- Liittynyt
- 8 Lokakuu 2017
- Viestit
- 518
Nojuu, tuo on totta. Ajatus olikin, että muut linjat poistuisivat Hakaniemestä tuossa skenaariossa.Linjojen 4 ja 10 ajaminen linjojen 3 ja 7 kanssa päällekkäin ei ole minusta perusteltua, jos linjat 4 ja 10 ajavat Hakaniemeen. Linjat 3 ja 10 on reitiltään täysin päällekkäiset Hakaniemen ja Kuusitien silmukan välillä ja linjat 3, 4 ja 10 Hakaniemen ja Töölön tullin välillä tuossa skenaariossa, eivätkä linjat tarjoa yhteyttä keskustaan, vaan kyseessä on selkeästi sekundaarinen yhteys. Lisäksi seiskakin kulkee Hakaniemen ja Töölön tullin välillä. Rajallinen budjetti on paljon järkevämpää käyttää johonkin muuhun kuin raitiovaunuralliin Hakaniemen ja Töölön tullin välillä.
Joka tapauksessa oli skenaario mikä hyvänsä, tulee Helsinginkadulle ylitarjontaa ja suorastaan ruuhkaa, joten linjojen katkaisut joko itäiseen tai läntiseen kantakaupunkiin on tarpeen. Ne linjat, jotka Helsinginkadulle otetaan, tulee jatkaa pitkälle, jotta maksimaalinen hyöty pullonkaulasta saadaan.
Yksi vaihtoehto, yksinkertaisimpia, olisi myös ehkä, että 3 ja 7 jäisivät itäiseen kantakaupunkiin ja niiden numerot vaihtuisivat Kallion virastotalolla. Sitten 4 ja 10 ajaisivat kuten nykyisinkin + kierto Alppilan kautta. 1, 2, 6, 8 ja 9 kulkisivat myös Helsinginkadulla, joka voi olla enemmän kuin mitä kapasiteetti kestää. No tuosta voisi vähentää linjoja. 6:n voisi päättää linjoille (vaatisi 3:n ja 7:n ajantasauksen Karhupuistoon pois tieltä) ja ajaisi linjoilta Hämeentielle + oma reitti Arabiaan. Silti tuo Helsinginkatu on hyvin kuormitettu vaihtoehdossa.
Toki tässä miettimättä täysin mitä tapahtuu toisella puolella, Kruunuhaassa.
Viimeksi muokattu: