Joitakin kertoja olen linjalla matkustanut ja ruuhka-aikaan on täyttä - istumapaikat loppu. Viikonloppuisin on sitten väljenpää. 45 on tihein Vihdintieltä Kamppiin kulkeva yhteys, ilman sitä Kamppiin matkustajille vuoroväli olisi pahimmillaan kaksi tuntia ja vuorot epätasaiset ja vähemmän tarkasti aikataulujen mukaan saapuvia U-linjoja.
Suurin osa 45:n matkustajista tulee kyytiin kuitenkin jo Malminkartanosta joka on linjan varsinainen palvelualue. Vihdintietä ajavat tällä hetkellä myös seutulinjat 315,324,339(U),345,346(U)362 ja 363, lisäksi ruuhka-aikaan linjat 321,361 ja 364. Kehäradan valmistuttua lakkautetaan linjat 361 ja 364, linjat 362 ja 363 siirretään kulkemaan Konalantien ja Pitäjänmäentien kautta, Vihdintielle siis jäävät linjat 315,321,324 ja 363A-vuorot sekä Kamppiin päättyvät U-linjat 339 ja 346. Linjoja 315 ja 324 ajetaan 30 min välein, jolloin yhteisellä osuudella Elielinaukio - Vihdintie olisi 15 min vuoroväli, lisänä vielä harvemmin kulkevat U-linjat 339 ja 346 Kamppiin sekä 363A tunnin välein Elielille, Ruuhka-aikaan tarjonta Vihdintiellä olisi tätä tiheämpää kun linjaa 315 ajetaan 10 - 20 min välein ja 339 n. 30 min välein.
Mielestäni olisi aivan sama ajetaanko 45:sta jatkossa suoraan Vihdintietä vai Konalan ja Pitäjänmäen kautta, tätä tärkeämpänä pitäisin jatkossa yhteyttä Ruskeasuolta Töölön suuntaan. Nythän on kaavailtu että jos ja kun Munkkivuoren ratikka toteutetaan, niin nykyiset Töölön kautta Kamppiin kulkevat linjat 39 ja 45 siirrettäisiin ajamaan Manskua Elielille. Tämä olisi suuri heikennys Töölön suuntaan matkustaville sillä nykyään Ruskeasuon ja Tilkan pysäkit ovat hyvin monelle vaihtopysäkkejä Töölön kautta Kamppiin meneville linjoille. Kyllä jatkossakin yksi linja pitäisi jäädä kulkemaan Töölön kautta jotta tämä yhteys säilyisi. Tulevaisuudessa linjojen 39,41 ja 45 reitit voisivat mennä niin että linjoilla 39 ja 45 olisi yhteinen osuus välillä Konalantie - Pitäjänmäentie, Malminkartanossa linjat ajaisivat nykyisiä reittejään, keskustaan 39 ajaisi Huopalahdentien ja Paciuksenkadun kautta korvaten näin linjan 14 poistumista tuolla suunnalla, loppumatka sitten Manskua Elielille. Linja 45 puolestaan ajaisi Pitäjänmäestä nykyistä reittiään Töölön kautta Kamppiin.
Linjat 40 ja 41 voitaisiin yhdistää yhdeksi linjaksi joka ajaisi nykyistä 41:n reittiä Pelimannintieltä Haagan torille ja tästä 40:n reittiä Elielille, yhteys Pohj.Haagan asemalta Näyttelijäntielle olisi edelleen olemassa linjalla 51 ja Tunnelitielle jäisi 52. Jos Tunnelitieltä halutaan säilyttää myös suora keskustayhteys niin silloin tällä uudella linjalla voisi olla K-vuoroja jotka ajaisivat Tunnelitien kautta, perusvuorot ajaisivat Huopalahden aseman kautta.
Plussia ja miinuksia:
+ Yhteys Mannerheimintieltä Töölöön ja Kamppiin säilyisi
+ Päällekkäinen reitti linjoilla 39 ja 45 poistuisi välillä Kamppi - Pitäjänmäki
+ nykyistä tiheämpi vuoroväli osuudella Pitäjänmäki - Konala
- Vihdintien tarjonta vähentyisi mutta pysyisi silti kohtuullisena
- Yhteydet Kampista ja Töölöstä Haagaan ja Kannelmäkeen muuttuvat vaihdollisiksi.
Viimeksi muokannut moderaattori: