Havainnot Nysse-liikenteestä, kevät 2022

Pirtil #16 linjalla 19 särettiin lätkämailalla etuovien jälkeen etupenkin edessä oleva lasi.
 
Havaintoja teknisistä vioista:

Eilen linjalla 6 autossa TKL #9, matka sujui aluksi ihan normaalisti, kunnes yhdessä kohtaa ohjaamossa alkoi jokin varoitusääni piippaamaan. Kuljettaja ajoi seuraavalle pysäkille, jossa odotti hetken ja ilmoitti sitten matkustajille, että auto jää siihen moottorivian vuoksi. Loppupäiväksi auto otettiinkin pois linjalta, mutta tänään on jo takaisin samalla linjalla. Ei siis kovin isosta viasta ollut kyse.

Tänään LL #77:ssä tuntui kuin moottorista olisi kaikki tehot menneet. Kiihdyttäminen sujui hyvin hitaasti, nollasta neljäänkymppiin kesti lähemmäs 30 sekuntia ja moottori piti kovaa mekkalaa, aivan kuin olisi pienimmällä vaihteella yrittänyt kiihdyttää aivan liian pitkään. Näin jälkikäteen kun miettii, niin ihan kuin moottori olisi ykkösvaihteella mennyt niin pitkään kuin pystyi ja sitten vaihtanut aivan liian aikaisin paljon suuremmalle vaihteelle, joka hidasti kiihdytystä entisestään, kovin paljoa yli neljänkympin tuntui olevan kovin vaikeaa päästä. Härmälän koulun pysäkiltä auto ei meinannut jaksaa ollenkaan lähteä liikkeelle, vaikka kohdassa on vain erittäin loiva nousu. Liukkaudestakaan ei ollut kyse. Silti auto on ollut koko päivän linjalla.

Itselläni tietämys moottoreista ja niiden vioista on täydellisen olematon, joten on mahdotonta edes arvailla mistä kummassakaan tapauksessa on ollut kyse. Ehkä joku muu osaa antaa valistuneempia arvauksia.


Vielä kunnon kalustohavaintokin: 24.2. linjalla 38 havaitsemani TKL #24 on käynyt neljä päivää myöhemmin katsastuksessa, joka on hylätty useiden vikojen vuoksi ja korjausta ei ole ilmeisesti luvassa. Siispä tuo 24.2. jäi kyseisen auton viimeiseksi linjallaolopäiväksi. Onpa se merkitty jo Bussikirjastossakin poistetuksi. Saman sarjan autoista #22 ja #23 minulla ei ole havaintoa.
 
Havaintoja teknisistä vioista:

Eilen linjalla 6 autossa TKL #9, matka sujui aluksi ihan normaalisti, kunnes yhdessä kohtaa ohjaamossa alkoi jokin varoitusääni piippaamaan. Kuljettaja ajoi seuraavalle pysäkille, jossa odotti hetken ja ilmoitti sitten matkustajille, että auto jää siihen moottorivian vuoksi. Loppupäiväksi auto otettiinkin pois linjalta, mutta tänään on jo takaisin samalla linjalla. Ei siis kovin isosta viasta ollut kyse.

Tänään LL #77:ssä tuntui kuin moottorista olisi kaikki tehot menneet. Kiihdyttäminen sujui hyvin hitaasti, nollasta neljäänkymppiin kesti lähemmäs 30 sekuntia ja moottori piti kovaa mekkalaa, aivan kuin olisi pienimmällä vaihteella yrittänyt kiihdyttää aivan liian pitkään. Näin jälkikäteen kun miettii, niin ihan kuin moottori olisi ykkösvaihteella mennyt niin pitkään kuin pystyi ja sitten vaihtanut aivan liian aikaisin paljon suuremmalle vaihteelle, joka hidasti kiihdytystä entisestään, kovin paljoa yli neljänkympin tuntui olevan kovin vaikeaa päästä. Härmälän koulun pysäkiltä auto ei meinannut jaksaa ollenkaan lähteä liikkeelle, vaikka kohdassa on vain erittäin loiva nousu. Liukkaudestakaan ei ollut kyse. Silti auto on ollut koko päivän linjalla.

Itselläni tietämys moottoreista ja niiden vioista on täydellisen olematon, joten on mahdotonta edes arvailla mistä kummassakaan tapauksessa on ollut kyse. Ehkä joku muu osaa antaa valistuneempia arvauksia.


Vielä kunnon kalustohavaintokin: 24.2. linjalla 38 havaitsemani TKL #24 on käynyt neljä päivää myöhemmin katsastuksessa, joka on hylätty useiden vikojen vuoksi ja korjausta ei ole ilmeisesti luvassa. Siispä tuo 24.2. jäi kyseisen auton viimeiseksi linjallaolopäiväksi. Onpa se merkitty jo Bussikirjastossakin poistetuksi. Saman sarjan autoista #22 ja #23 minulla ei ole havaintoa.
9 laturinhihnankiristin hajonnut, auto tosiaan ilmoittaa sitä kuskille moottorihäiriönä (myös) kun laturit ei pyöri ja moottori käy samalla. 77 ei mitään tietoa, mutta vaikuttaisi päästöhallintahäiriön aiheuttamalta tehonrajoitukselta. Euro6:ssa on kyllä varsin kova toi rajoitus. 22 on poistettu ja 23 on ajossa.
 
Liekö kellonsiirtoyöllä vaikutusta mutta PirTil #32 aikataukunäyttö pomppas näyttelemään linjalla 19 lukemia Keskustori 63 Min, Koskipuisto 64 Min ja Hervanta 99 Min. Näitä toki ihmeteltiin aikataulunäytöiltä vasta 18:10 jälkeen kun seuraava pysäkki olisi ollut Hämeenpuisto.
 
Vain ja ainoastaan avoimen datan lähteitä käyttäen on tänään 30.3. ollut ainakin seuraavat TKL:n autot linjalla.

#34, #36, #37, #45, #54, #55, #100, #101, #102, #104, #105, #106, #107, #108, #109, #110, #111, #112, #114, #116, #125, #126, #127 ja #130
Sikäli jos mitään poikkeuksia ei enää päivän aikana tapahdu, on kaikki (TKL:n) liikenne ajettu käytännössä teliautoilla, joista yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kaikki Volvoja. Solaris tuli iltapäivästä linjalle.

Erityisesti tarjontaa on ollut linjoilla 5, 6/45 ja 90, mutta myös linjoilla 8, 28 ja 86.
 
4.4.

Paunu #164 / 6
Paunu #171 / 6(+45)

TKL #37 on saanut ylleen Lähitapiola-mainokset, TKL #43 sen sijaan saanut Mehiläinen-teipit.
 
4.4.

Paunu #164 / 6
Paunu #171 / 6(+45)

TKL #37 on saanut ylleen Lähitapiola-mainokset, TKL #43 sen sijaan saanut Mehiläinen-teipit.
#45 oli vissiin jo mainittu, mutta myös #46 mainostaa jotakin, muistaakseni säästöpankkia.
 
9.4.

PTL #43 / 101

TKL #56 käänsi liian jyrkästi Pirkkalan pysäkiltä Haukiluomaan mennessään ja kolhi pahasti auton takaosan valotolppaan tänään yhden aikaan. Viimeinen sivuikkunakin taisi olla säpäleinä. Tuo auto vaihdettiin lopulta vasta viiden tunnin jälkeen autoon #86.

Lisäksi huomasin, että Paunu #143:n perä on töhritty aivan täysin graffitilla.
 
9.4.

PTL #43 / 101

TKL #56 käänsi liian jyrkästi Pirkkalan pysäkiltä Haukiluomaan mennessään ja kolhi pahasti auton takaosan valotolppaan tänään yhden aikaan. Viimeinen sivuikkunakin taisi olla säpäleinä. Tuo auto vaihdettiin lopulta vasta viiden tunnin jälkeen autoon #86.

Lisäksi huomasin, että Paunu #143:n perä on töhritty aivan täysin graffitilla.
Oli kyllä harvinaisen ruma piirustus, ei voi muuta sanoa. Kuvaa en ottanut, enkä jakaisi nettiin, ei ruokita hölmöjen vähä-älyisyyttä ilmaisella mainoksella.

Auto lähdössä Nekalaan putsattavaksi, jos jotakin positiivista tähän päivään, tuskin kelpaisi kyseinen "taideteos" museoon saati sisustustaululle.

Eilen yöllä klo 1.30 vuoro Paunulta, Kyöstiin #142 maksamaton asiakas juoksi avautuneesta keskiovesta sisään Keskustorilla, oli joku 14-vuotias, eikö mamma ole taaskaan antanut rahaa?

Autossa numero #141 oli klo 23 suuntaan Haukiluoma Kyöstiltä paljon klubeihin ja baareihin menijöitä.

Yksi mies jäi seisomaan Pirkka-olut kädessä ja sen verran pahalta näytti pystyssä pysyminen että yhdessä mutkassa meinasi kaatua takaovea kohti ihan kunnon vauhdeissa.

Auto oli miltei täysi, mutta hän ei tohtinut istahtaa siihen yhteen paikkaan, joka oli enää vapaa, koska oli kaverit toisaalla. Onneksi ei ole mennyt ovet rikki ja aivot asfaltille 60 kilometrin vauhdeissa. Voisi olla viimeinen kapakkareissu...

Ei viitsinyt puuttua teinin liputta matkustamiseen, ties mihin käsirysyyn nuokin nykyisin johtaa. Sairas maailma nykyään, kaikki ilmaiseksi mulle nyt! Jos ei ole omaa, teen mitä haluan!

Nuuskat ja vaikka mitä nykyteineillä taskussa. No, toivottavasti teini muisti edes kiittää, kun ei tarvinnut kävellä 5 km.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:24 ----------

Paunun autot 141-149, varsinkin takana paljon penkkejä, joissa penkin takaosa on halkeamilla.

FOi3Wx_XIAI7uSh.jpg

Kuva lainattu kuljettajalta Mats K.

Pitäisi varmaan laittaa noihin penkkeihin tablettitietokone ajankuluksi, mutta sekin varmaan tuhottaisiin tai varastettaisiin...

Autot ovat pian 10 vuotta kesäkuussa.

En ymmärrä miten joku voi rikkoa ne? Mitä se vaatii, onko tylsyyttä matkalla että pakko koskea johonkin? En nyt autoja yksilöi, mutta monissa nuo muoviosat on penkkien takaa vaihdettu vain että ne on taas hiuskarvahalkeamilla.

Myöhemmin niistä irtoaa yllättäen kermajuuston tai tiiliskiven kokoisia palasia. Minkälaisten penkkien pitää siis olla, että ne kestää Tampereella?

En ole koskaan ymmärtänyt tätä "katutaidetta", "penkkitaidetta" tai muuta taidetta. Suoranaista toisten omaisuuden rikkomista.

Sekin on silminpistävää katsoa Länsilinjojen vuoden 2020 busseja, voit varmasti nimetä muutaman, jotka täynnä taidetta nekin. Länsilinjat ei sitten putsaile niitä kovin aktiivisesti.

Penkkiongelmaa ei niissä kyllä ole, kun on järkevän mallinen ja luja penkki, myös takapuolelta.

Minusta maailma on sairas. Miksei voi olla bussissa ja nauttia matkasta rikkomatta tai tekemättä taidetta. Että ne roskat menisi roskakoriin, ettei tarvitsisi tulla siivoamaan penkkiriviään ensin.

Ei ne valvontakameratkaan tunnu auttavan, vaikka se olisi ihan tuossa yläpuolella, niin penkki on koristettu.

Pirtilin autot ne vaan ajaa lommoilla ja etuosa ties missä, mutta taas. Kaiken maailman harjoittelijat joskus niitä bussejakin ajaa. Tosin jotkut autot on lommoilla muillakin firmoilla.

Paunun autot sentään 10 vuotta, ei siinä muutama lommo haittaa, mutta että Pirtilin uusimmasta päästä?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös