Halvin tapa kulkea

Jos se on niin mukavaa, miksi henkilöautoilijat pääsääntöisesti sitten ovat niin kovin aggressiivisia tuolla liikenteessä?

Määrittele pääsääntöisesti ja miksi rajaat "henkilöautoilijoihin"? Väitän, että Helsingissä vähintään yhdeksän kaistanvaihtoa kymmenestä onnistuu niin, että se kenen eteen on ajamassa, jättää tilaa, jos kaistaa vaihtava vain on tajunnut laittaa vilkun päälle. Yksi kymmenestä saattaa estää kaistanvaihdon ajamalla edessä olevan auton takapuskuriin kiinni. Enkä olisi yllättynyt, jos kyseessä olisi taksi tai bussi. Ammattiautoilijoista tuntuu löytyvän kaikista tiukimmin "omasta" tilastaan kiinni pitävät.

Toki liikenteessä näkee kaikenlaista käytöstä, itsekästä ja jopa aggressiivista, mutta niin näkee kaikkialla muuallakin elämässä. Miksi huonokäytöksiset ihmiset osaisivat käyttäytyä liikenteessä sen paremmin kuin ruokakaupassa?
 
Henkilöauton käytön hintaan olisi myös lasketava auton hankintahinta, mahdolliset lainan korkomenot, huollot, varaosat, renkaat, pysäköintikustannukset...ja kaikki muut menot polttoaineen hinnan lisäksi. Jos ei tarvitse omaa autoa ammatin tai asuinpaikan takia, ei pelkkien lomamatkojen takia kannata pitää autoa. Lisäksi omalla autolla yksikseen liikkuessa ei voi esimerkiksi lukea matkan aikana, vaan pitää keskittyä liikenteeseen.
Liikun kotimaassa vapaa-aikanani. Suunnittelen menemiseni ennekolta, seuraan aktiivisesti erilaisia tapahtumakalentereita. Voin käyttää hyväkseni VR'n ennakkolippua ja erikoistarjouksia, samoin on Matkahuollolla Ja Onnibus'lla erittäin hyviä tarjouksia.
Opiskeluaikanani sain kuulla dosentilta, että laske yhteen kaikki vuoden aikana joukkoliikenteen lippuihin käyttämäsi raha ja vertaa tätä summaa keskikokoisen henklöauton vakuutusmaksuun, tulet yllättymään. Pelkällä ensimmäisen vuoden vakuutusmaksun hinnalla sain Helsingin sisäisen vuosikortin, kaikki matkaliput muualla pääkaupunkiseudulla ja kauenpanakin oleviin käyntikohteisiin ja rahaa olisi jäänyt ylikin.
Omaa autoa ei minulla vieläkään ole, sen pitämien ei kannata. Paljon mieluummin istun junassa ai bussissa ja jätän ajamisen ammattilaiselle ja itse syvennyn hyvään kirjaan.
Matkustan mieluiten (lähi)päästöttömästi ainoastaan sähkön, toissijaisesti maakaasun voimin. Valitettavasti jopa mukamas-sivistyneellä ja monipuolisella HSL-alueellakin on hyvin hankalaa näin toimia ilman autoa - HSL:n korulauseet kun eivät vielä liikuta eteenpäin. Myös raideliikenteen ylivoimainen mukavuus- ja turvallisuustaso houkuttaisi, mutta se ei valitettavasti yletä moneenkaan kohteeseen. Esimerkiksi matkustamalla junalla joutuisin kävelemään 3 km/suunta opistoon joka arkipäivä. Pidän toki kävelystä, mutta en ole aamuvirkku eikä minulla ole siihen varata sitä 40 minuuttia suuntaansa pelkkiin kävelyosuuksiin - eikä sitten loka-marraskuussa se tuulinen, kylmä räntäloskakelikään kiinnosta. Tai sitten Jumboon meno ilman dieselin käryä - kävelyä koko matka tai sitten sähköjuna+maakaasubussi elikkä seutulippu + yli tunti aikaa kuluu - per suunta. Autolla 10 min, ilmaiseksi jos ei nyt renkaiden kulumista ala mittailemaan, pihasta pihaan ja maakaasubussiakin päästöttömämmin, siis toki vain jos autoilijoiden "auto on olemassa joka tapauksessa" logiikkaa saa käyttää.

Edelleen dieselbussit ovat vallassaan, vaikka dieselöljy on keuhkojen kannalta pahin mahdollinen seesteiseen kaupunkiympäristöön poltettava aine (toki EEV-päästönormit ovat askel kohti parempaa tulevaisuutta, myös energiakustannuksia ajatellen). Bussien on vieläpä veronmaksajien laskuun lähdettävä Rautatientorin tasosta, vaikka sieltä lähtisi raitsikkaa, vähän pitemmälle haluaville valtion rautateiden kiskokalustoa sekä maanalainen. Johdinautot torpataan, koska ne voitaisiin korvata raitiovaunuilla (milloinkas sitten esim. esitetyille linjoille h57, h66 ja Jokeri-2 tulee ratikat? Sivistyneitä veikkauksia?) tai sinänsä lupaavalta vaikuttavilla akkusähköbusseilla - siitä huolimatta, että HSL toteaa seuraavaa: "Kaikissa tutkituissa tapauksissa niveljohdinauto oli sekä kokonais- että km-kustannukseltaan dieselnivelbussia edullisempi." Äkkiseltään johdinautoinfran luulisi loppupeleissä, kaikki Helsingin bussilijat kattavalla verkolla tulevan halvemmaksi per bussi, kuin akustot joka autoon.
Kolme sanaa: minä, minä, minä. Suomalainen liikennekulttuuri on vain niin lähempänä neuvostoliittolaista kuin pohjoismaista vastaavaa.
Tästä olen samaa mieltä, jostain syystä olen nähnyt lyhyellä aikavälillä monen moista poukkoilijaa yksinomaan Helsingin keskustassa.
B) yritän jatkossa välttää "Kultaisen Linjan" matkapalveluja.
Enpä usko, että bussifirmojen välillä sinänsä on suuria eroja - vastaavanlaisia tilanteita tuntuu osuvan pitkällä matkalla vastaan tietyllä todennäköisyydellä yhtiöstä riippumatta. Lisäksi näitä riskiohittajia sun muita tuntuu olevan maantieliikenteessä vähintään yhtä suuri osuus myös henkilöauton kuljettajissa. Näiltä tilanteilta voi välttyä vaihtamalla kaikista turvallisimpaan liikennemuotoon - rautateille.
 
J-lu, liikennevälineen valinta on aina arvovalinta. Itse en koe yksityisautoa kätevänä. Oman auton kätevyys on mielestäni näennäistä.

Itsekin käyn uimassa, mieluiten Pihlajasaaressa, jonne ei edes ole maantietä, reittivene lähtee kotoa kätevän joukkoliikenne-/pyöräilymatkan päästä, tai Uimastadionilla, leneekö siellä edes pysälöintipaikkoja lähempänä kuin ratikkapysäkki.

Meitä on moneksi, me kaikki arvotamme eri asioita eri tavalla, olemme valmiita maksamaan ei asioista...
 
Juhannusta kävin viettämässä Haminassa. Jos olisin mennyt sinne bussilla olisi eläkeiläisalennettu lippu maksanut 22€ / suunta ja perillä olisi mennyt 30€ kahteen taksimatkaan, kun määräpääni on yli 3 kilometrin päässä Haminan bussiterminaalista ja olisihan liityntämatkoihin mennyt Hesan päässä vielä melkein 4€, kaikki tämä yhteensä jotain 78€. Menin kuitenkin henkilöautolla, bensaa kului 35€ edestä. Muita auton kuluja en alkanut laskemaan, suurin osa muista kuluista kuluu kuitenkin, vaikka auto ei liikkuisikaan. Omasta mielestäni säästin neljä kymppiä. Helsingin keskustassa jos lähden käymään Pihlajistosta käsin, niin sinne menen kyllä mieluummin bussilla, koska pysäköinnistä joutuu maksamaan ja silloin bussi tulee edullisemmaksi.
 
Juhannusta kävin viettämässä Haminassa. Jos olisin mennyt sinne bussilla olisi eläkeiläisalennettu lippu maksanut 22€ / suunta ja perillä olisi mennyt 30€ kahteen taksimatkaan, kun määräpääni on yli 3 kilometrin päässä Haminan bussiterminaalista ja olisihan liityntämatkoihin mennyt Hesan päässä vielä melkein 4€, kaikki tämä yhteensä jotain 78€. Menin kuitenkin henkilöautolla, bensaa kului 35€ edestä. Muita auton kuluja en alkanut laskemaan, suurin osa muista kuluista kuluu kuitenkin, vaikka auto ei liikkuisikaan. Omasta mielestäni säästin neljä kymppiä. Helsingin keskustassa jos lähden käymään Pihlajistosta käsin, niin sinne menen kyllä mieluummin bussilla, koska pysäköinnistä joutuu maksamaan ja silloin bussi tulee edullisemmaksi.

Pohjolan Liikenne on myynyt tänä kesänä verkkokaupassaan lippuja Helsingistä Kotkaan ja Haminaan 5 eurolla. Savonlinja-yhtiöiden vuoroille puolestaan saa vaihtelevan hintaisia tarjouslippuja Matkahuollon kautta. Juhannuksen ajan vilkkaimpiin vuoroihin tarjouslippuja ei toki ole ehkä ollut myynnissä tai ne ovat menneet hyvissä ajoin, mutta matkan ajankohdassa hieman joustamalla matkustaminen on voinut olla hyvinkin halpaa.
 
Pohjolan Liikenne on myynyt tänä kesänä verkkokaupassaan lippuja Helsingistä Kotkaan ja Haminaan 5 eurolla. Savonlinja-yhtiöiden vuoroille puolestaan saa vaihtelevan hintaisia tarjouslippuja Matkahuollon kautta. Juhannuksen ajan vilkkaimpiin vuoroihin tarjouslippuja ei toki ole ehkä ollut myynnissä tai ne ovat menneet hyvissä ajoin, mutta matkan ajankohdassa hieman joustamalla matkustaminen on voinut olla hyvinkin halpaa.

Ongelmana näissä eri yrityksien omissa verkkokaupoissa on se, että lipunhankinnasta ja hintojenvertailusta tulee turhan hankalaa kun pitää käydä monessa eri lippukaupassa. Lisäksi MH:n ja PL:n verkkokaupat tarjoavat samoille vuoroille hyvin erihintaisia lippuja, PL:n omassa kaupassa hinta voi olla 5€, kun taas MH myy samalle vuorolle lippua täyteen 31,50€ hintaan! Asiakkaan kannalta olisi parasta että KAIKKI aikataulut ja lippujenhinnat löytyisi keskitetysti yhdestä palvelusta. Olisi erittäin harmillista jos bussiliikenteen vapautuminen pirstoo nykyisen MH:n keskitetyn aikataulu -ja lipunmyyntipalvelun.
 
Hesa - Turku reitillä Matkahuolto myy kymmenellä eurolla lippuja samalle vuorolle jolle Pohjolan Liikenne myy viidellä eurolla. Luulen että PL:n ja MH:n lippukaupat eivät keskustele toistensa kanssa vaan kumpaankin on määritelty omat erilliset tarjoushinnat. Mutta kaikille vuoroille MH ei myy noita halpalippuja, lieneekö sitten että niitä saa vain Pohjolan Liikenteen vuoroille ja Vainion liput ovat kaikki normihintasia, pitäisi selata joskus niitä läpi.

Eli lienee kiinni siitä että onko linjaa ajava yhtiö antanut suostumuksen halvoille lipuille. Mutta tämä on ihan vain arvaus. Sitten lienee se että noita ale lippuja on vain rajoitettu määrä. Jos niitä ei löydy niin kaikki lienee jo myyty jos kyseessä on reitti jolle saa ale lippuja.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi erittäin harmillista jos bussiliikenteen vapautuminen pirstoo nykyisen MH:n keskitetyn aikataulu -ja lipunmyyntipalvelun.

Sen se ihan varmasti tekee. Ehkäpä sitten syntyy kokonaan uusia vertailusivustoja (vrt. lentolippujen tai hotellien vertailusivustot), jotka näyttävät kaikkien eri toimijoiden hinnat.
 
Sen se ihan varmasti tekee. Ehkäpä sitten syntyy kokonaan uusia vertailusivustoja (vrt. lentolippujen tai hotellien vertailusivustot), jotka näyttävät kaikkien eri toimijoiden hinnat.

Matkahuolto on kuitenkin jo valmiiksi erittäin hyvin tunnettu brändi, joten tuntuisi järkevältä kehittää mieluummin sitä kuin perustaa täysin uusia vertailusivuja. Löytyykö muuten vaikkapa euroopasta ebookers tyylistä palvelua joissa voi vertailla nimenomaan bussilippujen hintoja, vai onko nuo sivustot yleensä lentojen ja hotellien hintavertailua varten?
 
