h39 ja h45 yhdistäminen

Joitakin kertoja olen linjalla matkustanut ja ruuhka-aikaan on täyttä - istumapaikat loppu. Viikonloppuisin on sitten väljenpää. 45 on tihein Vihdintieltä Kamppiin kulkeva yhteys, ilman sitä Kamppiin matkustajille vuoroväli olisi pahimmillaan kaksi tuntia ja vuorot epätasaiset ja vähemmän tarkasti aikataulujen mukaan saapuvia U-linjoja.

Suurin osa 45:n matkustajista tulee kyytiin kuitenkin jo Malminkartanosta joka on linjan varsinainen palvelualue. Vihdintietä ajavat tällä hetkellä myös seutulinjat 315,324,339(U),345,346(U)362 ja 363, lisäksi ruuhka-aikaan linjat 321,361 ja 364. Kehäradan valmistuttua lakkautetaan linjat 361 ja 364, linjat 362 ja 363 siirretään kulkemaan Konalantien ja Pitäjänmäentien kautta, Vihdintielle siis jäävät linjat 315,321,324 ja 363A-vuorot sekä Kamppiin päättyvät U-linjat 339 ja 346. Linjoja 315 ja 324 ajetaan 30 min välein, jolloin yhteisellä osuudella Elielinaukio - Vihdintie olisi 15 min vuoroväli, lisänä vielä harvemmin kulkevat U-linjat 339 ja 346 Kamppiin sekä 363A tunnin välein Elielille, Ruuhka-aikaan tarjonta Vihdintiellä olisi tätä tiheämpää kun linjaa 315 ajetaan 10 - 20 min välein ja 339 n. 30 min välein.

Mielestäni olisi aivan sama ajetaanko 45:sta jatkossa suoraan Vihdintietä vai Konalan ja Pitäjänmäen kautta, tätä tärkeämpänä pitäisin jatkossa yhteyttä Ruskeasuolta Töölön suuntaan. Nythän on kaavailtu että jos ja kun Munkkivuoren ratikka toteutetaan, niin nykyiset Töölön kautta Kamppiin kulkevat linjat 39 ja 45 siirrettäisiin ajamaan Manskua Elielille. Tämä olisi suuri heikennys Töölön suuntaan matkustaville sillä nykyään Ruskeasuon ja Tilkan pysäkit ovat hyvin monelle vaihtopysäkkejä Töölön kautta Kamppiin meneville linjoille. Kyllä jatkossakin yksi linja pitäisi jäädä kulkemaan Töölön kautta jotta tämä yhteys säilyisi. Tulevaisuudessa linjojen 39,41 ja 45 reitit voisivat mennä niin että linjoilla 39 ja 45 olisi yhteinen osuus välillä Konalantie - Pitäjänmäentie, Malminkartanossa linjat ajaisivat nykyisiä reittejään, keskustaan 39 ajaisi Huopalahdentien ja Paciuksenkadun kautta korvaten näin linjan 14 poistumista tuolla suunnalla, loppumatka sitten Manskua Elielille. Linja 45 puolestaan ajaisi Pitäjänmäestä nykyistä reittiään Töölön kautta Kamppiin.

Linjat 40 ja 41 voitaisiin yhdistää yhdeksi linjaksi joka ajaisi nykyistä 41:n reittiä Pelimannintieltä Haagan torille ja tästä 40:n reittiä Elielille, yhteys Pohj.Haagan asemalta Näyttelijäntielle olisi edelleen olemassa linjalla 51 ja Tunnelitielle jäisi 52. Jos Tunnelitieltä halutaan säilyttää myös suora keskustayhteys niin silloin tällä uudella linjalla voisi olla K-vuoroja jotka ajaisivat Tunnelitien kautta, perusvuorot ajaisivat Huopalahden aseman kautta.

Plussia ja miinuksia:

+ Yhteys Mannerheimintieltä Töölöön ja Kamppiin säilyisi
+ Päällekkäinen reitti linjoilla 39 ja 45 poistuisi välillä Kamppi - Pitäjänmäki
+ nykyistä tiheämpi vuoroväli osuudella Pitäjänmäki - Konala
- Vihdintien tarjonta vähentyisi mutta pysyisi silti kohtuullisena
- Yhteydet Kampista ja Töölöstä Haagaan ja Kannelmäkeen muuttuvat vaihdollisiksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suurin osa 45:n matkustajista tulee kyytiin kuitenkin jo Malminkartanosta joka on linjan varsinainen palvelualue, Vihdintietä ajavat tällä hetkellä myös seutulinjat 315,324,339(U),345,346(U)362 ja 363, lisäksi ruuhka-aikaan linjat 321,361 ja 364. Kehäradan valmistuttua lakkautetaan linjat 361 ja 364, linjat 362 ja 363 siirretään kulkemaan Konalantien ja Pitäjänmäentien kautta, Vihdintielle siis jäävät linjat 315,321,324 ja 363A-vuorot sekä Kamppiin päättyvät U-linjat 339 ja 346.

Nämä on mielenkiintoisia tietoja. Jos, varsinkin ruuhkassa, ajoaika sinänsä kiertävämpää mutta ruuhkattomampaa reittiä pitkin eli Konalantien kautta on ihan verrannollinen Vihdintien reittiin niin Maltsusta tuleville lie suurin piirtein saman tekevää, kumpaa kautta mennään. Sikäli tämä 39A olisi siis OK.

Mitä tulee kehäradan bussimuutoksiin, niin jos tämä 39/39A tehtäisiin, niin silloinhan 362 ja 363 voisivat hyvin jäädä tässä muuttuneessa tilanteessa sittenkin Vihdintielle. Jos niitä siis siellä tarvitaan edelleen.

Tärkeämpänä pitäisin jatkossa yhteyttä Ruskeasuolta Töölön suuntaan, nythän on kaavailtu että jos ja kun Munkkivuoren ratikkka toteutetaan niin nykyiset Töölön kautta Kamppiin kulkevat linjat 39 ja 45 siirrettäisiin ajamaan Manskua Elielille, tämä olisi suuri heikennys Töölön suuntaan matkustaville sillä nykyään Ruskeasuon ja Tilkan pysäkit ovat hyvin monelle vaihtopysäkkejä Töölön kautta Kamppiin meneville linjoille. Kyllä jatkossakin yksi linja pitäisi jäädä kulkemaan Töölön kautta jotta tämä yhteys säilyisi.

Tämä ajatus Topeliuksenkadun täydellisestä "vapauttamisesta" bussiliikenteestä on aika pitkälti mun omani, ei siis mikään virallinen linjastosuunnitelma. Sellaista ei vielä ole, mutta toivottavasti vuoden kuluttua on, kun HSL ja KSV jatkavat tuota Munkkivuoren ratikan selvittämistä.

Ajatukseni bussivapaasta Topeliuksesta perustuu siihen, että meidän pitäisi pystyä luomaan kaduille erilaisia rooleja ja myös pystyä hyväksymään, että valitaan tiettyjä liikennemuotoja tietyille kaduille. Nyt meillä on Helsingissä sekasotku, jossa kaikilla kaduilla on tai pitäisi olla kaikkea: jalankulkijoita, pyöräkaistoja, autoja, busseja, ratikoita ja parkkipaikkoja. Mun mielestä asia ei voi olla niin – siinä luodaan ahtaaseen tilaan kaikille liikennemuodoille huonot ratkaisut.

Töölössä on Mechelin-Pacius, Topelius, Töölönkatu ja Mansku. Mun mielestä pitää valita, millä kadulla on mitäkin, vaikka se toisi mukanaan jotain huonoakin. Pääsääntöisesti se kuitenkin johtanee kaikkien kulkumuotojen sujuvoitumiseen.

Kuvaamasi Ruskeasuon vaihtoyhteys siirtyy tavallaan Kansaneläkelaitoksen ja Oopperan pysäkeille (olkoonkin että Manskulla rv- ja bussipysäkkien sijoitukset eivät tue vaihtamista kulkumuodosta toiseen, kun kävelymatkat ovat pitkät). Kelan pysäkiltä pääsee linjojen 3 ja 7 kyytiin Töölön sisäosiin ja Kamppiin, Oopperalta taas linjan 8 kyytiin.

Turunväylän busseilta, jos ne siirretään Mechelininkadulle, pääsee Topeliuksenkadulle vaihtamalla ratikkaan Paciuksenkadun pysäkeillä.

Tämä tietysti lisää vaihtoja, mutta selvittämättä on, kuinka paljon.

Lisätään sitten muutoksiin 3xx-seutulinjojen aikataulujen tahdistus keskenään runko-osuudella Vihdintietä pitkin. Tämän ei pitäisi tarvita kuin ajantasauspysäkkejä liittyvien linjojen ensimmäiselle Vihdintien pysäkille.

Ihanteellisesti numeroita voisi vielä rukata niin, että tahdistetuista seutulinjoista muodostuu esim. 36x-sarja ja ulkopuolelle jäävät seutulinjat siirretään 36x-sarjasta pois.

Nämä molemmat ajatukset kuulostavat minusta fiksuilta. 300-linjojen tahdistus, jos sellaista ei nyt ole, pitäisi tietysti tehdä jo heti huomenna...

45 on tihein Vihdintieltä Kamppiin kulkeva yhteys, ilman sitä Kamppiin matkustajille vuoroväli olisi pahimmillaan kaksi tuntia ja vuorot epätasaiset ja vähemmän tarkasti aikataulujen mukaan saapuvia U-linjoja.

Tämä ei ole mikään ongelma, kun yhteys Elielinaukiolle toimii. Eihän meillä nytkään tarjota kauimmaisista esikaupungeista useita eri keskustayhteyksiä, noin pääsääntöisesti. Eli Kamppiin menevät kävelevät Elieliltä tai vaihtavat matkan varrella Kamppiin menevään toiseen linjaan.

Esimerkiksi Munkkiniemestä, joka on kantakaupungin reuna-aluetta, ei ole suoraa yhteyttä Kamppiin. Tai Munkan reunalta on, mutta ei ydinalueelta. Ei sekään mitään haittaa – menen nelosella Lasipalatsille ja kävelen. Jos 3T sattuu Oopperalla sopivasti kohdalle, vaihdan siihen.

Sinänsä kyllä ymmärrän tuon pointin siinä mielessä, että nyt Vihdintieltä on yhteydet sekä Kamppiin että Elielille, eli se on ikään kuin saavutettu etu, josta pitää luopua. Sama juttu kuin Pajamäessä.
 
Nämä molemmat ajatukset kuulostavat minusta fiksuilta. 300-linjojen tahdistus, jos sellaista ei nyt ole, pitäisi tietysti tehdä jo heti huomenna...

300-sarjan seutulinjat on tahdistettu keskenään, päiväsaikaan vuoroväli on noin 5 - 10 minuuttia ja hiljaiseen aikaan 15 minuuttia.

Esimerkiksi Munkkiniemestä, joka on kantakaupungin reuna-aluetta, ei ole suoraa yhteyttä Kamppiin. Tai Munkan reunalta on, mutta ei ydinalueelta. Ei sekään mitään haittaa – menen nelosella Lasipalatsille ja kävelen. Jos 3T sattuu Oopperalla sopivasti kohdalle, vaihdan siihen.

Lasipalatsin pysäkiltä on Kampin keskukseen parinsadan metrin kävelymatka mikä on olennaisesti lyhyempi kuin Elielinaukiolta. 300-sarjan seutubussit voi aivan hyvin ohjata länsimetron valmistuttua Kampin terminaaliin, koska ensisijainen keskustayhteys Länsi-Vantaalta on juna.
 
Aivan hyvin voisi siirtää jonkun 300-sarjasta ajamaan Malminkartanon juna-aseman kautta ja sieltä sitten Elielille. Silloin se korvaisi hyvin 45:n.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
300-sarjan seutubussit voi aivan hyvin ohjata länsimetron valmistuttua Kampin terminaaliin, koska ensisijainen keskustayhteys Länsi-Vantaalta on juna.

Itse asiassa 300-sarja on se, jonka jättäisin mieluiten Elielille, koska 200- ja 400-sarjan suunnilta juna on vielä päällekkäisempi. Mutta selkein on ehkä tilanne, jossa Elielille kulkee vain kaupungin sisäisiä linjoja ja Kamppiin vain seutulinjoja.

Eikös muuten Elielille kulje nykyisin sellaisia linjoja, joiden päätepysäkki ennen oli Linja-autoasemalla, siis siinä Kampin kentällä? Niin että ei se mikään mahdottomuus ole siirrellä näitä keskustan terminaalista toiseen.
 
Aivan hyvin voisi siirtää jonkun 300-sarjasta ajamaan Malminkartanon juna-aseman kautta ja sieltä sitten Elielille. Silloin se korvaisi hyvin 45:n.
Ei korvaisi Töölön tulli-Kamppi-väliä, emmekä oleta että keskivertomatkustaja jaksaa vaihtaa 10-30 min välein kulkevaan 39:iin näissä arktisissa olosuhteissamme.

300-sarjalaisista tiheimmin kulkeva 363 kulkee 15-40 minuutin välein, vain hieman harvemmin kuin 45. Sen muuttaminen 45:n reitille Malminkartanon lisäksi Töölön tullista etelään päin voisi toimia, Elielinaukiolle kulkisi silti linjoja 10-20 min. välein.
 
Takaisin
Ylös