Vs: Höyryvedon kustannukset dieseleihin verrattuna
Puhut asiaa. Varavoimalat pyörivät nimenomaan dieselillä eli tässä nähdään, minkälaiseen tekniikkaan voidaan tosipaikan tullen luottaa.
Tarkoittanet kuuluisaa pakkastalvea 1966. Tuolloin Porkkanat joutuivat välillä käyttökieltoon mutta muilta osin dieselkalustolla lienee ajettu jokseenkin normaalisti, koska kilometritilastojen perusteella dieselvetureiden ja moottorivaunujen ajomäärissä ei ole havaittavissa vähennystä. Poikkeuksena tietysti mm. Vv12, joka poistui vuoden 1965 kuluessa kokonaan käytöstä eikä kilometrejä kertynyt enää 1966.
Vastaavasti höyryvetureiden ajomäärät jatkoivat myös 1966 laskuaan. Poikkeuksena tästä on Hr1, jonka kohdalla tapahtui vielä pientä piristymistä mutta koko Hr1-sarjan yhteinen ajomäärä nousi vuoteen 1965 verrattuna vain noin 50000 km. 50-luvulla yksi Hr1 ajoi vastaavan määrän viidessä kuukaudessa eli kysymys on täysin mitättömästä suoritteesta koko moottorikaluston tekemään työhön verrattuna.
Lisäksi niissäkään tilanteissa, kun dieselvetureita korvattiin höyryvetureilla, ei suinkaan aina ollut kysymys dieselvetureiden toimimattomuudesta. Esim. rantaradalla kuulemma vedettiin kahta pikajunaparia jonkin aikaa Hr1:llä Hr12-vetureiden sijaan mutta syy oli rantaradan huonossa kunnossa, joka pakotti laskemaan Hr12-vetureiden nopeuden arvoon 70 km/h eikä se olisi pysynyt enää pikajunissa aikataulussaan.
Toisaalta matkustajavaunujen lämmitys tapahtui vielä pääosin höyryllä, koska suurin osa vaunukannasta oli höyrykaudella rakennettuja. Tämä luonnollisesti aiheutti dieselvetureiden kanssa monia ongelmia ja tilanne kärjistyi kovilla pakkasilla. Joissain tilanteissa höryvetureita käytettiinkin matkustajajunissa nimenomaan vaunujen lämmityksen vuoksi.
Kova talvi näkyi myös merenkulussa vaikeana jäätilanteena ja satamia jouduttiin sulkemaan normaalitalvea enemmän. Tämän vuoksi oli kulussa ylimääräisiä tavarajunia, joka sekoitti veturikiertoja sekä aiheutti lisävetovoiman tarvetta.
Totta kai se kelpaa, sen vuoksi sairaalat sekä monet tärkeät virastot ja laitokset (mm. tietoliikenne) on varustettu varavoimaloilla. Varavoimaloiden ainoa ongelma vain on, että ne ovat riippuvaiset siitä samasta tuontiöljystä, eikä niillä korvata kotimaista sähköntuotantoa kuin vain hetkellisesti.
Puhut asiaa. Varavoimalat pyörivät nimenomaan dieselillä eli tässä nähdään, minkälaiseen tekniikkaan voidaan tosipaikan tullen luottaa.
En tiedä ikääsi, mutta minä muistan paljon pahempia talvia vuosikymmenten takaa, eikä tällaisia ongelmia ollut. Sen sijaan oli ongelmia dieselvetureiden kanssa, mistä syystä sivuun laitettuja höyryvetureita otettiin takaisin ajoon. Ne kun ”starttasivat” kovassakin pakkasessa ja pysyivät käynnissä.
Tarkoittanet kuuluisaa pakkastalvea 1966. Tuolloin Porkkanat joutuivat välillä käyttökieltoon mutta muilta osin dieselkalustolla lienee ajettu jokseenkin normaalisti, koska kilometritilastojen perusteella dieselvetureiden ja moottorivaunujen ajomäärissä ei ole havaittavissa vähennystä. Poikkeuksena tietysti mm. Vv12, joka poistui vuoden 1965 kuluessa kokonaan käytöstä eikä kilometrejä kertynyt enää 1966.
Vastaavasti höyryvetureiden ajomäärät jatkoivat myös 1966 laskuaan. Poikkeuksena tästä on Hr1, jonka kohdalla tapahtui vielä pientä piristymistä mutta koko Hr1-sarjan yhteinen ajomäärä nousi vuoteen 1965 verrattuna vain noin 50000 km. 50-luvulla yksi Hr1 ajoi vastaavan määrän viidessä kuukaudessa eli kysymys on täysin mitättömästä suoritteesta koko moottorikaluston tekemään työhön verrattuna.
Lisäksi niissäkään tilanteissa, kun dieselvetureita korvattiin höyryvetureilla, ei suinkaan aina ollut kysymys dieselvetureiden toimimattomuudesta. Esim. rantaradalla kuulemma vedettiin kahta pikajunaparia jonkin aikaa Hr1:llä Hr12-vetureiden sijaan mutta syy oli rantaradan huonossa kunnossa, joka pakotti laskemaan Hr12-vetureiden nopeuden arvoon 70 km/h eikä se olisi pysynyt enää pikajunissa aikataulussaan.
Toisaalta matkustajavaunujen lämmitys tapahtui vielä pääosin höyryllä, koska suurin osa vaunukannasta oli höyrykaudella rakennettuja. Tämä luonnollisesti aiheutti dieselvetureiden kanssa monia ongelmia ja tilanne kärjistyi kovilla pakkasilla. Joissain tilanteissa höryvetureita käytettiinkin matkustajajunissa nimenomaan vaunujen lämmityksen vuoksi.
Kova talvi näkyi myös merenkulussa vaikeana jäätilanteena ja satamia jouduttiin sulkemaan normaalitalvea enemmän. Tämän vuoksi oli kulussa ylimääräisiä tavarajunia, joka sekoitti veturikiertoja sekä aiheutti lisävetovoiman tarvetta.
Viimeksi muokannut moderaattori: