Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

Aiemmin havaitsin, kun matkustin Vekka liikenteellä Valkeakoskelle, ettei lähimaksua ole.

Ei ole kuulemma vieläkään. Vekalla on vain tarvittava määrä kalustoa linjalla 60, joka on aina ajossa, joten laitteet kuulemma on - ei vain ehditä asentamaan.

Voiko tällainen olla mahdollista? Entä jos bussi menee epäkuntoon, jäisi aika monta lähtöä ajamatta...

60 kuuluu kuitenkin Nysse-verkostoon, eli kyllä siellä lähimaksun pitää olla.

Tämä(kin) ongelma on Nyssen vastuulla. Vekalla on kyllä ihan tarpeeksi kalustoa, ettei siitä ole kiinni. Elokuussa jo kuulin yhdeltä kuljettajalta, kuinka laitteiden asennus on viivästynyt, mutta että lähipäivinä Nysse oli luvannut ne asentaa. Taisi lopulta venyä useisiin kuukausiin tuo lupaus, mutta hyvä jos nyt vihdoin on saatu asennettua.
 
26.12.

TKL #39/2

---------- Viestit yhdistetty klo 16:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:17 ----------

Ei ole kuulemma vieläkään.
Tämä on kuitenkin havaintoketju. Toivottavaa olisi, että kaikki postaukset perustuisivat havaintoihin eikä vain kuulopuheisiin.
Vekalla on vain tarvittava määrä kalustoa linjalla 60, joka on aina ajossa, joten laitteet kuulemma on - ei vain ehditä asentamaan.

Voiko tällainen olla mahdollista? Entä jos bussi menee epäkuntoon, jäisi aika monta lähtöä ajamatta...

Hämeenlinnasta saa kalustetta lyhyelläkin varoitusajalla
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hämeenlinnasta saa kalustetta lyhyelläkin varoitusajalla
Vekan varikolta Hämeenlinnasta ajaa valkeakosken keskustaan reilussa puolessa tunnissa ja tunnissa pääsee jo tampereelle. Kyse on enempikin siitä onko joku ajamaan. En tiedä heidän toimintatavoista, mutta epäilen ettei aina ole joutilasta henkilöä paikalla.
 
Vekalla on vain tarvittava määrä kalustoa linjalla 60, joka on aina ajossa, joten laitteet kuulemma on - ei vain ehditä asentamaan.

Nysse-värisiä autoja on 12 kpl (209, 301-311) ja niitä tarvitaan ajoon enintään 10 kpl samaan aikaan (60: 5 kpl, 63: 1 kpl, 64+65: 1 kpl, 66: 1 kpl, 67: 2 kpl), eli 2 autoa jää varalle.

60 kuuluu kuitenkin Nysse-verkostoon, eli kyllä siellä lähimaksun pitää olla.

Eikös Valkeakosken alueen liikenne kuulu Nysseen samalla periaatteella kuin usean kunnan palveluliikenne, eli toimijoiden (Valkeakosken kaupungin, Ely-keskuksen ja Vekan) ja Nyssen välillä on lippujärjestelmän käytöstä sopimus? Pystyykö palveluliikenteen autoissa maksamaan lähimaksulla? Toki on totta, että Valkeakosken liikenteen ollessa laajamittaisempaa, on yhtenäinen lippujärjestelmä hyvä olla käytössä.
 
Taas tulee kentältä kokemusta siitä miten järkevää on muutella jatkuvasti pysäkkien nimiä.

Eräs nuori tyttö oli matkalla Härmälään ja puhui puhelimessa. Kaveri sanoi, että jää Valmetinkadulla. Tyttö jäi katsomaan ulkopaikkakuntalaisena taulua, mutta Valmetinkatua ei tullut.

Lopputulema oli, että ko. Valmetinkartu on nykyään Härmälänranta. Tyttö havahtui asiaan vasta kun kerroin, että nyt menet kyllä Valmetinkadun ohi.

Onneksi oli yksi pysäkki mennyt, ja yksi lisää kun kuljettaja ei avannut toistamiseen sitä ovea, kun tyttö havahtui asiaan. Lopulta hänelle koitui pysäkkinimen muutoksesta ylimääräinen 1,5 kilometrin extra kävely.

Samoin sitä seuraava pysäkki Karhumäki (7000) on nykyään Härmälänoja, vaikka Härmälän kanssa sillä on vähän mitään tekemistä, kun alue kuuluu Pirkkalaan.

Jatkuvasti saa olla katselemassa noita pysäkkien nimiä ettei neuvo vahingossakaan väärin, koska tosiaan niin moni jää katsomaan sitä bussin pysäkkinäyttöä, ja lopulta menee pysäkistä ohi.

Tavallinen käyttäjä oppii sen pysäkin ja kertoo kaverille, niin sitten on soppa valmis, bussin pysäkkinäyttö sanoo mikä Valmetinkatu? Ja kukaan ei sanallakaan tiedota Nyssellä mikä muuttuu ja miksi.

Ja sit vielä sekin, että kuljettajan olisi hyvä tietää missä mennään, mutta eihän näistä perillä pysy, kun täytyy olla koko ajan hienompaa nimeä pysäkeille painamassa mieleen.

Onneksi kävely on kuitenkin hyödyllistä, paitsi jos uskaltautuu linjan päätepysäkille Valmetinkatua etsimään, silloin tosin pääsee samalla ajoneuvolla yleensä takaisin bussitietoutta rikkaampana - niin kaverikin tietää.
 
Viimeksi muokattu:
Taas tulee kentältä kokemusta siitä miten järkevää on muutella jatkuvasti pysäkkien nimiä.

Eräs nuori tyttö oli matkalla Härmälään ja puhui puhelimessa. Kaveri sanoi, että jää Valmetinkadulla. Tyttö jäi katsomaan ulkopaikkakuntalaisena taulua, mutta Valmetinkatua ei tullut.

Lopputulema oli, että ko. Valmetinkartu on nykyään Härmälänranta. Tyttö havahtui asiaan vasta kun kerroin, että nyt menet kyllä Valmetinkadun ohi.

Onneksi oli yksi pysäkki mennyt, ja yksi lisää kun kuljettaja ei avannut toistamiseen sitä ovea, kun tyttö havahtui asiaan. Lopulta hänelle koitui pysäkkinimen muutoksesta ylimääräinen 1,5 kilometrin extra kävely.

Samoin sitä seuraava pysäkki Karhumäki (7000) on nykyään Härmälänoja, vaikka Härmälän kanssa sillä on vähän mitään tekemistä, kun alue kuuluu Pirkkalaan.

Jatkuvasti saa olla katselemassa noita pysäkkien nimiä ettei neuvo vahingossakaan väärin, koska tosiaan niin moni jää katsomaan sitä bussin pysäkkinäyttöä, ja lopulta menee pysäkistä ohi.

Tavallinen käyttäjä oppii sen pysäkin ja kertoo kaverille, niin sitten on soppa valmis, bussin pysäkkinäyttö sanoo mikä Valmetinkatu? Ja kukaan ei sanallakaan tiedota Nyssellä mikä muuttuu ja miksi.

Tuo Valmetinkatu -pysäkkinimi on ollut niiltä ajoilta kun Härmälänrannan alueella ei muuta ollut kuin Valmetinkatu. Nyt kun koko alue lähenee jo valmistumista, niin on mielestäni paljon kuvaavampaa muuttaa pysäkin nimi Härmälänrannaksi. Suurin osa tamperelaisista kuitenkin tietää missä on Härmälänranta, Valmetinkatua tuskin tuntee yhtä moni. En nyt tarkkaa aikaa tiedä, mutta ainakin puolisen vuotta on tuo pysäkki ollut jo Härmälänranta-nimellä.

Härmälänoja-nimi taas on mielestäni hyvä, koska noin 50 metrin päässä sijaitsee Härmälänoja. Mistään Karhumäen sijainnista minulla ei ole mitään tietoa, onko sellainen paikka joskus ollut Pirkkalassa, vai onko se keksitty pysäkkinimeksi vain huvin vuoksi? Ainakaan kartasta ei löydy. Lähin Karhumäki-niminen pysäkki sijaitsee kuitenkin Lempäälässä, joten ehkä myös siksi on nimi muutettu, ettei ole samannimisiä pysäkkejä eri kunnissa.

Osa pysäkkinimimuutoksista on minunkin mielestäni erikoisia, kuten se että Lielahdessa on viiden pysäkin nimeksi muutettu pelkkä Lielahti (aikaisemmin ollut esim. Harjuntausta ja Lielahtikeskus), vaikka pysäkit sijaitsevat jopa 500 metrin päässä toisistaan.
 
Tuo Valmetinkatu -pysäkkinimi on ollut niiltä ajoilta kun Härmälänrannan alueella ei muuta ollut kuin Valmetinkatu. Nyt kun koko alue lähenee jo valmistumista, niin on mielestäni paljon kuvaavampaa muuttaa pysäkin nimi Härmälänrannaksi. Suurin osa tamperelaisista kuitenkin tietää missä on Härmälänranta, Valmetinkatua tuskin tuntee yhtä moni. En nyt tarkkaa aikaa tiedä, mutta ainakin puolisen vuotta on tuo pysäkki ollut jo Härmälänranta-nimellä.

Härmälänoja-nimi taas on mielestäni hyvä, koska noin 50 metrin päässä sijaitsee Härmälänoja. Mistään Karhumäen sijainnista minulla ei ole mitään tietoa, onko sellainen paikka joskus ollut Pirkkalassa, vai onko se keksitty pysäkkinimeksi vain huvin vuoksi? Ainakaan kartasta ei löydy. Lähin Karhumäki-niminen pysäkki sijaitsee kuitenkin Lempäälässä, joten ehkä myös siksi on nimi muutettu, ettei ole samannimisiä pysäkkejä eri kunnissa.

Osa pysäkkinimimuutoksista on minunkin mielestäni erikoisia, kuten se että Lielahdessa on viiden pysäkin nimeksi muutettu pelkkä Lielahti (aikaisemmin ollut esim. Harjuntausta ja Lielahtikeskus), vaikka pysäkit sijaitsevat jopa 500 metrin päässä toisistaan.
Muutos on aina hyvästä, mutta valitettavasti käyttäjille asti se ei aina tule.

Kiva siinä on neuvoa vieraita, kavereita, että jää pois Valmetinkadulla ja se ihminen jää kyttäämään Valmetinkatua pysäkkitv:stä.

Myös jonkun syyn takia Pirkkalassa Suupantori ja Pirkkala pysäkit ovat vaihtaneet paikkaa. Mielestäni Suupantori/Suuppa ei ole K-kaupan kohdalla, missä se nyt on. Olen sentään asunut kymmenen vuotta Pirkkalassa.

Ehdotan, että Suupantori-pysäkkinimi siirretään takaisin oikealle paikalleen.

Tällainen havainto vielä pysäkkinimien vaihdoista.
 
Muutos on aina hyvästä, mutta valitettavasti käyttäjille asti se ei aina tule.

Kiva siinä on neuvoa vieraita, kavereita, että jää pois Valmetinkadulla ja se ihminen jää kyttäämään Valmetinkatua pysäkkitv:stä.

Myös jonkun syyn takia Pirkkalassa Suupantori ja Pirkkala pysäkit ovat vaihtaneet paikkaa. Mielestäni Suupantori/Suuppa ei ole K-kaupan kohdalla, missä se nyt on. Olen sentään asunut kymmenen vuotta Pirkkalassa.

Ehdotan, että Suupantori-pysäkkinimi siirretään takaisin oikealle paikalleen.

Tällainen havainto vielä pysäkkinimien vaihdoista.

Itse ehdotan että laitat ehdotuksesi esimerkiksi www.nysse.fi etkä jlf.
 
Yllä mainitut pysäkinnimimuutokset ovat mielestäni perusteltuja, mutta Nysse on kovin laiska tiedottamaan näistä HSL:ään verrattuna. Lisäksi muutoksia tehdään pitkin vuotta, kun HSL-alueella näitä on käsittääkseni keskitetty vuodenvaihteen yhteyteen.
 
Havainto, Väinö Paunu Oy:n bussit paikallisliikenteessä NYSSE ovat saaneet nauhat etummaisille penkeille.

Nauhojen takia etupenkkejä ei pääse käyttämään.

Länsilinjojen autoissa, TKL:ssä ei ole, vaikka Nysse sallii taas niiden laiton koronaviruksen takia. PTL:n autossa ei myöskään ole nauhaa.

Tuntuu jotenkin oudolta, että vain yhtä toimijaa kiinnostaa matkustajien ja kuskien terveys. Toivotaan, että nauhat lisääntyisivät muuallakin ja terveys olisi jälleen etusijalla.
 
Havainto, Väinö Paunu Oy:n bussit paikallisliikenteessä NYSSE ovat saaneet nauhat etummaisille penkeille.

Nauhojen takia etupenkkejä ei pääse käyttämään.

Länsilinjojen autoissa, TKL:ssä ei ole, vaikka Nysse sallii taas niiden laiton koronaviruksen takia. PTL:n autossa ei myöskään ole nauhaa.

Tuntuu jotenkin oudolta, että vain yhtä toimijaa kiinnostaa matkustajien ja kuskien terveys. Toivotaan, että nauhat lisääntyisivät muuallakin ja terveys olisi jälleen etusijalla.

Enemmän minua ihmetyttää se, että penkkeihin on vedetty jotain repsottavia eristysnauhoja tai ties mitä, kun montaa euroa ei maksa pätkä muovista "kettinkiä" ja muutama nippuside. Olisi tyylikkäämpi ja kestävämpi.
 
Länsilinjojen autoissa, TKL:ssä ei ole, vaikka Nysse sallii taas niiden laiton koronaviruksen takia. PTL:n autossa ei myöskään ole nauhaa.

Tuntuu jotenkin oudolta, että vain yhtä toimijaa kiinnostaa matkustajien ja kuskien terveys. Toivotaan, että nauhat lisääntyisivät muuallakin ja terveys olisi jälleen etusijalla.

Menin tänään TKL:n Volvo 8900:lla linjalla 38 (auton numero päässyt unohtumaan), ja etupenkeillä oli nauhat.
 
Takaisin
Ylös