Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
9 laturinhihnankiristin hajonnut, auto tosiaan ilmoittaa sitä kuskille moottorihäiriönä (myös) kun laturit ei pyöri ja moottori käy samalla. 77 ei mitään tietoa, mutta vaikuttaisi päästöhallintahäiriön aiheuttamalta tehonrajoitukselta. Euro6:ssa on kyllä varsin kova toi rajoitus. 22 on poistettu ja 23 on ajossa.Havaintoja teknisistä vioista:
Eilen linjalla 6 autossa TKL #9, matka sujui aluksi ihan normaalisti, kunnes yhdessä kohtaa ohjaamossa alkoi jokin varoitusääni piippaamaan. Kuljettaja ajoi seuraavalle pysäkille, jossa odotti hetken ja ilmoitti sitten matkustajille, että auto jää siihen moottorivian vuoksi. Loppupäiväksi auto otettiinkin pois linjalta, mutta tänään on jo takaisin samalla linjalla. Ei siis kovin isosta viasta ollut kyse.
Tänään LL #77:ssä tuntui kuin moottorista olisi kaikki tehot menneet. Kiihdyttäminen sujui hyvin hitaasti, nollasta neljäänkymppiin kesti lähemmäs 30 sekuntia ja moottori piti kovaa mekkalaa, aivan kuin olisi pienimmällä vaihteella yrittänyt kiihdyttää aivan liian pitkään. Näin jälkikäteen kun miettii, niin ihan kuin moottori olisi ykkösvaihteella mennyt niin pitkään kuin pystyi ja sitten vaihtanut aivan liian aikaisin paljon suuremmalle vaihteelle, joka hidasti kiihdytystä entisestään, kovin paljoa yli neljänkympin tuntui olevan kovin vaikeaa päästä. Härmälän koulun pysäkiltä auto ei meinannut jaksaa ollenkaan lähteä liikkeelle, vaikka kohdassa on vain erittäin loiva nousu. Liukkaudestakaan ei ollut kyse. Silti auto on ollut koko päivän linjalla.
Itselläni tietämys moottoreista ja niiden vioista on täydellisen olematon, joten on mahdotonta edes arvailla mistä kummassakaan tapauksessa on ollut kyse. Ehkä joku muu osaa antaa valistuneempia arvauksia.
Vielä kunnon kalustohavaintokin: 24.2. linjalla 38 havaitsemani TKL #24 on käynyt neljä päivää myöhemmin katsastuksessa, joka on hylätty useiden vikojen vuoksi ja korjausta ei ole ilmeisesti luvassa. Siispä tuo 24.2. jäi kyseisen auton viimeiseksi linjallaolopäiväksi. Onpa se merkitty jo Bussikirjastossakin poistetuksi. Saman sarjan autoista #22 ja #23 minulla ei ole havaintoa.
#45 oli vissiin jo mainittu, mutta myös #46 mainostaa jotakin, muistaakseni säästöpankkia.4.4.
Paunu #164 / 6
Paunu #171 / 6(+45)
TKL #37 on saanut ylleen Lähitapiola-mainokset, TKL #43 sen sijaan saanut Mehiläinen-teipit.
#45 oli vissiin jo mainittu, mutta myös #46 mainostaa jotakin, muistaakseni säästöpankkia.
Oli kyllä harvinaisen ruma piirustus, ei voi muuta sanoa. Kuvaa en ottanut, enkä jakaisi nettiin, ei ruokita hölmöjen vähä-älyisyyttä ilmaisella mainoksella.9.4.
PTL #43 / 101
TKL #56 käänsi liian jyrkästi Pirkkalan pysäkiltä Haukiluomaan mennessään ja kolhi pahasti auton takaosan valotolppaan tänään yhden aikaan. Viimeinen sivuikkunakin taisi olla säpäleinä. Tuo auto vaihdettiin lopulta vasta viiden tunnin jälkeen autoon #86.
Lisäksi huomasin, että Paunu #143:n perä on töhritty aivan täysin graffitilla.