Hakaniemen varayhteys

Linjojen 4 ja 10 ajaminen linjojen 3 ja 7 kanssa päällekkäin ei ole minusta perusteltua, jos linjat 4 ja 10 ajavat Hakaniemeen. Linjat 3 ja 10 on reitiltään täysin päällekkäiset Hakaniemen ja Kuusitien silmukan välillä ja linjat 3, 4 ja 10 Hakaniemen ja Töölön tullin välillä tuossa skenaariossa, eivätkä linjat tarjoa yhteyttä keskustaan, vaan kyseessä on selkeästi sekundaarinen yhteys. Lisäksi seiskakin kulkee Hakaniemen ja Töölön tullin välillä. Rajallinen budjetti on paljon järkevämpää käyttää johonkin muuhun kuin raitiovaunuralliin Hakaniemen ja Töölön tullin välillä.
Nojuu, tuo on totta. Ajatus olikin, että muut linjat poistuisivat Hakaniemestä tuossa skenaariossa.

Joka tapauksessa oli skenaario mikä hyvänsä, tulee Helsinginkadulle ylitarjontaa ja suorastaan ruuhkaa, joten linjojen katkaisut joko itäiseen tai läntiseen kantakaupunkiin on tarpeen. Ne linjat, jotka Helsinginkadulle otetaan, tulee jatkaa pitkälle, jotta maksimaalinen hyöty pullonkaulasta saadaan.


Yksi vaihtoehto, yksinkertaisimpia, olisi myös ehkä, että 3 ja 7 jäisivät itäiseen kantakaupunkiin ja niiden numerot vaihtuisivat Kallion virastotalolla. Sitten 4 ja 10 ajaisivat kuten nykyisinkin + kierto Alppilan kautta. 1, 2, 6, 8 ja 9 kulkisivat myös Helsinginkadulla, joka voi olla enemmän kuin mitä kapasiteetti kestää. No tuosta voisi vähentää linjoja. 6:n voisi päättää linjoille (vaatisi 3:n ja 7:n ajantasauksen Karhupuistoon pois tieltä) ja ajaisi linjoilta Hämeentielle + oma reitti Arabiaan. Silti tuo Helsinginkatu on hyvin kuormitettu vaihtoehdossa.

Toki tässä miettimättä täysin mitä tapahtuu toisella puolella, Kruunuhaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Linjojen 4 ja 10 ajaminen linjojen 3 ja 7 kanssa päällekkäin ei ole minusta perusteltua, jos linjat 4 ja 10 ajavat Hakaniemeen. Linjat 3 ja 10 on reitiltään täysin päällekkäiset Hakaniemen ja Kuusitien silmukan välillä ja linjat 3, 4 ja 10 Hakaniemen ja Töölön tullin välillä tuossa skenaariossa, eivätkä linjat tarjoa yhteyttä keskustaan, vaan kyseessä on selkeästi sekundaarinen yhteys. Lisäksi seiskakin kulkee Hakaniemen ja Töölön tullin välillä. Rajallinen budjetti on paljon järkevämpää käyttää johonkin muuhun kuin raitiovaunuralliin Hakaniemen ja Töölön tullin välillä.

4 ja 10 eivät siis ole kiertämässä Hakaniemen kautta tai päättymässä sinne, vaan näillä näkymin syykuussa alkavassa Mannerheimintien kakkosvaiheessa Oopperan risteys sekä Oopperan ja Lasipalatsin väli ovat jo käytössä. 4 ja 10 pystyvät siis kulkemaan Alppilasta Helsinginkatua varsinaiselle reitilleen, vaikkei se kovin nopea keskustayhteys olekkaan kierroksen takia.
 
Itse mietin, että onko tuolloin kuinka pitkälle järkevää nojata normaaleihin linjoihin. Tutut numerot voivat toki jonkin verran selkeyttää asioita matkustajille, mutta linjastoa voi olla aika vaikea saada mielekkääksi tai ainakaan järkeväksi, jos pyrkii maksimoimaan linjojen kulkua normaaleilla väleillään.
 
4 ja 10 eivät siis ole kiertämässä Hakaniemen kautta tai päättymässä sinne, vaan näillä näkymin syykuussa alkavassa Mannerheimintien kakkosvaiheessa Oopperan risteys sekä Oopperan ja Lasipalatsin väli ovat jo käytössä. 4 ja 10 pystyvät siis kulkemaan Alppilasta Helsinginkatua varsinaiselle reitilleen, vaikkei se kovin nopea keskustayhteys olekkaan kierroksen takia.
Tätä, kun ajattelen niin 4 ja 10 ovat pitkähköt ja päällekkäiset. Lisäksi etenkin 10:n reitillä on linja-autoyhteydet suurimmalle osalle varsinaista reittiä. 10:n ajaminen Pohjois- ja Etelä-Mannerheimintien osuuksien välillä kiertäen Alppilan kautta voi olla kyseenalainen. Monet varmaan valitsevat suoraan kulkevan linja-auton. Esim runkolinjat 200 ja 40 ovat päällekkäiset monelta osin alkuperäisen reitin kanssa.
 
Tätä, kun ajattelen niin 4 ja 10 ovat pitkähköt ja päällekkäiset. Lisäksi etenkin 10:n reitillä on linja-autoyhteydet suurimmalle osalle varsinaista reittiä. 10:n ajaminen Pohjois- ja Etelä-Mannerheimintien osuuksien välillä kiertäen Alppilan kautta voi olla kyseenalainen. Monet varmaan valitsevat suoraan kulkevan linja-auton. Esim runkolinjat 200 ja 40 ovat päällekkäiset monelta osin alkuperäisen reitin kanssa.
HSL:n liikennöintisuunnitelmassa 2024-2025 mainitaan, että kun Mannerheimintien remontti siirtyy välille Ooppera-Nordenskjöldinkatu, katkaistaan 10 Töölön hallille ja vain 4 kiertää Alppilan kautta - tai tarkalleen ottaen: tällaiseen varaudutaan. Tällöin tosiaan Mannerheimintie on käytössä Lasipalatsin ja Oopperan välillä. Mutta tämä ei liity toki varsinaisesti tähän ketjuun. Sen sijaan se liittyy, että samaisen suunnitelman mukaan Siltasaarentien katkon vaikutukset raitiotieliikenteeseen tarkentuvat vielä, mutta katko ajoittuisi keväälle 2025.

Tulkitsenko siis oikein, että tämä varayhteys on kokonaan kaksisuuntainen silmukka Hämeentie-Siltasaarenkatu-Toinen linja? Eli vähän kuin entinen Arenatalon lenkki, mutta sillä erotuksella, että mahdollistaa käännöt Hämeentien suunnasta saavuttaessa? Siellähän on edelleen Toisella linjalla kiskot paikallaan (yhteen suuntaan), vaikka yhteys Hämeentielle on katkaistu ja ajo Siltasaarenkadulta Toiselle linjalle estetty.
Käytän samalla mahdollisuuden korjata itseäni, sillä ilmeisesti tulkitsin aiempaa keskustelua virheellisesti. Nähtävästi tämä varayhteys tarkoittaakin ainoastaan uutta kaksisuuntaista kääntymismahdollisuutta Hämeentieltä Siltasaarenkadulle ja toiseen suuntaan. Areenatalon kiertävää lenkkiä ei siis olla palauttamassa, kuten virheellisesti ensin tulkitsin.

Osaako joku muuten kertoa, mitä töitä Siltasaarenkadulla tullaan tekemään tämän katkon aikana (joka ajoittuisi ilmeisesti keväälle 2025), ja miksi nämä edellyttävät liikenteen katkaisua? Parannetaanko esimerkiksi raitiotiekaistoja ja/tai erottelua?
 
Osaako joku muuten kertoa, mitä töitä Siltasaarenkadulla tullaan tekemään tämän katkon aikana (joka ajoittuisi ilmeisesti keväälle 2025), ja miksi nämä edellyttävät liikenteen katkaisua? Parannetaanko esimerkiksi raitiotiekaistoja ja/tai erottelua?
Ketjun alussa linkitetyssä artikkelissa on tällainen pätkä:

Siltasaarenkadun remontti etenee

Siltasaarenkadun alle asennettavien uusien putkien ja kaapeleiden asennukset saadaan pääpiirteissään valmiiksi jo tämän vuoden aikana. Tällä hetkellä ollaan töissä kadun itäreunassa, ja kesän aikana siirrytään länsireunalle. Metallitaloa reunustava tukimuuri puretaan, ja tilalle rakennetaan uusi.

Vuoden 2025 keväällä Siltasaarenkadulle tulee raitiovaunuliikenteen katko, jonka aikana remontoidaan radan osuus.
Oletettavasti samalla rakennetaan esimerkiksi kääntyvät kiskot etelästä Hakaniemenrantaan ynnä muuta.
 
Viimeksi muokattu:
4 ja 10 eivät siis ole kiertämässä Hakaniemen kautta tai päättymässä sinne, vaan näillä näkymin syykuussa alkavassa Mannerheimintien kakkosvaiheessa Oopperan risteys sekä Oopperan ja Lasipalatsin väli ovat jo käytössä. 4 ja 10 pystyvät siis kulkemaan Alppilasta Helsinginkatua varsinaiselle reitilleen, vaikkei se kovin nopea keskustayhteys olekkaan kierroksen takia.

No mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. :D Kuka haluaa joutua 11 minuutin sakkokierrokselle, kun samaa väliä kulkee suoraan meneviä busseja?

Rajallisen budjetin rajoissa tarkoituksenmukaisin vaihtoehto on, että Munkkiniemi ja Pikku-Huopalahti yksinkertaisesti jäävät vaille raideliikennettä Mannerheimintien peruskorjauksen II vaiheen ajaksi. Rahat kannattaa käyttää johonkin muuhun.

Jos noihin on pakko ajaa liikennettä, tarkoituksenmukaisempi vaihtoehto olisi tuolloin, että 3 jatkettaisiin linjan 10 päätepysäkille, 7 jatkettaisiin linjan 4 päätepysäkille ja linjoja 4 ja 10 ei ajettaisi. Tuolloin sekä Munkkiniemeen ja Pikku-Huopalahteen veisi linja, joka vie johonkin melko suoraviivaisesti ja jolla on selkeä ankkuripiste eli Hakaniemi linjalla 3 ja Pasila ja Kurvi linjalla 7.
 
Oletettavasti samalla rakennetaan esimerkiksi kääntyvät kiskot etelästä Hakaniemenrantaan ynnä muuta.
Tähän voin vielä jatkaa:

Katko kestää siis useamman kuukauden, ei kestä vain kevättä, vaan todennäköisesti syksyyn asti. Sen aikana rakennetaan tosiaan nuo uudet kiskot ja revitään nykyiset noin välillä Hakaniemi-Pitkäsilta. Lisäksi rakennetaan mm. vaihde Kruunusiltojen liitokseen nykyverkkoon ja ajolangat jouduttanee pitkälti uusimaan, koska kiskojen sijainti poikkeaa nykyisestä jonkin verran. Lisäksi on useampi putkilinja, jotka uusitaan tuolla välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tulkitsenko siis oikein, että tämä varayhteys on kokonaan kaksisuuntainen silmukka Hämeentie-Siltasaarenkatu-Toinen linja?
Ei. Vaan kaksisuuntainen ratayhteys Hämeentieltä Siltasaarenkadulle pohjoiseen, jolloin voidaan siis ajaa vaikka Arabiasta Hämeentietä Diakonissalaitokselle taikka kutosen Hakaniemeen Hämeentietä saapuvat vuorot voi muuttua ysiksi ja jatkaa Hakaniemestä Porthaninkatua ylös.

Toisella linjalla Arena-talon takana ei ole enää rataa. Tai olisko siellä kiskot vielä, mutta vaihdeyhteydet on purettu eikä niitä palauteta.

