Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Aamulehden uutisen (https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008444806.html) mukaan...[/ATTACH]
Iltapäivästä 1.12. mahdollisesti tämän TKL:n peräänajon myötä oli TKL #132 linjalla 7. Harvemmin tällä runkolinjalla pätkiä on näkynyt sitten elokuun.
1.12.
TKL #89 täräytti TKL #15:n perään Tuulensuussa. Aamulehden uutisen (https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008444806.html) mukaan molemmat jouduttiin hinaamaan pois, #89 ilmeisesti tuulilasinsa takia, mutta olisiko sähköbussista mennyt sitten akku sököksi, sehän tuolla peräpäässä kai on.
Ratikkaliikenne tästä tietysti keskeytyi, mutta tällä kertaa liikenteenohjauksella oli järkeäkin mukana, sillä kolmosen ratikat laitettiin kääntymään Sorin aukiolla, eikä linjan liikenne näin keskeytynyt muuta kuin Koskipuisto-Pyynikintori -välillä. Siitä huolimatta Keskustorin pysäkillä useampi kymmenen ihmistä odotti ratikkaa, vaikka näytön alareunan tiedotteessa hyvin selvästi sanottiin, että ratikat kulkevat vasta Koskipuistosta.
Tässä tapauksessa sivuun ajaminen ei ollut luvallista, sillä paikalla ollut poliisipartio kielsi autojen siirtämisen ajamalla.Eiköhän noi molemmat olisi ollut ajettavissa paikalta pois jos olisi ollut joku ajamaan. Sähkäristä en tiedä, mutta 89 on vielä siinä kunnossa, että pääsisi linjan loppuun eikä tarvitsisi välttämättä koko keskustaa tukkia.:lol:Tkl:llä olisi kaikella kunnioituksella kehittämistä häiriötilanteiden hoidossa. Tarpeettoman paljon häiriötä syntyy kun autot jää niille sijoilleen vaikka voisi ajaa seuraavalle sivukadulle tai pysäkille.
2.12. Pitkästä aikaa Scala runkolinjalla, kun Paunu #165 palveli linjalla 8. Minuutti havaintohetkestä samaan suuntaan (Haukiluoma) kulki myös Paunu #158. Samoin toiseen suuntaan peräkkäin liikkuivat samalla linjalla Paunu #149 ja TKL #84, joista jälkimmäinen ohitti ensimmäisen Tipotien kohdalla. Aika tyypillistä näin pitkällä linjalla, että ajetaan peräkkäin, eikä 7,5 minuutin "etumatkaa" ole lainkaan vaikeaa kuroa kiinni. Riittää vain muutamat punaiset liikennevalot sekä pari isompaa asiakasrypästä tietyiltä pysäkeiltä. Kahden ensimmäisen auton tapauksessa isona tekijänä lie ollut mm. Hatanpään koulu.
Siirrän syyttävän sormeni osoittamaan poliisin suuntaan. Kolarissa itsessään tuskin oli aihetta siihen ettei autoja olisi voinut välittömästi siirtää pois aiheuttamasta häiriötä ratikoille ja muulle bussiliikenteelle.Tässä tapauksessa sivuun ajaminen ei ollut luvallista, sillä paikalla ollut poliisipartio kielsi autojen siirtämisen ajamalla.
Siirrän syyttävän sormeni osoittamaan poliisin suuntaan. Kolarissa itsessään tuskin oli aihetta siihen ettei autoja olisi voinut välittömästi siirtää pois aiheuttamasta häiriötä ratikoille ja muulle bussiliikenteelle.
En ole tarkemmin asiaan perehtynyt, mutta jäin miettimään, että miten tiheään esim. Hämeenkadulla on vaihteita. Olisiko tällainen onnettomuuskohta mahdollista ohittaa vastaantulevan liikenteen kiskoa pitkin, ja näin vältyttäisiin liikenteen katkaisemiselta?
Muun liikenteen kanssa yhteisellä ajokaistalla raitiovaunua on ajettava kaistan mukaiseen ajosuuntaan. Raitiovaunua saa peruuttaa tai ajaa muuta liikennettä vastaan vain, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.
En ole lakimies, niin en mene varmaksi sanomaan, että bussien hajoaminen on erityinen olosuhde tai että raitiovaunun ajaminen väärään suuntaan Hämeenkadulla ei vaarantaisi turvallisuutta, mutta luulisin, että tässä nuo ehdot eivät täyty.