Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

13.10 avoimesta datasta:

LL #113 / 29

Juuri kun pääsi ihmettelemästä että mihin on auto kadonnut, niin hetihän se on linjalla. Ehkä oli vain isompi huoltoprojekti, kun oli ainakin pari kuukautta kateissa. Jos siis kyseessä vielä on se VDL. ;)
 
14.10.

Paunu #165/90

- Linjalla 90 usein tullut havaittua 2 autoa peräkkäin
- PirTil:n joidenkin autojen linjakilvet ovat luokattoman huonoja, vaikealukuisia.
- Esim. PirTil #9 (KMO-317) edessä näkyy puolet tekstistä. Tänään ajeli linjalla 19 ja takakilvessä oli 13 numero.
- Joskus välillä vaikea erottaa onko linjalla 9 vai 19 kun numerofontti on tiivis että ei erota ykköstä ysin edessä.
- Parannettavaa myös esim TKL:n autojen kilvityksissä, esim. linjalla 37 ja 90 (Olkahinen, Sorila) käytössä etukilven alaosa, kun voisi täyttää esim koko alueen.
- TKL:n vuoden 2008 Volvo 8700:t (RAI-xxx) kilpien fontit on myös muuttunut heikompaan suuntaan, tekstit ja numerot ovat nyt selvästi pienempiä ja vaikealukuisempia kuin ennen linjauudistusta.
 
Viimeksi muokattu:
14.10.

Paunu #165/90

- Linjalla 90 usein tullut havaittua 2 autoa peräkkäin
- PirTil:n joidenkin autojen linjakilvet ovat luokattoman huonoja, vaikealukuisia.
- Esim. PirTil #9 (KMO-317) edessä näkyy puolet tekstistä. Tänään ajeli linjalla 19 ja takakilvessä oli 13 numero.
- Joskus välillä vaikea erottaa onko linjalla 9 vai 19 kun numerofontti on tiivis että ei erota ykköstä ysin edessä.
- Parannettavaa myös esim TKL:n autojen kilvityksissä, esim. linjalla 37 ja 90 (Olkahinen, Sorila) käytössä etukilven alaosa, kun voisi täyttää esim koko alueen.
- TKL:n vuoden 2008 Volvo 8700:t (RAI-xxx) kilpien fontit on myös muuttunut heikompaan suuntaan, tekstit ja numerot ovat nyt selvästi pienempiä ja vaikealukuisempia kuin ennen linjauudistusta.

Hyviä havaintoja! Linja 90 taitaakin olla ainut linja Nysse-alueella, jossa ajetaan vielä noita tuplalähtöjä, eli siis kaksi autoa lähtee samaan aikaan. Esim. klo 16.10 lähtee 90D Kämmenniemeen ja 90D Mäntylään (huom. sama kirjain, eri reitti). En tiedä onko noihin tuplavuoroihin joku hyvä syy, matkustajamääriä kun olen parina kertana nähnyt niin näyttää että hyvin voisi ajaa vain yhdellä teliautolla kahden lyhyemmän sijaan. Ja eikö se olisi palvelutasonkin kannalta järkevämpi, jos esim. neljän jälkeen olisi 15-20 minuutin väli, eikä noin että tulee kaksi autoa peräkkäin ja sitten seuraavaan on 35 minuuttia.

Noista linjakilpihavainnoista olen täysin samaa mieltä. PirTilin autoissa #8 ja #9 toimi kyllä ennen elokuuta nuo kilvet ihan normaalisti, joten en tiedä mitä siellä on söhelletty, kun nyt näkyvät ihan hassusti. Ja jos kilpiä haluaa pilkulleen tulkita, niin esim. linjalla 19 autossa #9 lukee "Kaipanen/Hervanta", eli siis auto menee joko Kaipaseen tai Hervantaan, mutta ei molempiin. :D

Myöskin näissä uusissa (vanhoissa) autoissa #81-#86 lukee tosi pienellä teksti, numero on vähän isommalla mutta ei sekään kovin suuri ole. Jossain vanhassa ketjussa oli mainittu että etulinjakilven numeron koko tulisi olla vähintään 28 cm pystysuuntaan, noissa autoissa ollaan jo aika rajoilla, ehkä jopa alle.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------

noudattaa ne ohjeistuksia, mutta ei kaikissa kilvissä. eilen noteerasin pirtil #3 linjalla 12 niin kilvissä luki "Pirkkala Kurikka Vähäjärvi" niinkuin TKL:n kilvissäkin lukee, mutta erilailla. ylhäällä lukee isommilla fonteilla "PIRKKALA" ja alarivissä pienemmällä fontilla "Kurikka-Vähäjärvi"

Jatketaan vielä kilpilinjalla. Olen huomannut, että linjalla 12 Tilausliikenteen autoissa kilvet näkyvät Scalamiehen kuvaamalla tavalla Volvoissa ja VDL:issä, mutta Scanioissa lukee edelleen teksti väärässä järjestyksessä, eli Pirkkala alimmalla rivillä.
 
Hyviä havaintoja! Linja 90 taitaakin olla ainut linja Nysse-alueella, jossa ajetaan vielä noita tuplalähtöjä, eli siis kaksi autoa lähtee samaan aikaan. Esim. klo 16.10 lähtee 90D Kämmenniemeen ja 90D Mäntylään (huom. sama kirjain, eri reitti). En tiedä onko noihin tuplavuoroihin joku hyvä syy, matkustajamääriä kun olen parina kertana nähnyt niin näyttää että hyvin voisi ajaa vain yhdellä teliautolla kahden lyhyemmän sijaan. Ja eikö se olisi palvelutasonkin kannalta järkevämpi, jos esim. neljän jälkeen olisi 15-20 minuutin väli, eikä noin että tulee kaksi autoa peräkkäin ja sitten seuraavaan on 35 minuuttia.

Noista linjakilpihavainnoista olen täysin samaa mieltä. PirTilin autoissa #8 ja #9 toimi kyllä ennen elokuuta nuo kilvet ihan normaalisti, joten en tiedä mitä siellä on söhelletty, kun nyt näkyvät ihan hassusti. Ja jos kilpiä haluaa pilkulleen tulkita, niin esim. linjalla 19 autossa #9 lukee "Kaipanen/Hervanta", eli siis auto menee joko Kaipaseen tai Hervantaan, mutta ei molempiin. :D

Myöskin näissä uusissa (vanhoissa) autoissa #81-#86 lukee tosi pienellä teksti, numero on vähän isommalla mutta ei sekään kovin suuri ole. Jossain vanhassa ketjussa oli mainittu että etulinjakilven numeron koko tulisi olla vähintään 28 cm pystysuuntaan, noissa autoissa ollaan jo aika rajoilla, ehkä jopa alle.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:27 ----------



Jatketaan vielä kilpilinjalla. Olen huomannut, että linjalla 12 Tilausliikenteen autoissa kilvet näkyvät Scalamiehen kuvaamalla tavalla Volvoissa ja VDL:issä, mutta Scanioissa lukee edelleen teksti väärässä järjestyksessä, eli Pirkkala alimmalla rivillä.

juu scanioissa huomasin saman kanssa eilen, sekä sivukilvessä lukee vain "12 PIRKKALA"
 
16.10. KoneAgria-messujen busseina oli Paunulta autot #115, #116, #151 ja #165. Hotellikuljetusta ajoi Paunu #71, mahdollisesti oli joku toinenkin auto mutta meni ohi.

Olen huomannut, että ainakin tuo auto #116 on lähes vakiauto messukuljetuksissa, mutta Nysse-liikenteessä en ole sitä havainnut pitkään aikaan. Sen sijaan saman sarjan #118 ei juuri muuta ajakaan kuin Nysse-vuoroja.
 
Olen huomannut, että ainakin tuo auto #116 on lähes vakiauto messukuljetuksissa, mutta Nysse-liikenteessä en ole sitä havainnut pitkään aikaan. Sen sijaan saman sarjan #118 ei juuri muuta ajakaan kuin Nysse-vuoroja.

Kaikissa vara-autoissa ei ole pankkikorttihärpäkettä etälukijassa. Tietysti niillä autoilla joissa se on ajetaan ensisijaisesti nysseä.
 
17.10.

TKL #72 keskeytti linjalla 82 Lielahti B -pysäkille noin 20:42. Pakki kyllä toimi mutta eteenpäin ei moottorin avulla tuntunut olevan asiaa.
 
Siitä huolimatta että kaikki koululaislinjojen vuorot on peruttu lomasta johtuen, Pirkanmaan Tilausliikenne ajoi tänään 22.10. linjan 39A 13:50 lähdön Pirkkalan Tredulta. Kalustonakin oli auto #73, siis ihan teliauto, näin lomalla onkin yleensä odotettavissa täysiä kuormia. ;) Olin luullut, että kuljettajien pitää aina kirjautua lähdölle tai jotain vastaavaa, mutta ehkä olin väärässä jos kerran on mahdollista ajaa vahingossa tuollaista haamuvuoroa.:confused:
 
Olin luullut, että kuljettajien pitää aina kirjautua lähdölle tai jotain vastaavaa, mutta ehkä olin väärässä jos kerran on mahdollista ajaa vahingossa tuollaista haamuvuoroa.:confused:
Lähdöt löytyy silti rahastuslaitteelta normaalisti. Ja vaikka ei lähtöjä löytyisikään, sekin on välillä aivan normaalia eikä estä ajamasta linjaa.
 
Takaisin
Ylös