Vs: Höyryvedon kustannukset dieseleihin verrattuna
Et vielä perustellut väitettä mitenkään, joten sinullahan todistusvelvollisuus on eikä minulla.
Väitit puheitani täysin perättömäksi ilman mitään lähteitä.
Yhdeksi lähteeksi voin todeta:
- Savon radan sähköistys valmistui 1984
- Karjalan radan sähköistys valmistui 1988
-> kahden strategisesti keskeisen radan sähköistys valmistui.
Jos väitteessäsi olisi perää niin Ruotsissahan ei olisi höyryvetureiden kriisivarastoja tarvittu lainkaan.
Sekä Ruotsissa että Suomessa höyryvetureiden kriisivarastointi perustui kahteen tosiseikkaan:
- Molempien maiden rautateillä oli vielä tuolloin käyttökelpoisia höyryvetureita
- Molemmilla mailla oli strategisesti tärkeillä alueilla sähköistämättömiä ratoja
Kriisivarastointi on luonnollisesti muuttunut irrelevantiksi siinä vaiheessa, kun kalusto on käyttökelvotonta tai strategisesti tärkeät radat on sähköistetty.
mutta tänä päivänä kuljetukset hoituvat kumipyörillä.
Sekoitat nyt kaksi eri asiaa keskenään.
On selvää, että tällä hetkellä ei suunnitella kovin suuressa määrin merkittäviä varustettujen joukkojen marsseja junalla. Kuitenkin tällaisia harjoitellaan. Junalla tehtävä kuljetus on mainittu ainakin 1990-luvun ohjesäännöissä mahdollisuutena. Tietääkseni harjoituskuljetuksia tehdään edelleen mm. Rovajärven leireille. Myös kalustoa on varattu. Tämä nyt vain ihan vaikka lähteellä vaunut.org
Väitätkö oikeasti että Suomessa:
- Ei ole varattu lainkaan rautatiekalustoa sotilaskuljetuksiin?
- Ei ole lainkaan mahdollista, että sotilaskuljetuksiin käytetään junaa?
Ainakin ihan vaunut.org - issa esiteltyjen kuljetusten perusteella asia on vallan toisin.
Toinen asia on, että Suomen maanpuolustuksen kannalta rautatiet ovat sekä henkilö- että tavarakuljetuksen kannalta välttämätön resurssi.
On melkoisen hyödyllistä, jos kriisiaikana siviilit kulkevat sähköjunalla eivätkä dieselbussilla, bensa-autosta puhumattakaan. Jollakin vempeleellä pitäisi päästä liikekannallepanopaikallekin, ja litterat on edelleen ollut tapana jakaa mm. kertausharjoituskäskyissä.
Samoin sotilaallisena kriisiaikanakin pitäisi saada raaka-aineet ja varusteet maahan ja vientitavara maasta ulos. Rautatiellä kulkee melkoisesti paremmin kuin rekalla, joka on jo otettu puolustusvoimien käyttöön tai polttoaine kortilla.
Maanpuolustukseen kuuluu melko lailla muutakin kuin vain varustettujen joukkojen liikuttelu.
Puolustusvoimat myös itse katsoi 80-luvulla, ettei höyryvetureiden pitämisellä kriisivarastoissa ollut enää sotilaallista merkitystä.
Samoihin aikoihin sotavarustuksesta poistettiin myös Lahti-Saloranta - pikakiväärit ja suuri osa "pystykorvista". Sturmgeschutzitkin taidettiin lopullisesti hylätä näihin aikoihin. Se, että höyryveturit poistettiin kriisivarastosta, ei kerro mitään rautateiden merkityksen muuttumisesta.