Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2022

Mitäs kalustoa on linjalla 18 havaittu?

Entäpä onko havaintoja uuden linjan 32 käyttäjämääristä ja kalustosta?
 
Mitäs kalustoa on linjalla 18 havaittu?
Oli maanantaina tarkoitus käydä paikan päällä katsomassa linjaa 18:kin, mutta tuo linja jäikin tsekkaamatta. Avoimen datan puolelta 18:aa olen toki seurannut alkuviikolla tämäkin aamu mukaan lukien, ja pääasiallisimmaksi kalustoksi olen noteerannut teli-Yutongit sarjasta 800 - 816.
 
10.8. havaintoja:

PTL #48 / 14
PTL #57 / 14
LL #71 / 29 (ex. Paunu #88)
PL #242 / 10 (kesäteatterivuorolla)

Entäpä onko havaintoja uuden linjan 32 käyttäjämääristä ja kalustosta?

Tänään linjalla 32 on Länsilinjojen #127 ja #131. Pitääkin käydä jossain vaiheessa sillä huviajelulla, niin näkee vähän matkustajamääriä.

Satunnaisia vuoroja jää ajamatta nysse-liikenteessä kuljettajapulan vuoksi. Suurinta osaa listan linjoista ajaa Pirkanmaan Tilausliikenne.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...ia-vuorojen-peruutuksia-osalla-linjoista.html

Aamulehden uutisessa Nyssen viestintäsuunnittelija sanoi, että "talviaikatauluun siirtyminen on yllättänyt liikennöitsijät". En tiedä, pitäisikö näille Nyssen selityksille enää itkeä vai nauraa, mutta ihanko tyhminä he pitävät asiakkaita?:-|

---------- Viestit yhdistetty klo 13:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:51 ----------

Ai niin ja täytyypä korjata omia sanomisia, linjalla 10 on kyllä iltapäivällä 10 autoa, ainoastaan aamuruuhkassa niitä oli jostain syystä vähemmän. Ja linjalla 6 on Paunulta yhdeksän autoa ruuhka-aikaan, joten en tiedä mihin sen yhden auton suorite linjalta 41 on siirretty.
 
Ilmeisesti tänään 10.8. on linjan 82 päre siirretty tyhjälle laiturille Pyynikintorilla, vielä eilen oli yhdistetty laituri linjan 52 kanssa. Nyt myös Savilinnan pysäkitkin oli kilvitetty oikein.
 
Aamulehden uutisessa Nyssen viestintäsuunnittelija sanoi, että "talviaikatauluun siirtyminen on yllättänyt liikennöitsijät". En tiedä, pitäisikö näille Nyssen selityksille enää itkeä vai nauraa, mutta ihanko tyhminä he pitävät asiakkaita?:-|

Aamulehden uutista on päivitetty toimitusjohtajan kommenteilla. Kuljettajavaje johtuu kesälomista ja TES muutoksesta.

Sinällään outo tuo TES muutokseen vetoaminen, koska muutos on tapahtunut jo 1.1.2022. Onkohan edellisen omistajan aikana menty vielä 12h sidonnaisuus ajalla?
Onko alkanut uusia sopimuksia tai aikatauluissa tapahtunut sen verran muutoksia, että tarvittaisiin 20 kuljettajaa päivässä enemmän kuin keväällä arvioitu?

Link: https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008995510.html
 
12.8.

Paunu #128 / 6

Entäpä onko havaintoja uuden linjan 32 käyttäjämääristä ja kalustosta?

No nyt on käyty koeajamassa linja 32 (tai siis koematkustamassa). Perjantaina ruuhka-aikaan matkustajamäärät odotetusti todella suuret, Taysin suuntaan yksi matkustaja lisäkseni ja Hakametsän suuntaan peräti kolme. Oli siellä teliauto #77 varmistamassa, että massat mahtuvat kyytiin. Mutta oikeasti, pitäisikö Nyssen laittaa kalustovaatimukseksi linjalle tilataksi, pikkubussikin olisi liioittelua. No, ehkä matkustajien määrä vielä lisääntyy syksyn tullessa. Ja näistä yhteensä neljästä näkemästäni matkustajasta kaksi meni vain pari pysäkinväliä samalla reitillä mitä 29 kulkee, eli oli ainoastaan ne toiset kaksi jotka hyötyivät tästä uudesta reitistä.

Ja on myös erikoinen tämä Nyssen uusi trendi, että linjakilpeen halutaan tunkea niin paljon tekstiä kuin mahdollista, 32:n linjakilpi Hakametsän suuntaan näytti "32 RISTINARKKU-MESSUKYLÄ-HAKAMETSÄ", joka oli semmoinen määrä tekstiä, että ylärivi oli aivan mahdottoman pienellä fontilla. Ei ennen ollut mielestäni tämmöistä, että pitää jokainen reitin varrella oleva kaupunginosa mahduttaa kilpeen.

Kaupin kampukselta pari muuta havaintoa:

- linjalla 41 näytti matkustajamäärät kasvaneen Huutijärven reittilisäyksen myötä.
- linjalla 18 ohjeistettu kilpiteksti ei tainnut mahtua Yutongien näyttöön, sillä Linnainmaa oli jätetty pois ja tekstinä olivat vain "KAUPIN KAMPUS" ja "ATALA".
 
Nysse on tehnyt kaikkensa sen eteen ettei linjalla 32 kulkisi kukaan. Lähtöpysäkki on kaukana kaupin kampukselta ja lähdöt on aina minuuttia ennen kuin esimerkiksi linja 16 saapuu sinne. 8.8 aamulla ajoin linjaa 16 ja todella moni matkustaja jäi kaupin kampuksella istumaan kyytiin, että pääsevät hakametsän suuntaan. Olivat aika happamia kun kerroin ettei linja 16 mene sinne enää ja 32 ehti juuri lähteä tuolta pitkän kävelymatkan päästä. Ongelma olisi helposti ratkaistu säätämällä aikataulua ja laittamalla 32 kiertämään tays arvo 5103 pysäkiltä lähtiessä kaupin kampuksen kautta. Kuitenkin niin ettei se jää sinne tasaamaan aikataulua. Sielä on huonosti tilaa neljällekään autolle ja se olisi viides.
 
Nysse on tehnyt kaikkensa sen eteen ettei linjalla 32 kulkisi kukaan. Lähtöpysäkki on kaukana kaupin kampukselta ja lähdöt on aina minuuttia ennen kuin esimerkiksi linja 16 saapuu sinne. 8.8 aamulla ajoin linjaa 16 ja todella moni matkustaja jäi kaupin kampuksella istumaan kyytiin, että pääsevät hakametsän suuntaan. Olivat aika happamia kun kerroin ettei linja 16 mene sinne enää ja 32 ehti juuri lähteä tuolta pitkän kävelymatkan päästä. Ongelma olisi helposti ratkaistu säätämällä aikataulua ja laittamalla 32 kiertämään tays arvo 5103 pysäkiltä lähtiessä kaupin kampuksen kautta. Kuitenkin niin ettei se jää sinne tasaamaan aikataulua. Sielä on huonosti tilaa neljällekään autolle ja se olisi viides.

Kyllä. Tänään minullekin valkeni tuo, että se aloittaa TAYS Arvolta. Ehdoton aloituspaikka Tays 5103 pysäkki. Ja sen pysäkin ruuhkautta voisi hyvin purkaa sillä että 16, 17 ja 18 linjoilta muutamia vuoroja ajettaisiin Keskustorille asti. Tarpeeton asiakkaiden vaihdattaminen edes bussien välillä tulee minimoida.
 
Kännissäkö näitä piirrustellaan.. Vaatii jo melkoisen suorituksen että umpisurkea 16 on saatu konvertoitua vielä huomattavasti surkeammaksi 32.
 
15.8.

LL #15 / 29
LL #16 / 29

TKL #23 / 12 (tämä kalustolistoiltakin poistettu 8500 on jollain ilveellä löytänyt tiensä takaisin linjalle!)

Valkeakosken Liikenne #28 / 47 (vieläkään ei ole tämä L94 Scala poistunut, avoimesta datasta löytyy erikoisella numerolla 7356_1001)

O. Mäntylä #7 / 46 (Volvo 9700HD, UUZ-835, tämä siis Pirtilin autoa korvaamassa)
 
15.8.

Valkeakosken Liikenne #28 / 47 (vieläkään ei ole tämä L94 Scala poistunut, avoimesta datasta löytyy erikoisella numerolla 7356_1001)
Toinen linjan auto onkin muuan 7356_1009. Mikäs se sitten lienee?
 
Takaisin
Ylös