Tähän voin vielä jatkaa:

Katko kestää siis useamman kuukauden, ei kestä vain kevättä, vaan todennäköisesti syksyyn asti. Sen aikana rakennetaan tosiaan nuo uudet kiskot ja revitään nykyiset noin välillä Hakaniemi-Pitkäsilta. Lisäksi rakennetaan mm. vaihde Kruunusiltojen liitokseen nykyverkkoon ja ajolangat jouduttanee pitkälti uusimaan, koska kiskojen sijainti poikkeaa nykyisestä jonkin verran. Lisäksi on useampi putkilinja, jotka uusitaan tuolla välillä.
Ja tuleeko sinne nyt myös kolmas raide eli ryhmitysraide Siltasaarenkadulle niille vaunuille, jotka jatkavat oikealle Hakaniemenrantaan kohti Laajasaloa? Sellainen oli liikennesuunnitelmiin piirretty, mutta siitä on jo vuosia, enkä tiedä tuoreinta tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei. Vaan kaksisuuntainen ratayhteys Hämeentieltä Siltasaarenkadulle pohjoiseen, jolloin voidaan siis ajaa vaikka Arabiasta Hämeentietä Diakonissalaitokselle taikka kutosen Hakaniemeen Hämeentietä saapuvat vuorot voi muuttua ysiksi ja jatkaa Hakaniemestä Porthaninkatua ylös.

Toisella linjalla Arena-talon takana ei ole enää rataa. Tai olisko siellä kiskot vielä, mutta vaihdeyhteydet on purettu eikä niitä palauteta.
Kiitos tarkennuksista! Olinkin myöhemmässä viestissäni korjannut tuon alkuperäisen väärinymmärrykseni, mutta hyvä, että tuli vielä varmistus.

Arena-talon takana on tosiaan kiskot edelleen. Vaihteet Siltasaarenkadun/Porthaninkadun päässä on niin ikään edelleen maassa mutta tosiaan käytöstä poistettuina (ainakin ristikot "hitsattu umpeen").
 
Ja tuleeko sinne nyt myös kolmas raide eli ryhmitysraide Siltasaarenkadulle niille vaunuille, jotka jatkavat oikealle Hakaniemenrantaan kohti Laajasaloa? Sellainen oli liikennesuunnitelmiin piirretty, mutta siitä on jo vuosia, enkä tiedä tuoreinta tilannetta.
Valo-ohjaus noin vilkkaassa (raitiovaunuliikenteen kannalta) paikassa olisi hankala järjestää hyvin, ilman lisäraidetta. Jos lisäraidetta ei olisi, jäisi Laajasaloon menevä raitiovaunu aina tukkeeksi suoraan jatkaville, joille voidaan antaa "vihreä" aina pääsuunnan mukana.
Laajasaloon kääntyvä vaatii oman vaiheensa tai vähintäänkin sivusuunnan kanssa saman vaiheen (tällöin pitäisi suojatien, joka sijaitsee risteyksen etelä laidalla, olla eriaikainen sivusuunnan kanssa). Tuo vaihe ei luontevasti ihan mihin koloon vaan voisi tulla, ilman, että katkaisi vihreää aaltoa Siltasaarenkadun autoilta ja busseilta.
 
Viimeksi muokattu:
Hesari uutisoi Hakaniemen ratikkakatkosta, ja ilmeisesti suunnitelma varayhteydelle onkin nyt suoraan Hämeentieltä Toiselle linjalle, ei siis Arenan talon eteläpuolelta kuten tässä ketjussa on aiemmin kerrottu.

Screenshot 2024-10-07 at 21.36.07.png
 
Ainakin Linjojen silmukan koko on väärin, Ensi linjalta käännytään takaisin Toiselle linjalle Castreninkatua eikä Wallininkatua, kuten kuvassa.
 
Kuvaa korjattu, nyt mennään Arena-talon ympäri. Leipätekstissä käännytään Hämeentieltä Toiselle linjalle, joten kuva ja artikkeli ovat epäsynkassa nyt. Linjojen silmukka yhä Wallininkadulla, mutta ehkä se ei ole niin justiinsa.

Näyttökuva 2024-10-8 kello 11.16.45.png
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös