tehdä miten vaan.

Kutosen reitti Sturenkadun kautta näyttäisi olevan peräti sata metriä lyhyempi kuin Kurvin ja Hesarin kautta. Jälkimmäisellä reitillä ajetaan koko matka omalla kaistalla, joten uskaltaisin väittää, ettei Kurvin kautta ajaminen anakaan merkittävästi hitaampaa ole. Ykkösellä taas Kurvi - Töölö -väli on linjan tärkeimpiä osuuksia, joten tuntuisi aika hölmöltä jättää tuo osuus pelkästään kasin varaan vain siksi, että Sturenkadun kautta pääsisi oikaisemaan.
 
Mäkään en ymmärrä logiikkaa tässä. Tai ymmärrän tietysti, jos logiikka on se, että ei katsota kokonaisuutta eikä ihmisten tarpeita vaan tuijotetaan vain linjojen vakituisia reittejä ja yritetään pakottaa vaunut seuraamaan niitä mahdollisimman tarkasti. Se voi tuntua loogiselta, mutta ei aina ole parasta palvelua.

Arabiasta riittäisi yksi linja Sörkkään ja yksi suoremmalle reitille. Pasilasta varmaan yhteys Sörkkään on tärkeämpi kuin Käpylästä.

Tässä vaiheessa tuntuisi siis fiksulta, että Sörkän kautta menevät 7 ja 8, saataisiin yhteydet Töölöstä, Pasilasta ja Arabiasta. Silloin 6 olisi mahdollisimman suora keskustayhteys Sturenkatua pitkin. Ykkösen kanssa voi tehdä miten vaan.

Muistaakseni tarkoitus on mahdollisen nopeasti saada Sturenkadun pysäkit pois ikiajoiksi.
 
Takaisin
Ylös