Pelkkä kuulopuhe, mutta sen perusteella: olisi Jyväskylän lähiliikenne jonkin verran kalliimpaa kuin vastaava on Oulussa tätä nykyä. Seutulipun hinta ylittäisi maagisen rajan, 80€. Tietääkseni Ouluseudun seutukuntalippu kustantaisi tätä nykyä 75€. Korotusta tuli kesäkuun alussa -13 2€.
 
Seutulipun hinta ylittäisi maagisen rajan, 80€. Tietääkseni Ouluseudun seutukuntalippu kustantaisi tätä nykyä 75€.

Mun mielestä 80€ hintainen seutulippu on vielä varsin kohtuullinen. HSL-alueen seutulippu kustantaa 92,10€.
 
Hinnan lisäksi myös matkustuksen mukavuus tulisi ottaa vertailuun. Alla plussat ja miinukset jotka tulee nyt minulle mieleen. Lista on varmasti vajaa ja lisää kohtia saa ehdottaa. Jokunen voi olla väärässä kohtaa tai sekaisin muuten, mutta koitin katsoa ettei olisi.

Juna (kaukoliikenne):

+ Mahdollisuus jaloitella
+ Ei juutu ruuhkiin tai joudu kiertoreiteille
+ Kulkee tasaisesti ja on hiljainen
+ Ilmastointi ja lämmitys toimii ja on tasalaatuista
+ Reitistä ja ajankohdasta riippuen halvempia lippuja tarjolla
+ Varattu istumapaikka
+ Mahdollisuus ostaa lippu netistä, automaatista tai asemalta sekä junasta (onko junasta ostetut liput samanhintaisia, sitä en muista nyt)
+ WC eessä käynti helppoa.

- Myöhästyminen yleistä
- Poikki olevat rataosuudet pakottavat bussin kyytiin osaksi matkaa tai koko matkaksi
- Reitistä ja ajankohdasta riippuen kalliit liput


Bussi (Kaukoliikenne):

+ Useita mahdollisia pysähdyspaikkoja ja kyytiin nousu paikkoja
+ Mahdollisuus nähdä maisemia paremmin kuin junasta
+ Paljon halpoja lippuja yhtiöstä ja ajankohdasta riippuen
+ Yhtiöstä ja autosta riippuen hyvät jalkatilat, informaatio näyttöjä, lehtiä, mahdollisuus ostaa syötävää bussissa
+ Bussilla pääsee moneen paikkaan mihin ei pääse junalla
+ Lippuja saa netistä, asemilta ja bussista

- Yhtiöstä ja autoista riippuen ahtaat jalkatilat
- Ei lipunmyynti automaattia
- Ilmastointi on harvoin tasalaatuista vaan saattaa puhaltaa osan bussista kylmäksi ja toinen osa on hiostava. Joskus ei toimi ollenkaan tai heikosti
- WC ahdas ja bussin heilunnta tekee vielä ahtaaman oloiseksi. Talvella ajoittain jäässä. Ahtaassa ovikuilussa jossain busseissa.
- Yhtiöstä ja ajankohdasta riippuen kalliit liput
- Kulkee harvoin tasaisesti, keinuttaa silloin tällöin

Tästä voisi kehittää pisteytys järjestelmän jossa ensin kerätään hinnat ja annetaan niistä pistemäärä jonka jälkeen katsotaan nämä listat ja lisätään tai vähennetään pisteitä sen mukaan kummassa enenmmän + ja - kohtia. Hinta pisteytys voisi mennä sitten että että ensimmäinen 10€ pudottaa pisteen toinen 10€ kaksi pistettä jne. 30€ lippu pudottaa jo kolme pistettä, jos on tarjouslippu niin yksi piste lisää pohjalle, muuten alussa vaikka 5 hinta pistettä joita sitten pudotetaan.
 
Joukkoliikenteen mukavuuksiin voidaan myös laskea se, että et ole sidottuna autoon. Junassa ja bussissa on mahdollisuus jalotella kesken matkan ja ensimmäisessä on usein vielä keskikaljakuppila. Voit käydä kaljalla jos huvittaa. Itse en ole kokenut kaipaavani autoa muuten kun raahateessani eräästä ruotsalaisesta tavaratalosta pahvilaatikkoon pakattuja palapelejä.
 
Äskeisen listan mukaan mahdollisuus ostaa syötävää bussista on vain bussissa. No joo, junassa ei ihan tarkkaen ottaen ole mahdollisuutta ostaa syötävää bussista, mutta kuuluisiko tuo mahdollisuus kuitenkin junankin listaan?
 
Takaisin
Ylös