Nykyisessä tilanteessa alihankinnan mittava laajentaminen vaikuttaa perustellulta. Jos hevosmiesten tiedot pitävät paikkansa, niin 300- ja 400-sarjan linjatkin siirtyisivät Helbiltä alihankintaan. Tuskin tilaajalla on erityisesti asiaa vastaan, kun vertaa, mitä Hesarissa 15.8.08 on mainittu: "Järviluoman mukaan YTV seuraa tilannetta, ja jos Helsingin Bussiliikenteen lupaamaan syyskuun alkuun mennessä ei tapahdu muutosta parempaan, voidaan YTV:llä harkita jopa sopimuksen purkua."
Nykyisessä tilanteessa Helbin hinnat ovat alihintaisia, koska tappiota tulee rankasti. Toisaalta on muistettava, että palvelulinjojen tarjoukset on jätetty edellisen toimistusjohtajan aikaan. Helb hävisi 14 auton liikenteen ja säilytti 5 auton liikenteen. Häviö oli siis merkittävä. Palvelulinjat ovat tosin marginaalista verrattuna muuhun liikenteeseen.
Toinen kysymys on toki, että milloin tarjous on alihintainen? Olettaisin, että kaikilla liikennöitsijöillä ovat varsinaiset liikenteestä aiheutuvat linjatunti-, -km- ja autopäiväkulut varsin vakioita. Näihin lisätään muut kulut ja summaksi saadaan tarjouksessa ilmoitettavat hinnat. Muissa kuluissa on yrityskohtaisia eroja. Olettamukseni on, että kukaan ei tarjoa liikennettä alle liikenteestä aiheutuvien kulujen. Tarjouksen jättämisen jälkeen esimerkiksi sairauslomien määrät ja kuljettajatilanteesta aiheutuvat mahdolliset ylityökorvaukset ovat myös muuttuva tekijä. Jos nämä osaa ennustaa oikein, tarjous on kannattava. Tietysti on niinkin, että hyvin hoidetussa yrityksessä sairaslomien määrä on vähäisempi. Jossain määrin lienee jokaisen tunnustettava, että sunnuntaisin ei ole mielellään sairas.
Toisen yrityksen johto on toki ymmärtänyt, että taukoja vähentämällä saa supistettua kustannuksia. Oma väitteeni havaintojen pohjalta on, että Concordia ajaa liityntälinjoja Itä-Helsingissä yhdellä autolla vähemmän kuin tilaaja on autoja laskenut tarvittavan. Kun automäärä on 24, niin yhden auton poistamisella saa automäärässä vähän yli 10 prosentin säästön. Taukojen yhteispituus voi olla yhtä pitkä kuin Helbilläkin, mutta ne on keskitetty ruuhkien ulkopuolelle, jolloin säästöä saadaan automäärässä.